Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast det beror väl på ras och ambitioner ändå, hur mycket hästen kostar?

Om man vill ha en bussig kompis till häst, och huvudsakligen rida ut i naturen, men någon gång då och då åka och träna för tränare för att förkovra sig utan stora tävlingsambitioner, så fungerar väl vilken ras eller rasblandning som helst egentligen, bara hästen passar storleksmässigt och utbildningsmässigt?

Om den bussiga hästen kan vara såväl av en större ponnyras, som häst, och lika gärna rätt kallblodsras som varmblodig ridhäst, så ökar utbudet i lite lägre prisklasser, från kanske 50-60 tusen för en rimligt utbildad individ.

Vill man ha något "bra" ur de etablerade varmblodiga ridhästraserna, så blir naturligtvis dyrare.
Precis!

Vet en kanonfin, välhanterad och trygg tinker i sina bästa år som var till salu rätt nyss. De skulle ha kring 45 000 för honom. En mycket trevlig häst jag gärna hade köpt om det passade in i mitt liv nu.
 
Det är ju lika mycket som en bra bil. Min första häst var en varmblodstravare inte speciellt utbildad 12 år och helt okomplicerad i ridningen. Pris 5000.

Kolla där då. De är förmodligen inte så dyra ens om de trygga och stabila. Ofta välhanterade och trevliga individer. Den tryggaste och coolaste häst jag ridit var en varmblodstravare. Hon gick fram överallt från dag 1. Underbar skogsmulle!!
 
Vill man ha ett färdigutbildat halvblod som är trafiksäker och tar allt med ro får man vara beredd på att fäktas med alla de andra som också söker dessa hästar - från privatperson till ridskolor. Det är ett litet utbud och stor efterfrågan.
Undrar varför det inte föds upp fler hästar av den här typen om det dessutom är stor efterfrågan. Min gissning är att det numera avlas efter tävlingsambitioner och därför inte blir så många hästar som tar allt med ro.
 
Undrar varför det inte föds upp fler hästar av den här typen om det dessutom är stor efterfrågan. Min gissning är att det numera avlas efter tävlingsambitioner och därför inte blir så många hästar som tar allt med ro.

För att folk är lite som du och inte vill betala för en trygg schysst häst. Den är ju "bara" trygg, enkel och schysst. Den hoppar inte hus och sprattlar inte med benen.
 
Undrar varför det inte föds upp fler hästar av den här typen om det dessutom är stor efterfrågan. Min gissning är att det numera avlas efter tävlingsambitioner och därför inte blir så många hästar som tar allt med ro.
Det är för att tävlingsryttare är villiga att betala mer för en häst än vad hobbyryttaren är.
Att föda upp och utbilda en sån häst kostar mycket. Du tycker ju själv att 100 000 är dyrt för en häst, en uppfödare kan behöva det dubbla för att täcka sina kostnader för uppfödning och utbildning . Till och med mer än så.
 
Undrar varför det inte föds upp fler hästar av den här typen om det dessutom är stor efterfrågan. Min gissning är att det numera avlas efter tävlingsambitioner och därför inte blir så många hästar som tar allt med ro.
Dom föds inte färdliga, dom blir vad man gör dom helt enkelt. Det gäller dom flesta raser, även "halvblod som tävlar.".

Har du inte någon tävlingsambition eller så och behöver en större kapacitet i hästen så finns det faktiskt trevliga lugna hästar. Men dom kommer ändå inte stanna lugna och trevliga om inte du är lugn själv.
 
Undrar varför det inte föds upp fler hästar av den här typen om det dessutom är stor efterfrågan. Min gissning är att det numera avlas efter tävlingsambitioner och därför inte blir så många hästar som tar allt med ro.
Eftersom betalningsviljan är låg? Jag har fött upp några trevliga SWB med bra psyke och sen lagt MYCKET jobb på att få dem trygga med att åka iväg, rida i olika miljöer, rida ut ensam osv. Det är ingen strålande affärsidé.
 
Precis!

Vet en kanonfin, välhanterad och trygg tinker i sina bästa år som var till salu rätt nyss. De skulle ha kring 45 000 för honom. En mycket trevlig häst jag gärna hade köpt om det passade in i mitt liv nu.
Låter som ett kap! Ungefär en sån häst har jag, och 45 000 är väl i runda slängar vad jag skulle få för honom om han vore till salu idag (det är han inte), kanske lite mer. Men det är ju många års uteritter i alla typer av terräng som har gjort honom till en supertrygg skogsmullehäst. Dvs. det ligger massa "jobb" bakom. Det är också därför svaret till TS är att man får leta individ, inte ras (även om det förstås är rimligt att titta på annat än SWB).
 
Eftersom betalningsviljan är låg? Jag har fött upp några trevliga SWB med bra psyke och sen lagt MYCKET jobb på att få dem trygga med att åka iväg, rida i olika miljöer, rida ut ensam osv. Det är ingen strålande affärsidé.
Är det alltid uppfödaren som rider in och tränar hästen? Man kan ju sälja hästen som unghäst någon annan tränar och rider den sen kanske säljer den vidare…?
 
Vem hade förr råd att föda upp alla hästar? Ofta var dom inga tävlingshästar men mycket ofta trygga, välhanterade, okomplicerade. Inte kostade dom enorma summor pengar heller.
 
Är det alltid uppfödaren som rider in och tränar hästen? Man kan ju sälja hästen som unghäst någon annan tränar och rider den sen kanske säljer den vidare…?
Det händer det med, eller så köper uppfödaren tjänsten med inridning. Men det blir ju inte mer lönsamt för det. Om man som jag är hobbyuppfödare så kan jag ju i alla fall tänka mig att lägga rätt många gratistimmar. Om man köper en häst för att sälja vidare och det är ens levebröd så är det ju helt omöjligt.
 
Det händer det med, eller så köper uppfödaren tjänsten med inridning. Men det blir ju inte mer lönsamt för det. Om man som jag är hobbyuppfödare så kan jag ju i alla fall tänka mig att lägga rätt många gratistimmar. Om man köper en häst för att sälja vidare och det är ens levebröd så är det ju helt omöjligt.
Du kanske köper hästen och tränar den för att ha den själv? Men i något skede måste sälja den?
 
Du kanske köper hästen och tränar den för att ha den själv? Men i något skede måste sälja den?
Sånt händer också. Köper man en sån häst så är man rätt beroende av hur duktig tidigare ägare har varit på att träna hästen. Det finns duktiga amatörer, men en hel del som inte är så duktiga också. Och som många sagt tidigare i tråden - en välriden trygg häst är attraktiv och kostar därför en del. Men hittar man en sån så har man ett bra utgångsläge. Sen måste man själv underhålla den utbildning hästen fått - för även att vara lugn och trygg på uteritter är en utbildningsfråga.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 347
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
847
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 357
Senast: grodan21
·
Anläggning Upptäckte idag att hästarna börjat gnaga på de stora granarna i hagen. Det finns ett antal grandungar med stora granar. Bästa o...
Svar
10
· Visningar
680
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp