Bukefalos 28 år!

Hästar som blir loja/Förändrade på betet?

Alexandra_W

Trådstartare
Mitt engelska fullblossto har förvandlats till en engelskfullblodsKO :devil:


Trodde först det berodde på väääärmen, vi har ju haft extremt varmt. Men t ex igår var det både svalt och blåste (hon är vindkänslig), men ingen skillnad.

Och nu börjar jag noja/bekymra mig att det här 'inte bara är betet', trots att mer än en tyckt att 'de blir loja på betet'. Så nu vill jag höra mer åsikter/erfarenheter här ;)

Hursom, hästen är 4 år, har vilat sig igenom i princip hela vintern, gått lite sporadiskt och sen stått igen (haft trassel med en hovböld). Sen i mitten på april i princip bara stått. Lagom tills hon skulle igång smällde hon på sitt griffelben och blev stående igen.

Reds i slutet på maj i samband med sadelutprovning, och var då pigg, glad och som vanligt. Som vanligt = energisk, positiv häst som verkligen vill jobba och snarare tar i för mycket än för lite när man ber om mer jobb.

Nu här förra veckan så skrittade jag henne uppsuttet. Och hon är som en ko i alla hantering som sagt, snarast lobotomerad (kan man få behålla det? *flin*). Vid ridningen så hon är loj som få, hon VILL gärna att vi ska ut och rida, knatar på med öronen framåt, vill inte vända/stanna/liknande. Men det finns ingen motor och ingen energi. Tycks dock ganska nöjd med att 'lunka på' i mycket sävlig takt.

SÅ långt känns det ju som 'det tar på krafterna att vara uteliggare'. Men, det är för mycket som inte stämmer för att jag ska våga 'avfärda' det som enbart det. Hon har tappat gången och det finns ett 'motstånd' i henne, hon står emot. Känns som att köra bil med handbromsen i typ, dvs bilen gör snällt det du säger åt den, men det finns ett motstånd.

Om man verkligen trycker på henne framåt, så blir hon istället flack och springig. Dessutom låser hon fast högersidan av bettet, och hon är ovillig att flytta undan höger skänkel, känns aningens lite knackig i skänkelvikning undan hö skänkel, men absolut inget stort, och kan vara bara att hon står emot. Går dock inte att få henne att komma till jobb (ngt som normalt är MYCKET lätt) utan endera får man det därhandbromsläget där hon släpper bettet och står emot. Eller så får man flackt, sprigit läge där hon stretar och blir lång som ett godståg (hästen har normalt närmare att korta upp sig för mycket än att bli lång).

Galopperna finns där dock, och är rena, dvs där har gången inte påverkats. Dock så 'vaknar' hon inte av det heller (det gör hon normalt, är fd galoppör), utan galopperar sävligt, och bryter gärna av om hon får.

Men som sagt, hon känns inte ovillig 'mentalt', det är glad uppsyn, går gärna från gården, vill gärna vara ute, kan utan problem rida förbi stallplanen när vi kommer hem och fortsätta på en annan väg. Utan det känns som om 'motståndet' sitter i kroppen.

Även i hagen är hon loj som en filbunke. Busar inte, går makligt runt och betar, står ofta och vilar och filosoferar. Jag har kontrollmätt henne men hon växer inte synbart i alla fall. (Det skulle ju förklara mycket)

Fick stå inne 12 h inatt, tänkte det skulle 'piggna på' henne. Men icke. Åringen, som växer just nu och också varit lite trött och loj (om än inte så mkt som stoet) han hade ju laddat om batterierna imorse och var redo för både bus och brall igen. Men fbldonnan gick för första gången i världshistorien mycket makligt i skritt ut i hagen, sa för första gången 'piss of, jag vill inte leka' till lilla illbattingen, och ställde sig och filosoferade lite över livet.

Jag hoppas ju att det är/finns en fullt naturlig förklaring till det hela, typ bete/sommar/växer/liknande, men jag kommer inte riktigt ifrånd en gnagande känslan att det är något annat, att hon är ofräsch. Samtidigt som mer än en som sagt tyckt 'sådär blev min (ofta fbl btw, min kommentar) på betet med'

Så nu vill jag höra era erfarenheter här! (Tilläggas ska att jag aldrig haft en häst som varit minsta lilla berörd av bete/värme/uteliggarliv, så jag har inget att jämföra med)

Men, ger det sig inte den här veckan, då blir det banne mig koll på klinik, så jag VET.. För är det 'inag fysiska fel' ja då kan man ju försöka att rida igenom det, men illa om jag gör/försöker det och så visar det sig sen att hon ha/hade ont.. :crazy:

Men ni som haft hästar som varit berörda av bete/värme/etc - hur har de varit/blivit?
 
Sv: Hästar som blir loja/Förändrade på betet?

Har ocskå en fd fullblodsgaloppör fast lite äldre. Hon blir lojare på sommaren vid vanlig hantering. Går jättesakta när man leder, står helt stilla på gången, GÅR ut i hagen (!) osv. Men efter första galoppen är det fixat :D

Sara
 
Sv: Hästar som blir loja/Förändrade på betet?

Min erfarenhet av hästar som får gå på bete dygnet runt är att dem blir TRÖTTA. I huvudet, och i kroppen. Har själv hästar som liknar din fbldam i temperamentet, MKT arbetsvilliga, överflöd av energi. Dem går inte ute dygnet runt längre just pga detta. Vet inte om det beror på att de individer som normalt sett är väldigt vakna inte riktigt klarar av att koppla av när de inte är inne i trygga boxen.

Det är intressant och komplext då jag alltid trott att hästar som får leva så normalt hästliv som möjligt då borde bli mer avslappnade än dem som man håller i stall. Tydligen finns det massor av undantag!
 
Sv: Hästar som blir loja/Förändrade på betet?

Jag tycker det är hemskt intressant detta.....våran ponny, som haft fång för många år sedan, har fått gå några dagar på dagtid på ett halvmagert bete med sin kompis, sen har båda fått gå i en "kass" hage på natten (med kvällsmat och hö, precis som om hagen var en stor utebox.)

Och nu har ponnyn blivit såååååå seeeegggg, man får nästan släpa honom när man går. Idag fick han inte gå ut till beteshagen för att stallägaren var rädd för att det var fångkänning (tycker att hon gjorde rätt). Men nu var jag nyss dit och klämde på honom och han har ingen märkbar puls i kotleden, ingen som helst värme i hovarna, ingen som helst ömhet när jag petar på sulan. Så jag blev lite ställd....tycker det var superintressant att läsa att andra har märkt samma sak med andra hästar, att det kanske är en effekt av beteslivet öht.
 
Sv: Hästar som blir loja/Förändrade på betet?

Men ni som haft hästar som varit berörda av bete/värme/etc - hur har de varit/blivit?

Jaa du... Jag hade spekulanter ute igår på en av mina ettårshingstar, som i vanliga fall är en showig kille och som gärna visar upp sig och sitt fina steg.

Det dom fick se var en trött, loj, gammal "ponny" som inte visade upp sig för fem öre.... :crazy: Oavsett långpisk och runtjagande matte i apddocken...*suck*
 
Sv: Hästar som blir loja/Förändrade på betet?

Känner igen det allt för väl, min häst som normalt är en bockgalen unghäst är nu en ängel, nästan så man tycker det kunde vara sommar hela året..
 
Sv: Hästar som blir loja/Förändrade på betet?

min pålle är sån, normalt så har han hur mycke energi som helst, älskar att arbeta och vill iväg så fort som möjligt.
men nu på betet är han helt jätteseg och trött men de går att få igång honom och då är han som vanligt igen.

och mer avslappnad än vad han är nu går de inte att bli, han arbetar på likabra bara man får igång honom vilket kan vara lite svårt ibland men de går.
sen tror ja att de är mest i början dom blir så överdrivet trötta/sega, min häst börjar nämligen nu efter 1½ vecka bli lite mer åt de normala hållet..fast ja tror endå att dom alltid kommer vara lite tröttare än när dom är installade..dom har ju ganska så mycke att titta på och blir nog psykiskt trötta väldigt fort.
 
Sv: Hästar som blir loja/Förändrade på betet?

Ni som märker skillnad när ni tar in, hur snabbt märker ni den? Alltså märks det skillnad efter en natt inne, eller krävs det mer?

Och hur blir de förutom loja, förändras gången (frutom att energin försvinner så såklart).

Nyss varit ute på damen igen, och inte blir jag klokare inte. Stått inne 12 h inatt (legat inatt, ligger dock ute med), och det är 15 grader och blåser FRISKT här idag, dvs svalt och skönt.

Inte var hon piggare för det, jag provade tillslut att trycka på henne i galopp. 'Mmm, sa hon och låg och rullade i mellangalopp'. Tillslut flög fan i mig och jag provade släppa henne, och på hemväg dessutom... 'mmmm sa damen och rullade på i mellangalopp', höll den sålänge hon fick lite understödsdrivning, annars bröt hon av.

Knas..
 
Sv: Hästar som blir loja/Förändrade på betet?

Tillägg förresten - de har gått ute ganska länge nu (dvs det är inte 'nyss' släppt, varken ute eller på bete. De går halvdygn på betet, går där dagtid och går i vinterhagen med stråfoder nattetid)
 
Sv: Hästar som blir loja/Förändrade på betet?

Jovars jag tyckte gången var bra mkt sämre, men det är ju svårt att säga på en ettåring vad det beror på, trötthet eller växtperiod....förmodligen båda.

Och ja jag tycker det är skillnad efter en natt ute redan!

Jag ska stalla in min ettårshingstar nu och fram till nästa show, så jag kan ju återkomma med omm dom blir nåt piggare (vilket jag innerligt hoppas) och hur fort det isåfall gick!
 
Sv: Hästar som blir loja/Förändrade på betet?

1. Bete innehåller mycket vätska och det innebär att hästarna också får i sig mycket vätska.

2. Dygnslång utevistelse = nattlig utevistelse. Det är ofta jobbigt mentalt för en häst att vara ute så mycket om den inte är van vid det eller har en bra och fullständig flock (en flock med rätt individer och en trygg sammanhållning).

3. De vandrar ofta en del när de har möjlighet till det dygnet runt, kroppen kommer igång på ett annat sätt - både muskler, ligament etc men även tarmar och inre organ. Detta kan påverka dem till en början.

Listan kan göras lång och hästar är olika känsliga för såna här saker men det verkar som att många upplever att just fbl brukar reagera när de släpps på bete. Det är ju i regel ganska känsliga hästar. Unga hästar också. Men det går ofta över. Vi har haft ett fbl i vår lösdrift och det fungerade aldeles utmärkt både sommar och vinter.
 
Sv: Hästar som blir loja/Förändrade på betet?

wrangler - fast åringarna tycker jag det är annat med, de växer ju oftast så det knakar. Donnan här växer ju inte (inte så det syns iaf). De sov ju inne inatt, och åringen (som också han varit trött och loj, fast inte lika 'illa' som fbldonnan) var pigg och nyter bara efter en natt inne, studsade ut till hagen och tyckte de skulle leka. Det tyckte inte donnan som släääpade sig ut till hagen.

Tintilar - vätskan i betet är nog ganska dålig nu, även om det ju är mer än hö/hösilage, men det är tyvärr otrevligt torrt, och det går lika mkt vatten som vid enbart hösilageutfodring. Liten parantes bara. Hond ricker bra och som vanligt för övrigt, och äter på saltstenen. Så borde inte vara vätskebrist iaf.

Dygn har de varit ute ett bra tag, blev en liten 'paus' på 1½ vecka i det när hon medicinerades (finadyneinjektion varje morgon), men de har gått ute dygnet om ett bra tag nu (minns inte exakt, men kan kika). Hon var inte slö av det innan iaf. Dock så VÄRMEN har kommit sista två veckorna (svalare igen nu dock) så först var jag ju säker på det var det. Nu är jag inte lika säker dock..

Hon får vila som hon vill/när hon behöver det. Flocken väl sammansatt och lugn. Det är en 12-årig valack (flockledare/ranghögst) som hon är väldigt bra kompis med, och så är det hon då, och en ettårig welshvalack som hon är kääär i. Han är inte besvärlig på henne heller (typ stör henne så hon inte får vila eller så).

Tidigare (innan denna seghet) så har alla tre hästarna lekt, mest har hon och welshen lekt, men ganska ofta har man sett henne misslyckas med att få igång någon av de andra två, och fnattat runt själv. Hon har gått under arbetsnamnet Tigger innan, hon är ungefär som Tigger på speed när hon studsar runt, boing boing, i hagen. Nu är arbetsnamnet snarare Ior.. Lillkillen är i växtryck och har även han tagit det väldigt piano, de där två har setts ligga utslagna stup i kvarten och snarka. Insektstrycket har varit väldigt milt med för att vara här, så 'insektsvandrandet' har inte kommit igång.

Och jo, det verkar som om många just fbl blir 'tagna' av uteliggarlivet. Man tycker dock hon borde ställt om sig nu om det var det? Som sagt gått ute länge, och inte seg/loj innan nu. Knepigt som sagt..

Ska möblera om hennes foderstat och se om det hjälper. Hon lär få ett ordentligt proteinöverskott, då hon står kvar på vinterfoderstat. Kapade den på hälften för dryga veckan sen, men utan skillnad. Har varit och köpt foder med ungefär motsvarande energi, men lägre kvot, så får vi se.. (Ville eg ge Eggersman High Energy, det vet jag hon äter, men får inte tag i det. Så ska prova med Mustangs Active musli, för MJ behöver hon helt klart det hon får, men kanske man får skillnad om man får ner proteinet? *avd halmstrån*
 
Sv: Hästar som blir loja/Förändrade på betet?

Vi märker klar skillnad på våra. Eftersom vi inte kan ha hästarna ute på dagarna så går de ute på nätterna, och när vi sen kör dem så märker man skillnad. Speciellt de som vanligt vis är pigga och nästan lite heta av sig. De mår bra av detta. Ute natt och inne dag. Latoxarna brukar vi låta stå inne natten före start, så de ska vara pigga,utvilade och alerta.
Nog tycker jag det låter som om din häst är lite väl loj och likgilltig. Tempen i stjärtten och et blodprov, kan kanske ge något svar.
gulan
 
Sv: Hästar som blir loja/Förändrade på betet?

Åh, glömde skriva det. Ingen temp, inget snor/hosta/annat tecken på infektion.
 
Sv: Hästar som blir loja/Förändrade på betet?

Har ocskå en fd fullblodsgaloppör fast lite äldre. Hon blir lojare på sommaren vid vanlig hantering. Går jättesakta när man leder, står helt stilla på gången, GÅR ut i hagen (!) osv. Men efter första galoppen är det fixat :D

Sara

Precis som min (fast hon är bara 50% fullblod) :idea:
 
Sv: Hästar som blir loja/Förändrade på betet?

Min helgalna travartant är likadan nu :D Jag bara njuuuuter, vi kan drulla runt i skogen och galoppera på vägarna utan att bråka om hastigheten :)
Hon är inte trött och hängig, men den där extra 'stressen' är borta och det gör ingenting :love:

Däremot min halvslappa nordsvensk är INTE tröttare, snarare tvärtom. Så det verkar vara väldigt individuellt. Båda blir mycket mer harmoniska på sommaren :D
 
Sv: Hästar som blir loja/Förändrade på betet?

Beskrivningen av ditt fullblod låter precis som mitt under betestid. Min är också 100% fullblod.
Att hon dessutom är dräktig och vandrar runt på sina små rosa moln bidrar också till detta "sega",loja (men hon är sån även odräktig på sommaren) Det tar 3 ggr så lång tid att leda henne, hon stannar titt som tätt och bara står och filosoferar och njuuuuter av livet, har inte bråttom alls vilket hon normalt kan ha. Hon är ingen som går och såsar om man säger så.
Sommartid brukar jag passa på att ta dessa underbara små barbackaturer, och bara njuuuuta av att kunna skrutta runt på lång tygel.
I normalfallet(dvs resten av året) är barabackaturer inget jag direkt uppskattar på min kuse då hon har/vill ha ett HÖGT tempo, ska helst galoppa FORT om hon fick bestämma:D ridturerna igenom. Skritt på lång tygel är nåt som i normalfallet också utgår (på hemvägen)då krävs det sysselsättning för att hon ska kunna skritta som en normal häst.
Het liten dam som jag inte alltför sällan har duster med ang. tempot.

Så- sommartid njuuuuter jag av kunna "åka" runt precis så som många andra kan göra året om.;)

Men jag kan lova att även om jag nu har haft henne i några år och vet att hon blir så här sommartid så har tempen åkt fram åtskilliga gånger och jag har funderat på att ringa klinik åtskilliga gånger eftersom hon blir så markant lugnare.
Men det är bara så hon blir;)
 
Sv: Hästar som blir loja/Förändrade på betet?

Hm, jag tänkte på en sak - ni som har heta hästar som blir sådär loja och mjuka på betet, finns det någon som har sina hästar på lösdrift på vintern?
Jag undrar om det är gräset, utevistelsen, värmen, flocken ... tänk om min donna är sån året om om hon går på lösdrift! Måste prova ... :)
 
Sv: Hästar som blir loja/Förändrade på betet?

Hm, jag tänkte på en sak - ni som har heta hästar som blir sådär loja och mjuka på betet, finns det någon som har sina hästar på lösdrift på vintern?
Jag undrar om det är gräset, utevistelsen, värmen, flocken ... tänk om min donna är sån året om om hon går på lösdrift! Måste prova ... :)

Min har aldrig gått på lösdrift så jag vet inte. Hon kommer däremot göra det hösten-08 och framåt om nu dräktigheten löper väl på och hon får sin lilla unge. Ska bli spännande att se hur hon är då.
Så - jag kan rapportera av om sisådär 1,5 år:D
 
Sv: Hästar som blir loja/Förändrade på betet?

Jag väntar med spänning :D
Är i valet och kvalet om jag ska sätta ut tjejen på lösdrift, eftersom hon är så lycklig i jättehage med flocken på sommaren ... Och så mycket mer harmonisk att rida :angel:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 405
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 697
Senast: Lobelia
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 865
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 254
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp