Bukefalos 28 år!

Hästar som blir loja/Förändrade på betet?

Sv: Hästar som blir loja/Förändrade på betet?

Fast min dam är pigg, energisk och har motor i vanliga fall, men INTE så det går ut över möjligheten att skritta på lång tygel etc.

Så jag 'njuter' inte av det hela, utan det är som att ååka runt på en sederad ridskoleponny som står emot och bromsar =/

hade henne inne inatt med, regnar och svalt, samt bytt ut hennes kraftoder (eller börjat byta ut) mot dito med lägre protein.. får vi se..
 
Sv: Hästar som blir loja/Förändrade på betet?

Nu är jag inte med alls:confused:
Var du inte inne på klinik nyligen o den skulle vila?

Den kanske är motvillig för att den har ont.
 
Sv: Hästar som blir loja/Förändrade på betet?

Nu är jag inte med alls:confused:
Var du inte inne på klinik nyligen o den skulle vila?

Den kanske är motvillig för att den har ont.


Den var in på klinik i maj och röntgade sitt griffelben. Den var ohalt, en väldigt liten markering i trav bara.

Vet misstänkte griffelbensbrott först, men tack och lov ingen fraktur. Däremot har hon smällt på griffelbenet, och hade en reaktion i benvävnaden, samt att hon hade/har ett aktivt överben på utsidan av skenan. Pigg, glad, ohalt och var precis som vanligt dagen innan under ridning, jag hade fullt sjå att försöka få henne att INTE jobba utan 'bara jogga lite försiktigt' hon tyckte jobba.

10 dagar finadyne, 14 dagars hagvila med skritt, sen igångsättning.

Damen tillbringade två veckor i hage - dock UTAN skritt då hon for som tigger på speed i hagen. (Ute dagtid på gräs, inne på box nattetid). Gick av finadynet, fortfarande ohalt.

Och nu är vi alltså under igångsättningen. Och strax innan den kom vääääärmen, de gick ute dygnet om innan, men stod inne 7 dagar av 10 av finadynekuren (pga underlätta att spruta henne, då gjorde jag det på morgonen innan jag släppte ut, så slapp jag släpa in för att spruta på morgonen och sen släpa ut. Sista dagarna av finadynekuren gjorde dvs anledningar, hovis t ex, att hon iaf behövdes tas in på morgonen, så då gick det ute), och har gått ute efter kuren med.

Så när hon var seg och stod emot i början (första passat) sammankopplade jag det med värmen. Men nu är jag inte lika säker längre.


Så visst kan hon ha ont, det är ju en av de saker som oroar mig, och jag tycker ju att det här är mer än värmen. Men det hör isf inte ihop med griffelbenet, utan då har hon hittat på något nytt, vad okänt iom att det inte finns svullnad/ömhet/värme/hälta någonstans.

Men jag tycker ju inte att sommar och värme ska göra att de blir SÅ personlighetsförändrade, och dessutom tappar gången. Därav min fundering, i princip 'alla' tycker att 'så så, noja inte nu, det är värmen'. Men jag vetefan om jag köper det, samtidigt har jag inget att jmf med, och d'ärför jag ville höra andras åsikter.

Ska bli intressant att se vad kvällens tur ger. Andra natten inne, och det är SVALT.. Åringen är som en flipperkula nu, så han hämtade sig snabbt av svalare väder och sova på hotell några nätter. Fbldonnan var det ju dock NADA skillnad på igår iaf..
 
Senast ändrad:
Sv: Hästar som blir loja/Förändrade på betet?

Fast jag anser inte att man galopperar 3 dagar in på igångsättningen, men vi är väl olika.:)
 
Sv: Hästar som blir loja/Förändrade på betet?

Hon skulle enligt veterinären 'sättas igång som vanligt', alltså fortsätta där hon var innan. Sen hade jag inte galopperat i 'normalfallet' heller, just nu är jag dock tämligen intresserad av att försöka få klarhet i om det här 'bara'är lojhet, eller om det är något annat. Och med tanke på hur hon for som ett jehu i hagen från dagen efter klinikbesöket, så gjorde jag den krassa bedömningen att 'har hon inte dött av det, dör hon inte av 8 - 10 språng med lilla matte på ryggen'
 
Sv: Hästar som blir loja/Förändrade på betet?

Ja det låter onekligen konstigt med tanke på att de gått ute så pass länge.
Jag skulle omedelbart tänka på fästingbett men det är ju bara för att jag bor iborrelians förlovade landskap.
KAnske bäst o ta ett par prover ifall att?
JAg har då inte varit med om en sån försämring min har gått ute ett tag o visst var hon trött de första dagarna, emn nu är hon som vanligt på kvällen o så.
 
Sv: Hästar som blir loja/Förändrade på betet?

Tänker mer på Erlichiassymptom iom oviljan o tröttheten.

Har switchat mina med hela dosen på en o samma dag- även över sadelstaden. Lik :devil:har de haft 2 fästingar vid armbågsvecket.

visst blir hästar beskedliga av sommarbete, men om man vill träna för tävling räcker inte det som blir över. Ger extra havre.
 
Sv: Hästar som blir loja/Förändrade på betet?

Jotack, erlichios är en av de saker som frekvent dykt upp i min hjärna. Det 'konstiga' med det är att hon ju inte haft någon akut fas. Men blir det klinik av det här (vilket jag ju tror) ska de få ta både vanligt blodprov (hb, vita diff) och för erlichios/borrelios. Hon tål ju inte switch, så jag plockar ju fästingar in absurdum på henne =/ Och lojhet, slöhet, ändringar i gången etc är ju typiska erlichiossymptom. (Samtidigt är det ju symptom på så mycket annat med, så det BEHÖVER ju inte vara det, men oavsett hur långsökt vet tycker det är, så om det här inte ger sig den här veckan och det blir koll, då blir det B/E-prov)
 
Sv: Hästar som blir loja/Förändrade på betet?

Ja det låter onekligen konstigt med tanke på att de gått ute så pass länge.
Jag skulle omedelbart tänka på fästingbett men det är ju bara för att jag bor iborrelians förlovade landskap.
KAnske bäst o ta ett par prover ifall att?
JAg har då inte varit med om en sån försämring min har gått ute ett tag o visst var hon trött de första dagarna, emn nu är hon som vanligt på kvällen o så.

Nej det knepiga är ju att det kom 'mitt i'. Samtidigt så det kom i samband med värmen, så där fanns ju en klar felkälla (det blev olidligt hett pang poff, och höll i sig med). Men det BORDE ju ge med sig LITE bara det blir svalare då liksom? Och om det var att hon ändå långsökt reagerade på att gå ute igen efter finadynekuren, så om det nu kom på några dagar, borde det ge sig på några dagar inne igen?

Så nä, jag blir inte klok, jag HOPPAS som sagt attd et finns någon naturlig förklaring, men jag törs inte 'luta mig tillbaka och bestämma det'. Men om hon är likadan i helgen, då är det ju def för länge för det ska vara värme/etc, och då bokar jag tid på klinik så får de göra en full utredning, inkl prover. Kan ju ändå visa sig att det är inget fel - men då VET jag det iaf..
 
Sv: Hästar som blir loja/Förändrade på betet?

Nej det knepiga är ju att det kom 'mitt i'.

Men min häst beter sig som lobotomerad först nu, och hon har gått ute sedan 1 maj. Och det var likadant förra året. Och året innan det.
Men jag var redigt orolig då att hon var sjuk :crazy: Men nu när mönstret upprepar sig tar jag det som en 'sommar-flock-ute-grej'.
 
Sv: Hästar som blir loja/Förändrade på betet?

Den kan ju fått ont i magen av Finadynet.


Allt är ju möjligt, men det är inte speciellt troligt känns det som? Magen är som vanligt, visar inga tecken på att ha ont i magen 'i övrigt' (titta mot/slå mot/beröringsirriterad/etc). Och hon fick det i injektionsform, intramuskulärt, så ingen 'magkontakt' så heller (dvs mindre risk för gastrointestiala störningar än om man gett pulver).

Men det är ju lite problemet här, 'allt är möjligt' eg, hon kan ha galopperande djungelsjuka, ont i magen/tanden/hoven/betet/ryggen/höften - you name it. Men symptomen är väldigt luddiga och ospecifika, och det finns ingenting som 'pekar' på/åt något specifikt.
 
Sv: Hästar som blir loja/Förändrade på betet?

hej!

Som jag fattat det blir de flesta hästar lojare på betet, när dom får äta gräs hela tiden och kanske är lite ovana i början? Det är nog inget att oroa sej för, jag vet flera som inte släpper hästarna på bete ju st fär att dom blir så slöa.

Min häst är tvärt om, hon blir tokpigg på sommarbetet och studsar runt som värsta lövet i vinden.. Fast det är ju skoj att se deen sidan också, äve om inte jag förstår skillnaden mellan ute i vinterhage med fri tillgång på silage och ute i grönbeteshagen.. Samma gäng liksom..

/ Lavinia
 
Sv: Hästar som blir loja/Förändrade på betet?

Hon har ju gått på gräs länge med, ett bra tag innan det här började...
 
Sv: Hästar som blir loja/Förändrade på betet?

Inget av de fullblod jag har haft har blivit annorlunda att rida av betet. Men jag har ju givit minst ngt kilo havre med förstås, annars är det svårt att kräva (hade vilan på vintern, inte sommaren)

DÄREMOT är vissa mer påverkade av värme än andra och en kunde bli mkt loj som du beskriver sommartid under de varmaste dagarna. Det var en fblhingst som verkligen var full av energi annars men mkt loj i värme. Men nog hade han piggnat till vid 15 grader som du haft nu. :confused:

Andra har varit helt oberörda av värmen och även av betet.

Att hon biter fast kan ju bero på nån stelhet alt snedhet i kroppen:confused:
 
Sv: Hästar som blir loja/Förändrade på betet?

Snedhet i kroppen etc är ju också det möjligt, hon är dock genomgången av equiatriker i sl av maj. Men de kan ju roa sig med allt möjligt när matte kikar bort de små liven. Och som jag skrev innan, kruxet är att det kan vara nästan vad som helst. Med de luddsymptomen.

Kan ju (just fastbitandet) vara tänderna med, eller att hon har ont i ben/rygg/annat och försöker skydda sig mot det genom att låsa sig. Allt är möjligt, men inget pekar i någon specifik riktning liksom.

Tänderna är kollade och åtgärdade efter köp i sl på november. Men iom att hon är unghäst kan där hända mkt. Har 'för säkerhets skull' tidigarelagt hennes planerade vacc´+ rutintandkoll till nu strax efter midsommar isf i sl av juli som planerat.

Så det finns en/flera anledningar till alla 'delarna' det hela, kruxet är att allt kom samtidigt?

Jag håller tyvärr på att bli sjuk och hade mördande huvudvärk igår så jag red inte. Imorse försov jag mig brutalt (SKÄMS!) och vaknade inte förrän kvart över nio :crazy: Damen for i gammal god anda som tigger på speed ut i hagen i alla fall. Återstår att se om det var ett tillfälligt energiutbrott eller ej. 13 grader och regn imorse, kallt (eller eh ja.. nio grader typ..allt är relativt) inatt. Och får sen 2 dagar annorlunda foderstat sen innan.

Hon har hela den här tiden stått på rejäl kraftfodergiva dock, totalt 1.5 kg högenergifoder, dock även högt i protein. Det jag 'bytt bort', så energin är densamma, men proteinet är kraftigt minskat.

OM hon nu skulle vara 'pigg igen' så är det dock lite väl många ändringar på samma gång för att veta vad som gjorde susen, men det går ju att leva med. Ska bli intressant att se om hon är piggare eller om det bara var tillfälligt ut imorse, och OM hon är det ska det blir väääldigt intressant att se vad som hänt med gången och 'fastbitandet'..

Fortsättning lär följa, om jag inte kroknar igen då.. :crazy:
 
Sv: Hästar som blir loja/Förändrade på betet?

Jag har två araber som vanligtvis är fulla med energi, och älskar att springa och röra på sig.

2-åringen, som stått på lösdrift hela vintern har alltid haft mängder med energi, tills nu. Nu ligger hon ner, käkar lite, ligger lite till. Följer gärna med på promenad, men oj- vad långsamt det går! :rofl:

15-åringen är också full med energi i vanliga fall, och älskar att trava och galoppera så fort som möjligt. Nu går det sååå segt... han rör sig, men så långsamt som möjligt. Båda är fullt friska, och ser nöjda ut.

Att ta in på natten tycker jag låter dumt, dels för att min som gått på lösdrift också förändrats- alltså har det med värmen/betet att göra, och inte med hur de vilar. För vilar gör de! :rofl:

Vi får helt enkelt ta det lite lugnt ett tag, och vänta tills hösten kommer med energi.
 
Sv: Hästar som blir loja/Förändrade på betet?

*KL*

Okej, först - jag är ett korkat litet pucko!

Ingen ridning igår för jag hålle rpå att bli sjuk och kroknade totalt och fick jordens huvudvärk (och somnade..). Satt dock en stund innan och rensade bilder på datorn, bland annat några bilder som jag inte la ut bland de bilder jag la ut här i förrgår. De var med sadel på, men det var så dåligt ljus på dem att jag skippade dem. Satt och kollade om några gick att fixa eller om de skulle kastas. Och plötsligt som en blixt från klar himmel slår det mig att:

Hur i helvete har jag sadlat egentligen???? Sadeln låg ju cirkus sådär 5 cm för långt fram, och kant i kant med bogbladet. Hallå, ingen hemma??? Och helt obekräftade men även odementerade uppgifter ger ju vid handen att det inte ALLS är ett orimligt antagande att en häst som på sadelutprovning reagerade med att.. nämen.. inte gå fram.. när hon inte tyckte om sadlarna, faktiskt skulle kunna tycka att 'eh du matte, det här blev inget bra va?' och lägga i handbromsen om man sadlar så.. Arrgh.. Jag är ett pucko

Så okej, knappast svaret på allting, men en gaanska stor felkälla då.. troligen..


Imorse (de sov inne inatt med, tredje natten) så skuttade, brallade och for donnan ut i hagen, så endera var det det svala vädret (7 grader inatt, 13 och regn när jag släppte ut), eller tredje natten inne, eller turbofodret - eller kombinationen av de tre. Men energinivån tycktes iaf påväg upp.

Idag red jag då igen (korrekt sadlat med..hrm..)

Vrångade i byn, studsade förbi fårhagen och tja, tittigheten var iaf tillbaka :devil: Även energinivån visade sig vara bättre. Bra kan jag inte påstå att den var, men mycket bättre. Helt godkänt, jag kan leva med det över sommaren.

Men det är sen det börjar bli njae, nja, njo? För hon var inte halt vad jag kunde känna, möjligen att hon stundtals inte fick med sig VB ordentligt (?), men hon var springig. Inte ens med på kartan att få något jobb i trav inte, utan det fanns ett läge, med en trav som med positiva ordalag kan betecknas som 'friskt tempo' och med mer negativa ordalag kan beskrivas som 'överilad'.

Dessutom var hon etter värre med huvudvevandet. Om jag råkade andas in medan jag höll i tyglarna (okej, jag överdriver eventuellt en aning här..) så kastade hon upp huvudet och bromsade. Jag provade att bara hålla jämnt, mjukt stöd och driva, fast då gick det uppåt istället. Joxade överlag massor och bet sig fast i högersidan av bettet. Kuggfrågan är ju omd et är tänderna eller något annat? Kan ju bita fast och veva för det gör ont i munnen (tandväxling, vass kant, etc), eller så biter hon fast för att det gör ont någonstans i kroppen? Eller så är hon bara..besvärlig, men det känns som den minst troliga anledningen just nu iaf?

I skritt gick det bättre, förutom att hon gick alldeles för lågt och djupt, och är det normalt något håll hon gått åt är det ju för högt (se sadelutprovningsbilderna), men nu ville hon gärna dyka djupt bakom lod och ha näsan nere vid knäna nånstans. Dock gick det hyfsat att få in bakbenen (och då kommer ju fronten upp) i skritt.

Traven har redan avhandlas, understundom kunde hon tänka sig att gå med på ett mjukt stöd dock, men 'långt därnere'. Och försökte jag minska traven tappade hon takten (brukar vara hyfsat taktsäker) och började veva med huvudet, försökte jag öka så älgade hon bokstavligt talat iväg som just en..älg.

Tog en galopp mest för sakens skull, vräkte sig in i fattningen (det kan dock bero på att vi ju inte fick till någon trav värd namnet att fatta ur), men rullade sen okomplicerat (och lugnt..) på i galopp, lite matt men klart inom felmarginal och fullt godkänt.

Flyttade sidvärts bra åt båda hållen i skritt, i trav så tja, när vi aldrig fick någon grundtrav så var det ingen ide att ens blanda in sidvärtes.

Så, viss del av energin återställd, och bromsandet borta. Dock är det fortfarande något som seriöst inte är som det ska. Sen om det är en tillfällig grej som sitter mer i huvudet än någon annanstans, eller om det är ett symptom på att något är knas i kroppen/munnen, det har jag inte den blekaste aning om. Hon har inte lyckats trassla sig ur att jag bokar en kliniktid på måndag om det inte vänt då, men hon kanske hinner göra det? Eller inte, jag vet inte, men jag får ju snart svar.

Inga konstigheter i övrigt, allt som det 'brukar vara' (dvs fylld kotsnskidor BB, dock mindre än tidigare, några sårsvullnader här och där, överbenet ömt men oförändrat i övrigt). Försökte kolla i munnen på henne men komplett omöjligt med den där, bara tjocka läppar och tunga ivägen, man ser verkligen inte ett smack.. Klämde på tänderna/kinderna utifrån utan reaktion dock.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 435
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 749
Senast: Lobelia
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 914
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 268
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp