Bukefalos 28 år!

Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Nja det var väl snarare det att mannen lägger ned så mycket tid på mans-sysslor så han inte kan eller hinner hjälpa till med någon kvinnosyssla. Då är ju frågan hur mycket tid bilen och gräsmattan kräver för vi lagar iaf mat och diskar varje dag och det tar ju tid.

Är man två som bor så är man två som renoverar. Vi har totaltrenoverat vår lägenhet och jag erkänner att min sambo är vassare än mig i vissa avseenden. Men visst finns det saker att göra. Jag har slipat och målat allt som ska slipas och målas. Då tar han barnen och det är ju ett andningshål att bara få vara själv och spela musik som inte bara ska vara den ena förunnat anser jag.

Våra bilar går tillsammans ca 4500 mil per år. Jag har alltid tagit hand om besiktningen och sambon till verkstaden. Detta för att det passar bäst och smidigast med våra jobb. Vi har inte varit tvungen att tjorva till det för att jag inte skulle klara av det. Jag byter däck också ibland, det kostar 200 spänn och tar ungefär lika lång tid som för min sambo :p

Det är ju så SKÖNT med två personen som tar lika ansvar och jag förstår inte rädslan för det. Kontrollbehov? Att allt inte blir som man planerat eller vad är det? Ibland funderar jag på om det är någon slags viktig identitet man klamrar sig fast vid eller är det känslan av att vara viktig och behövd? Att familjen faktiskt inte klarar sig utan kvinnan?
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Man har inga givna mallar för hur det ska fungera och man kan inte använda sin egen uppväxt som en förebild.

Samtidigt som det ju också, tycker jag, ger förutsättningar för att parterna faktiskt möts. Om vi inte vill eller kan använda oss av de roller som det redan finns manus för (alltså de relativt könssterotypa rollerna) så måste vi i högre grad mötas som de vi är, sådana som vi känner oss. Jag upplever att det i sig själv har förutsättningar att skapa just den delaktighet som i alla fall jag ser som en del i jämställdhetssträvandena i det privata. En delaktighet som kommer sig av just att vi delar livsvillkor, delar engagemang, delar arbetsuppgifter, istället för att leva två parallella liv i två parallella genusvärldar.

Och ofta, ofta får man tillfälle att studsa mot genusförväntningarna. Björk har gett massor av intressanta exempel på det genom åren.

Och jag kan gott förstå att en del par vill ha ett bollplank i det, som en parrådgivare.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Samtidigt som det ju också, tycker jag, ger förutsättningar för att parterna faktiskt möts. Om vi inte vill eller kan använda oss av de roller som det redan finns manus för (alltså de relativt könssterotypa rollerna) så måste vi i högre grad mötas som de vi är, sådana som vi känner oss. Jag upplever att det i sig själv har förutsättningar att skapa just den delaktighet som i alla fall jag ser som en del i jämställdhetssträvandena i det privata. En delaktighet som kommer sig av just att vi delar livsvillkor, delar engagemang, delar arbetsuppgifter, istället för att leva två parallella liv i två parallella genusvärldar.

Det där var smart uttryckt! Och så positivt. Det blir ju ett så mycket mer lösningsorienterat tankesätt att använda sig av. Än att hela tiden se problemen.... Jag tänker på de kurser jag gått i lösningsfokuserat arbetssätt där man brukar säga: Om det inte fungerar, gör på något nytt sätt!
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

:D

När du säger det, jag undrar om jag inte låtit mig inspireras lite av en genuspedagogisk kurs jag en gång deltog i, där den utmärkta föreläsaren flera gånger sa "om vi gör som vanligt, då blir det dåligt". Genom att göra som vanligt har vi permanentat könsroller genom årtusenden, kort sagt. Låt oss göra på något annat vis! Och när vi vågar experimentera, då kan det hända saker. Vi kanske rentav kommer varandra närmare!
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Hur tänkte han när han skaffade barn :confused:
Att träffa sitt barn 1-2 timmar om dygnet, det är ju mindre tid än de flesta lägger på en hund eller ett tvprogram:crazy:.
Speciellt uppseendeväckande är det att han oftast röjer istället för att lägga barnet...

Snacka om att ha underliga prioriteringar här i livet...

Jag läste just din tråd i senior om ämnet om faktum är att så ser det ut för många som jobbar heltid. Så mycket tid är det inte att spela på om barnen ska få sin nattsömn (och just därför jobbar inte jag heltid och sambon har valt att ta ut sin del av föräldraledigheten genom att vara hemma med dem en dag per vecka). Jag har en fördom(?!) om att många som sjunger heltidens lov under barnaåren ofta har jobb dom går att utföra till viss del hemmavid till skillnad från de som har en timmes restid till jobbet som måste skötas på plats.

Vi renoverar (gemensamt intresse) och jag har häst och den verksamheten sköts alltsomoftast efter att barnen gått och lagt sig, precis som för Macken22:s sambo.

Middagen blir mer avancerad på helgen precis som för de allra flesta barnfamiljer. Och faktum är att ju äldre barnen blir desto mer kompissug kommer in och man kanske inte träffar dem mer trots att de lägger sig senare på kvällen eftersom de tränar eller har kompisar. Därför tror i alla fall jag på att försöka ha ett så "öppet" hem som möjligt så att de gärna umgås här hemma och att man försöker vara så delaktig som möjligt i ev. träningar och matcher.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Nyckeln till heltidsarbete och småbarn i kombination är väl snarare att arbetstiderna går omlott? Sen känner jag faktiskt ingen som sjunger heltidsarbetets lov, det brukar snarare handla om att man är glad att få ihop det, trots heltidsarbete.

Vi har löst det med att en förälder jobbar 10-21, och hinner då träffa barnet några timmar på morgonen innan det är dags att lämna på dagis. Den andra föräldern jobbar 6-15, och hinner träffa barnet på eftermiddagen efter hämtningen klockan 16. Det som blir lidande är ju att det ibland kan gå flera dagar då vi vuxna inte träffas alls, när den ena kommer hem sover den andre, och vice versa.

En kompis har löst det så att en förälder lämnar, den andre jobbar 11-15 och hämtar sen på dagis. Förälder nr 1 kommer hem vid sex, och byter av förälder 2 som åker tillbaka till jobbet och jobbar 19-22 ungefär. De har samma upplevelse, det funkar, men priset är att de vuxna träffas väldigt lite på vardagar.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Vi har löst det med att en förälder jobbar 10-21, och hinner då träffa barnet några timmar på morgonen innan det är dags att lämna på dagis. Den andra föräldern jobbar 6-15, och hinner träffa barnet på eftermiddagen efter hämtningen klockan 16.

Turas ni om, eller har den ena ständigt kvällsskift och den andra ständigt morgonskift?
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Vi har löst det med att en förälder jobbar 10-21, och hinner då träffa barnet några timmar på morgonen innan det är dags att lämna på dagis. Den andra föräldern jobbar 6-15, och hinner träffa barnet på eftermiddagen efter hämtningen klockan 16.

10-21 är ju långt över en normal 8-timmarsdag. Även 6-15 blir ju mer än 8 timmar. Kompenserar ni det på något sätt, eller jobbar ni övertid konstant? Låter hemskt...
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Turas ni om, eller har den ena ständigt kvällsskift och den andra ständigt morgonskift?

Även om inte frågan var ställd till mig: Vi för vår del har morgon resp kvällsskift, och vi kör samma hela tiden. Blir så svårt att ändra dygnsrytmen annars.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Turas ni om, eller har den ena ständigt kvällsskift och den andra ständigt morgonskift?

Jag har ju ständigt kvällsskift så sånt här diskuteras då och då bland mina kollegor. De jobbar ständig kväll, deras partners jobbar ständig morgon.

Några av dem tycker att det var skitjobbigt med de tiderna att ha småbarn, medan andra säger att arbetstiderna passade perfekt just då. Så uppenbarligen är det olika hur man lyckas lösa det där.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Turas ni om, eller har den ena ständigt kvällsskift och den andra ständigt morgonskift?

Någon gång kan det hända att vi byter, men i princip har maken alltid morgonskift, och jag alltid kvällsskift. Han har ett jobb där man behöver vara där på morgonen, seglar han in vid klockan 10 ser det illa ut. På mitt jobb däremot är det nästan ingen där innan klockan 9, så att komma klockan tio uppfattas som hyfsat normalt.

Hiddeous:

Med lunch och pauser inkluderat så är 6-15 åtta timmars arbetsdag, maken skulle nog inte palla att jobba så om han var tvungen att hoppa över lunchen.

Jag jobbar däremot väldigt mycket mer än heltid just nu, håller på att skriva klart avhandlingen så jag skulle egentligen behöva jobba dygnet runt. Tyvärr inget extra betalt, och kommer heller inte kunna kompensera med mer ledig tid framöver. Men jag ser fram emot att "bara" jobba heltid när jag är klar!
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Märkligt att det liv som ni lever är det ultimata & perfekta (förutsätter jag), medans när någon lever på ett annat sätt så är det fel.
Har inte sagt att det är fel, jag förstår bara inte hur man står ut med renoveringsobjekt, bilar som måste mekas med konstant, sena arbetstider MED lång restid till och från jobbet och till på köpet barn på det.

Fast jag är kanske överdrivet bekväm. Jag bor i hyresrätt och om något går sönder ringer jag hyresvärden. Någon bil har jag inte heller, eftersom kommunikationerna till skola och jobb är så bra här. Jag jobbar iofs. ofta sent, men så har jag ju inte vare sig renovering, bilmek, barn eller något annat krävande att ta tag i när jag kommer hem.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

10-21 är ju långt över en normal 8-timmarsdag. Även 6-15 blir ju mer än 8 timmar. Kompenserar ni det på något sätt, eller jobbar ni övertid konstant? Låter hemskt...
6-15 är ju en högst normal arbetstid m.t.p. att man ju har lunch också.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Jag tycker att det är viktigt att man granskar vilka arbetsuppgifter man tar på sig och vad det får för konsekvenser. Om ena parten väljer att ta på sig arbetsuppgifter som är löpande och nödvändiga (mat, tvätt, barn) och den andra väljer att ta på sig arbetsuppgifter som tar slut alternativt faktiskt inte är nödvändiga (renovering, bilmek) så har man skapat en obalans som kan vara väldigt jobbig att ta sig ur. När renoveringen är klar, alt man har råd att skaffa en bättre bil, tänker man sig då att mannen ska hoppa in och börja ta "kvinnosysslorna"? Eller är han ledig då eftersom det inte finns några "manssysslor" för tillfället? Och hur ser det ut exempelvis på julafton? Vad har mannen för sysslor då? Sitter han i soffan och knäcker nötter och låter kvinnan sköta kvinnogörat? Vilka dagar blir kvinnors lediga dagar när de tar på sig i stort sett allt av det som måste göras löpande varje dag?
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Jag har ju ständigt kvällsskift så sånt här diskuteras då och då bland mina kollegor. De jobbar ständig kväll, deras partners jobbar ständig morgon.

Några av dem tycker att det var skitjobbigt med de tiderna att ha småbarn, medan andra säger att arbetstiderna passade perfekt just då. Så uppenbarligen är det olika hur man lyckas lösa det där.

Förutom att jag genast börjar spekulera lite i att kvinnliga och manliga arbetskamrater möjligen ser lite olika på ekvationen barn-arbetstider, så kan jag tänka mig att ständigt kvällsskift kan vara rätt bra med dagisbarn. Man kan ta det lugnt på morgonen, och lämna dem senare på dagis. Vilket i sin tur kan minska kvällsstressen, eftersom barnet inte måste orka gå upp vid en viss tidig tid. Många barn är visserligen morgonpigga av naturen, men långt ifrån alla (suckar luttrad moder).

Men med skolbarn? De måste ju vara i skolan i tid, man kan inte hålla kvar dem hemma för att få träffa dem på förmiddagen. Då verkar kvällsskift vara sämre.

Nu är det ju inte tillämpligt i familjen Mabuses fall, eftersom de lagt om sina arbetstider på eget bevåg, men om kvällsskiftet är schemalagt uppstår ju problemet.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Nyckeln till heltidsarbete och småbarn i kombination är väl snarare att arbetstiderna går omlott?

Där är det långt från alla som har den möjligheten att köra omlott. Vi har själva möjlighet att köra en timmes flex men annars gäller kontorstider.
Ett par bekanta körde på ert sorts upplägg under en längre period men fick lägga ner det eftersom det till slut blev så slitigt då de fick för lite tid med varandra, en förälder var alltid ensam med barnet och när den ena föräldern kom hem från jobbet hade den som jobbade tidig morgon redan somnat.

Vi har också ett par bekanta som båda går på handelsavtal, där åtminstone ena föräldernn jobbar bl.a. 3 lördagar av 4 men har ledig måndag. Barntiden fungerar så länge barnet går på förskola men den lediga måndagen fyller mindre funktion i barnavseende när barnet går i skolan.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Hur tänkte han när han skaffade barn :confused:
Att träffa sitt barn 1-2 timmar om dygnet, det är ju mindre tid än de flesta lägger på en hund eller ett tvprogram:crazy:.
Speciellt uppseendeväckande är det att han oftast röjer istället för att lägga barnet...

Snacka om att ha underliga prioriteringar här i livet...

Men det vore kanske värt det för att faktiskt vara pappa och inte bara en spermadonator och bank?

Att jag ens orkar kommentera detta. Lägga barnet för oss innebär än så länge, gå med barnet upp för trappan, läggan barnet i sängen, stoppa om och säga gonatt.
Så nu blev det tydligen inte bra att han städar och därmed är delaktig i hushållsarbetet?????
Den dagen vi kommer behöva läsa sagor för henne på kvällen har han redan tingat på det.

Han jobbar inte 7 dagar i veckan direkt.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Finns ju mellanting också. Jag sålde min bil när den överskred två verkstadsdagar om året inkl service. Då var den tio år gammal.

Vilken tur då att vi sålde den nya bilen i tid. För den hade äver 30 dagars verkstadstid under ett år utöver servicen. Då var den inte ens ett år gammal.

Krockad, fabrikationsfel på växellådan där de flög in experter eftersom det var en helt ny typ av låda och sen ett lås som gick i baklås. (förvisso allt på garanti)
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Nyckeln till heltidsarbete och småbarn i kombination är väl snarare att arbetstiderna går omlott? Sen känner jag faktiskt ingen som sjunger heltidsarbetets lov, det brukar snarare handla om att man är glad att få ihop det, trots heltidsarbete.

Vi har löst det med att en förälder jobbar 10-21, och hinner då träffa barnet några timmar på morgonen innan det är dags att lämna på dagis. Den andra föräldern jobbar 6-15, och hinner träffa barnet på eftermiddagen efter hämtningen klockan 16. Det som blir lidande är ju att det ibland kan gå flera dagar då vi vuxna inte träffas alls, när den ena kommer hem sover den andre, och vice versa.

En kompis har löst det så att en förälder lämnar, den andre jobbar 11-15 och hämtar sen på dagis. Förälder nr 1 kommer hem vid sex, och byter av förälder 2 som åker tillbaka till jobbet och jobbar 19-22 ungefär. De har samma upplevelse, det funkar, men priset är att de vuxna träffas väldigt lite på vardagar.

Fast då väljer ju ni att som vuxna aldrig träffas. Är det bra för relationen i långa loppet?
Jag har jobbar natt och en del kväll INNAN vi fick barn. Trots att vi inte hade barn att ta hänsyn till kunde det gå flera dagar innan vi träffades ordentligt, hade vi tur möttes vi i dörren.
När jag jobbade mina nattpass var jag tvungen att åka hemifrån 20 och kom hem 08. Sen sova på det och hästarna. Jag tog även en massa extra pass så jag kunde jobba i princp 5 nätter i veckan. Det slet något så otroligt på förhållandet. Han hann i alla fall renovera en hel del på huset då...

Vi prioriterar gemensamma middagar så långt det gär, även i veckorna. Att sitta vid dukat bord hela familjen (även ifall barnet fått äta innan de dagar han jobbar sent) så med tända ljus och bara vara tillsammans tror jag är viktigt för förhållandet.

Han vill gärna att jag jobbar "normaltider" vilket han har haft önskemål om i flera år eftersom vi aldrig hann träffas ordentligt. Nu fick jag problem med hälsan i och med graviditeten och har därför valt att läsa klart sista terminen av lärarprogrammet som jag en gång började med. Då jag inte bör gå tillbaka till nattskift.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

6-15 är ju en högst normal arbetstid m.t.p. att man ju har lunch också.

Men luncher är väl inkluderade? Iaf för oss - vi jobbar 9-17 med lunchpauser och andra pauser inräknade. Men vi kanske har ett ovanligt förmånligt avtal.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Speciell situation. Min dotter har bott heltid hos mig de senaste 10 åren (Hon är 17 år nu). Hennes pappa har betalt 2000;- i underhåll...
2
Svar
31
· Visningar
4 479
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
799
Senast: valy
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 259
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 548
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp