Häst vs. Hunduppfostran?

Heulwen

Trådstartare
Detta handlar mer om hästar än hundar så jag hoppas tråden kan få ligga kvar här. :)

Jag har funderat lite granna när jag läser vissa trådar här på hästhantering om hur vissa hästar beter sig. Hugger efter människor, sparkar efter hundar, anfaller katter osv.

Först tänker jag att det är lite märkligt att hästar beter sig såhär eftersom de är flyktdjur och alltså inte "borde" anfalla rovdjur som hundar. :D
Det naturliga är väl att hästar springer iväg om de känner sig hotade, inte anfaller? (Iaf om hästen inte är fastbunden utan möjlighet att fly.)

Men huvudsyftet med denna tråd är att jag tycker det är väldigt konstigt att man ställer så olika krav på hästar och hundar fast de i grunden kan bli väldigt farliga båda två.
Exempel:
En hund hugger efter människor som går förbi när den står bunden utanför affären.
En häst står i boxen och hugger efter människor som går förbi eller försöker tränga in dem och visar hotbeteende i boxen.

Inget av det här i exemplena anses väl godtagbart av någon, eller? :confused:
Men i hundens fall skulle många propsa på att hunden blir avlivad för att den kan skada människor.
I hästens fall så rycker folk på axlarna och säger: "Hon är lite oberäknelig."
En häst som hugger och träffar kan ju orsaka en rätt rejäl skada, kanske inte stora köttsår men, för att inte tala om de som sparkas..

En annan fast mindre farlig sak är att hundar får inte morra om de får mat, men hästar får visa hotbeteende i samma situation. Eller att hästar får nafsa efter människor som borstar den för att den är kittlig, ska en hund få göra likadant?


Ska lägga till en sista sak, en hingst som stampar ihjäl lamm, är väl inte någon direkt hmmm, normal hingst eller?
Borde man verkligen avla på en sådan, lika mycket som man bör avla på en folkilsken hund?

Vad är era åsikter om detta? Känner ni igen det jag säger?
Naturligtvis generaliserar jag lite, de finns ju många liksom jag som tycker att inget av dessa beteende är acceptabelt varken hos hundar eller hästar. :)
/Heulwen :bump:
 
Eftersom jag äger en hingst som inte tolererar NÅGRA andra djur i sin närhet, och då menar jag närhet...HANS revir är i hans hage och nåde den som går in dit...visserligen KAN jag gå in i hagen med hunden efter mig, men kommer vi för NÄRA så tar han hunden direkt alt jagar ut honom ur hagen.

Jag tycker inte man kan jämföra "tamheten" med en hund o en häst då hunden faktiskt är ett rovdjur vilket hästen inte är, men bägge har revir att försvara och en del är mer revirbenägna än andra.....
Jag tycker inte att en hund HAR inne i hagarna att göra övht så det är inget problem för mig..inte för hästen heller tror jag :rofl: :rofl:

stänger du dessutom in en hund i en bur så ändrar den säkert beteende samma om du har den kopplad..

Jag har sett älgar som jagat vargar för att döda dom och för att försvara sig själva och sin flock...

Jag har faktiskt inte ens reflekterat över att det skulle vara "fel" av min häst att få försvara "sitt revir"..det är helt naturligt....skulle han däremot vara folkilsken så hade jag förmodligen blivit bekymrad.
 
Egentligen är det naturligt att en hingst bevakar sitt revir, men att jaga fjärilar är väl lite överkurs. :D
(Det var väl Nutte som gjorde det?)
Måste vara väldans jobbigt att stressa upp sig så varje vår.
Fast om en häst anfaller en hund utanför sitt revir utan anledning med avsikt att skada eller döda, är det rätt?

Om jag har förstått så är det det din hingst gör, alltså attackerar bara hunden kommer nära, även utanför reviret? :confused:

Men om vi skulle ta samma exempel med en hund som attackerade andra hundar utanför sin tomt/revir.
Är det inte så att de flesta skulle säga att det vore oacceptabelt, men är det mer acceptabelt att en häst gör så?

Varför denna skillnad i vad vi tolererar hos olika djur?
De är ju väldigt olika men båda är ändå tama och bör inte innebära en fara för omgivningen.

OBS! Jag säger inte att din häst gör det. Han innebär väl bara en fara för din hund, som säkert vet själv att hålla sig borta. :)
 
Jo, om jag inte har koll på min aggressiva hund är det ju ett problem...min häst HAR man ju alltid koll på, dom går ju inte direkt lösa o lallar omkring :angel:
När hästen är i högform och våren/sommaren närmar sig så blir han stressad av allt som inte skall vara i hans hage, nu är det ju inte så att han jagar HELA dagarna utan han får som några ryck varje dag(iannatfall hade jag fått stalla in honom)
ibland kan det gå skator bara några meter ifrån honom utan att han bryr sig, en halvtimme efteråt kan han vara ursinnigt arg på dom...han är en diva min häst, och jag låter honom hållas....vad ska jag annars göra :confused:jag kan ju knappast kontrollera hans rörelser i hagen eller låsa in honom...han har dessutom en jättestor hage med både berg,löv,barrskog + öppet fält, han måste gå i MITTEN av gården för då har han koll på alla andra hagar och då är han lugn.
Sen får jag ju ibland in andra ranghöga hingstar och det är ju förståss stressande för en sån som min...detta är HANS gård(här är han född) och han får ständigt övertyga med sitt kroppspråk om vem som är vad på gården(läs vem som är KUNG :D)

Nu är det som det är och han kanske varit annorlunda om han gått här med samma hästar år ut o år in...men nu är det inte så...och det är inget jag kan göra nåt åt egentligen...Jag lyckas ha en ranghög hingst, och får han inte visa detta så är det ju att trycka ner honom i skoskaften....
 
Jag tror dessutom att han tycker att jag är hans flock...med mig är han annorlunda mot med andra, jag får tex helst inte göra nåt med nån annan häst, då blir han svartis o påkallar all uppmärksamhet..

jag kan nästan svära på att om nån skulle göra mig illa så skulle han om han hade möjlighet försvara mig...när jag är i nån närliggande hage och hästarna bråkar omkring mig blir han galen på dom....hmmm, han kanske skulle vara hund egentligen :rofl: :rofl:
Det är en väldigt speciell häst...han läser folk direkt och nästan ser rakt igenom dom...en del går det bra med, andra blir han missänksam på, en fransman faktiskt hotade han när han bara klampade in i hans box(men det är den enda han gjort så med)
Sen ÄLSKAR han att skrämma "nya" :rofl: :rofl: så dom blir rädda för honom :devil:
 
Ska lägga till en sista sak, en hingst som stampar ihjäl lamm, är väl inte någon direkt hmmm, normal hingst eller?
Borde man verkligen avla på en sådan, lika mycket som man bör avla på en folkilsken hund?

Det var INTE Marthas hingst som stampade ihjäl lamm. Det var mitt STO. När hon var åring (inte den jag har nu,d en jag hade förr).

hennes mamma (som för övrigt INTE var riktigt riktig i huvudet och det var medfött och inte förvärvat) HATADE hundar och smådjur. Naturligtvis lärde sig ju då fölet att "de där små jävlarna de ska dö".

Min hund blev ju utjagad ur hagen med besked ett antal ggr. Stoet HADE lätt som en plätt kunnat ha ihjäl hunden, hon hade dels chansen att lägga sig i bakhåll flera ggr, och är snabbare än den där gamla hunden ;) Men hon gjorde dte inte, det var nära, men hon kickade för att näästan träffa, inte för att träffa. Då flydde ju hunden och hästen nöjde sig med att ha jagat ut den ur hagen.

Det stackars lammet däremot förirrade sig in på fel sida stängslet vid en flockförflyttning av fåren. Mamma var försvunnen och lilla lammet förvirrat och ensamt. DÅ kommer en stor brun häst och säger 'stick och brinn' och det lilla lammet var uppenbarligen inte så himla bevandrad i hästspråk för det brääkta något som kunde tolkas som "hej, vet du var min MAAAAMMA är?" och gick MOT hästen. Då small det och tja, där var det inget lamm mera.

Ett halvår senare snodde min lilla vovve runt benen på henne och hon var helt oberörd.

Så för mig var det där en kombination av två saker: Inlärt beteende från mamma och INSTINKT. Hästarnas instikt är faktiskt att sparka på smådjur etc. Man kan se det när man ger hästar en boll t ex, ffa gäller det unghästar.

Därför man ska vara väldigt försiktigt med hundar och okända hästar, för det kan smälla rejält även om vovven är snäll (eller så får den ett par hästtänder i nacken och kastas iväg).

AV samma anledning lämnar jag ALDRIG småå barn utan tillsyn när de kan tänkas lalla in i en hästhage. Dels går små barn 'konstigt' och signalerar "skadeskjuten", och dels så vet man inte hur djur reagerar på dem (detsamma gäller hundar).

Jag accepterar inte att varken hundar elelr hästar bits. Däremot så skulle jag kunna ha kvar en häst som bits, men inte en hund som bits (oprovocerat etc). En häst är lättare att passa, och kan stå i gallrad box, och med varningslappar.

En hund är med på många platser på ett annat sätt, och är inte lika välövervakad och kontrollerad hela tiden. Dessutom är risken större att en unge tultar fram till hunden för att klappa den än att samma unge tultar in i en hage eller en box. Av någon anledning har FÖRÄLDRAR fasiken så mkt mer respekt för hästar än hundar och ylar i högan sky om ungarna är påväg mot 600 kg häst än om de är påväg för att dra 30 kg schäfer i öronen lite. Det sistnämnda är tydligen mest "gulligt".

Sen är det det här med revir. Mina hundar får försvara sitt revir mot 'inkräktare'. De ger dock fan att göra det mot husfolk.

Däremot accepterar jag INTE att hästarna försvarar sitt revir (sin box) mot varesig inkräktare elelr husfolk, helt enkelt för hästarna komemr under sitt liv hanteras av fler människor. Och det är inte alltid man kan vara med etc.

Men generellt ställer jag samma grundkrav oavsett djur, däremot så kräver jag varken att hästarna ska gå lösa på gården och komma på inkallning eller att hundarna ska låta sig longeras, eller har dem ute i stallet på natten ;)
 
Jag vill gärna förtydliga att min Nutte är INTE aggressiv mot människor......klart lallar dom omkrin ihans hag för länge så vill han nog att dom ska dra, men i boxen är han ALDRIG sur mot folk....helst VILL han att alla ska gå fram till just honom och ENDAST se honom....ston gillar han, men inte hingstar o valacker.....hundarna kan gå i stallet utan att han bryr sig, men jag skulle inte vilja tänka på vad som skulle hända om nån av nån anledning skulle gå in i hans box...
 
Jag kan berätta när min svärfar var o röjde en period i hans hage...han var där 3 timmar varje förmiddag.....Nutte gic 10-15 meter från honom och bara gick o småblängde och kunde inte begripa vad han hade där o göra, men jagade ut honom gjorde han inte.......
 
Måste börja med att tillägga att jag INTE accepterar att mina hästar vare sig bits, sparkas, går ner mig eller jagar bort mig när de äter.
Nu har jag iofs haft MINIMALT med sådana problem, men kommer de upp, så tillåter jag dem INTE fortsätta.

Tror att anledningen till att hundar har större krav på sig att inte hugga, och att de ibland avlivas pga det, är att hunden är ju med mkt mer än hästen.
Hunden är på promenad med ägaren bland andra människor.
Folk besöker hemmet där hunden bor, hunden går lös i trädgården där det är tättbebyggt osv.

Hästen i fråga går ju innanför elstaket, är svårare att "komma åt" att bli biten och sparkad av.
Dessutom är ju inte "allmänheten" i stallen.

Min häst är en "dogkiller". Kommer en hund in i hans hage, försöker han hugga alternativt stampa ihjäl den.
Jag TROR det beror på att han som 2-åring blev skrämd halvt från vettet av skällande hundar, som var så pass nära att han trodde de skulle anfalla. Han var i allafall fullkomligt skräckslagen, ett tillstånd som INTE är vanligt hos denna häst jag haft i nära nog hela hans liv.

Jag törs inte RIKTIGT låta hundar göra annat än gå lugnt i hans närhet i stallet och annars när hästen hanteras, för han "grinar illa" när hundarna kommer för nära. Dock har han aldrig gjort ngt mer än nafsat lite i luften ovanför dem i stallet, på tävling eller andra ställen som inte är när han är lös i hagen.

Anser inte heller jag har ngt problem med det, för stallägaren kan ha sin hund lös i stallet när han står på gången, för den hunden är inte PÅ honom, utan bara omkring honom. Hon går inte heller in i hans öppna box om han stryker öronen bakåt.
Dessutom går den hunden ALDRIG ut i hästhagen, för den har av misstag som yngre gått på eltråden.
Fö så är väl det ngt som ALLA hundägare borde göra? Låta sin hund gå mot eltråden alltså. För då SLIPPER man ju HELT oroa sig för skadade hundar i en hästhage.

Jag anser det är HUNDÄGARENS ansvar att INTE låta sin hund tex börja jaga/valla efter min häst, låta hunden lukta på hans bakben osv.

Dessutom tyckte en användare att jag skulle "vänja min häst av" med att försöka nita en hund när den kommer in i hans hage.
Gärna för mig tyckte jag, men kunde h*n ge mig ett tips på HUR?! Det kunde INTE vederbörande göra! :D
 
Fö så är väl det ngt som ALLA hundägare borde göra? Låta sin hund gå mot eltråden alltså. För då SLIPPER man ju HELT oroa sig för skadade hundar i en hästhage.

Min lilla dam har varit på stängslet mer gånger än jag kan räkna. Hagen är iaf rolig. Pappas hund har också fått sig rejäl elstängselsmällar, som hon minns i några dagar,s en är det glömt.

Min greyhound har fått EN smäll av stängslet och går nu inte in i hagen ens om man lockar på honom.

Så det är väldigt olika hur mycket de bryr sig om det.

Nu är dock samtliga de där hundarna 'hästtränade' och samtliga hästar 'hundtränade'

Eftersom jag har hundar som är med i stallet, vid ridning etc och dessutom man aldrig vet när det kommer en puckad hund så ser jag till att vänja. (Däremot är det ju så att vissa individer kanske det inte går med, jag lyckades dock omvända 'hunddödaren' jag hade..). Var mycket tacksam åt det här för någon månad sen när jag på ridtur mötte en förrym hund som stromskällde och nafsade valacken i hasorna. Valacken stod helat still och lugn.

Men som sagt alla går kanske inte att omvänja, och alla VILL inte träna sina och det är ju helt okej. (Om du är intresserad så när jag tränade min hunddödare så började jag med att ha hunden med i stallet etc, sen att hundarna var i närheten när hon stod i gången etc, att de följde med på promenader etc. Allt med snälla hundar såklart. Sen var det bara att ta med dem in i hagen och så satt de t ex och tittade på när jag longerade i hagen, gick bredvid när jag tog in etc. Dvs de var med i lägen när jag höll i hästen/hade hästen under kontroll. Sen så gick jag & hundarna ut i hagen och satt och tittade på hästarna ett tag, och sakta släppta jag hundarna så de fick gå en meter runt mig, sen två meter etc, kallade tillbaka dem vid minsta oro hos hästen. Sådär höll vi på tills hon var helt obekymrad då fick hundarna springa somd e ville och hästen brydde sig nada. Hon till och med kunde gå fram och nos apå dem i hagen utan att göra något, och de snodde runt benen på henne ibland i stallgången utan att hon rörde ett öra. Efter det provade jag med främmande hund, som är hästsnäll men som blir väldigT GLAD och kan hoppa runt och skälla (inte mot hästen utan mer 'åhhh vad roooligt att ni kommer'). Hästen rörde inte ett öra.)
 
Accepterar inte huggande eller bitande varken från min häst eller min hund, de skall bete sig på ett vettigt sätt mot folk som går förbi.
På samma sätt accepterar jag inte hotbeteende vid maten, varken från hundens eller hästens sida. Tränar mina djur ( både hundar och hästar ) på ganska lika sätt, dock med vissa modifieringar. Jag ställer även ganska likvärdiga krav på dem.

Hundarna skall inte springa mellan benen på hästarna och de får ABSOLUT INTE hugga efter eller jaga dem. Hästarna i sin tur får under inga villkor jaga hundarna, varken i stallet, på ridturen, eller i hagen. Det är inte acceptabelt för mig. Om en främmande hund dock skulle börja jaga någon av hästarna så så är det väl en annan sak om de försvarar sig.

Vad gäller aveln så är den väl lite olika mellan häst och hund. Ser man endast till prestationerna ( häst ) eller även till temperamentet ( hund ).
Tycker hästaveln har mycket att lära av hundaveln, vad gäller hållbarhet- och temperamentsfrågorna.
Tycker att en avelshäst - sto eller hingst - skall vara bra i temperamentet.
Angående hållbarhet: hur många gånger har man inte hört från stoägare att "hon håller inte för ridning så vi tar ett föl på henne istället"?
Detta fenomen har jag förundrats över många gånger, då stoet ifråga visat sig vara en icke hållbar individ, varför vill man föra dessa gener vidare?

/
Susanne
 
Jag har ju lös hund ofta runt min häst numera. Tex så kommer alltid stallägarens hund och hälsar på mig när jag och pållen har varit ute och ridit. Lös.
Så med åren har jag märkt att han bryr sig mindre och mindre om att hundar är omkring honom.

Minns en gång för ett par veckor sedan. Stallägaren tröttnade på att hunden "roterade" HELA tiden, och säger till hunden: "sluta svassa runt Lobac, varför ska du sno extra när just HAN är på gången, kom hit".
Vovve tog då närmaste vägen. Vilken råkade vara rakt UNDER min pålle! :crazy:
Pålle såg bara uttråkad ut, brydde sig inte alls! Och ändå är det en stor hund, det är en rottweiler.

Så jag "misstänker" att han pga att mina kompisar har så bra och väluppfostrade hundar faktiskt BLIVIT hundtränad utan att jag liksom märkt det! :D

Men på ngt sätt tycker jag det är bra om han vaktar sin hage mot hundar.
För min andra häst som ALDRIG skulle sparka efter en hund, har faktiskt en gång blivit BITEN i bakbenen av en lösspringande hund på en uteritt! :mad:
Så då känns det BRA att jag vet att OM det kommer in en hund som bestämmer sig för att JAGA mina hästar, och då kanske tom bita dem, så håller ynglingen "rent" från det i hagen. Så de slipper tex bli rädda och rusa genom stängslet eller ngt.

Har du en greyhound?! De är fina! :love:
Träffade en igår som travade fram och hälsade på mig.
"Hej vilken fin hund du var" sa jag, och hennes matte log lite vemodigt och sa "tycker du VERKLIGEN det?!" med en min du-säger-det-bara-för-att-vara-snäll.
Så jag sa att jag tyckte det PÅ RIKTIGT! :D
Har en kompis som haft greyhounds och tävlat, samt en annan kompis som har vhippet.
Fina hundar!
 
Jag tycker att detta är ett jätteintressant fenomen dvs uppfostran av hund vs häst. Jag kan själv erkänna att jag inte riktigt hade koll på hästuppfostran(även om jag trodde det) när jag var yngre och hade häst. Det är först när jag började med hund som jag förstog samverkan mellan belöning, bestraffning och beteende. Bara en så enkel grej som att min hund får inte börja äta förrens jag säger varsågod har jag börjat köra med hästarna. jag tycker att det är jobbigt när man ska fodra och har en hästkrake på en helvetes massa kg som ska ha maten innan man lagt upp den. Det tog inte många utfodrings omgångar förrens hästarna stog relativt lungt medans man slängde in höt, enbart därför att dom inte får hö förrens dom backar en halvmeter. Samma sak om hästen börjar krångla vid andra tillfällen, jag försöker numera analysera problemet på ett helt annat sätt. Nästa grej är väl att köra med oparant inlärning på hästarna :)

//Jenni
 
Håller med om att hästen ska VÄNTA medan man lägger in fodret.
Jag tillåter INTE hästar som äter ur kraftfoderhinkar eller höpåsar när jag fodrar!

Det är lite en säkerhetsgrej också tycker jag.
När mina hästar stod på en ridskola så fodrade jag ofta kvällsfodringar.
Många ggr fodrade ridskolan med löshö, vilket jag med flera bar in till hästen med en högaffel.

Jag var lika petig med ridskolehästarna att de skulle vänta (alla hästar stod i box) tills höet låg på golvet innan de började äta. Så jag "jobbade" med dem också.
Var lätt, när de väntade fick de höet, försökte de äta ur grep/händerna, så backade jag ur boxen igen.
De fattade fort.

Men...
de flesta andra tyckte jag var såååå "ryig" när jag krävde det av hästarna, så de lät dem äta innan höet var på golvet.

Hur det slutade? Jodå, ridskolans kaxigaste ponny (tillika smart) fick för sig att FINTA mig när jag skulle kasta in löshö med en högaffel.
Han tog alltså full fart framåt mot höet med öppen mun, och skulle SKYNDA sig ta en tugga.
Samtidigt som jag "kastade" höet... :crazy:

Jag körde alltså högaffelns ena "arm" med rätt hög fart rätt IN i munnen på honom! :crazy:
 
Svar till:
--------------------------------------------------------------------------------

Fö så är väl det ngt som ALLA hundägare borde göra? Låta sin hund gå mot eltråden alltså. För då SLIPPER man ju HELT oroa sig för skadade hundar i en hästhage.

Jag tror min hund (schäfer) har gått på elstängslet 20-30 gånger, men han FATTAR inte vad det handlar om, han tror att man slagit honom eller liknande, han kutar allt vad han och blir fruktansvärt rädd, men han kopplar inte ihop det med staketet. Tror det beror på att han inte känner det varje gång pg a pälsen.. Kanske ska raka honom en period? :rofl: :rofl:
 
min förra shäffertik fattade inte heller att det va tråden som "bet" henne. hon trodde det va någon annan kontig gubbe som satt och gjorde henne illa. :rofl: :rofl:

spelade ingen roll hur många smällar hon fick av tråden, hon ville ändå in till hästarna och sin bästa kompis. (mitt förra sto)
 
Jag håller med dig - men jag ser problemet från andra hållet; jag höll på en hel del med hundar när jag var yngre, men är relativt ny på det här med hästar. Men jag kom till insikten, för ett tag sen, att om jag tänker "det här är ett djur; jag vet hur djur fungerar" istället för "det här är en häst och jag vet för lite om hästar" så går det mycket bättre. Just det här med "inte äta förrän jag säger vasrågod" har jag i och för sig kört med min häst från den dag han kom. Först med grimskaft om halsen medan jag tog av grimman, men nu räcker det med att jag säger nej, och eventuellt håller fram fingret. (Nån gång emellanåt blir det en tackling också, om han försöker ignorera det, men det är väldigt sällan.) Men visst är det intressant hur många likheter det finns, och hur man kan föra över tankesätt mellan djurslagen!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 549
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 930
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 277
Senast: AbCdE
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 979
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp