Bukefalos 28 år!

Hästar i cortege?

K

Kat

Är det några här som har erfarenhet i att ha ridit eller kört häst i någon form av cortege?

Har ni några bra tips på hur man kan underlätta för hästen?
Skygglappar? Vad i öronen? Annat?

Hur livliga sammanhang har ni varit med i?
Studenttåg?
Parader?
Demonstrationer?

Har det varit hög musik, mycket folk som springer och saker som fladdrar?
Hur har ni förberett er?
Även den mest stabila häst kan ju bli lite nervig om det händer för mycket...
 
Jag har varit med på en parad i Lund. Förberedde mig inte speciellt, inga grejer i öronen eller så. Red dock in till sta'n samma dag som paraden var så hästen var lite trött. Det var ett 5:årigt fullblod jag red då. Himla kul var det i alla fall!! :D
 
Va med i skokloster på hästens dag, det var rätt mkt folk och så. Men inga problem för min pålla.. vad ska du vara med på för cortege, det man kan göra för att minska ljudet lite är ju att stoppa bomull i öronen och sätta på en huva..
 
Inget bestämt överhuvudtaget. Det är bara en tanke.
Har väl tänkt hämta kusinen på studenten och kanske rida i pride-paraden någon gång... (OM det skulle fungera. Det är en VÄLDIGT ljudlig och livlig tillställning)
 
Prata med polisen om hur de tränar sina hästar.

Det är ju skynken, smällare etc. Du får ragga upp lite folk som kan agera "statister" också ;)

Sen vet man ju inte hur folket runt omkring reagerar heller. Om de blir rädda och håller avståndet eller om de tränger sig på, då kan nog hästen känna av sin klaustrofobi.
 
Tja. Något digert träningsprogram i polishästklass blir det väl knappast tal om. Men killen är rätt stabil.
 
Jag har både ridit och kört häst i parader på gator. Har aldrig gjort någon speciell träning, men man tar naturligtvis inte den svåraste nervigaste hästen till sånt :-)
Jag har alltid varit med flera hästar, det är mycket lättare för hästen än om den är ensam, den har ju sin flock med sig som lugnar den.
 
Man kan ju träna på enklare saker, sånt som kan hända på kortegen du ska på. Inte vet jag, flaggor kanske? :)

Jag brukar träna lite med mina, sånt som man kan stöta på. Mitt ena sto är livrädd för flaggor så jag satte upp en i hagen och nu bryr hon sig inte om just det i alla fall. ;)
 
Det beror ju helt på hur hästen är. Hur är hästen när du åker iväg och tränar eller tävlar eller så? Om du nu gör det?
 
Sambon har, han var med på I5 350års jubilemum. De red genom stan med marschmusik och gjorde sedan en uppvisning på I5. De fick låna tidenlig utrustning, se bild. Sambons häst som är stabil i psyket gjorde allt utan att blinka men några av hästarna blev väldigt nervösa (det var ju mkt soldater, hög musik osv). Tror det beror mkt på hästens temprament om man bör använda skygglappar osv. Vår häst är sådan att han snarast vill ha 100 % koll på läget själv, då är han cool. Tror han skulle bli mer nervös om man försökte hindra honom från att se/höra.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 804
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 457
Senast: Habina
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 429
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 408
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp