Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Jag vet att vi jobbar 8 timmar sammanlagt, inklusive 30-1h lunch. Jag kanske har tolkat lagen fel, men den säger så här i alla fall:

Den anställde ska ha en rast efter fem timmars arbete. Lagen säger dock inte hur lång rasten ska vara, men om det bara finns en rast under arbetsdagen bör den inte vara kortare än 30 minuter.

Utöver rasterna ska arbetstagaren kunna göra kortare avbrott från arbetet, pauser. Under en paus får arbetstagaren inte lämna arbetsstället och pausen räknas som arbetstid. Lagen säger inte hur många eller långa pauserna ska vara utan ger uttryck för att det är tillåtet att koppla av från arbetet då och då, i den mån det är möjligt.

Precis. Pauser = betald arbetstid. Rast = obetalt.

Vilka arbetstider har du?

Jag har normalarbetstid 8-17. Dvs 9 timmar med 1 timmes (obetald) lunch. Vi får flexa och jag kan dra ner min lunch till 30 minuter om jag vill (men vi får inte strunta i lunch).
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

9-17. Det trodde jag var det normala? Men hursomhelst, det spelar ingen roll.

Nine to five är väl ett amerikanskt påfund. Eller engelskt.

Min erfarenhet från den typ av arbetsplats där man räknar timmar med den typen av precision, är just att man jobbar 8 timmar och har obetald lunch 30 eller 60 minuter. Andra, mindre pauser, sker på betald arbetstid. När jag var mentalskötare sa de att det var olagligt att jobba mer än fem timmar, sedan måste man ha den där obetalda rasten. Det gällde alltså även vid kvällsskift, även om "lunch" då inte var rätta namnet på rasten.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Nine to five är väl ett amerikanskt påfund. Eller engelskt.

Då måste jag ha haft tur, som är morgontrött och verkligen skulle hata att börja klockan 8. :) Även om jag ännu hellre skulle jobba helt flexibelt och komma och gå precis som det passar mig och arbetet jag ska utföra.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Mitt gamla schema låg från 7.30 till 17.30 och då hade jag bara obetald lunch 45 minuter. Inga andra korta kafferaster eller pauser. Dåligt.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Frågan är vill du leva ett sånt liv med honom? Jag hade inte klarat att leva med min sambo om han inte uppskattade mitt liv precis som han gör med sitt.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Jag har för mig att du har skrivit att du är förskollärare? Det kanske inte stämmer alls.

De arbetstiderna ger ju mer än 40 timmars arbetsvecka, vilket inte verkar rimligt (eller ens lagligt). Om du tex är förskollärare och har sommarlov etc, kunde det förklara saken. Vanliga lärare har ju lite fler arbetstimmar/vecka (45, tror jag) därför att de har ledigt en del av loven (alltså mer ledigt än vanlig semester).
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Mitt gamla schema låg från 7.30 till 17.30 och då hade jag bara obetald lunch 45 minuter. Inga andra korta kafferaster eller pauser. Dåligt.
Jag hade 6-16 ett tag och det var samma där. Obetald lunch 40 min. och inga pauser (fast pauser tog vi ändå!). Facket hade tydligen "godkänt" den arbetstiden (facket = en fackrepresentant som satt i knäet på arbetsgivaren och inte sällan agerade rent lagvidrigt), så vi fick ju göra det bästa av situationen. Jag valde då att gå ner i tid till 75 procent och så småningom lämnade jag helt och hållet.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Fast det kan du inte skylla på facket, arbetsgivaren kan köra över facket, bara de förhandlar först.

Det hände på min arbetsplats för ett par år sedan. Normal dagarbetstid var ca 9-17, arbetsgivaren drev igenom en timmas längre arbetstid med en timmas schemalagt måltidsuppehåll - mot fackets vilja.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Är inte måltidsuppehåll nåt annat än rast? Som jag har förstått måltidsuppehåll så innebär det att man får gå och äta men man får inte lämna arbetsplatsen (tillämpas bla i vården/hemtjänsten). En obetald rast får man däremot göra vad man vill på.

*KL*
Men för att knyta an till diskussionen ovan, på ett generellt plan tror jag att man ska vara försiktig med att låta sitt förhållande gå mer eller mindre i stå. Det funkar en period men inte i flera år, man har ju ett förhållande för att man behöver och vill ha en relation med en annan vuxen människa, inte som en praktikalitet. Om man inte får det man behöver i sitt förhållande så är risken att man börjar söka det man behöver på annat håll och urholkar hela relationen.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Hur det är inom vården vet jag inte, men hos oss heter det numera måltidsuppehåll och det ska vara en timma. Man måste alltså jobba en timma till jämfört med tidigare när man tog tid för lunch på eget ansvar. Om man lämnar arbetsplatsen eller inte har inte spelat någon roll vare sig nu eller tidigare.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Fast det kan du inte skylla på facket, arbetsgivaren kan köra över facket, bara de förhandlar först.
I det här fallet hade fackrepresentanten godkänt tilltaget. Jag frågade henom personligen. Det räckte tydligen; några förhandlingar med instanserna ovanför den lokala fackrepresentanten hade inte gjorts alls - jag frågade där också och de kände överhuvudtaget inte till att vi arbetade som vi gjorde.

(Men ja, arbetsplatsen har kört över facket tidigare; det var s.a.s. det vanliga.)
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Kan man inte lämna arbetsplatsen för att äta och ha rast så ska det heta måltidsuppehåll och då ska man ha betalt. Det rasslade till retroaktivt i mitt lönekuvert förra månaden när arbetsgivaren fick punga up pengar som ett resultat av nya brandregler om att boendet inte fick vara obemmannat och vi inte fick lämna arbetsplatsen.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Ja, exakt. Måltidsuppehåll är betald och tillämpas i yrken när man kan behöva springa ifrån maten för att det kommer kunder eller en brukare ringer om hjälp. Det låter märkligt att måltidsuppehåll ska definieras som en timme och vara obetald i Mandalakis fall.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Arbetsgivaren kallar det måltidsuppehåll i alla fall. Men det är ju möjligt att de inte borde göra det.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Men för att knyta an till diskussionen ovan, på ett generellt plan tror jag att man ska vara försiktig med att låta sitt förhållande gå mer eller mindre i stå.

Men det är konstigt att den mängd tid som pappan har med barnet anses räcka till i den relationen, medan samma mängd tid mellan de vuxna parterna ses som att låta förhållandet gå i stå.

Så små barn som det mestadels verkar handla om här, dessutom, så är det nog min uppfattning att om man måste välja, så behöver barnen de vuxna mer än de vuxna behöver varandra.

Sen är jag ju en kallhamrad varelse som tycker att om förhållandet spricker så är väl inte det hela världen, är det slut så är det. Däremot om de vuxna saknar varandra av att ses så lite, då kan det ju vara idé att se över planeringen en gång till.

I just Mabuses fall ska det ju dessutom skrivas klart en avhandling i slutfasen. Under den perioden försummar nog de flesta doktorander sina partners. Lyckas man undvika att försumma sitt barn under samma period, så tycker jag att det är synnerligen vackert så.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Kan man inte lämna arbetsplatsen för att äta och ha rast så ska det heta måltidsuppehåll och då ska man ha betalt. Det rasslade till retroaktivt i mitt lönekuvert förra månaden när arbetsgivaren fick punga up pengar som ett resultat av nya brandregler om att boendet inte fick vara obemmannat och vi inte fick lämna arbetsplatsen.

Då kanske det är vad vi har då. Det är i alla fall väldigt knepigt att lämna arbetsplatsen för att ta en timmes lunch om man är utsänd att bevaka en olycka eller liknande. Däremot kan arbetsgivaren kräva en halvtimmes övertid (obetald) om det behövs. Så det kan ju vara någon form av deal.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

*KL*
Men för att knyta an till diskussionen ovan, på ett generellt plan tror jag att man ska vara försiktig med att låta sitt förhållande gå mer eller mindre i stå. Det funkar en period men inte i flera år, man har ju ett förhållande för att man behöver och vill ha en relation med en annan vuxen människa, inte som en praktikalitet. Om man inte får det man behöver i sitt förhållande så är risken att man börjar söka det man behöver på annat håll och urholkar hela relationen.

Fast att få barn tillsammans är väl verkligen inte att låta relationen gå i stå? Snarare har man ju mer gemensamt än nånsin, har svårt att tänka mig något personligare projekt än att ha barn tillsammans.

Det är ju lite skillnad om man aldrig ses för att man lever helt olika liv med intressen var och en på sitt håll, än om man inte ses så mycket för att man lägger dagispussel. Det är snarare att betrakta som avancerad kalendertango än en relation i stå, tycker jag.

Då tycker jag relationen till vännerna frestas på mer, för jag upplever att många med mig knappt har tid att träffa sina vänner alls längre under småbarnsåren, såvida man inte kan få till umgänget under arbetsdagen. Partnern träffar man ju ändå dagligen, de stackars vännerna däremot kan det ju månader mellan man hinner ses, allraminst om bägge har småbarn.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Luncher på stan är det enda raka! Men det förutsätter ju att man jobbar någorlunda nära varandra.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Speciell situation. Min dotter har bott heltid hos mig de senaste 10 åren (Hon är 17 år nu). Hennes pappa har betalt 2000;- i underhåll...
2
Svar
31
· Visningar
4 400
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
678
Senast: valy
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 085
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 635

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp