Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Om jag gör det så måste jag ha en längre bom för att ha något som tar stopp bakom. Jag har iallafall ingen större lust att öppna/stänga bakre luckan utan något som stoppar hästen för att kasta sig ut.

Jag hade samma problem. Kontaktade en smed som använde de gamla bakbommarna och tillverkade en "ny" lång. Detta funkade kanon och den blev utan anmärkning godkänd vid besiktning. Han gjorde oxå en del förändringar där bommen skulle sättas fast. Kostnad för arbete och en del extra material: 400 kr. Ny åker min häst utan problem.:) Hoppas att det löser sig för dig och hästen
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Hoppas det funkar med din långbom, låter ju som sagt som om hon är en "bredåkare".

Tänkte du ta ut mellanväggen helt o bara ha långbom fram/bak?

Jag har en häst som åker brett men jag har en "assymetrisk bomsats", dvs att hela mellanväggen flyttas 15cm till höger. Det gör att hästen får en bredare spilta men har fortfarande stödet från mellanväggen kvar. Jag har mjuk mellanvägg nedtill.

Hästen behöver kunna parera balansen med halsen (samt även frambenen). Att då bredda bak gör ju att hästen kan "fånga upp" balansen bak men problemet är egentligen att h*n inte kan balansera sig fram, framförallt med halsen.
Att bredda bak är en lösning på symptomen men inte på själva problemet.. (Det var bara en liten reflektion från egna erfarenheter :D)

Hoppas det blir bra med långbommen!

LYCKA TILL! :banana:
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Jag har flyttat min mellanvägg redan 10-15cm, det fungerade första gången hon åkte, men inte senare...

Tänkte ta ut mellanväggen helt och hållet. :)
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Ett tips till andra som kanske läser tråden och vill testa utan mellanväg. Leta upp ett stålrör med större innerdiameter än bakbommarna och trä på det på mitten så har man en fullt duglig lång bom. Detta utan att behöva ändra fästanordningar till kanten om det är på mitten från början. Röret får inte vara längre än ena bommen eftersom man får dra det helt ni först och sedan hålla båda bommarna i rätt läge och dra röret på plats på mitten. Alltid suttit kanon för oss.

Tur man har kvicktänk far :)
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Ett tips till andra som kanske läser tråden och vill testa utan mellanväg. Leta upp ett stålrör med större innerdiameter än bakbommarna och trä på det på mitten så har man en fullt duglig lång bom. Detta utan att behöva ändra fästanordningar till kanten om det är på mitten från början. Röret får inte vara längre än ena bommen eftersom man får dra det helt ni först och sedan hålla båda bommarna i rätt läge och dra röret på plats på mitten. Alltid suttit kanon för oss.

Tur man har kvicktänk far :)

Går denna annordning igenom besiktning?
Har en bredåkare, men ingen långbom idagsläget... :angel: :D
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Ingen aning, jag var inte så gammal så jag brydde mig när det användes tyvärr...
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Går denna annordning igenom besiktning?
Har en bredåkare, men ingen långbom idagsläget... :angel: :D

Transportens inredning kontrolleras inte vid besiktningen, bara trafiksäkerheten. (för det var väl bilprovningens besiktning du menade??)
Har aldrig varit med om att besiktningsgubbarna ens öppnat för att titta i släpet
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Min häst är inga skyddsåkare. Vi provade på vinst o förlust, och han blev som ett ljus. Helst ska han ha överluckan öppen och stå där och titta ut på trafiken...helt lös, utan bakbom, utan mellanvägg...litet läskigt var det första gången...tänkte att nu hoppar han ut genom överluckans hål, men han blev nog distraherad, när han märkte att han kunde stå och titta på allting spännande som var utanför...Sen lastar vi av i paddock eller i hage, så kan han få dundra av bäst han vill...
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Varje gång och rör på sig så bromsa rätt hårt. Tillslut inser hon att hon inte kan flippla runt utan måste hålla balansen.

Åk några övningsrundor, kör bara 20 km / h eller nått, och bromsa lagom hårt för att han ska behöva koncentrera sig på det.
Har fungerat på alla hästar jag haft som har varit som din.
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Min häst är inga skyddsåkare. Vi provade på vinst o förlust, och han blev som ett ljus. Helst ska han ha överluckan öppen och stå där och titta ut på trafiken...helt lös, utan bakbom, utan mellanvägg...litet läskigt var det första gången...tänkte att nu hoppar han ut genom överluckans hål, men han blev nog distraherad, när han märkte att han kunde stå och titta på allting spännande som var utanför...Sen lastar vi av i paddock eller i hage, så kan han få dundra av bäst han vill...

Det är ju inte direkt optimalt.
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Skulle det inte fungera med en lång bakbom så kan du ju alltid sälja den på blocket ;)

Lycka till!
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Jag har oxå en häst som är en trafikfara att köra, om han är själv vill säga. Jag köpte han som ettåring, då hade han åkt ett par gånger och det hade gått bra. Men det första han gjorde var att hoppa över bommen. Det slutade med en att han fich åka hem utan något i transporten (varken frambomm eller mellanvägg) men han levde rövare iaf. Så efter MYCKET lastträning kan han åka om han har sällskap av en annan häst. Men han hoppade över bommen för ett tag sen när släpet stod still. 2 gånger tryckte jag tillbaka honom innan jag åkte iväg. Sen dess har det gått bättre. (Det går att trycka tillbaka ett halvblod om man är tillräckligt envis;))

Men andra ord så betedde han sig som om han är en bredåkare men icke... Så det är väl bara att prova sig fram. Min kuse behövde bara moraliskt stöd när det började röra på sig...
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Min häst står still om lilla luckan är nere så att hon ser ut. Annars trampar hon runt.

Det spelar ingen roll om hon åker brett eller smart men hon åker numera alltid brett eftersom jag tycker att dte är snällast då hon kan ställa sig som hon vill.
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Varje gång och rör på sig så bromsa rätt hårt. Tillslut inser hon att hon inte kan flippla runt utan måste hålla balansen.

Åk några övningsrundor, kör bara 20 km / h eller nått, och bromsa lagom hårt för att han ska behöva koncentrera sig på det.
Har fungerat på alla hästar jag haft som har varit som din.

detta är ett mycket olämpligt råd för en häst som redan tycker det är obehagligt i transporten. Har man otur kan hästen tillochmed börja lägga sig ner som följd.
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

detta är ett mycket olämpligt råd för en häst som redan tycker det är obehagligt i transporten. Har man otur kan hästen tillochmed börja lägga sig ner som följd.

Det har alltid fungerat för mig. Hästen tvingas koncentrera sig på sin balans o har inte tid med fasoner.
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Det har alltid fungerat för mig. Hästen tvingas koncentrera sig på sin balans o har inte tid med fasoner.

men det kan ju också blir mycket mycket värre. en häst som tycker det är obehagligt i transporten eller är rädd och lite panikslagen skulle nog inte lugna ner sig av att man bromsar in hårt för att få den att koncentrera sig på sin balans.
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Det har alltid fungerat för mig. Hästen tvingas koncentrera sig på sin balans o har inte tid med fasoner.
Alltid:rofl:
Nybliven körkortstagare:cool:

Tja är man 18 år så vet man kanske inte bättre.

Ytterligare en dumhet som westernfolket gör för att kuva sina hästar:mad:
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

en reflektion över ordvalet- bredåkare.

Bara de allra bredaste släpet är till för 2 stora hästar.
Man rekommenderar 90 -100cm bredd för en normalstor häst.

Har man dessutom en som är som en ladugårdsdörr- får man tänka till lite o lägga till mer plats.

Även själva spiltlängden ska vara längre än att hästen blir ihopklämd.
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Varje gång och rör på sig så bromsa rätt hårt. Tillslut inser hon att hon inte kan flippla runt utan måste hålla balansen.

Åk några övningsrundor, kör bara 20 km / h eller nått, och bromsa lagom hårt för att han ska behöva koncentrera sig på det.
Har fungerat på alla hästar jag haft som har varit som din.

Det där var faktisk det absolut dummaste jag hört om en häst som enligt ägaren redan har ett stark obehag (har iafj ag uppfattat det som) vid körning :mad:



Däremot är det effektiv för hästar som enbart av tristess ska stå och slå som galningar. Sådana som är helt lugna med transportering men är väldigt otåliga. De få sådana hästar som jag åkt med (jag har inget körkort :p) har tagit korrigeringen mycket bra och inte alls visat något tecken på obehag vid transportering senare. Men slutat slå.
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Det har alltid fungerat för mig. Hästen tvingas koncentrera sig på sin balans o har inte tid med fasoner.

Tyvärr så är det inte FASONER en sån häst sysslar med utan den är oerhört illa berörd och känner sig trängd av situationen. att åtgärden fungerar är väl inte en lämplig måttstock, då hästen isåfall bara korrigerar sig av ren självbevarelsedrift då för stunden, men problemet (och rädslan hos hästen) spädes på och består.

som The Connemara säger så är det skillnad på om den har problem för att den vill stå brett, eller om den bara står och krafsar. en bredåkare som försöker säga till att den är trängd och behöver stå brett - vansinne att försöka "kurera" problemet med att skapa ytterligare obehag för hästen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 009
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 369
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 585
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 666
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp