Hästböcker från "förr"

Jag läste Klara-böckerna, älskade dem! Det gör jag förresten fortfarande :D Jag var även med i Pollux så läste böckerna man fick därifrån, det var ju så många så minns inte namnen just nu:angel:
 
På vårat skolbibliotek och även kommunens stora bibliotek fanns inte Wahlströmsböckerna, de ansågs vara av för låg kvalitet. :meh:
Tror inte att något av skolbiblioteken när jag var barn hade wahlströmsböcker, däremot fanns en del kanske på stora biblioteket. Mest lånade vi av varandra och fick i present. Jag köpte även deras pocket som var billigare.
Lyckan var stor när vi i andra klass ett kort tag hade en ung vikarie som tog med sig sina egna ungdomsböcker till "klasslådan" som vi lånade från.

Och ja, de hade inte den bästa kvaliteten ... men var billiga och bra i bokslukaråldern 🙂.
 
Da jeg var liten leste jeg Frida serien og Britta og Silver. Elsker begge så mye at jeg har alle bøkene i begge seriene (Frida på svensk). Ellers leste jeg Penny klubben bøker (som nok er det samme som Pollux). Jeg husker ikke titler lenger... og jeg har en bok jeg elsker som jeg kjøpte i England som heter Swallow, the Star. Den og Britta bøkene plukker jeg fram av og til når jeg trenger å kose meg og gjøre livet mindre komplisert.
 
Klara serien, ponnybarnen, ponnysommar- Massor med böcker från Lin Hallberg. Fullblodsböckerna, Kelly böckerna också. :D
 
Da jeg var liten leste jeg Frida serien og Britta og Silver. Elsker begge så mye at jeg har alle bøkene i begge seriene (Frida på svensk). Ellers leste jeg Penny klubben bøker (som nok er det samme som Pollux). Jeg husker ikke titler lenger... og jeg har en bok jeg elsker som jeg kjøpte i England som heter Swallow, the Star. Den og Britta bøkene plukker jeg fram av og til når jeg trenger å kose meg og gjøre livet mindre komplisert.
Jag gör samma sak med Britta-böckerna ☺️
 
Läser fortfarande hela serien om Britta och Silver och älskar de böckerna lika mkt nu som för 35 år sen.
Även Guldfuxen av Anna Sellberg är fortfarande en favorit som trots att jag läst den säkert över 100 ggr är lika sorgsen i början.
Verkligen älskar mina gamla hästböcker som jag sparat i alla år.
 
Jag var medlem i Pollux och slukade alla böcker därifrån. Gillade speciellt mysterieböckerna och serien om Phantom.

Utöver Pollux läste jag serien om Frida. Gillade att det var foton till texten.

En helt fristående bok som jag älskade och fortfarande har kvar var Joey, boken som är grund till filmen War Horse.

Utöver dessa så läste jag inte så mycket hästböcker. Tyckte ofta de jag provade på var lite tråkiga.

Som tonåring gillade jag biografin om Legolas, Zoogin och Stig H Johanssons Mitt spår.
 
De jag kommer ihåg bäst är

Windy-serien
Svarta Hingsten-serien
Fullblodsböckerna från Pollux
Även böckerna med lite spök/mystiska inslag som Pamela Kavanagh, Jane Ayres, Angela Dorset, Jennifer Johansson
Flicka-böckerna
 
Minns att jag läste böcker som handlade om en tjej som hette Petra och det kretsade kring stallet hon var i. De åkte bland annat till England och red. Minns att Petra vid något tillfälle hade köpt en unghäst som hette Rigel. Sen var det även en blind tjej i det stallgänget som red tror hon hette Siw. Men kommer inte ihåg författare eller exakt vad böckerna hette. Om nån här vet får ni gärna upplysa mig.
De läste jag också. Hon bodde väl på gård med stall hemma och hängde mkt tillsammans med gänget på ridskolan också. Författaren tror jag hette Tulla Hagström
 
Jag läste typ allt. Petra, Lotte, Annika, Soffi,Pirkko, Maria och Prinsen, Fredag- böckerna (favoriter) Jill (underbar humor!!), Frida (fotad på min grannridskola), Nan Ingers och Gunilla Woldes böcker och förstås Britta o Silver mm mm mm ! Kan lätt återberätta hela storyn från första (Britta rider hubertusjakt) till sista (Britta och Silver får en vän) om någon hade orkat lyssna 🤣🤣. En gång i tiden jobbade jag på ridläger och hittade en lägerledarkollega som var lika nördig som jag på ämnet 🤣🤣😅
 
Senast ändrad:
Just det! Jag läste också en bok som var översatt från tyska och hette Dick och Dalli. Handlade om två tjejer typ på 40-50- talet som bodde med sin mormor och moster på ett Islands- och Shetlandsstuteri och hade en, vad de tyckte, mesig kusin som hette Ethelbert…
 
Helt missat att jag fått svar, så kul att se!!
Hoppas på många fler👍🏻

Inser att jag glömt många av mina favoritböcker, tack för påminnelsen 🥰

Nördat in på gamla hästböcker nu och därmed köpt på mig ett helt gäng (behöver ett hembibliotek känner jag, helst med tillhörande hus och gård såklart)
 
Jag läste en hel del Vitnos som liten, sen var det mycket från Pollux! Minns också nån bokserie som jag tyckte mycket om, men inte minns namnet på. En tjej med en häst och en ponny, hästen var skimmel och hette nåt med Silver eller Cloud tror jag? Och ponnyn var brun och hette Quito. Nån som känner igen? 😅
 
Jag läste väldigt mycket som barn och naturligtvis var det en stor mängd hästböcker. Men jag läste i princip allt jag kom över. När jag gick i mellanstadiet hade vi ett fantastiskt skolbibliotek där de nog aldrig någonsin slängt en bok, så där fanns nästan allt i Wahlströms djurböcker i tidiga utgåvor. Av hästböckerna där minns jag speciellt de tidigare nämnda Illuster och Rosalind, samt de inte tidigare nämnda (tror jag) Tarpa (om en tarpan), Glittre - en fjordhäst, Gyllene Svarten, Misty - hästen från havet (med uppföljare), Melka (två böcker) och Sham - vindens konung som jag tyckte var den bästa av dem alla.

För övrigt: Windy var favoriten.
Svarta hingsten gillade jag också.
Silverörnens ridskola var en favorit, främst pga humorn och så var det bra personporträtt av såväl människor som hästar.
Britta och Silver, naturligtvis! De bästa svenska hästböckerna tyckte jag. (TILLÄGG: kom plötsligt ihåg att de hade konkurrens av Nan Ingers böcker om Piglet och Dunet).
Jill - jag fascinerades av beskrivningarna av hur tävlingarna gick till, det verkade så annorlunda.

Black Beauty tyckte jag om. Men jag fick en chock när jag första gången läste den på engelska och insåg att den svenska versionen var redigerad. I den jag hade fanns inga otäcka beskrivningar av Krimkriget bland annat. Förresten tror jag att systrarna Pullein-Thompson gjorde "uppföljare" om Black Beautys släktingar, serien tror jag hette Black Beautys klan. Den gillade jag också.
Böckerna om Ökenstormen och Ponces andra hästar.

Som tonåring läste jag Flambards. Den serien var kanske inte riktigt en hästboksserie, men jag tyckte mycket om den. Serien riktade sig till lite äldre publik än många hästböcker.

KM Peyton som skrev många hästböcker där Flambards är den mest berömda är en riktig favorit. Jag har mest läst henne på engelska men hon skriver bra ungdomsromaner som utspelar sig i hästmiljö och har en helt annan ton än de flesta andra ponnyböcker. Mer realistisk och mörkare med komplexa karaktärer. Fly-By-Night, The Team och The Ditch om Ruth, Peter och Jonathan älskar jag. Det roliga med Peyton är att hennes karaktärer även återfinns i andra icke-ponny böcker. Som Ruth som är en av huvudpersonerna i Pennington serien om en ung stökig tonårig som är en stor musiktalang. Likadant blir Jonathan även kidnappad och senare också inblandad i ett mord på sin internatskola.

Jag kan även rekommendera Who Sir, Me Sir? Som har en hästanknytning när läraren för den nedgångna kommunala skolan utmanar den snobbiga rika skolan på femkamp (en av huvudpersonerna är en flicka som genom ren envishet och jävlar anamma lyckas tävla - nej hon vinner inte allt). Den och uppföljaren Downhill All the Way är fantastiska.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 419
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 116
Senast: Sirap
·
Avel Okej, nu ska jag visa mig i all min okunnighet: När jag hade häst som ung (dvs för väldigt längesedan) hade jag och många av mina...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 691
Senast: Atle
·
Gnägg Precis som många andra här så läste jag så många hästböcker jag kunde komma åt när jag var liten. Britta och Silver, Svarta Hingsten...
2 3
Svar
44
· Visningar
10 306
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp