Hästen satte sig på mötande bil

Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Jag har varit med om EXAKT samma sak! Var en bilist som åkte bakom oss på en smal väg,hästen vart oroligare och oroligare,jag försökte signalera att han skulle stanna lite så kunde jag kliva av vägen längre fram och ut på en åker,man han låg och gasade för fullt med kopplingen nere,och körde alldeles i baken på oss,var jättedjupa diken på sidorna så kunde inte ta mig av vägen. Hästen vart mer och mer stissig,och började småstegra och ha sig,tillslut så lessnade hästen ur,backade rakt bak och satte sig helt enkelt på huven,vart en stoooooor bula,och gubben kastar sig ur bilen och är heeelt galen. Jag var typ bara 11 år då,så jag gav han mitt hemnummer men bad han vänta en timme med att ringa så jag hann hem själv och förklara vad som hade hänt,det lovade han,men sen visade det sig att han hade ringt direkt efter att det hänt och skällt ut mamma efter noter.

Mamma ringde till sitt föräkringsbolag,och dom sa att det var inte alls något som vi skulle betala,utan det får han göra,när hon ringde och sa det till gubben så spottade han av ilska och hotade med både det ena och det andra,han skulle dra in advokat och allt,mamma bad han ringa och kolla upp saken själv,och så kunde han återkomma sen,han ringde aldrig mer! :D

Ska bara tillägga,jag var inte ute själv på en galen häst! Jag hade vuxna människor med mig,och min häst var vanligtvis ganska lugn,visst var hon pigg och het,men hade (oftast) kontoll, den här situationen hade aldrig blivit av om inte gubben låg och tryckte i baken på oss.
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Eftersom bilisten i detta fallet började köra när ni var såpass nära så är det bilistens fel. Varken du eller ägaren ska betala ett rött öre. Han får skylla sig själv. Är han så korkad så han inte fattar att han har med en levande varelse att göra så får han skylla sig själv.
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Är han så korkad så han inte fattar att han har med en levande varelse att göra så får han skylla sig själv.

Ska man verkligen kalla icke hästmänniskor för korkade om de inte förstår hur en häst kan reagera i olika situationer?
Själv har jag ingen aning om hur en ko, ett får eller liknande skulle kunna tänkas reagera. Är jag en korkad människa då?

Givetvis blev det fel när bilisten började köra. Men han gjorde ju bara det han trodde var bäst. Och stannade för att se hur det gick när det visade sig att beslutet inte blev så bra. En annan häst hade kanske inte alls brytt sig i stenarna, eller kanske bara ryckt till lite.

KL

Jag kan nog för övrigt tycka att man bör tänka sig för som ryttare innan man ger sig ut på vägen med en obekant häst. Man kan ju hålla sig innanför staket i början tills man lärt känna hästen ifråga, ridbana eller hage.
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

*kl*

Om jag möter/kommer bli omkörd av någon på en väldigt smal väg där det inte går gå in i kanten ordentligt brukar jag antingen vända tillbaka och smita in på närmsta bra "ficka" eller trava på framåt tills jag kan göra det samma. På så sätt undviker man att eventuellt hamna i en sån situationen där hästen känner sig trängd och orsakar en olycka. Detta gör jag både för min och hästens del men även för att visa lite hänsyn till mina medtrafikanter. Min erfarenhet är att man kommer längre med det än att hela tiden vara osmidig och hävda sin rätt för att det faktiskt står skrivet i lagen.
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Men han gjorde ju bara det han trodde var bäst. Och stannade för att se hur det gick när det visade sig att beslutet inte blev så bra. En annan häst hade kanske inte alls brytt sig i stenarna, eller kanske bara ryckt till lite.


Det jag inte förstår är att du kan ha en så otroligt välvillig inställning till förarens beteende.

Då det handlar om en jägare så lär det ju vara en person som är van att vara ute och åka i skog och mark. Att en sådan person skulle hålla på att spruta grus när han startar på en grusväg några meter framför en häst låter för mig helt otroligt ifall syftet bara var att flytta bilen någon meter för att ge häösten mer plats. Sen sa ju TS också att det snarare blev mindre plats så hela förklaringen från föraren låter ju som en taskig efterhandskonstruktion. Och en jägare har ju ofta viss djurvana så han borde ju ha fattat att en häst kan bli skrämd ifall man startar bilen några meter framför hästen.

Som händelsen beskrivits så är jag helt övertygad om att jägaren gjorde vad han gjorde för att skrämma hästen/ryttaren. Antagligen retade sig jägaren på att folk red i skogen och skrämde viltet.

Skulle jägaren gjort vad han gjort utan 'elaka' avsikter så tyder ju det på att jägaren har så dåligt omdöme att han knappast borde ha körkort. Då är han korkad på riktigt, nu tror jag som sagt att han mer var åt det elaka hållet.
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Ja men eller hur, visst är han elak.;)
Börja med att läsa TS inlägg igen, så finner du att personen sprutade inte grus utan fick tydligen en liten sladd när han började rullla iväg. När vi ändå är i spekulationstagen så kan ju denna lilla sladd bero på att han hamnade för långt ut i väggrenen och där blev det mjukt. Om personen nu verkligen var elak, så hade nog inte personen stannat och frågat hur det gick.

Jag måste nog säga att du ränner iväg lite väl mycket i dina spekulationer.
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Ja men eller hur, visst är han elak.;)
Börja med att läsa TS inlägg igen, så finner du att personen sprutade inte grus utan fick tydligen en liten sladd när han började rullla iväg. När vi ändå är i spekulationstagen så kan ju denna lilla sladd bero på att han hamnade för långt ut i väggrenen och där blev det mjukt. Om personen nu verkligen var elak, så hade nog inte personen stannat och frågat hur det gick.


Om du läser TS inlägg igen så ser du följande:
Men bilisten körde för att han menade på att det skulle bli bättre plats :confused:. Först stod han bra i vägrenen men när han började köra kom han upp på vägen och det blev ännu mindre plats.

Jag tycker det är uppenbart att han gjorde det för att skrämma TS. Står han ute i vägrenen och sedan kör upp bilen på vägen när TS häst är några meter bort så är det något som inte stämmer hos den föraren.

Att han stannade efteråt är väl inte så konstigt. De flesta skulle väl stanna ifall en häst satte sig på bilen. Att sen fråga hur det gått handlar väl om normal artighet.
Antagligen skämdes han för att hans 'skämt' inte riktigt blev som han tänkt det. Han trodde väl att hästen bara skulle sätta av i galopp och inte att den skulle skada hans bil.



Jag måste nog säga att du ränner iväg lite väl mycket i dina spekulationer.

Och jag tycker att det är du som spekulerar allt för vilt i din tro att föraren är oskyldig. Min erfarenhet av jägare gör i alla fall att jag anser att min tolkning är troligare än din.
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Här hade vi problem med crossåkare för några år sen men det fick ett snabbt slut sen Madam ville rejsa ifatt dom. En travare är snabb och har den dessutom löphuvud och man släpper den fri att springa så fort den vill då går det undan värre. Vi kom ifatt en crossåkare, Madam växlade spår och flög nästan förbi, crossåkaren höll på att skita på sig och såg inte var han körde så i nästa kurva fick han idka terrängkörning ordentligt innan han stöp i lingonriset. :devil:

Att tilläggas var att vägen är en skogsbilväg avstängd med bom och crossåkarna kört sönder den bara på pin jävulskap sen dom blev anmälda av markägaren. Efter den resan blev det slut på buskörningen i skogen.

Fy :devil: vad bra, hoppas hästen fick en fin belöning för att ha "uppfostrat" idioten :bump::rofl::bow:
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Och en jägare har ju ofta viss djurvana så han borde ju ha fattat att en häst kan bli skrämd ifall man startar bilen några meter framför hästen.

Som händelsen beskrivits så är jag helt övertygad om att jägaren gjorde vad han gjorde för att skrämma hästen/ryttaren. Antagligen retade sig jägaren på att folk red i skogen och skrämde viltet.

Skulle jägaren gjort vad han gjort utan 'elaka' avsikter så tyder ju det på att jägaren har så dåligt omdöme att han knappast borde ha körkort. Då är han korkad på riktigt, nu tror jag som sagt att han mer var åt det elaka hållet.

Ja, men eller hur, eftersom jägaren har djurvana så vet han absolut hur hästar fungerar....:crazy:

Jag vet inte vilka jägare du har omkring dig. Men av de jag träffat på (ganska många faktiskt genom åren) så har majoriteten ingen hästvana. Inte ens vi som ändå håller på med hästar dagligen kan säga exakt hur den och den hästen kommer att reagera så hur i hela friden ska Svensson kunna veta? I det här fallet skulle det dessutom vara intressant att veta om det verkligen var bilen som skvätte upp sten. Eller om hästen sparkade sten på sig själv, de kan nämligen lyckas med det också om de hoppar till.

Sedan undrar jag om du överhuvudtaget har läst första inlägget? För det händelseförlopp du skriver om stämmer inte med ursprungsinlägget och den händelse som beskrivs där.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Ja, men eller hur, eftersom jägaren har djurvana så vet han absolut hur hästar fungerar....:crazy:

För att inse att man kan skrämma ett djur genom att göra som föraren gjorde tycker jag inte man behöver någon hästvana. En gående människa hade nog också blivit rädd ifall föraren gjorde som TS beskrev.


Sedan undrar jag om du överhuvudtaget har läst första inlägget? För det händelseförlopp du skriver om stämmer inte med ursprungsinlägget och den händelse som beskrivs där.


TS skrev ytterligare info i inlägg #7. Där beskrivs jägarens idiotiska manöver. Läs själv så borde det vara klart även för dig att jägaren agerat väldigt skumt. Varför bara hänga upp sig på ursprungsinlägget när TS kommer med ytterligare info senare.


Men bilisten körde för att han menade på att det skulle bli bättre plats :confused:. Först stod han bra i vägrenen men när han började köra kom han upp på vägen och det blev ännu mindre plats.
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Ingenstans i det du citerar hittar jag något som ens påminner avlägset om det scenario du spelar upp. Det är en väldigt tråkig inställning att trafikanter som begår misstag när det är hästar inblandade skulle göra det av ren elakhet. Som någon redan skrivit så förstår jag, framförallt efter att ha läst dina inlägg, varför ryttare har dåligt rykte.
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Ja och därför stannade personen av ren illvilja för att beskåda sitt illdåd.:devil:
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Ja och därför stannade personen av ren illvilja för att beskåda sitt illdåd.:devil:

Att personen stannade är väl självklart. Skulle inte du stanna ifall en häst hade satt sig på din bil? Att köra därifrån hade väl räknats som smitning från olycka och varit rent kriminellt.
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Ingenstans i det du citerar hittar jag något som ens påminner avlägset om det scenario du spelar upp. Det är en väldigt tråkig inställning att trafikanter som begår misstag när det är hästar inblandade skulle göra det av ren elakhet. Som någon redan skrivit så förstår jag, framförallt efter att ha läst dina inlägg, varför ryttare har dåligt rykte.

Läste du det jag citerade från TS? Ifall du gjorde det så borde du förstå att det troligen inte handlade om något misstag. Finns det ens någon vettig anledning att egera som föraren gjorde.

Han hade ju redan kört ut på vägrenen och stannat. Några meter innan mötet så kör han plötsligt upp på vägen. Ifall det var ett misstag så bör inte den föraren ha körkort.

Jag förstår inte hur du kan försvara förarens knäppa beteende.
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Det tråkiga i kråksången är just att ryttare har fått så ofantligt dåligt rykte, och jag är inte alls förvånad. Nu handlar det inte om att försvara någon, men någon slags tankeverksamhet måste man faktiskt skaffa sig när man har häst och förflyttar sig bland andra människor, ofta på lånad mark. Sedan hänger mycket på situationen vad som gäller, i detta fall anser jag att TS har begått ett fel själv och det är att ge sig ut på vägarna med en spritt språngande okänd häst som man inte vet något alls om. Att i det läget kanske vara lite mer ödmjuk i tanke och handling, kan betala sig väldigt mycket längre fram.

Så om man har en ilsken omgivning, där man förutsätter att dessa personer man möter faktiskt jävlas med en och hästen. Så kanske man ska ta sig en djup funderare över hur man själv har betett sig mot andra, eller hur andra ryttare faktiskt har bemött dessa elaka människor.:grin:
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Och jag förstår inte hur du kan tolka inläggen som du gör. Utgår du alltid från att andra människors misstag beror på att de skulle vara elaka?
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Och jag förstår inte hur du kan tolka inläggen som du gör.

Jag har ju bara läst vad TS skrivit. Enligt TS så har ju bilen kört ut i vägrenen och stannat. När hästen är några meter från bilen kör den plötsligt upp på vägen igen. Jag förstår inte hur du kan försvara förarens beteende.



Utgår du alltid från att andra människors misstag beror på att de skulle vara elaka?

Nej, det har jag väl aldrig påstått. Problemet i detta fall är att jag inte tror att föraren gjorde ett misstag. Föraren körde nog upp med ett syfte. Sen gick det ju lite fel för föraren, så föraren såg nog manövern som ett misstag i efterhand.
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Och jag kan tänka mig ett scenario där bilisten har stannat ute på en mjuk kant (grusvägar har ofta sådana) och upptäcker att det nog inte var ett så bra ställe trots allt att stanna på, utan väljer att flytta sin bil.
Alternativt så börjar hästen titta och kanske blåsa upp sig inför den stillastående bilen varpå den (hästvane enligt dig) jägaren tror att den blir mindre uppjagad om bilen rör på sig, många hästar reagerar faktiskt mer på stillastående bilar än bilar i rörelse.
Eller...
Eller...
Eller...

Jag har faktiskt ingenstans försvarat bilisten. Däremot kan jag tänka mig in i olika möjliga scenarion. Och inget av dessa bygger på att bilisten skulle vara en elak människa.

Själv är jag dock väldigt nyfiken på varför du försvarar ryttarens självklara rätt att ge sig ut på trafikerad väg med en för denne obekant häst?

Jag undrar också om du var med när det hände eftersom du är så bergsäker på vad var och en gjorde?
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

*kl*

Nu går jag en liten smula OT, utifrån både denna tråd och andra trådar, och reaktioner jag sett IRL.

Jag tycker att det är skrämmande att se hur många som tycks anse att om man som bilförare inte vet/tror/förstår att hästen kommer att bli rädd, så är man antingen en sjuk/dum jävel som är ute efter att skrämmas, eller allmänt blåst. Jag ska själv köra upp i mitten av november. I körkortsboken står det inte ens en halv A4 om hästar, och kontentan av det lilla textstycket är i princip att hästar kan bli rädda för vad som helst. En plastpåse, en pinne, några löv som flyttas av vinden, ett rådjur, en bil, en annan häst, ett ljud... Om man som bilist ska kunna förutse allt en häst kan bli rädd för, då vet jag inte om jag vill ha körkort. För det spelar ingen roll om man kör enligt konstens alla regler; om man kör i snigelfart, om man slår av motorn, om man håller jämn fart utan att gasa/bromsa, om man tar ut så att man nästan hamnar i diket på motsatt sida av vägen... Lik förbannat kan något hända.

En bekant till mig tävlar en del. Hon tävlar ganska höga klasser, och har en trevlig men pigg ponny som hon känner väl. Vid veterinärbesiktningen på en tävling, stod en traktor. Hon var sist kvar i kön, och då startar någon traktorns motor (ganska högljudd sådan). Ponnyn blir skrämd, och tjejen förbannad på föraren. För hon anser att han borde ha gett f*n i att starta motorn när hon stod där, och "har man körkort så ska man fatta att hästar blir rädda för sån't".

Min nuvarande häst är inte den tryggaste i trafiken (vi jobbar på det). I allmänhet är han duktig. Han reagerar sällan på bussar, lastbilar eller personbilar. Han sneglar på traktorer och liknande, men stannar där. Han avskyr motorcyklar, på dem kan han reagera riktigt kraftigt, men börjar bli bättre. Trots att många skulle anse honom vara trafiksäker, har det hänt (under de drygt två månader jag haft honom) att han reagerat på sådant som han ofta annars mött med att ställa sig och kissa. Det kan vara att det är trångt om utrymme, att det är mörkt och kyligt, att han är på humör för att testa mig... Jag svär, biter ihop och hanterar situationen. För jag anser att det är mitt ansvar att min häst klarar de situationer som kan uppstå här, där vi rider till vardags. Och det är mitt ansvar, som hästägare och ryttare som dagligen handhar hästen, att kunna hantera dessa situationer.

Olyckor händer oss alla, någon gång. Det är jag övertygad om. För man kan inte alltid hantera alla situationer, och man kan inte alltid förutse allt. Precis som alla bilförare är hästkunniga, kan inte allt hästfolk alltid förstå/tänka sig in i situationer då det kan vara svårt att hålla ordning på bilen (t.ex. då det är halt). Och det är ok. Man kan inte vara allvetande. Det som stör mig är att så fort något inträffar, ska det vara någons fel. För det ska alltid vara någon, som betett sig fullkomligt idiotiskt. Kan det inte vara något så enkelt och mänskligt, som okunskap?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 340
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Tråd för allmän diskussion samt en fråga. Den här hösten har man kunnat läsa om trafikolycka efter trafikolycka där hästar och ryttare...
2
Svar
26
· Visningar
2 975
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 254
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 442
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp