Hästen satte sig på mötande bil

R

RamonaP

Igår skulle min man och jag testrida en bekants islandshästar för att ev hjälpa henne motionsrida dessa.

Vi gav oss ut på en lugn uteritt längs en smalare grusväg som för övrigt bara leder in i skogen. Vi fick möte med två bilar varav båda stannar och vi kan passera utan problem. Sen fick vi möte med ytterligare en bilist (anledningen till så mycket bilar för den vägen var att jägare skulle ut och fixa något). Denna bil stannade precis som dem andra men när vi var några meter ifrån bilen började han av någon anledning köra och fick antagligen lite sladd för det kom upp en del småsten. Min häst blev orolig och var då i jämnhöjd med bilen. Hästen ville fly och försökte ta sig in i skogen på sidan om vägen. Men vägen kantades av en bred och hög stengärdsgård och i vändningen kom hästen emot bilen och satte sig på den precis vid framhjulet. Sen tog hon sig över gärdsgården men lugnade sig så fort hon kom in i skogen.

Bilisten blev rädd när han såg att hästen sprang iväg och undrade hur det hade gått med oss. Efter en grundlig koll av hästen såg det inte ut att ha hänt något. Jag frågade hur det gick med bilen och då sa han att det blivit en ganska rejäl buckla men att det nog inte var någon större fara och att han säkert kunde fixa det själv. Efter att han försäkrat sig att vi var ok så ville han åka men eftersom det inte var min häst ville jag ta hans nummer ifall det nu skulle vara något. Jag uppgav även var ägaren till hästarna var.

Vi tog oss tillbaka till stallet och hästen verkade ok.
Efter en liten stund kom bilisten till gården och då hade han ändrat sig om skadan. Han hade sett att det fanns en spricka på insidan av bucklan och att det antagligen skulle kosta honom runt 10000 att fixa. Han berättade att han precis bytt försäkring och att han förmodligen hade en självrisk på 5000kr vilket han då tyckte att hästägaren skulle stå för.

Bilägaren och hästägaren ska kolla med sina försäkringsbolag.
Men är det någon av er som vet vad som gäller? Och kan jag som ryttare vara skyldig till något?

Så himla trist att det skulle gå såhär på första ridturen :cry:
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

har för mig att det är väl alltid bilägarens fel om det är olyckor med häst?
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Ring och kolla med era försäkringsbolag. Det kan hända att det anses som bilistens fel trots att den stannat. Dock anser jag att både du och ägaren ska hjälpas åt att betala självrisken, det hör till godton anser jag.
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Om inte du på något vis anses vållande till skadan (vilket jag utifrån din beskrivning har svårt att tänka mig) så är det bilens vagnskadeförsäkring som gäller. Det finns förstås inget som hindrar att ni delar på självrisken.
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Det kan hända att det anses som bilistens fel trots att den stannat. Dock anser jag att både du och ägaren ska hjälpas åt att betala självrisken, det hör till godton anser jag.

Problemet är ju att bilisten först stannade och sedan började köra precis innan mötet.

Ursäkta uttrycket, men bilföraren har uppträtt som en idiot och att i det läge hjälpa till att betala självrisk låter ju som ett dåligt förslag.
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Samtidigt så kan man ju se det åt det andra hållet också. Dvs att det är idiotiskt att ta ut en häst som är såpass rädd för bilar ut i trafiken. Jag tycker att båda parter har agerat oansvarigt och därför ansåg jag att dom skulle dela på självrisken tillsammans med bilägaren.
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Ja lite så känner jag också. Hade bilen bara stått still och hästen då orsakat skadan hade jag tagit på mig det med ägaren till hästen.
Men bilisten körde för att han menade på att det skulle bli bättre plats :confused:. Först stod han bra i vägrenen men när han började köra kom han upp på vägen och det blev ännu mindre plats.
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Du ska inte betala ett enda j*vla dugg, är bilisten så korkad att han först stannar och sen börjar köra ocg DESSUTOM sprätter grus så ska det kosta. :devil:
Dessutom var det ju trångt så jag anser att bilisten får skylla sig helt själv.
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Samtidigt så kan man ju se det åt det andra hållet också. Dvs att det är idiotiskt att ta ut en häst som är såpass rädd för bilar ut i trafiken. Jag tycker att båda parter har agerat oansvarigt och därför ansåg jag att dom skulle dela på självrisken tillsammans med bilägaren.

Du har nog inte läst mitt inlägg speciellt bra.
Det är ingen trafikerad väg. En liten liten grusväg som leder ut i skogen där inga hus finns. Det var mycket mycket ovanligt att det kör bilar där. Just då var det några jägare som skulle lägga ut foder till viltet.
Hästen fungerar bra i trafik och har ridits längs denna väg i hela sitt liv. Den rids bara ut och är van vid trafik. Men här blev hästen mycket trängd iom den lilla vägen med höga murar plus att bilen får sladd och sprutar grus precis vid mötet. Är det så idiotiskt?
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Jag har varit i nästan samma sits, bilen stod först still men började köra innan hästen hade passerat. Det gick på bilägarens försäkring.
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Samtidigt så kan man ju se det åt det andra hållet också. Dvs att det är idiotiskt att ta ut en häst som är såpass rädd för bilar ut i trafiken. Jag tycker att båda parter har agerat oansvarigt och därför ansåg jag att dom skulle dela på självrisken tillsammans med bilägaren.

Om ryttaren i detta läge agerat oansvarigt så fattar jag faktiskt inte hur man ska göra för att agera ansvarigt.

Ifall en bil som stannat plötsligt sätter igång att köra och gasar så mycket att grus flyger omkring så kan du ge dig på att även normalt trafiksäkra hästar kan reagera som hästen i detta fall.

Om nu olyckan verkligen varit framme och t.ex. ryttaren blivit avkastad och skadat sig illa så tycker jag att man skulle åtalat föraren för hur den agerat. Så illa tycker jag föraren har betett sig och ifall föraren hade haft det minsta vett så skulle han bett om ursäkt för sitt idiotbeteende istället för att börja kräva pengar.
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Jo jag har läst ditt inlägg men där framgår det inte att hästen var bil "säker" och van vid trafik. Jag tycker verkligen att det är en tråkig situation ni har hamnat i och att det var korkat av bilföraren att köra när ni passerar. Men som sagt rent lagmässigt så är jag nästan helt 100 på att det går på bilägarens försäkring och ni behöver inte betala även fast jag antagligen hade slängt till honom en slant till självrisken.
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

jag antagligen hade slängt till honom en slant till självrisken.

Samma här, det hade jag också gjort. Det är lätt hänt att få lite grussprut när man startar på grusväg och det är även lätt hänt att en häst skuttar till.
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Samma här, det hade jag också gjort. Det är lätt hänt att få lite grussprut när man startar på grusväg och det är även lätt hänt att en häst skuttar till.


Fast varför ska man belöna ett idiotiskt beteende? Personen ifråga lär ju inte fatta att han gjort fel ifall offret för hans beteende belönar honom.

Så nästa gång han möter en häst på grusvägen lär han ju också stanna för att sedan rivstarta när hästen är några meter från bilen.
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Detta går på bilägarens försäkring och jag kan inte se någon anledning alls varför du skulle betala hans självriskt, det är bilägarens ansvar att framföra sitt fordon så han inte skrämmer djur eller människor
Det blir lärpengar för honom
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Ingen av parterna verkar ju ha velat skada den andra med flit... Isf hade nog inte bilföraren stannat och kollat så att allt gick bra med häst & ryttare. Det är lätt att få gruset att spruta när man kör på grus, även om man inte rivstartar. Jag förstår faktiskt att vissa markägare inte vill ha ryttare/hästar på sina marker när folk har en så tråkig inställning som dig. Självklart så gör man rätt för sig om ens häst skadar någon annans egendom, även om lagen, försäkringar osv inte säger att man måste det. Det är bara sunt förnuft och detta verkar ju vara bara en ren olyckshändelse.
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Helt och hållet bilens fel, så varför skulle du betala??

Att stanna och sen starta precis när hästen passerar är 10 ggr värre än att bara köra förbi utan att stanna, när bilisten gör något så korkat så får han skylla sig själv...

Spelar öht ingen roll om han gjorde det med flit eller ej! Om det är halt och bilen framför mig stannar och jag kör in i den pga halkan så är det fortfarande MITT fel även om jag inte gjorde det med flit och försökte stanna...

Hästar är i trafikmening för vilda djur att räkna, därför är det alltid bilen som har skulden, såvida du inte uppträtt extremt oaktsamt (tex med flit galopperat rakt ut på en väg och blivit påkörd).
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Ingen av parterna verkar ju ha velat skada den andra med flit... Isf hade nog inte bilföraren stannat och kollat så att allt gick bra med häst & ryttare.

Eller så stannade för att hästen satte sig på hans bil. Det skulle jag nog gjort ifall en häst satt sig på bilen.



Det är lätt att få gruset att spruta när man kör på grus, även om man inte rivstartar.

Fast varför stanna och sedan börja köra när hästen nästan är framme vid bilen. Hans förklaring att det skulle bli bredare lät ju som en efterhandskonstruktion då det enligt TS snarare blev smalare när han startade. Inte omöjligt att han ville 'skoja' lite. Hade hästen bara satt av i galopp så hade han ju fått en lite rolig sak att berätta för jaktkompisarna till kaffet.

Jag förstår faktiskt att vissa markägare inte vill ha ryttare/hästar på sina marker när folk har en så tråkig inställning som dig. Självklart så gör man rätt för sig om ens häst skadar någon annans egendom, även om lagen, försäkringar osv inte säger att man måste det. Det är bara sunt förnuft och detta verkar ju vara bara en ren olyckshändelse.

Som bilföraren betedde sig innan olyckan är jag väldigt tveksam till att kalla detta en ren olyckshändelse. Det är faktiskt ganska vanligt att folk vill 'skoja' med ryttare. Jag har själv hört en bonde berätta hur kul det var att smälla iväg ett skott när någon red förbi och sen se ekipaget sätta iväg. Jag förklarade hur korkat det var, men jag har inga illussioner om att det gick in.
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Fast varför stanna och sedan börja köra när hästen nästan är framme vid bilen. Hans förklaring att det skulle bli bredare lät ju som en efterhandskonstruktion då det enligt TS snarare blev smalare när han startade. Inte omöjligt att han ville 'skoja' lite. Hade hästen bara satt av i galopp så hade han ju fått en lite rolig sak att berätta för jaktkompisarna till kaffet.
Så tolkar jag det också. Här hade vi problem med crossåkare för några år sen men det fick ett snabbt slut sen Madam ville rejsa ifatt dom. En travare är snabb och har den dessutom löphuvud och man släpper den fri att springa så fort den vill då går det undan värre. Vi kom ifatt en crossåkare, Madam växlade spår och flög nästan förbi, crossåkaren höll på att skita på sig och såg inte var han körde så i nästa kurva fick han idka terrängkörning ordentligt innan han stöp i lingonriset. :devil:

Att tilläggas var att vägen är en skogsbilväg avstängd med bom och crossåkarna kört sönder den bara på pin jävulskap sen dom blev anmälda av markägaren. Efter den resan blev det slut på buskörningen i skogen.
 
Sv: Hästen satte sig på mötande bil

Samma här, det hade jag också gjort. Det är lätt hänt att få lite grussprut när man startar på grusväg och det är även lätt hänt att en häst skuttar till.

Ja jag hade nog också gått in och hjälpt till med självrisken, även om det inte handlar om oaktsamhet från ryttarens sida så kan ju konstateras att hästen verkar lite väl stingslig för bilar och skulle kanske inte ha varit där.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 339
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Tråd för allmän diskussion samt en fråga. Den här hösten har man kunnat läsa om trafikolycka efter trafikolycka där hästar och ryttare...
2
Svar
26
· Visningar
2 974
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 253
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 442
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp