Häst som ska flytta från stall till lösdrift.

kopparberg

Trådstartare
Min pålle ska på sikt flytta ut på en lösdrift där hon ska gå med andra dräktiga ston. Min häst har stått på box hela vintern (förmodligen hela sitt liv också), visserligen i hagen hela dagarna (ut vid 6.30 och sedan in någonstans mellan 17 och 21 beroende på årstid, om hästarna ska ridas osv).

Jag känner att jag inte vill släppa ut henne på lösdrift så länge hon behöver ha täcke, hon har varit täckt hela vintern. Inte klippt i år, såg ingen anledning att klippa en dräktig häst. Men täcke har jag använt, hon är enda hästen jag haft som faktiskt fryser ibland! Hon fryser om hon blir blöt, och hagarna där jag haft uppstallat har inte haft något skydd, därför täcke i år.

Men nu på lösdriften hon ska gå på, där finns ju ligghall, så då behöver hon ju inte stå i regn eller snö om hon tycker det är kallt.

Men nu är jag tveksam NÄR det är nog varmt för henne att gå ut på lösdriften? När kan jag ta av täcket och hon inte fryser på natten? Någon som har råd? Provat själv?
 
Sv: Häst som ska flytta från stall till lösdrift.

Jag skulle släppt ut henne på "bete" (när och om brukar du släppa) och sen inte tagit in henne på hösten
 
Sv: Häst som ska flytta från stall till lösdrift.

jag har 2 ston som alltid varit stallhästar, men nu går andra vintern på lösdrift.

Det jag inte riktigt fattar, varför kan hon inte ha täcke på lösdriften? Det har alltid min ridhäst, hon är en fryslort.

Annars, jag tycker det tar tid in på våren innan det blir varmt. Framåt maj brukar medeldygnstemperaturen vara så att det är dags för betessläpp i Skåne och täckesavvänjning är ju praktisk då... Men när ska hon föla? Ska hon föla på lösdriften?
 
Sv: Häst som ska flytta från stall till lösdrift.

Så tänkte jag göra i höst, för hon ska gå kvar med fölet tills avvänjningen.

Men jag vill ha ut henne på lösdriften så fort som möjligt nu, dels vill jag att hon får gå ihop med "stokompisarna" innan fölningen och dels så vill jag att hon ska ha sällskap, hon måste gå själv tills hon flyttar in på lösdriften.

"Min" veterinär trodde det var nog varmt någon gång i mars, men jag tänkte fråga här på Buke hur andra gjort! :)
 
Sv: Häst som ska flytta från stall till lösdrift.

Fölningen är beräknad i slutet av april.
De fölar inte på lösdriften, men de ska gå ihop alla stona och fölen på lösdrift.

Jag vill slippa täcke för att det kommer få sitta på för länge, vill inte ha täcke på flera dagar i sträck. Jag har alltså inte hästen hemma, hon ska bo på ett stuteri där de ju inte har tid med lika mycket pyssel som jag har.

Men som jag nämnde, jag vill slippa ha henne själv i hagen, vill ha in henne med de andra stona så fort som möjligt!
 
Sv: Häst som ska flytta från stall till lösdrift.

När jag bodde i sverige så bodde jag i Skåne, kanske inte samma temperatur som hos dig men i Mars brukade jag ofta låta djuren börja sova ute, då började de själv inte vilja komma in på kvällen. Dock hade jag täcke på de som behövde det.
 
Sv: Häst som ska flytta från stall till lösdrift.

Jag bor ju en bra bit norrut från Skåne räknat, men i april brukar det vara temperatur här som Skåne har i mars.

Jag kanske får omvärdera det hela med täcket? Hade du klippta hästar eller hade de vinterpäls? Min häst har vinterpäls, men värst tjock päls har hon inte trots att den fått "växa fritt" i vinter.
Kan ju fråga stallägaren om hon har möjlighet att lägga på täcket nattetid när det är kallare.

Jag känner jag så fort som möjligt vill ha ut min häst på lösdriften, mest för att hon ska slippa gå själv i hagen!
 
Sv: Häst som ska flytta från stall till lösdrift.

Vilka möjligheter kommer hon ha att äta på lösdriften? Hur har hon fodrats ute när hon frusit? Hur aktiv har hon varit i hagen då?

Har de fri tillgång till grovfoder på lösdriften så tror jag att din häst kommer att klara sig utan täcke, faktiskt. Förflyttningar med flocken, mat och ätande är en underskattad värmekälla för hästar. :)

Man kan inte heller se på vinterpälsen hur värmande den är, den kan vara kort och blank men mycket tät. Min hästs kompis, ett fullblod, är nog den mest ofrusna häst som finns, trots att man knappt ser att han får vinterpäls. Den är kort, tät och mjuk som silke, men fryser gör han absolut inte. Täckas i stort sett bara vid -20 eller nederbörd. ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som ska flytta från stall till lösdrift.

Jag släppte ut min dräktiga dam på lösdriften med de andra stona denna vinter.. Hon (och hennes sällskap) hade varit installade hela vintern och hon hade gått ganska mycket täckad. Men jag tog av täcket, hon är egentligen rätt frusen av sig men jag har upplevt att hon inte varit lika känslig sen hon blev dräktig. Sedan resonerade jag att de ju har en ordentlig ligghall och mat, och det har inte varit några som helst problem. Visst har hon sprungit in i ligghallen när vädret har varit dåligt, men hon har inte frusit och verkar nöjd. Så jag tror inte det är några problem om du släpper henne på lösdriften.

Om du ändå är osäker över hela täckesdelen kan du väl ha på täcket i alla fall och se till att hon får av sig det när du är där? Eller du kanske inte kommer åka dit så ofta? Jag kan dock tänka mig att hon klarar sig så länge de har ordentligt med mat och skydd.
 
Sv: Häst som ska flytta från stall till lösdrift.

Det blir fri tillgång på lösdriften. Hon har frusit när det regnat och det funnits fri tillgång till gräs i hagen. Om hon skulle frysa på vintern har jag aldrig provat, hon har så länge jag haft henne varit täckt och de sista åren även haft fri tillgång på hö i hagen.

Min hästs "jacka" låter som fullblodet du beskriver! Min veterinär tyckte hon hade ganska tunn päls, men den är som den du beskriver, silkeslen och verkar tät.
Kanske är problemet att jag jämför min hästs päls (halvblod) med nuvarande stallkompisens bruksnordis! :p
 
Sv: Häst som ska flytta från stall till lösdrift.

Då låter det ju som om det kan funka att ta av täcket nu snart! :laugh:
Dagarna är ju redan varmare, snart är det ju även plusgrader på nätterna också.

Jag kommer inte vara hos min häst regelbundet, hon ska stå flera mil från där jag bor! :( Så jag kommer åka dit max ett par dagar/vecka. Givetvis nära nog varje dag precis när fölungen är född, men då är det ju täckeslöst.
Jag valde det stallet och lösdriften för att det passar hästen så bra och ägarna till stället är jättebra hästfolk! Finns inte något närmelsevis lika bra på närmare håll tyvärr.
 
Sv: Häst som ska flytta från stall till lösdrift.

Jag hade skicka med et täcke med 100-200grams fyllning som jag vet sitter bra på hästen och andas.
Hade fakskt inte sett att det är något jätteproblem att det sitter på några dagar i sträck, sen kanske du kan be stallägaren ta av de om det är uppehåll och ok väder? Min häst fryser när det är regn och blåst, så våren är värre för honom än bra vinterdag.
 
Sv: Häst som ska flytta från stall till lösdrift.

Oklippta hästar hade jag. Varför inte börja ta av täcket redan nu? Och liksom vänja in henne. Kanske inte ute om man har små frimärkshagar utan vindskydd men annars tror jag inte det är nån fara.
Iallafall låta henna stå inne i stallet på natten utan täcke. Öka upp energin i fodret så kan hon tugga sig varm.
 
Sv: Häst som ska flytta från stall till lösdrift.

Hon har frusit när det regnat och det funnits fri tillgång till gräs i hagen.

Men det är en helt annan sak om de blir blöta. :)

Min häst kan frysa så att hon bara står stilla och skakar en kall och regnig sommardag. Och "kallt" på sommaren kan ju vara 15 plusgrader.

Men det är vätan som gör att pälsen tappar sin värmande förmåga, är det torrt väder kan de hålla värmen bra även nedåt 30-35 minusgrader, bara de har mat.

Så just det jag citerade ovan skulle jag inte alls haka upp mig på. :D
 
Sv: Häst som ska flytta från stall till lösdrift.

Täckeslöst inne tror jag inte är några problem. Jag hade kunnat skippa täcket inomhus i stort sett hela vintern, men eftersom hon är vit och står på halm har jag haft täcket på även inne. Vit häst vill ju liksom inte vara vit eller hur man säger! :crazy:
Fast det är ju läge nu att ta av täcket inne, det håller jag med om är en bra början! :)

Hon ska snart "ösas på" med mat, stuteriägaren sa att hon brukar göra det ungefär nu för att stona ska ha lite att ta av när de blir högdräktiga och ska ha en diande fölunge.

Tror inte det är frimärkshagar heller, de har rejält med mark.
 
Sv: Häst som ska flytta från stall till lösdrift.

När hon väl börjar gå på lösdriften är en fördel ju att hon kan välja att gå in under tak om det regnar och hon inte vill frysa/bli blöt. I hagarna hon förut gått i har hon ju inte kunnat välja, det har ju inte funnits något vindskydd.
 

Liknande trådar

Hästvård Har min häst på lösdrift men problemet är att det emellanåt kan vara tomt på mat i hagen, att dom går en hel natt utan mat i...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 689
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 529
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 091
Senast: Fiorano
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 705
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Omplacera problemhund?
  • Tråden för spår
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp