Häst vs. Hunduppfostran?

Operant inlärning (instrumentell betingning) fungerar alldeles utmärkt på häst. Se bara till att den sociala motivationen finns, alltså att hästen godtar dig som flockledare, annars kommer du inte så långt. Det går inte alls så bra med en dominerad häst, där får man i stort hålla sig till klassisk betingning, men så är dom hästarna inte så roliga heller. Kul med folk som försöker att analysera hästar (och andra varelser). :bow:
 
Hästar har inget nedärvt revirbeteende och inga revir, problemen uppstår när man håller dom i för trånga utrymmen. Inte desto mindre skall man nog akta sig för att gå in till din hingst oanmäld :eek:
 
Har du en greyhound?! De är fina!
Träffade en igår som travade fram och hälsade på mig.
"Hej vilken fin hund du var" sa jag, och hennes matte log lite vemodigt och sa "tycker du VERKLIGEN det?!" med en min du-säger-det-bara-för-att-vara-snäll.
Så jag sa att jag tyckte det PÅ RIKTIGT!
Har en kompis som haft greyhounds och tävlat, samt en annan kompis som har vhippet.
Fina hundar!

Japps, pensionerad kpplöpningsherre. Och jag känenr igen det där med att man inte riktigt 'tror på' att folk tycker de är fina. Nu är min förvisso inget praktexemplar direkt *harkel* Men jag hade ett praktexemplar förr, men det mesta man fick hörra var "Gud så konstiga de ser ut, och de ser läskiga ut när de är så magra" och "Men gud vilken mager hund, du måste ju ge den mat" *sucka*

Har en liten blandrasvovve med, papillon x cavalier, det är hon som står för det mesta 'hästtränande', greyhounden är lite för feg. han har inget emot hästarna, och när jag rider och han blir trött ligger han i hasorna på hästarna. Men han skull aldrig gå under dem eller så. Lillvovvan däremot, hon tar kortaste vägen, och har de skotts/verkats så snor hon runt benen på dem för att komma åt det godaste hornet ;)

Och jo, din häst har nog blivit 'smyghundtränad', så det brukar vara. Fölis har jag ju aldrig heller tränat aktivt utan hundarna har ju alltid funnits där runtomkring sen hon föddes, och när ingen av de andra hästarna brydde sig så varför skulle hon? Hon brukar kela med stallkatten också *s*

Himla bra det där med 'automatisk' träning, hon är ju får- och kotränad med. Min valack har ju ÄNTLIGEN kommit över sin hysteriska korädsla. Och eftersom han är flockledare så brydde sig ju varken fölet eller stoet om korna och fåren när han inte gjorde det. Himla skönt! Det är rätt bökigt att ha en korädd häst på landet, och när grannen har kossor (Valacken var som sagt HYSTERISKT rädd i flera år).

En av ponnyerna jag hade när jag var liten brukade förresten leka med pappas riesenschnauzer. Ponnyn gick lös på gården, och än så var det hästen som 'jagade', på lek alltså, hunden, och nästa stund var det hunden som 'jagade' hästen. Himla sött att se =)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 552
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 930
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 277
Senast: AbCdE
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 979
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp