Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bra och trevliga hästar kostar pengar eftersom de är populära 😄
Själv kan jag inte lägga några stora summor på hästar då det är en hobby. Har inte den ekonomin helt enkelt. Den hästen jag köpte var ändå inte jättebillig. Vill tillägga att det finns många dyra hästar till salu där det står kräver erfaren ryttare.
 
Senast ändrad:
Själv kan jag inte lägga några stora summor på hästar då det är en hobby. Har inte den ekonomin helt enkelt. Den hästen jag köpte var ändå inte jättebillig. Vill tillägga att det finns många dyra hästar till salu där det står kräver erfaren ryttare.

Ja, vilket inte heller är så konstigt att de behöver.
Många hästar säljs via kontakter också. Därför jag rekommenderar köpesannons, så jag hittade min pärla.
 
Själv kan jag inte lägga några stora summor på hästar då det är en hobby. Har inte den ekonomin helt enkelt. Den hästen jag köpte var ändå inte jättebillig. Vill tillägga att det finns många dyra hästar till salu där det står kräver erfaren ryttare.

Men alltså vad är din poäng egentligen? Det här är inte den första tråden du skapar på samma tema att bra, skadefria och inte psykiskt instabila hästar är dyra. Bra hästar är dyra och högt efterfrågade = snordyra. Det är inte en mänsklig rättighet att ha häst, så har du inte råd så har du inte råd 🤷🏼‍♀️
 
Men alltså vad är din poäng egentligen? Det här är inte den första tråden du skapar på samma tema att bra, skadefria och inte psykiskt instabila hästar är dyra. Bra hästar är dyra och högt efterfrågade = snordyra. Det är inte en mänsklig rättighet att ha häst, så har du inte råd så har du inte råd 🤷🏼‍♀️
Ja fast om dom är bra då dom är jättedyra vet jag ju inte då jag inte haft nån svindyr häst 🤷‍♀️
 
Jag köpte mitt dressyrstammade ("tävlingsavlad" i allra högsta grad) halvblod som treåring och han var helt fine med att ridas ut ensam i skogen från dag ett. Jag tror inte att det är ett problem att rida ut på någon häst sålänge man tränar på det, kan såklart krävas olika mycket träning för olika individer. Det är nog mer individuellt än rasbundet, vet minst lika många korsningar/ponnyer/kallblod som är knepiga på olika sätt som jag vet halvblod.
 
Vad köper man för häst nuförtiden om man vill ha en häst som går bra i terräng? Tycker dom flesta hästar är så tävlingsavlade och gör sig bäst i ridhus.
Antingen köper man en trygg, stabil, frisk häst som bara är att hoppa upp och rida ut på. Ras är oviktigt här, man behöver se till individ. Den är förmodligen ganska dyr, eftersom väldigt många vill ha en sån häst (utbud och efterfrågan). När man väl köpt den, måste man se till att man själv har förmågan att hantera och rida den på ett sjyst och bra sätt så att den fortsätter vara trygg och trevlig - och man måste förstå att hästar kan förändras när de byter miljö.

Eller så köper man en ung eller på annat sätt grön häst och tränar, tränar, tränar. Det är troligen billigare i pengar, men kommer att ta tid och tålamod. Det kan förstås vara jättekul och utvecklande, men det kräver en insats.

Det är liksom de två alternativen som finns. Jag är inte helt säker på vad du vill ha för svar, är det tips om en specifik ras eller något annat?
 
Visst finns det hästar för småpengar också. Allt beror på vad man har för krav på hästen. Travare som inte passar på banan har ofta mindre prislappar. Men det är inte alla som tycker att travare är bra som ridhästar, beroende på vad man har för mål och önskemål.
 
Från hundratusen och uppåt beroende på ras
Fast det beror väl på ras och ambitioner ändå, hur mycket hästen kostar?

Om man vill ha en bussig kompis till häst, och huvudsakligen rida ut i naturen, men någon gång då och då åka och träna för tränare för att förkovra sig utan stora tävlingsambitioner, så fungerar väl vilken ras eller rasblandning som helst egentligen, bara hästen passar storleksmässigt och utbildningsmässigt?

Om den bussiga hästen kan vara såväl av en större ponnyras, som häst, och lika gärna rätt kallblodsras som varmblodig ridhäst, så ökar utbudet i lite lägre prisklasser, från kanske 50-60 tusen för en rimligt utbildad individ.

Vill man ha något "bra" ur de etablerade varmblodiga ridhästraserna, så blir naturligtvis dyrare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 347
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
846
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 357
Senast: grodan21
·
Anläggning Upptäckte idag att hästarna börjat gnaga på de stora granarna i hagen. Det finns ett antal grandungar med stora granar. Bästa o...
Svar
10
· Visningar
680
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp