Bukefalos 28 år!

Häst som vägrar skritta på kort tygel

S

Sandro

Jag har lite problem med mitt 13-åriga halvblodssto. På senast tiden har det inte gått att skritta henne på kort tygel. Så fort man tar i tygeln så tror hon att vi ska trava trots att jag inte alls brukar göra detta varje gång tygeln kortas. När hon väl har börjat trava så är det nästan omöjligt att få henne att skritta igen. Jag brukar börja med att sitta till med sätet för att få henne att sakta av, det brukar inte resultera i någon reaktion alls från hennes sida. Sedan brukar jag ta ett mjukt tag i tygeln som på sin höjd gör att hästen minskar traven något. Tillslut ser jag ingen annan utväg än att ta ett rejält tag i tygeln och då brukar hon oftast sakta av. Probelmet är dock att så fort hon har saktat av så börjar hon trava lika snabbt igen och så är vi tillbaka där vi började.

Vad gör man åt sånt här? jag börjar bli duktigt trött på att alltid få upprepa mina avsaktningar ungefär hundra gånger per ridtur och det känns inte speciellt kul att det alltid ska resultera i att jag får ta tag i henne rejält för att hon ska sakta av.

Har ni några bra tips på vad man kan göra??
 
Vi hade samma problem när vi red in halvblodet.
Pröva att korta tyglarna från halt. Sen sätter du igång i skritt. Om hon då fattar trav, såg "hoooo" eller liknande ljud som hon förknippar med att sakta av. Saktar hon inte av, ta tag i tygeln och gör halt. Låt henne stå still tills hon är lugn och sen skrittar du fram.
Så fort hon börjar trava så gör halt tills hon står helt still och skritta sen fram.
Kom ihåg beröm!
 
Hade samma problem med min förra häst. så fort jag rörde tygeln travade hon iväg. Jag började med att försöka smyga försiktigt när jag kortade tyglarna, därefter gjorde jag halt. Hon fick stå stilla tills hon var avslappnad. därefter gav jag henne lång tygel och skrittade fram, kortade tyglarna igen, hon travade iväg och jag gjorde halt igen. Så här höll jag på. Första dagarna tog det en stund innan hon förstod att kort tygel inte innebär trav, men efter bara några dagar förstod hon att det kanske kunde vara en halt på gång. Hon blev då lite tveksam när jag tog tyglarna och inväntade mina signaler för att få veta om hon skulle gjöra halt eller inte. När vi kommit så långt växlade jag med att gjöra halt och skritta framåt med kortade tyglar. Det tog lite tid men det fungerade. Detta var en dressyrhäst och jag kunde ju inte tävla om jag inte kunde ta tyglarna. Ibland fick jag lägga in halter även i fortsättningen om hon blev för ivrig, bara som en påminnelse.
Lycka till
 
Funderade på en sak till. När hon drar iväg i trav och jag ska sakta av henne igen ska jag då ta mjukt i tygeln ända tills hon till slut saktar av eller ska jag ta tag rejält så att hon stannar med en gång när jag begär det av henne? Har även prövat med att styra in henne på volt varje gång hon drar iväg och då har hon stannat i alla fall.
 
Låt det ta tid att ta tyglarna. En ordenlig uppsamling av tyglarna kan ta flera varv för mig (om jag ska göra den i balans)... Det låter som om du skjuter fram din häst (troligen omedvetet) och att hon försöker komma ikapp sin förskjutna tyngdpunkt genom att kompensera med sin fart. Laborera lite med ditt överliv, kanske sitter du med det för mycket bakåtlutat?
 
Funderade på en sak till. När hon drar iväg i trav och jag ska sakta av henne igen ska jag då ta mjukt i tygeln ända tills hon till slut saktar av eller ska jag ta tag rejält så att hon stannar med en gång när jag begär det av henne? Har även prövat med att styra in henne på volt varje gång hon drar iväg och då har hon stannat i alla fall.

Jobba först enbart med sitsen för att få henne att stanna. Går det inte på andra försöket, lägg till ett Hoo. Fungerar inte det krama om tygeln litegrann (fortsätt hela tiden "bromsa" med sitsen). har hon fortfarande inte saktat ner, ta ett ordentligt tygeltag och ett bestämt Hoo! så att hon lyssnar.
 
Jag skulle kolla över foderstaten. Kanske har du ett så kraftigt hö att du ger onödigt mycket kraftfoder?
När min häst taktar brukar jag be henne om skolorna, tex höger öppna 5-10 steg, övergång sluta med bibehållen böjning, och så likadant åt andra hållet, hela tiden med minimal kontakt på ytter tygel och ganska mycket böjning. Eller växlar jag hö-vä öppna, också det med ganska lös ytter tygel. På min pålla fungerar detta för det mesta så att jag slipper ta så hårda tag i henne. Hon får för mycket att tänka på helt enkelt. :D
Jag tycker man ska vara försiktig med hur mycket man kortar upp tygeln på rakriktad häst i skritt, eftersom det lätt leder till spänningar, som hästen kanske försöker lösa genom att trava iväg. Jag rider alltid min häst mer eller mindre böjd i skritt, utom när jag rider på lång tygel. Jag kanske ska tillägga att jag rider enligt, och tror på, barockprinciperna. De ideerna sammanfaller ju inte alltid med 'vanlig' ridning (i brist på bättre beteckning)
 
Strunta i tyglarna och trava igång henne på lång tygel tycker jag! Strunta i formen och gör massor av tempoväxlingar, skritt, trav, skritt, trav, utan att använda tyglarna.

När hon är uppvärmd så försök igen. Kanske hon är lugnare då!

Hon behöver lära sig att tempoväxlingar kommer från dina ben och ditt säte och inte från tyglarna!
 
Jag red en ponny förut som var så där. Iofs var det inte så svårt att stoppa henne, men det var det där problemet varje gång. Jag "löste" det genom att luta mig framåt och ta tyglarna långt fram så dom var korta på en gång. Ingen bra långsiktig lösning kanske, men...

Var glad för att din häst tycker att det är kul att få jobba! Min rycker tyglarna ur händerna på mig när jag kortar........
 
Det låter som om du inte har hittat takten i skritten. Försök att slappna av och känna in takten, följ med med ben och säte. Om du skall skritta och driva, använd ett ben i taget i hästens takt, när du ber om trav båda samtidigt - då förstår hästen att du vill skritt resp. trav.../T_B
 
Och jag skulle gett rakt motsatt råd. Sitt INTE och följ med. Sitt STILLA!!! Ja, man ska följa med i hästens rörelser, men de är väldigt små och kan lätt fångas upp av sittbenen. Övriga rörelser i ryttarens lår och rygg bara stör hästen, eftersom de fortplantar de små rörelser som finns i hästens rygg i skritten och förstärks genom ryttarens kropp. Så öva dig på att sitta stilla istället. Du kan börja med att skritta på lång tygel och bara känna hur hästen rör dina sittben, men var noga med att inte "följa med" i resten av kroppen. Öva dig sedan på att bli stilla - du får inte "jucka", inte låta låren rulla omkring, inte gå av i midjan osv osv.
 
Bra tips - dölj problemen genom att böja... :confused:
Fattar inte ditt resonemang. Hur många hästar på vanlig hobbynivå tror du är RAKRIKTADE?! Typ 3% skulle jag gissa... Det krävs en väldigt skicklig ryttare för att få hästen rak.
 
Just det, och eftersom det är svårt att träna den rak genom att rida den rak i kroppen och betydligt mer funktionellt att träna en sida i taget så rider jag hästen böjd. Varför skulle ridning med hästen i en lätt skuldran in dölja problemet med att hästen vill trava iväg när man tar i tygeln på ett sämre sätt än att man tar en skarp förhållning eller en lång 'mjuk' förhållning? Jag ger hästen en arbetsuppgift som på något sätt baserar sig på böjning (som skolorna) och som jag kan göra för lätta mjuka hjälper, och genom det får jag hästen att inte göra fel (trava iväg) så att jag slipper korrigera den med en mer eller mindre skarp förhållning. Detta ger en för hästen mer sympatisk ridning än om jag så fort jag tar i tyglarna måste ta i dem mer för att hästen gör fel. Hellre förekomma än förekommas helt enkelt.
 
Varför är det svårare att rida den rak än att rida den böjd? Det fattar inte jag? En ärlig och stärkande böjning är väldigt svårt att få igenom. Att träna en sida i taget låter så bra, men är väldigt svårt. När du tränar den "svagare" sidan - tror du verkligen att hästen tar i lika mycket som på den starkare? Knappast. Hästen kommer att förbli sned även att man böjer den hit och dit. Om man inte är en väldigt skicklig ryttare förstås, men jag tror inte de flesta av oss kan räkna oss dit.
 
Då har vi helt enkelt olika upplevelser av hur det fungerar. Vilket inte är konstigt eftersom vi inte rider samma häst.
På min häst är det mycket svårt att rida den rak genom kroppen eftersom den inte ÄR rak (du påpekar ju själv i ditt första inlägg att mycket få hästar är helt rakriktade). För att hålla henne rak måste jag använda en massa korrigerande hjälper hela tiden, vilket jag tycker ger en osympatisk ridning. Jag upplever det däremot som relativt lätt att rida min häst i en 'ärlig och stärkande' böjning. Då känner jag precis hur hon placerar sina bakben, och vad som är mera värt, jag kan få henne att göra rätt med mycket mer renodlade och lättare hjälper, och utan att behöva ge en massa kontrahjälper hela tiden. Hästen visar också med all önskvärd tydlighet att hon trivs med detta ridsätt. Därför tror jag ju inte att alla andra behöver tycka det är en bra lösning till just deras häst, men det fungerar finemang för oss! :D
 
Hästens huvudrörelse i skritten är INTE liten. Hästen reagerar olika på en hand som inte följer takten. Antingen blir de blockerade och lägger av eller så går överväxeln i och de vill rusa på för att slippa obehaget av en stum hand./T_B
 
Jag pratade inte om hästens huvudrörelse. Jag pratade om dess ryggrörelser.
 
Jag tror att Carmenzita menar att man inte ska överdriva sina sätesrörelser. Många tjejer (däribland jag) är överrörliga och då blir sitsen gärna för slapp, så att säga. Man ska ju låta sin kropp absorbera hästens rörelser, och inte bara skvalpa med i dem. Själv har jag laborerat med sätet ett tag och märkt att min känsliga arab går oerhört mycket bättre då jag försöker att inte följa med för mycket. Om jag gör det blir han gärna överilad, men stramar jag upp sitsen (om ni förstår hur jag menar) kan jag kontrollera hans fart bättre utan tygeln.
 
Ja, det är så jag menar.

Tjejer är för "slappa" i sina kroppar och behöver strama upp sin sits för att kunna inverka. Man bör inte följa med med sätet, eftersom det bara förstärker hästens små ryggrörelser. Det som behöver följa med är sittbenen, inte rumpfläsket, midjan eller magen... ;) En stilla sits är en inverkande sits.

"Överilade" hästar reagerar verkligen positivt på en stilla sits, men man ska vara stilla på alla typer av hästar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
562
Senast: tessan.g
·
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
828
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 475
Senast: MiniLi
·
Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 326
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp