Hästar och helljus

Sv: Hästar och helljus

Ett tips är att blända av om du ser djur på vägen oavsett om det är hästar eller vilt. Står det renar, rådjur, älgar mm på vägen och du bländar av är chanserna större att de ser att hoppa ner i diktet istället för att stå kvar. Det gäller ju naturligtvis att du hinner upptäcka dem i tid för annars har man oftast fullt upp med att bromsa och styra istället för att fippla med ljuset. :idea:

Fotgängare bländar jag inte av för eftersom jag är mer intresserad av att se ev. faror istället för att de ska slippa vika undan med blicken. :D
 
Sv: Hästar och helljus

Jag blir skitsur om inte bilisten bländar av. Man tror ju att man inte är sedd. (vilket inte är troligt då vi ser ut som en julgran med alla reflexer) Nu mera har jag en pannlampa med starkt ljus som jag lyser på bilen med. :devil: Vips så bländar de av. Jag bländar alltid av om jag möter både fotgängare och ryttare eller vilt.
 
Sv: Hästar och helljus

Häst och ryttare räknas som fordon, så det är fordons regln som gäller...
 
Sv: Hästar och helljus

Som sagt...vi har inte gått på samma körskola. Jag har fått lära mig att man alltid bländar av. Genom att blända av visar man ju oxå att man har sett den andra medtrafikanten.
 
Sv: Hästar och helljus

Ja, då är det ju inget att bråka om. Alla gör ju olika. Funderar på vad min körkortsbok hette, men kommer inte på det nu. Trodde man hade samma i hela landet.
 
Sv: Hästar och helljus

Jag tycker det är skönt när bilar bländar av av den enkla anledningen att jag vet att de har sett mig då =)

Samma här, vare sig jag rider eller är ute och promenerar.
Av den enkla anledningen bländar jag alltid av för både ryttare, cyklister och fotgängare.

Immer
 
Sv: Hästar och helljus

Jag vill att dom bländar av, dels vet jag då att dom har sett mig men också för att jag blir blind och ser inte vägen framför mig om mötande bil har helljus på. Själv bländar jag alltid av för häst och ryttare/kusk.
 
Sv: Hästar och helljus

Jag blir då helbländad om de inte bländar av.. vad har du för superögon :confused: :p
Varför föredrar du att de inte bländar av?
 
Sv: Hästar och helljus

Jag tycker att det är en självklarhet att man bländar av för gångare , cyklister och ryttare med häst !

Har dom reflexer på sig som dom flesta ryttare brukar vara överösta med så syns man väldigt väl även om man kör på halvljus .

Plus att bilisterna faktiskt kan sakta ner att dom behärskar vägen ÄVEN att dom åker på halvljus , speciellt då dom möter häst etc.
 
Sv: Hästar och helljus

Blända ner!! Det är HEMSKT att bli bländad, varken ryttare eller häst ser något.

Jag bländer även för folk som är ute och går..
 
Sv: Hästar och helljus

Jag tycker att det är en självklarhet att man bländar av för gångare , cyklister och ryttare med häst !

När jag tog körkort för ungefär två år sen så fick jag lära mig att man inte bör blända av för fotgängare. Det skulle vara en större risk att köra på halvljus jämfört med fotgängarens syn. Fotgängare kan ju faktiskt utan problem stanna och/eller titta ner i diket. Fotgängare i nyktert tillstånd brukar inte vingla så mycket heller, som t.ex. en cyklist eller en häst kan göra.
 
Sv: Hästar och helljus

Häst och ryttare är inte fotgängare utan räknas som fordon
 
Sv: Hästar och helljus

Jag blir då helbländad om de inte bländar av.. vad har du för superögon :confused: :p
Varför föredrar du att de inte bländar av?


Vet inte :D ! Jag tycker att man ser alldeles utmärkt även när de kommer med helljus. Sen stirrar jag ju inte rakt in i billyktorna heller, men att titta rakt fram längs vägkanten går bra. Men ok, jag kanske är lite udda!
Jag föredrar att de inte bländar av eftersom min häst inte blir ett dugg rädd och jag vet att bilisten ser bättre och jag gör det också.
Men det verkar jag ju vara ensam om och det var det jag ville veta.
 
Sv: Hästar och helljus

Har för mig att:
Alla som färdas på höger sida måste man blända av för.


Alltså är fotgängare de enda stackare som man inte har skyldighet att blända av för.



/Linnea

Som bor där folk inte saktar ner ens när dom ser att hästen har börjat skena...... :mad:
 
Sv: Hästar och helljus

*knapplån*
Vi hade ett tillbud förra veckan då en bilist med släp inte bländade av. Hästen som i vanliga fall är trafiksäker blev bländad och därmed mycket skrämd av den skramlande släpen. Hon såg den inte utan hörde bara ljudet, så hon vände om hemåt och skenade en bit. Så jag föredrar definitivt att föraren bländar av.
 
Sv: Hästar och helljus

Jag skulle absolut blända ner och blir mkt tacksam när folk gör det. Vet sj hur fruktansvärt obehagligt det är när folk inte bländar ner för en när man går. Ser ju ingenting.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 641
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
399
Senast: slant98
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 539
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 541
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp