Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

För att jag slarvläste och insåg typ nu att det handlade om en rädd häst:p
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Jag tror att du gör rätt i att åka kort men jätteofta.
Tävlar du?
Kan den stå i släpet när det är parkerat? mellan klasserna.
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Tanken är att jag ska börja tävla, men först måste jag ju ha en häst som går att transportera till och från tävlingarna.
Har aldrig vågat låta henne stå själv i släpet en längre stund... som högst någon minut, men då har jag aldrig stängt bakluckan helt och hållet och alltid varit beredd ifall hon skulle få panik, hittils har det gått bra :)
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Tänkte uppdadera lite allmänt om hur det går...

Igår åkte vi iväg till ridhuset för att hoppa lite (5mil bilväg). Hon stod still hela vägen dit och var lätt att lasta =)
Men på hemvägen så kastade sig hon ut ur släpet lika fort som hon gått in och jag tror att hon stod och vävde hela vägen hem också. :(

Inga panik attacker, men hon är fortfarande väldigt stressad och svettig när man lastar ur...
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Har du testat att ha bakluckan öppen? Kanske något att komplettera med?
Kompisens nya häst var också en fara i början, tills vi mindes att vid provridningen körde de av nån anledning med öppen baklucka(mitt i vintern) så hon testade efter ett tag och hästen rörde inte en fena...
Numera går det bra även stängt, men så är den mera åkvan nu också.
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Jo, jag har testat lite ofrivilligt... hästen sparkade så mkt att den övreluckan föll ner :crazy: men jag märkte ingen skillnad då.
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

jag och min kompis upptäckte att mitt sto var bredåkare eftersom hon piafferade, och klättrade med bakbenen på mellanväggen och hyvlade spån. I varje sväng, och varje gång vi saktade ner satte hon igång....så en dag testade vi bara att flytta mellaväggen, och hon var knäpptyst, stod fint och åt hö. Aldrig problem att lasta. Nu står hon fint både när vi svänger och står still. Är inte fullt så aktiv när hon åker med andra hästar längre, men märks tydligt att hon vill stå bredare.
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Om jag gör det så måste jag ha en längre bom för att ha något som tar stopp bakom. Jag har iallafall ingen större lust att öppna/stänga bakre luckan utan något som stoppar hästen för att kasta sig ut.

Köp en extralång bom, finns hos ÅF av trailermärket för dryga tusenlappen. Hade det till min gamla häst, funkade kanon. Täck inte över fönster o s v, jag tror att det lugnar hästen med ljus och att de ser något.
 
Sv: Häst som inte står still i transporten... bredåkare?

Min häst är bredåkare! Han får totalt spel om han står med en annan häst och har litet utrymme, men han står ensam i transporten går de hur bra som helst.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 009
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 369
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 585
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 666
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp