Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Ämelie

Trådstartare
Hästen lever jävul i släpet, jag vågar inte köra henne i släp pågrund av min, hästens och andra säkerhet då det är en livsfara att färdas på vägarna med hon i transporten.

Hon sparkar, hoppar, väver, skuttar och krafsar... hela släpet gungar fram längst vägen. :crazy:

Detta har jag hittils försökt med:
*Massvis med lastträning
*flyttat mellanväggen 10cm (har ej kunnat flytta mer då bomen ej är tillräckligt lång)
*mat i transporten
*täckt för fönster

Hästen har ej problem med själva lastningen, hon lastar sig själv efter lite träning. Men hon vill inte stanna kvar där inne. Hon är inte intresserad av att äta kraftfoder när hon väl är där inne, utan hon vill helt enkelt ut därifrån så fort som möjligt. Efter ett tag så brukar hon dock ge sig och står kvar en stund. Och även tar sig tid att äta lite.

I höstas la jag ner väldigt mycket tid på själva lastningen. När vi väl skulle ut och åka så stod hon som ett ljus i transporten. Hon var inte svettig eller uppjagad när vi kom fram till målet och jag trodde verkligen att problemet var löst! Men när vi skulle åka därifrån 1-2 dagar efter så var det samma gammla visa... Men sedan dess har allting blivit värre!

Efter det så har hon åkt en gång, då jag blev tvungen att byta stall... och då var det bara att lasta, stänga och hålla tummarna! Hon levde jävul hela vägen men alla kom vi fram oskadda!

Jag har haft en liknande häst. Hon stod ej stilla i släpet, men lastningen var inga större problem. När vi ställde henne brett så blev allt lugnt. Från den dagen att vi ställde henne brett fick vi aldrig några problem med transporterande något mer :laugh:

Jag funderar alltså på att ställa hästen brett i transporten, men innan jag gör det vill jag höra om andras erferenheter då jag måste lägga ut endel pengar till att köpa en ny bakbom till släpet, pengar som jag egentligen inte har...

Ni som har bredåkare: Hur upptäckte ni att dom var bredåkare?

Jag har ett umesläp från 2003 med boggi, de går tyst och fint efter vägen.

Inte första gången som jag söker hjälp på buke ang. min häst :angel:
Men vi har problem och detta är ett perfekt ställe att söka råd och höra andras erfarenheter :bow:
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Du kan inte plocka bort mellanväggen helt och hållet?
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Om jag gör det så måste jag ha en längre bom för att ha något som tar stopp bakom. Jag har iallafall ingen större lust att öppna/stänga bakre luckan utan något som stoppar hästen för att kasta sig ut.
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Jag skulle försökt fixa en längre bom. Låter som om denna häst är en bredåkare.
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Jag skulle försökt fixa en längre bom. Låter som om denna häst är en bredåkare.

Beställde en för några minuter sedan, men den var inte billig direkt :eek:

Så nu får vi hoppas att hon är en bredåkare, annars så vet jag inte vad jag tar mig till!
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Köp en lång bom och testa, det är väl det enda sättet att få veta. Kanske någon du kan låna en bom av en gång och testa? Eller låna/hyra en transport med lång bom och provköra. Fast det kan ju med lite otur bli ännu dyrare om hon är så vild att släpet blir förstört.
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Låter som om det antingen är en bredåkare eller inga-skydd-åkare.

Första hästen jag träffade på som var bredåkare skickade hela mellanväggen (äldre VV) i sidled - sedan stod hon still, hur hon lyckades vette 17!

Brorsans häst gjorde ganska likt din. Jättelätt att lasta men "galopperade" i släpet hela tiden och var alltid genomsvettig när vi kom fram. Han sparkade av sig skydden - inte ens boots fram accepterar han. Han åker i bara svansskydd och öronproppar. Han gillar inte ljudet av bilar, lastbilar osv. Helst fönsterlöst för att slippa se eländena också.

Hade det var min häst hade jag provat öronproppar (bomull långt ner) och sett om det gett resultat. Räcker ju att åka en kort bit. Jag hade tagit bort mellanväggen. Ha TVÅ som hjälper dig med luckan och lasta av i longerlina första gången så att du vet vad som händer, det kan ge jätteresultat!
Att lasta utan skydd känns läskigt, men jag hade provat! Kör ett par meter bara om så behövs, man märker snabbt om det är skydden de slåss mot! Det är vanligare än man tror att de hatar skydden i trailer. Jag har en som åker med bara framskydd, en med boots och brorsans åker naken som sagt.
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

de ringde nyss från umesläp och bommen (som jag beställde för några minuter sedan) kommer redan imorgon bitti med bussgods! :banana:
Så nu är det bara att hålla tummarna!
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Det känns inte som det skulle vara skydden, hon bryr sig ju inte om dem annars. Och det är inte skillnad med att lastträna med skydd eller utan. Hon är likadan oavsett. Men nu är det som sagt tidigare itråden redan bställt en lång bom, så vi får hoppas att det är det som är problemet.

Sedan så är det lite allmänt att hon blir stressad av att sitta fast/vara instängd. Hon väver tex väldigt mycket när hon står på box.
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Hade ett sto (mamman till min nuvarande häst) som var rent :devil: att transportera. Inga problem att lasta el. lasta ur. Men när jag körde, trampades det runt o sparkades m frambenen i väggarna. Hon "låg" mot ytterväggen så den bågnade!
Riktigt otäckt att köra! Väntade mig bara att väggen inte skulle hålla!
Efter att jag flyttat mellanväggen åt sidan....stod hon som ett ljus!! = bredåkare!!
Om det blir det samma för din är svårt att säga. Men det verkar som om hon är bredåkare. Hoppas att det är så! :laugh:
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Lite sent att komma med ett tips nu, men man brukar kunna få bommar MYCKET billigare om man beställer dem hos en lokal svetsfirma istället för hos släptillverkarna...;) (men nu hade du ju redan beställt)

Hoppas det funkar, för mig låter det som en typisk bredåkarhäst.
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Lite sent att komma med ett tips nu, men man brukar kunna få bommar MYCKET billigare om man beställer dem hos en lokal svetsfirma istället för hos släptillverkarna...;) (men nu hade du ju redan beställt)

Hoppas det funkar, för mig låter det som en typisk bredåkarhäst.

Typiskt att jag inte tänkte på det :p
aja, men nu är det beställt!
Och med tanke på hur snabb de var med leveransen så ska jag inte klaga. Imorgonbitti har det sagt att bomen ska anlända :) Så imorgon, om allt går som det ska så ska jag hoppträna! :angel:
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Har du provat att ha henne på båda sidorna. En komkpis som köpte en häst trodde också att hon var tvungen att åka brett, Problem när de skulle iväg med båda. Tills säljaren kom ihåg att säga att hon skulle stå på vänster sida. Då funkade det plötsligt:)
Och som nån sa, vissa hästar vill ha stängt och vissa öppet..
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

En till sak att prova...
Problemet är väl då att hon sparkad sönder en sida av transporten, som är lagat och om jag ställer henne på andra sidan är risken stor att hon sparkar sönder den också. Men det kan vara värt att prova :idea:
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Det låter ju som en klassisk "bred åkare". Íbland tycker de små liven att de inte kan sätta isär benen ordentligt när mellanväggen är hel. Och då blir det vingligt, men följden att väggen blir söndermald när de försöker få isär sina ben. Vi har haft några, men dessa har bara reagerat så när de inte fått åkt på hela transporten. När de åkt på lastbil har de kunnat stå på vanlig bredd, men åkt diagonalt eller helt på tvären då.
Hoppas att det går bättre med din nya bom.
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Ni som har bredåkare: Hur upptäckte ni att dom var bredåkare?

:angel:
Hästen fick ångestpanik i trailern med mellanvägg och försökte kasta/sparka sig ut bakåt, framåt, uppåt och även ut genom sidodörren om han fått.

åker helt utan mellanvägg och alla problem har upphört.
jag kan säga att det är värt varenda krona i helbommar jag lagt ut.

att ställa mellanväggen åt sidan är inte tillnärmelsevis samma, om de är verkliga bredåkare. Min kommer jag aldrig ö.h.t laborera med huruvida han kan åka smalt i framtiden. Finns ingen anledning när han så tydligt talat, anser jag.
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Ja vi får väl hoppas att hon är bredåkare då, för då borde ju problemet vara tämligen enkelt att lösa :banana:

Bomen hämtade jag idag, men jag kommer nog inte hinna prova transportera henne före helgen.

*Håll tummarna nu*
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Om jag vore du skulle jag bara ha fönstret på vä. sida täckt- det mot mötande trafik.

Tror att det löser sig med åkningen med lång bom.
kolla upp allt annat tänkbart oxå.
Att den har lagom rörelsefrihet med huvudet, att den har kissat.
Den enda gången som min sparkade var- när den varit o tävlat hela dagen o ej kissat.

Hur kör ni? Lugnt o fint i svängar o inbromsningar- hoppas jag:angel:
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Vi har bara ett fönster :)
Släpet är stor och rymligt och hästen är en liten stoprhäst, så det finns gott om plats.
Hon är ju körd flera gånger i släpet och det har varit samma sak varje gång. Tror inte hon varit kissnödig varje gång.

Självklart kör jag lugnt och fint, med tanke på hur mycket släpet rör sig när hon lever om så kan man inte köra över 70km/h.
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Hade precis samma problem med min ena häst. Hon hade alltid åkt med mellanvägg och det hade gått bra i alla år. Men när hon blev äldre och inte hade åkt på ett tag så fick hon helt plötsligt totalspel inne i transporten. Hon "satte" sig ner och typ galloperade med bakbenen, hela ytterväggen (som hade extra höga sparplåtar) buktade utåt och mellanväggen sparkade hon sönder och då hade vi kört i ca 10 min och kunde inte köra fortare än 30 för hela ekipaget höll på att välta:eek::eek:

Testade sen att ta bort mellanväggen och ha lång bom och hon stog som ett ljus igen:D
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 009
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 369
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 585
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 666
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp