Hästar och helljus

S

Skuggabaldur

Hade ingen aning om var jag skulle lägga denna tråden, men jag provar här i alla fall.

Har funderat en del på det här. När jag är ute och kör bil i mörkret och möter en häst och ryttare, vet jag inte riktigt om jag ska blända ner från helljus eller inte. I körkortsböckerna står det ju att gångare behöver man inte blända ner för, men däremot cyklister som ju är fordon. En häst med ryttaren PÅ ryggen räknas ju också som fordon.
Men själv tycker jag det är bäst när bilisterna inte bländar ner, när jag rider. Varken jag eller pålle störs av ljuset.
Vad tycker ni?
 
Sv: Hästar och helljus

man ska blända ner, en häst som blir bländad kan få för sig att vända och sticka då den kan tro att bilen kör rakt emot.. så blända av..
jag bländare alltid av, oavsett om det är fotgängare, hundfolk eller ryttare.. ingen vill bli bländad..
 
Sv: Hästar och helljus

Jag tycker det är skönt när bilar bländar av av den enkla anledningen att jag vet att de har sett mig då =)
 
Sv: Hästar och helljus

Blända av. Både för hästens och ryttarens skull och för din egen. Hästen räknas som vilt i trafiken, vilket innebär att om det händer en olycka så kan inte ryttaren anses skyldig. (Tex om hästen blir rädd och sparkar en buckla i din bil, så är det din försäkring som täcker, inte ryttarens).

Så för att undvika att något oönskat sker, samt för att vara bussig bör man blända av och sakta ner.
 
Sv: Hästar och helljus

Saktar ner gör man ju alltid och håller stooort avstånd, det vill jag ju själv att folk gör. Min egen bil har jag aldrig tänkt på, utan det är mer den risken att häst/ryttare ska bli skadade.
Men tack för svaren, då vet jag hur jag ska göra. Man blir ju lite hemmablind när man har en ganska så totalt orädd häst när det gäller bilar :D .
Har faktiskt inte mött någon häst i mörkret än - förrutom en som stod vid vägkanten och jag inte såg förrän jag var i princip förbi :eek: . Att folk inte kan använda reflexer!
Ang. gångare, så brukar jag inte blända ner när jag möter dem. De kommer knappast att vingla ut i vägen och då är det bättre att ha helljusen på och ha bra sikt, men det är ju olika hur man gör.
 
Sv: Hästar och helljus

Jag blir fly förbannad om folk inte bländar ner, speciellt när jag rider!
Men helljus rakt i ögonen så ser jag ingeting och de är allmänt obehagligt, sen så blir inte hästarna direkt glada av att inte kunna se något förutom ett skarp ljus.

Nä, ser bilisterna en så ska dom blända av. Oavsett om jag går, rider eller sitter i en annan bil.
 
Sv: Hästar och helljus

Jag håller på att bli tokig av alla bilister som kör förbi oss med helljus. Sedan brukar jag svära lite åt dom :devil:
Jag tycker att det är jätteobehagligt att bli bländad, så risken är nog ganska stor att även hästen tycker det. Man vet ju knappt vart man befinner sig på vägen och som någon annan skrev så är det skönt när dom bländar av för då är dom medvetna om oss i trafiken.
 
Sv: Hästar och helljus

Jag håller på att bli tokig av alla bilister som kör förbi oss med helljus. Sedan brukar jag svära lite åt dom :devil:
Jag tycker att det är jätteobehagligt att bli bländad, så risken är nog ganska stor att även hästen tycker det. Man vet ju knappt vart man befinner sig på vägen och som någon annan skrev så är det skönt när dom bländar av för då är dom medvetna om oss i trafiken.

Absolut blända av, så man vet att man blivit sedd, plus att det är jättejobbogt att bli bländad.
 
Sv: Hästar och helljus

blända av. kör du med helljuset så ser ryttaren ingenting.

jag brukar själv bli fly farbaskad när folk inte gör det. iallafall när jag rider
 
Sv: Hästar och helljus

BLÄNDA AV både för hästar och gångare
 
Sv: Hästar och helljus

Blända av om du kommer framifrån, bakifrån spelar ingen roll. Och såklart sakta av och ge ordentligt med plats.
 
Sv: Hästar och helljus

Skuggabaldur;67733 Ang. gångare skrev:
Fattar du inte att du bländar fotgängaren!! Jag hade blivit förbannad om jag hade mött en bil som inte bländade av. Man bländar ALLTID av oavsett om det är fotgängare, cyklist, ryttare eller en mötande bil. Man bländar ju av för en mötande bil för att man inte ska blända den andra....fotgängaren blir ju minst lika bländad! Det är att visa hänsyn till medtrafikanter!!!!!!
 
Sv: Hästar och helljus

Blända av om du kommer framifrån, bakifrån spelar ingen roll. Och såklart sakta av och ge ordentligt med plats.

En häst blir sannolikt mer bländad om du kommer bakifrån med helljus än framifrån. Hästar har ju en stor del av sitt synfält bakåt.
 
Sv: Hästar och helljus

Det kanske du har rätt i. Jag svarade utifrån vad jag har märkt när jag rider i mörkret, vilket är att kommer bilen framifrån ser ingen av oss vad som händer framåt om den inte bländar av, och hästen blir mer nervös. Kommer bilen bakifrån ser jag framåt i alla fall (hästen kan jag inte tala för), hästen är lugnare. Men om det sen är jag som spänner mig när jag inte ser och överför det, eller om det är så att hästen också ser framåt och därför känner sig bekvämare, vet jag inte. Har inte märkt någon påtaglig skillnad på hästen om man bländar av bakifrån, hon knallar på ändå bara bilen saktar ner.
 
Sv: Hästar och helljus

När man tar körkort får man lära sig att man ska ha på helljusen när man möter gångtrafikanter, sen är det väl lite olika hur man gör..
Själv brukar jag inte bry mig så mycket för min häst bryr sig inte om hon blir bländad, men visst blir man glad om bilförarna saktar in, bländar av och visar hänsyn.
Tyvärr finns det ju idioter som tutar eller ritar svartstreck på asfalten så fort dom ser en häst. Jag stoppade en sån kille en gång och gav honom en rejäl utskällning, det var länge sen men han går fortfarande en omväg om han ser mig, haha! :D
Men han visar då stor respekt nuförtiden när jag eller mina kompisar är ute och rider.
 
Sv: Hästar och helljus

Då har vi inte gått på samma körskola, för jag har definitivt fått lära mig att man bländar av för ALLA medtrafikanter. Jag fattar inte :confused: skulle man bli mindre bländad bara för att man är fotgängare än om man sitter i en bil????????
 
Sv: Hästar och helljus

Det är säkert olika från häst till häst. Min häst blir jätteorolig om man inte bländar av om man kommer bakifrån. Men han gillar inte heller när det ligger bilar nära inpå transporten och det lyser in. Just därför tycker jag att man alltid ska blända av eftersom man inte vet hur den man möter/kör om reagerar.
 
Sv: Hästar och helljus

Håller på med teorin nu. Man ska inte blända av för fotgängare. Risken att det hoppar fram en älg utanför halvljuset är större än att fotgängaren skulle börja vingla ut i vägen när den blir bländad. En fotgängare kan också vända bort huvudet eller blunda för att inte bli bländad.

Hästen räknas som fordon och därför ska man blända av.
 
Sv: Hästar och helljus

Då har vi inte gått på samma körskola, för jag har definitivt fått lära mig att man bländar av för ALLA medtrafikanter. Jag fattar inte :confused: skulle man bli mindre bländad bara för att man är fotgängare än om man sitter i en bil????????

Det är väl klart jag fattar att de blir bländade! SÅ korkad är jag inte. Men som andra säger, det är vad man lär sig på teorin att man ska inte blända av för fotgängare, då det finns risk att man missar en älg/rådjur/liknande längre fram på vägen. Eller varför inte en till människa - utan reflexer...
Jag har då ingen större lust att köra på ett stackars djur och kanske själv bli skadad bara för att en gångare inte ska bli bländad! Man kan faktiskt vända på huvudet, när jag är ute och går föredrar jag att de fortsätter ha helljus så jag vet att de har bra koll på vad som finns på vägen.
Samma gäller när jag rider, men eftersom majoriteten vill att man bländar av för häst och ryttare ska man självklart göra det.

En sak till bara ang. fotgängare: Du undrar om man blir mer bländad om man sitter i en bil än om man går. Men det är ju så att om man blir bländad när man kör riskerar man att köra av vägen eller liknande. Blir du bländad när du går tror jag knappast att du vinglar ut i vägen eller ner i diket...
 
Sv: Hästar och helljus

Tack för det inlägget! :bow: Håller fullständigt med!

Reglerna är sådana att man inte behöver blända ner för fotgängare, eftersom det inte innebär någon fara för fotgängaren att bli bländad (bättre det än att det sker en olycka!). Ville bara få det nedskrivet en gång till...
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 641
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
399
Senast: slant98
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 546
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 541
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp