Bukefalos 28 år!

Häst som rymmer...

WilmaSundstrom

Trådstartare
Ponnyn jag har brukar rymma ur hagen... Han bara kryper under tråden (även om strömmen är på) :banghead:

Han började hålla på så för ca. 1 vecka sedan och går ut flera gånger per dag!
Idag blev jag less för han kom ut 7 gånger på 4 timmar ungefär! De sista 5 gångerna så gick han ut så fort jag inte kunde se honom så ställde bara in han i stallet...

Finns det något jag kan göra för att han inte ska rymma?

Han står still när man hämtar han men stallet är väldigt nära en tågräls så vill ju inte att han ska gå dit :nailbiting:
 
Kommer han under så är det för få trådar, för dåligt spänt, för klen ström. Annars brukar trästaket + eltråd hålla det mesta inne så länge det är tillräckligt lågt + högt.
 
Om hästen har börjat gå ut nu och inte har gjort det förut så fråga dig varför! Är betet slut kanske? Hästar går inte ut för att jävlas precis.

Gå över staketet, slå ner alla stolpar och spänn alla trådar, trimma bort all grönska under trådarna eftersom det tar bort strömmen och kolla så att det verkligen är ström överallt med hjälp av en strömtestare. Är staketet ordentligt så kan inte hästen gå ut. Kan hästen gå ut så måste staketet förbättras. Det kan vara så enkelt som att all tråd behöver bytas ut för att den är gammal och leder strömmen dåligt.
 
Ponnyn jag har brukar rymma ur hagen... Han bara kryper under tråden (även om strömmen är på) :banghead:

Han började hålla på så för ca. 1 vecka sedan och går ut flera gånger per dag!
Idag blev jag less för han kom ut 7 gånger på 4 timmar ungefär! De sista 5 gångerna så gick han ut så fort jag inte kunde se honom så ställde bara in han i stallet...

Finns det något jag kan göra för att han inte ska rymma?

Han står still när man hämtar han men stallet är väldigt nära en tågräls så vill ju inte att han ska gå dit :nailbiting:
Järntråd alternativt aluminium. Hårt spänd och stängsla som för får, 30-50-70 cm osv
Se till att det är rejält med ström i staketet, och att inget ligger på som kan ta bort strömmen.
 
Hårt spänd metalltråd (ej rep), två låga trådar tätt emellan. REJÄLT med ström, de ska studsa bakåt om de kommer åt tråden.

Självklart väl röjt under tråden.
 
Ett tillägg som ingen nämnt innan, det gäller avståndet mellan stolparna. Ju längre avstånd ju lättare för en rymmande häst att komma ut.
Djur som inte är känsliga för el och rymningsbenägna ska inte mer än två till tre meter mellan stolparna som max. Titta på välgjorda staket till får så syns det tydligt att man inte kan ha för långa av stånd varken mellan trådar eller stolpar. Tyvärr är många hästhagar gjorda med långa avstånd mellan stolparna.
Även typen av stolpar spelar in. Man behöver rejäla stolpar som verkligen står stadigt så att man kan spänna trådarna.
 
Om hästen går under är det troligtvis för dålig ström på staketet. Några möjliga orsaker:
  • många skarvar på tråden
  • för många trådar
  • för dålig kvalite (ledningsförmåga) på tråden
  • för svagt aggregat
  • för mycket undervegetation
  • för mycket påknytningar, grindar, förgreningar och lappningar på staketet
 
Har en rymmare hemma, som nu mera inte rymmer.

Det som fick henne att sluta var att skaffa en tråd med så lite motstånd i som möjligt.
Inget som ligger mot tråden, vilket blir till att gå med trimma några gånger under året.
Inte att glömma är ett agrigat som inte är för klent till antal meter tråd.
 
Det är redan många...

Du skriver i startinlägget (som jag svarade på) att ponnyn tar sig ut genom att han kryper under tråden. Stängsla så att han inte kan krypa under tråden. Samt se över att all tråd leder strömmen bra, att strömmen är ordentlig och inte "bara är att strunta i för hästens del", att trådarna går fria från sly etc osv.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 255
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
731
Senast: valy
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 625
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 441
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp