Hästen satte sig på mötande bil

Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Denna bil stannade precis som dem andra men när vi var några meter ifrån bilen började han av någon anledning köra och fick antagligen lite sladd för det kom upp en del småsten

Jag anser att bilisten betett sig oaktsamt, sprätter man grus på hästen så är det helt och hållet hans fel, dessutom på ett trångt ställe där hästen inte kan ta sig därifrån.

Hade bilen stannat kvar och stått still hela mötet hade det varit en helt annan sak.


Att starta en bil på grusväg utan att sprätta grus är busenkelt, och vet man att man inte kan det, så gör man väl inte det jämte en häst, eller?
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Du ska inte betala ett enda j*vla dugg, är bilisten så korkad att han först stannar och sen börjar köra ocg DESSUTOM sprätter grus så ska det kosta. :devil:
Dessutom var det ju trångt så jag anser att bilisten får skylla sig helt själv.

Kan bara hålla med!
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Det är självvalt och ha en självrisk på 5000:-, har man inte råd med självrisken så finns det andra bolag som är självriskfria (men högre årspremie).
Så att han har en hög självrisk är hans huvudvärk.
Belöna inte dåligt beteende. Låt han betala själv.
Så lär han tänka innan han agerar nästa gång.
Belönar ni honom med att betala hans självrisk så lär han agera lika oaktsamt nästa gång med.
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Ingen av parterna verkar ju ha velat skada den andra med flit... Isf hade nog inte bilföraren stannat och kollat så att allt gick bra med häst & ryttare. Det är lätt att få gruset att spruta när man kör på grus, även om man inte rivstartar. Jag förstår faktiskt att vissa markägare inte vill ha ryttare/hästar på sina marker när folk har en så tråkig inställning som dig. Självklart så gör man rätt för sig om ens häst skadar någon annans egendom, även om lagen, försäkringar osv inte säger att man måste det. Det är bara sunt förnuft och detta verkar ju vara bara en ren olyckshändelse.

:bow::bow::bow:

Precis så tänker jag också även fast jag inte uttryckte mig så tydligt!
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Det var ju han som nästan körde på hästen och försäkring har han valt själv, du gjorde inget fel det var han som klantade till det.
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Så lär han tänka innan han agerar nästa gång.
Belönar ni honom med att betala hans självrisk så lär han agera lika oaktsamt nästa gång med.

Eller så ger han blanka fan i att stanna öht nästa gång..



KL, Shit, många i tråden beter sig som gamar. Det är helt omöjligt för Svensson att veta hur hästar reagerar och kunna förutse detta. Häst A blir rädd när bilar stannar, häst B blir rädd när bilar snigelkör förbi, häst C reagerar inte på något alls, häst D blir rädd för en sten och dansar ut i vägen oavsett bilist eller inte osv.
Jag tror knappast han gjorde något med flit utan ville väl helt enkelt flytta på sig som ts skriver, för att det skulle bli mer plats. Inte konstigt folk slutar visa respekt för häst och ryttare när dom får skit hur dom än gör.
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Det står faktiskt i trafikförordningen att bilförare är skyldiga att stanna, stänga av motorn och vid behov kliva ur och hjälpa förbi ekipage. En skyldighet alltså som finns inskriven i lagen.
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Det är helt omöjligt för Svensson att veta hur hästar reagerar och kunna förutse detta. Häst A blir rädd när bilar stannar, häst B blir rädd när bilar snigelkör förbi, häst C reagerar inte på något alls, häst D blir rädd för en sten och dansar ut i vägen oavsett bilist eller inte osv.

Det här är sååå sant!!!
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Det står faktiskt i trafikförordningen att bilförare är skyldiga att stanna, stänga av motorn och vid behov kliva ur och hjälpa förbi ekipage. En skyldighet alltså som finns inskriven i lagen.

haha klockrent... seriöst så borde de skriva om lagen!


Jag höll på å döda pappa när han gasade om en ryttare som dessutom blev ledd av en annan person i skottland... säkert under inridning...
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Tror nån att bilföraren skulle vara med och betala självrisken om hästen blivit allvarligt skadad?
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Hade hästen blivit skadad hade det strikta ansvaret medfört att hästens skada betalats av trafikförsäkringen, sålänge det är samma situation som ovan, dvs ryttaren har inte varit vållande till olyckan.

Men om man bortser från det strikta ansvaret, så nej, jag tror inte folk betalar för skador vid rena olyckshändelser (var ingen kan betraktas som vållande) om de inte måste. Det enda undantaget är nog när man har ett intresse av att ha en fortsatt god relation, exempelvis vänner emellan.

*kl*
Även om det inte är lätt för en hästovan bilist att hantera ett möte med hästar på ett korrekt sätt, så kan man exempelvis fråga (vid tveksamheter) eller vänta på signaler från ryttaren. Ibland undrar jag om körskolan överhuvudtaget lär eleverna hur de ska hantera möte med hästar och vad bilisternas ansvar innebär, eftersom det verkar finnas folk som tror att hästägare har samma strikta ansvar som hundägare...
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Har läst tråden och undrar bara hur det går? Vore intressant om du talar om hur det går, sen när du vet hur det blir.

Jag är relativt säker på att bilägaren är den som är ansvarig och det är han som ska betala självrisken.

Jag håller dock med flera andra här att hade det hänt mig så hade jag i alla fall betalat en liten symbolisk summa på självrisken. Jag hade så klart även berättat att "nästa gång" så antingen fortsätt kör, eller stanna och vänta.
Även om det inte var mitt fel så är jag mån om relationerna med grannskapet och jag vill så klart ha en ömsesidig respekt.
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

*knapplån*

Förlåt en smula OT, men jag skulle gärna ha lite input i ett fall med häst i trafik.

Hysterisk häst som får tokfnatt så fort en bil närmar sig. Bil stannar, häst stegrar, bockar, backar ner i diket, kastar sig över hela vägen - kort sagt; fara för ryttarens liv. Ryttaren får någorlunda hejd på hästen och vinkar förbi bilen, som sakta sniglar sig framåt. Hästen får då ett ryck och kastar sig rätt in i bilen, som givetvis får skador (hästen och ryttaren klarar sig).

Vem ska betala självrisken?
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Jag måste säga att jag tycker det solklart är ryttaren. Som vinkat fram bilen. Vad ska man som bilist göra när ryttaren helt uppenbart inte borde vara ute i trafiken med sitt djur?
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Fast det är bilisten som står för skadorna ändå. Jag säger inte att det är rätt rent moraliskt, men juridiskt. Om de inte ändrat, men det tror jag inte.

Är exemplet taget ur verkliga livet nyligen?
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Absolut ska ryttaren betala, och dessutom fundera en extra gång innan man försätter sig i en en dylika situation igen.

Men för :devil: vad är det med hästfolk egentligen, inte konstigt att folk retar sig på ryttare och bli ogina när det gäller olika situtioner.:mad:

Det här kan bilisten få till vårdslöshet utan problem.
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Ryttaren fick betala, men jag är osäker på om det var vållande eller vårdslöshet eller det faktum att det var stallkompisen som satt i bilen, och mycket väl visste att hästen inte hade i trafiken att göra från börsta början.
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Men det är inte "hästfolk" som det är något med.
Lagen säger så.
Och då så får man ju rätta sig efter den.

Som bilist med körkort så har man det slutliga ansvaret för andra trafikanter utan körkort.
Oavsett om det är en fotgängare, cyklist eller ryttare.
Det där får man se till att hålla reda på när man kör bil/buss/lastbil/MC.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 502
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Tråd för allmän diskussion samt en fråga. Den här hösten har man kunnat läsa om trafikolycka efter trafikolycka där hästar och ryttare...
2
Svar
26
· Visningar
2 997
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 336
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 451
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp