Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Jag jobbar däremot väldigt mycket mer än heltid just nu, håller på att skriva klart avhandlingen så jag skulle egentligen behöva jobba dygnet runt. Tyvärr inget extra betalt, och kommer heller inte kunna kompensera med mer ledig tid framöver. Men jag ser fram emot att "bara" jobba heltid när jag är klar!

Ja, det låter riktigt kämpigt så det förstår jag! Tänk vad skönt att ha fritid sedan! :)
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Vilken tur då att vi sålde den nya bilen i tid. För den hade äver 30 dagars verkstadstid under ett år utöver servicen. Då var den inte ens ett år gammal.

Krockad, fabrikationsfel på växellådan där de flög in experter eftersom det var en helt ny typ av låda och sen ett lås som gick i baklås. (förvisso allt på garanti)
Fast det där är ju ett extremt undantagsfall. Du menar alltså att det är bättre att ha en gammal skrutt som man måste meka med ständigt än att ha en ny, eftersom den nya KAN vara ett måndagsexemplar som p.g.a. detta måste mekas med ständigt?

Om ni är så bilberoende, vad gör ni om bilen/-arna stannar för gott? Risken är ju ganska stor, menar jag, med tanke på att den ena hade gått 45 000 mil. Det är ju s.a.s. större sannolikhet att en relativt ny bil (man måste ju inte köpa fabriksnytt; en 05:a är ju nyare, billigare och har gått mindre mil än en 95:a ...) kan rulla 10 000 mil (två år för er del) än att en 14 år gammal bil som redan har gått 20 000 mil klarar samma sträcka.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Men luncher är väl inkluderade? Iaf för oss - vi jobbar 9-17 med lunchpauser och andra pauser inräknade. Men vi kanske har ett ovanligt förmånligt avtal.
Det var ju det jag sa. 6-15 är ju en normal heltidsarbetstid inkl. obetald lunch à en timme = åtta timmar arbete.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Fast då väljer ju ni att som vuxna aldrig träffas. Är det bra för relationen i långa loppet?
Jag har jobbar natt och en del kväll INNAN vi fick barn. Trots att vi inte hade barn att ta hänsyn till kunde det gå flera dagar innan vi träffades ordentligt, hade vi tur möttes vi i dörren.
När jag jobbade mina nattpass var jag tvungen att åka hemifrån 20 och kom hem 08. Sen sova på det och hästarna. Jag tog även en massa extra pass så jag kunde jobba i princp 5 nätter i veckan. Det slet något så otroligt på förhållandet. Han hann i alla fall renovera en hel del på huset då...

Vi prioriterar gemensamma middagar så långt det gär, även i veckorna. Att sitta vid dukat bord hela familjen (även ifall barnet fått äta innan de dagar han jobbar sent) så med tända ljus och bara vara tillsammans tror jag är viktigt för förhållandet.

Han vill gärna att jag jobbar "normaltider" vilket han har haft önskemål om i flera år eftersom vi aldrig hann träffas ordentligt. Nu fick jag problem med hälsan i och med graviditeten och har därför valt att läsa klart sista terminen av lärarprogrammet som jag en gång började med. Då jag inte bör gå tillbaka till nattskift.

Alltså, vi vuxna träffas ju ingefär lika mycket som din sambo träffar sitt barn, en timme per vardag+helgerna. Och om de kan bygga en bra och stabil föräldra-barn-relation på den tiden, så borde väl två vuxna som dessutom känner varandra sen innan kunna hålla igång en relation på samma tid?

Det är klart det är lite tråkigt ibland att vi inte ses så mycket, eftersom vi trivs med varandras sällskap, men skadar relationen kan jag inte påstå att det gör. Vi har varit tillsammans i åtta år och har haft gott om tid att umgås under de åren, det är inte hela världen om vi nu en period ses lite mindre. Tidigare har vi haft perioder där en av oss jobbat på annan ort några månader, och vi kanske inte setts mer än en gång per månad, så jämfört med det ses vi ju ändå mer nu.

Vi har gjort bedömningen att just nu behöver barnet oss vuxna mer, än vad vi vuxna behöver varandra. Eller snarare, vi klarar oss bättre utan varandra än vad barnet klarar sig utan oss, så barnets behov får gå före. Det kommer ju inte vara såhär för evigt.

Sen, för att återknyta till den tidigare diskussionen i tråden om nöd och lust i en relation, så upplever inte jag att detta att vara ifrån varandra sliter på en relation. Det som verkligen sliter är om den ena, eller ännu värre, båda, inte mår bra, pga t ex sjukdom eller dålig jobbsituation. Det sliter alltså mer på relationen om den ena är sönderstressad för att hinna hem tidigare från jobbet och man är tillsammans, än om man har mindre tid tillsammans men kan gå hem från jobbet med gott samvete.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Det var ju det jag sa. 6-15 är ju en normal heltidsarbetstid inkl. obetald lunch à en timme = åtta timmar arbete.

Men lagen anser inte att 30 minuters lunch ska vara obetald. Den ska ingå i en normal arbetsdag, så vida inte facket förhandlat bort den rättigheten - om jag har fattat det rätt. Hade jag jobbat mellan 6-15 hade jag arbetat en timme övertid varje dag.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Jag trodde lunch alltid var obetald, men den kan alltså ingå?

I just vårt fall spelar det mindre roll, min man har ett tjänstemannajobb med bortförhandlad övertid, han hinner helt enkelt inte det han har att göra på mindre tid än det han jobbar nu. Jobbet har andra fördelar i form av t ex tjänstebil, vilket ju spar enormt med fritid.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Jag trodde lunch alltid var obetald, men den kan alltså ingå?

Jag vet att vi jobbar 8 timmar sammanlagt, inklusive 30-1h lunch. Jag kanske har tolkat lagen fel, men den säger så här i alla fall:

Den anställde ska ha en rast efter fem timmars arbete. Lagen säger dock inte hur lång rasten ska vara, men om det bara finns en rast under arbetsdagen bör den inte vara kortare än 30 minuter.

Utöver rasterna ska arbetstagaren kunna göra kortare avbrott från arbetet, pauser. Under en paus får arbetstagaren inte lämna arbetsstället och pausen räknas som arbetstid. Lagen säger inte hur många eller långa pauserna ska vara utan ger uttryck för att det är tillåtet att koppla av från arbetet då och då, i den mån det är möjligt.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Jag tror det är svårt att tillämpa den lagen exakt på ett självständigt kontorsjobb, där man ofta har möten på annan ort etc. Det blir ju att man tar pauser lite där det passar. Jag har kollegor som aldrig tar lunch alls, utan kastar i sig en smörgås framför datorn för att hinna till dagis så snart som möjligt. Det är ju egentligen inte lagligt att jobba så, men det är ju inte arbetsgivaren utan de själva som valt att göra så.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Jag tror det är svårt att tillämpa den lagen exakt på ett självständigt kontorsjobb, där man ofta har möten på annan ort etc. Det blir ju att man tar pauser lite där det passar. Jag har kollegor som aldrig tar lunch alls, utan kastar i sig en smörgås framför datorn för att hinna till dagis så snart som möjligt. Det är ju egentligen inte lagligt att jobba så, men det är ju inte arbetsgivaren utan de själva som valt att göra så.

Nej, det är jag väl medveten om. vissa av våra anställda kan säkerligen inte äta lunch alls vissa dagar. Men om jag i längden tvingades gå hem klockan 18 snarare än 17, hade jag nog bytt jobb.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Det är ju vissa yrken som funkar så, helt enkelt, då räcker det inte att byta jobb, utan man får byta yrke, och det kanske man inte vill, av andra skäl.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Men lagen anser inte att 30 minuters lunch ska vara obetald. Den ska ingå i en normal arbetsdag, så vida inte facket förhandlat bort den rättigheten - om jag har fattat det rätt. Hade jag jobbat mellan 6-15 hade jag arbetat en timme övertid varje dag.
6-15 = 9 timmar. En timme är lunch. 9-1=8.

30 minuter? Vad dillar du om? Och lunchen är ju obetald på de allra flesta arbetsplatser!
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Fast det där är ju ett extremt undantagsfall. Du menar alltså att det är bättre att ha en gammal skrutt som man måste meka med ständigt än att ha en ny, eftersom den nya KAN vara ett måndagsexemplar som p.g.a. detta måste mekas med ständigt?

Om ni är så bilberoende, vad gör ni om bilen/-arna stannar för gott? Risken är ju ganska stor, menar jag, med tanke på att den ena hade gått 45 000 mil. Det är ju s.a.s. större sannolikhet att en relativt ny bil (man måste ju inte köpa fabriksnytt; en 05:a är ju nyare, billigare och har gått mindre mil än en 95:a ...) kan rulla 10 000 mil (två år för er del) än att en 14 år gammal bil som redan har gått 20 000 mil klarar samma sträcka.

Kul att du tar upp det!
När vi köpte bilen var den 4 år gammal. Vi har totalt 3 fungerande bilar varav en är sommarbil.

När en bil går sönder, vilket vi har råkat ut för inte för allt för länge sedan. Då fick jag låna min mammas bil en vecka tex. Är det sommar kan jag ha min mans vardagsbil och han använder sin "finbil" till och från jobbet. Den får inte användas vid vinterväg eftersom han inte vill ha salt på den. (har inga vinterdäck heller)

Annars har vi fått lösa så att vi kan gå omlott. Eller så skjussar jag honom till jobbet och får sen göra det jag ska. Han har fått åka med en granne till/från jobbet om det har behövts.
Eller som i somras, då gick jag till tåget som är 5 km bort när jag skulle jobba.(hade barnet med, annars kunde jag tagit cykeln) En gång frågade jag grannen om hon kunde skjussa mig. Eller i värsta fal skulle jag ha fått låna en av deras bilar ifall de inte behövde den. Jag har lånat ut till dem när de bara har haft en och behövt ta sig någonstans.
Det går alltid att lösa.

Det är sällan det är sådana fel att den inte kan köras. Men det har varit startfel på den. Nu ska det bytas länkarmar för att slippa att köpa nya däck som slits snett, det innebär att bilen kommer stå när vi inte behöver den. en helgdag lämpligtvis och skulle jag då vilja åka någonstans så har vi forfarande en bil som går.

Det största problemet är snarare att det är den enda vi har med dragkrok och det kan ställa till det ifall man måste åka med hästen. Men med snälla grannar har jag aldrig behövt oroa mig, de kommer låna ut sin bil ifall det krisar.

En bil som underhålls och servas regelbundet enligt gällande intervall kan gå och gå. Är det som i detta fall även en diesel så är de riktigt hållbara. Men kör man som vi mycket släp så slits vissa delar mer än andra. Motorn är det då inget fel på.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Vi har gjort bedömningen att just nu behöver barnet oss vuxna mer, än vad vi vuxna behöver varandra. Eller snarare, vi klarar oss bättre utan varandra än vad barnet klarar sig utan oss, så barnets behov får gå före. Det kommer ju inte vara såhär för evigt.

Vi har valt att inte sätta vårat barn på förskolan av den anledningen. Inte förrens hon fyller tre hade vi tänkt. Då jag pluggar har vi kunnat lösa detta genom att min mamma passar de dagar jag har lektion. Läsa böcker och skriva få jag göra när det passar, som när hon sover middag eller kvällstid.

Vi har varit tillsammans i 15 år, han har gjort både militärtjänsten och utlandstjänst inom FN under den tiden, så ja, vi har varit ifrån varandra en hel del under våran tid.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Men då så, då borde det väl inte vara några problem för er att inte träffa varandra så mycket en period, gissningsvis sågs ni ju ännu mindre när din sambo hade utlandstjänst - och det gick uppenbarligen bra, eftersom ni fortfarande är tillsammans?

Förskolan i lagom dos ser inte jag som ett nödvändigt ont, utan som något bra för barnet. Nu har vi turen att ha ett väldigt bra dagis, och har man inte det så kanske det känns bättre att ha barnet hemma.

Sen var det inte tänkt att bli någon tävling i vem-offrar-sig-mest-för-sitt barn, utan helt enkelt svara på din fråga hur vår relation kunde överleva att inte ses timmavis varje dag. Och som sagt, det är inga problem.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Jag tror inte våran relation lider. Vi tycker det är trevligt att umgås med varandra, hela familjen. Jag tänker inte redogöra hela mitt liv och hur vi lägger upp det. Jag är kanske i stallet/ute och rider en del när han är hemma och umgås med sitt barn.

Ja utlandstjänst innebar 6 månader utan varandra minus två veckor som han fick komma hem. Men msn funkade ju dagligen...

Jag tror inte livet handlar om timmar hit eller dit. Nu sitter jag exempelvis och slösurfar medans han lagar middag medans våran dotter hjälper honom, så det kanske handlar mer om givande och tagande än enbart hur mycket/ många timmar man lägger på olika saker!
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Men lagen anser inte att 30 minuters lunch ska vara obetald. Den ska ingå i en normal arbetsdag, så vida inte facket förhandlat bort den rättigheten - om jag har fattat det rätt. Hade jag jobbat mellan 6-15 hade jag arbetat en timme övertid varje dag.

Nej, lagen säger inte att lunchen ska vara betald. Den säger såhär:

15 § Med raster förstås sådana avbrott i den dagliga arbetstiden under vilka arbetstagarna inte är skyldiga att stanna kvar på arbetsstället.

Arbetsgivaren skall på förhand ange rasternas längd och förläggning så noga som omständigheterna medger.

Rasterna skall förläggas så, att arbetstagarna inte utför arbete mer än fem timmar i följd. Rasternas antal, längd och förläggning skall vara tillfredsställande med hänsyn till arbetsförhållandena.

16 § Raster får bytas ut mot måltidsuppehåll vid arbetsplatsen, om det är nödvändigt med hänsyn till arbetsförhållandena eller med hänsyn till sjukdomsfall eller annan händelse som inte har kunnat förutses av arbetsgivaren. Sådana måltidsuppehåll räknas in i arbetstiden.

17 § Arbetsgivaren skall ordna arbetet så att arbetstagarna kan ta de pauser som behövs utöver rasterna.

Om arbetsförhållandena kräver det, får i stället särskilda arbetspauser läggas ut. Arbetsgivaren skall i så fall på förhand ange arbetspausernas längd och förläggning så noga som omständigheterna medger.

Pauser räknas in i arbetstiden.

Har arbetsplatsen inget arbetstidsavtals om säger annat så får man alltså räkna med att lunchen inte räknas in i den betalda arbetstiden.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Jag tror inte våran relation lider. Vi tycker det är trevligt att umgås med varandra, hela familjen. Jag tänker inte redogöra hela mitt liv och hur vi lägger upp det. Jag är kanske i stallet/ute och rider en del när han är hemma och umgås med sitt barn.

Ja utlandstjänst innebar 6 månader utan varandra minus två veckor som han fick komma hem. Men msn funkade ju dagligen...

Jag tror inte livet handlar om timmar hit eller dit. Nu sitter jag exempelvis och slösurfar medans han lagar middag medans våran dotter hjälper honom, så det kanske handlar mer om givande och tagande än enbart hur mycket/ många timmar man lägger på olika saker!

Nu blir jag lite förvirrad, skrev du inte i ett tidigare inlägg att just timmarna är så viktiga att du till och med är beredd att byta yrke för att er relation blev lidande när du hade ett yrke som gjorde att ni inte fick de där timmarna tillsammans?
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Nä för att jag inte bör gå tillbaka till natttjänst pga mitt blodtryck.

Jag vill inte jobba dag inom det yrket även fast de kan flytta mig till dagtid. Ska jag jobba dag inom vården kan jag lika gärna byta till ett som ligger närmare, åker inte 5 mil enkel (1h) resa för att vara kvar på samma ställe. Lite skillnad när man jobbar natt, då är det i snitt ca 10 pass i månaden (sen jobbade jag extra på andra ställen)
Så ska jag ändå gå över och jobba dag kan jag lika gärna ta vara på mina högskolepoäng och få en högre lön. Skulle nog gå upp ca 7-10 tusen på en heltid räknat.
Då kan jag gå över till förskola eller skola och slippa jobba helger och storhelgen.

Han ville gärna att jag bytte till dagtid för att vi aldrig sågs. Men jag har trivts så bra där jag har jobbat så jag har inte varit intresserad av att byta. Men för hälsans skull är jag nu beredd att ändra livsstil, har en del släktingar på framför allt pappas sida som dött tidigt/drabbats av på grund av hjärt-kärlsjukdomar. Nu medicinerar jag och behöver inte utmana ödet med att jobba natt.
 
Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?

Men lagen anser inte att 30 minuters lunch ska vara obetald. Den ska ingå i en normal arbetsdag, så vida inte facket förhandlat bort den rättigheten - om jag har fattat det rätt. Hade jag jobbat mellan 6-15 hade jag arbetat en timme övertid varje dag.

Det normala är att raster är obetalda. (lunch).
Pauser däremot ingår i arbetet.

6-15 = 9 timmar. Dvs 8 timmar betalt arbete, 1 timmes lunch (obetald).
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Speciell situation. Min dotter har bott heltid hos mig de senaste 10 åren (Hon är 17 år nu). Hennes pappa har betalt 2000;- i underhåll...
2
Svar
31
· Visningar
4 400
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
677
Senast: valy
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 062
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 612

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp