Hästen satte sig på mötande bil

Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Vårdslöshet skulle jag tro.
Om man vet att hästen är knäpp i trafik så anses det vårdslöst att ta ut den i trafik.
(Har dragit den biten genom försäkringsbolag.)
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Nja, om fotgängaren väljer att vinka förbi mig när jag stannar, och sedan kliver ut framför bilen är jag faktiskt osäker på om jag som bilist är skyldig. Det går ju inte att tvinga någon att gå över vägen, och jag kan ju stå där i timmar i väntan på att den som inte ska gå över, går över.
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Tänker på alnöfallet där ryttaren verkade ha noll koll och vinkade fram bilkisten, men bilisten får betala själv skadorna, hade som tur var helförsäkring.
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Jo jag har läst ditt inlägg men där framgår det inte att hästen var bil "säker" och van vid trafik. Jag tycker verkligen att det är en tråkig situation ni har hamnat i och att det var korkat av bilföraren att köra när ni passerar. Men som sagt rent lagmässigt så är jag nästan helt 100 på att det går på bilägarens försäkring och ni behöver inte betala även fast jag antagligen hade slängt till honom en slant till självrisken.

Och hur har du tänkt dig att hästen ska kunna bli trafiksäker om man inte ev testar där det finns bilar.
Dessutom är det alltid bilistens ansvar vid trafikolyckor med häst det är en regel det blev prejudikat på redan på 60-70-talet.
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Härlig inställning. Jag kan trafiksäkra min häst på andras (bilisters) bekostnad.

Hästmänniskor har ett ruttet rykte. Det är fullt förståligt och väl förtjänat.
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Sitter och pluggar körkortsteori just nu, och i fallet som du beskriver blir du som bilist ansvarig för olyckan. Därför ska man aldrig vinka fram eller låta sig vinkas fram, eftersom oskyddade trafikanter (såsom gående, cyklister, och i viss mån hästar) i princip aldrig blir den som får axla ansvaret i förhållande till en bilist. Iaf om jag ska lita på min körskola, vilket jag borde kunna göra...
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Vi kom ifatt en crossåkare, Madam växlade spår och flög nästan förbi, crossåkaren höll på att skita på sig och såg inte var han körde så i nästa kurva fick han idka terrängkörning ordentligt innan han stöp i lingonriset. :devil:

Heja Madam! :bump::bump:
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Det står faktiskt i trafikförordningen att bilförare är skyldiga att stanna, stänga av motorn och vid behov kliva ur och hjälpa förbi ekipage. En skyldighet alltså som finns inskriven i lagen.

Var står det någonstans? På ren nyfikenhet skummade jag igenom förordningen men kunde inte hitta §§.
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Härlig inställning. Jag kan trafiksäkra min häst på andras (bilisters) bekostnad.

Hästmänniskor har ett ruttet rykte. Det är fullt förståligt och väl förtjänat.

Du kan ju be nån köra din bil fram och tillbaka tills din häst blir van.
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Var står det någonstans? På ren nyfikenhet skummade jag igenom förordningen men kunde inte hitta §§.
Den är tydligen borttagen numera men när jag tog körkort fanns den där iallafall, den finns kvar i dom militära trafikföreskrifterna iallafall.

Annars är det ganska solklart vad som gäller i trafikförordningens första stycke:

1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.
En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Härlig inställning. Jag kan trafiksäkra min häst på andras (bilisters) bekostnad.

Hästmänniskor har ett ruttet rykte. Det är fullt förståligt och väl förtjänat.

Absolut, ut och träna på du och låt sedan den drabbade få betala ev skador som din häst orsakade.;)

Jag har haft en häst som inte var helt säker på bilar, främst om de kom rakt framifrån i hög fart och var stora och svarta. Jo vi fick träna, gick längs vägen men på sådana ställen som det fanns gott om utrymme att styra hästen åt ett annat håll än mot bilarna. Men någonstan måste väl tanklösheten få ett stopp, eller?
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Ja, jag slutar inte förvånas över hur egotrippad man får bli. Som hästmänniska tycker jag det är urpinsamt när jag i bil hamnar bakom någon som helt uppenbart inte skulle vara ute i trafiken med sin häst. Häst och ryttare över hela vägen, ryttare som separerar från sjövilda hästar (som sedan springer in i trädgård och river upp och far runt), ryttare som anser att man som helt oskyldig bilist ska hjälpa dem förbi (leda som på ridskolan)/fånga in hästen/köra tillbaka till stallet/vad det nu är.

Jag anser att om bilisten är normalt aktsam (saktar in, kör försiktigt, tar ut avståndet) är det upp till ryttaren på dennes risk att ta ut hästen i trafiken.
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Men läs i tråden så förstår du nog.:angel:

Så jo, det finns väldigt många människor med häst som faktiskt borde låsas in i ett vadderat ridhus med sin häst.;)

Vi har ett och annat spektakel hos oss också faktiskt, en person som inte klarar av att man leder hästen förbi volten för då blir personens häst livrädd.
Denna häst får panik om det rör sig något alls, men ut på vägen skulle man ändå och ställa till med plåtskador på flera bilar som stod parkerade. Ja man red över parkeringen för att undvika vägen, men när bil kom på vägen som fick hästen panik och slog flera gånger vilket resulterade i plåtskador på tre bilar. Samma person ansåg också att dessa bilägare skulle betala, men se där gick personen bet.:devil:
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Ja, jag slutar inte förvånas över hur egotrippad man får bli. Som hästmänniska tycker jag det är urpinsamt när jag i bil hamnar bakom någon som helt uppenbart inte skulle vara ute i trafiken med sin häst. Häst och ryttare över hela vägen, ryttare som separerar från sjövilda hästar (som sedan springer in i trädgård och river upp och far runt), ryttare som anser att man som helt oskyldig bilist ska hjälpa dem förbi (leda som på ridskolan)/fånga in hästen/köra tillbaka till stallet/vad det nu är.
.

Knappast dem vi diskuterar nu eller hur?

Ur trafiklagen- "Föraren får köra vidare endast om det med beaktande av andra trafikanters placering, avståndet till dem och deras hastighet inte uppkommer fara eller hinder"

Spelar alltså inger roll VEM som "ser till" att faran eller hindret uppkommer
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Då kommer ju den intressanta frågan med hästen som står på avstånd och där ryttaren vinkar fram bilen. I jämnhöjd med hästen får hästen spel och skadar bilen. Alltså har ju föraren uppfyllt kravet ovan.
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

När det gäller samspelet mellan ryttare och bilförare så ska man ju tänka på att det är bilföraren som förväntas känna till trafikreglerna så även ifall ryttaren gör någon uppmaning så ska ju ändå bilföraren agera efter eget huvud och inte 'blint' lyda instruktioner från en kanske 13-årig tjej som inte har någon större koll på trafikregler.

Sen kan jag ju säga att jag personligen skulle stått för bilförarens kostnader ifall jag vinkat fram en bil som sedan hästen sparkade. (Under förutsättning att föraren var hyfsat artig.) Fast lagen och moralen är ju inte alltid samma sak.
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Ring och kolla med era försäkringsbolag. Det kan hända att det anses som bilistens fel trots att den stannat. Dock anser jag att både du och ägaren ska hjälpas åt att betala självrisken, det hör till godton anser jag.

Ja, eller i alla fall bidra med varsin symbolisk summa tycker jag. Jag hade gjort det för det för grannsämjans skull om inte annat. Det där var väl en människa som jagade på markerna och då lär du/ni förr eller senare stöta på denne igen. Stämningen blir så mycket bättre då om man gjort upp på ett trevligt sätt. :)
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Och hur har du tänkt dig att hästen ska kunna bli trafiksäker om man inte ev testar där det finns bilar.
Dessutom är det alltid bilistens ansvar vid trafikolyckor med häst det är en regel det blev prejudikat på redan på 60-70-talet.

Ja jag hade och gör så själv att jag tränar mina hästar på hemmaplan med mina egna bilar innan jag beger mig ut i trafiken. Nu säger jag inte att det inte kan hända en olycka iaf. Det jag menar är att jag vill inte utsätta andra för den risken. Men jag vidhåller fortfarande att det hör till god ton att slänga till en slant för att undvika osämja. Man kan inte alltid bara skylla på bilisterna bara för att man själv har lagen på sin sida.

Som bilförare blir jag lite lätt mörkrädd när jag läser vilken inställning vissa har. Men lite ödmjukhet till våra medmänniskor så kommer man längre!
Men det är kanske bara jag som tycker det. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 340
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Tråd för allmän diskussion samt en fråga. Den här hösten har man kunnat läsa om trafikolycka efter trafikolycka där hästar och ryttare...
2
Svar
26
· Visningar
2 975
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 256
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 443
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp