Hästeri trots allergi – hur gör ni?

Nytant

Trådstartare
Ni som håller på med hästar trots att ni är allergiska, hur gör ni? Jag planerar ju att börja rida igen efter lång paus. En aspekt av detta som jag inte trodde var ett problem är att jag antagligen gått och blivit allergisk under mitt uppehåll. Jag har dock hela tiden trott att det fanns en effektiv och lätt tillgänglig permanent behandling mot detta, utifrån vad personer i min närhet sagt. Nu när det blivit aktuellt att kolla upp närmre visar det sig att det inte stämmer. Det känns obeskrivligt tråkigt eftersom jag knappt kan minnas när jag sist känt mig så motiverad och peppad inför framtiden som nu när jag börjat öppna upp för ett liv med häst igen 😟

Jag kommer göra en ordentlig allergiutredning, och försöker hålla kaostankarna borta innan jag har fakta. Men tills dess undrar jag om det finns folk som rider trots sin hästallergi. I vilken utsträckning håller ni på med hästar? Hur gör ni för att det ska fungera, och hur påverkar det er hälsa? Väldigt tacksam för alla erfarenheter ni vill dela med er av!
 
Ni som håller på med hästar trots att ni är allergiska, hur gör ni? Jag planerar ju att börja rida igen efter lång paus. En aspekt av detta som jag inte trodde var ett problem är att jag antagligen gått och blivit allergisk under mitt uppehåll. Jag har dock hela tiden trott att det fanns en effektiv och lätt tillgänglig permanent behandling mot detta, utifrån vad personer i min närhet sagt. Nu när det blivit aktuellt att kolla upp närmre visar det sig att det inte stämmer. Det känns obeskrivligt tråkigt eftersom jag knappt kan minnas när jag sist känt mig så motiverad och peppad inför framtiden som nu när jag börjat öppna upp för ett liv med häst igen 😟

Jag kommer göra en ordentlig allergiutredning, och försöker hålla kaostankarna borta innan jag har fakta. Men tills dess undrar jag om det finns folk som rider trots sin hästallergi. I vilken utsträckning håller ni på med hästar? Hur gör ni för att det ska fungera, och hur påverkar det er hälsa? Väldigt tacksam för alla erfarenheter ni vill dela med er av!
Nu är allergi ju svårt för det är olika för alla. Min sambo är allergiker (rätt mycket så) reagerar kraftigt om vi är hemma hos någon som har djur, även om djuret inte är där. Vi har en katt, devon rex. Han hade en invänjningsperiod med henne när hon va liten och sedan dess sover hon i våren säng och han känner knappt av henne. Han hade astma attacker i början, och vi blev rätt ledsna av hur dåligt han mådde. Hans föräldrar har andra katter och dom tål han inte alls.

Vissa kan det funka med liknande upplägg. Även stallägaren vart jag har min häst är allergiker, men vant sig vid det. Hen har flera egna hästar och sedan håller hen på alla våra andras påller :) Så det går, men tror definitivt det kan vara tufft ibland. Hen går inte på medicin hela tiden. Min sambo tar medicin när han känner av pollen, men annars inte.

Men det brukar enligt min erfarenhet med folk runt mig som har allergi vara värst i början, men det är såklart helt beroende på individnivå OCH hur allergisk man är. Vissa är dödliga allergiska, och det skall man verkligen inte leka med. Min sambo är även med i stallet då och då, men håller sig på avstånd när jag borstar etc.
Sedan finns det basjkir hästar som är allergi vänliga och finns ridskola med dom i Stockholm :)
 
Medicinera under "högsäsong", byta kläder (framför allt jacka och skor), ha hästen på lösdrift.
Är dock mest allergisk mot pollen (gräs/hö) men känner av hästarna nu när de byter päls också.

Eller ja, jag är konstant lite täppt i näsan så kan leva i total förnekelse också :D
 
Tack hörni! Det låter ju som om det kan gå om allergin håller sig på en viss nivå.

Jag har inga som helst problem med att leva i förnekelse vad gäller det här, men min hälsa måste fungera någorlunda i alla fall.
 
Medicinera under "högsäsong", byta kläder (framför allt jacka och skor), ha hästen på lösdrift.
Är det receptfri medicin? Jag köpte receptfria tabletter nu inför att jag förhoppningsvis ska få provrida i en grupp snart. Då vill jag inte chansa på att plötsligt få världens reaktion.
 
Ni som håller på med hästar trots att ni är allergiska, hur gör ni? Jag planerar ju att börja rida igen efter lång paus. En aspekt av detta som jag inte trodde var ett problem är att jag antagligen gått och blivit allergisk under mitt uppehåll. Jag har dock hela tiden trott att det fanns en effektiv och lätt tillgänglig permanent behandling mot detta, utifrån vad personer i min närhet sagt. Nu när det blivit aktuellt att kolla upp närmre visar det sig att det inte stämmer. Det känns obeskrivligt tråkigt eftersom jag knappt kan minnas när jag sist känt mig så motiverad och peppad inför framtiden som nu när jag börjat öppna upp för ett liv med häst igen 😟

Jag kommer göra en ordentlig allergiutredning, och försöker hålla kaostankarna borta innan jag har fakta. Men tills dess undrar jag om det finns folk som rider trots sin hästallergi. I vilken utsträckning håller ni på med hästar? Hur gör ni för att det ska fungera, och hur påverkar det er hälsa? Väldigt tacksam för alla erfarenheter ni vill dela med er av!
Är allergisk och har astma. Har egen häst sedan ca 27 år tillbaka. Det som är viktigt för mig är följande:
Bra luft i stallet, måste alltid vara lite öppen dörr även vid minusgrader.
Aldrig borsta skitig lerig häst. Dvs täcka och om hästen är svettig svampa eller spola. Borsta med fuktig borste.
Tar medicin morgon och kväll för att hålla astman i shack.
Tar extra antihistamin innan jag åker till stallet.
Har hästen på lösdrift.

Tips är att göra en ordentlig allergiutredning och medicinera vid minsta reaktion. Försök inte härda ut, det kan bli ärrbildning på luftrören. Ofta är det värst i början. Om jag varit på semester så reagerar jag ofta starkare i början och får då medicinera lite hårdare men kan dra ner lite eftersom. Dock måste jag alltid ha en grundmedicinering.
 
Är det receptfri medicin? Jag köpte receptfria tabletter nu inför att jag förhoppningsvis ska få provrida i en grupp snart. Då vill jag inte chansa på att plötsligt få världens reaktion.
Japp, behandlar med receptfri allergimedicin. Har dock astmamedicin också vid behov.
Håller med @super viktigt medicinera förebyggande!
 
Att få göra en ordentlig allergiutredning kan du nog glömma. Det görs inte i normalfallet.

Jag tar allerga, montelukast, seebri breezhaler, oxis och livostin dagligen året runt. Nu vid fällning behöver jag också buventol easyhaler ett antal gånger/dag och ögondroppar som heter hylo dual intense. Jag använder alltid munskydd när jag väger hö och då av den typen man använder vid lackering eller andra småpartikeljobb. När jag har borstat hästarna byter jag om direkt när jag kommer in.
Det är såklart irriterande och framförallt nu när pollen och fällning kolliderar men det är värt det helt klart.

Jag har astma och kronisk nästäppa. Reaktion från ögonen förekommer nästan bara på vår, sommar och höst.
 
Att få göra en ordentlig allergiutredning kan du nog glömma. Det görs inte i normalfallet.

Jag tar allerga, montelukast, seebri breezhaler, oxis och livostin dagligen året runt. Nu vid fällning behöver jag också buventol easyhaler ett antal gånger/dag och ögondroppar som heter hylo dual intense. Jag använder alltid munskydd när jag väger hö och då av den typen man använder vid lackering eller andra småpartikeljobb. När jag har borstat hästarna byter jag om direkt när jag kommer in.
Det är såklart irriterande och framförallt nu när pollen och fällning kolliderar men det är värt det helt klart.

Jag har astma och kronisk nästäppa. Reaktion från ögonen förekommer nästan bara på vår, sommar och höst.
Tack för att du berättar! Men någon form av utredning måste väl finnas tillgänglig via vårdcentral?
 
Guld värt för mig att höra att det går, om än med anpassning och medicinering! Höll på att bli riktigt deppig där.
 
Tack för att du berättar! Men någon form av utredning måste väl finnas tillgänglig via vårdcentral?
Det anses onödigt då man själv märker vad man reagerar på och inte. Onödiga pengar helt enkelt. Man får rådet att prova receptfria alternativ och eventuellt boka läkartid vid behov, dvs. om receptfria mediciner inte fungerar tillräckligt eller vid astmatiska besvär.
 
Det anses onödigt då man själv märker vad man reagerar på och inte. Onödiga pengar helt enkelt. Man får rådet att prova receptfria alternativ och eventuellt boka läkartid vid behov, dvs. om receptfria mediciner inte fungerar tillräckligt eller vid astmatiska besvär.
Okej, tack, då vet jag ungefär vad jag har att vänta mig.
 
Ni som håller på med hästar trots att ni är allergiska, hur gör ni? Jag planerar ju att börja rida igen efter lång paus. En aspekt av detta som jag inte trodde var ett problem är att jag antagligen gått och blivit allergisk under mitt uppehåll. Jag har dock hela tiden trott att det fanns en effektiv och lätt tillgänglig permanent behandling mot detta, utifrån vad personer i min närhet sagt. Nu när det blivit aktuellt att kolla upp närmre visar det sig att det inte stämmer. Det känns obeskrivligt tråkigt eftersom jag knappt kan minnas när jag sist känt mig så motiverad och peppad inför framtiden som nu när jag börjat öppna upp för ett liv med häst igen 😟

Jag kommer göra en ordentlig allergiutredning, och försöker hålla kaostankarna borta innan jag har fakta. Men tills dess undrar jag om det finns folk som rider trots sin hästallergi. I vilken utsträckning håller ni på med hästar? Hur gör ni för att det ska fungera, och hur påverkar det er hälsa? Väldigt tacksam för alla erfarenheter ni vill dela med er av!
Välj rätt stall!
Lösdrift där hästarna går ute och där man kan göra iordning hästarna ute är det viktigaste.
Hästar som står på stall luktar betydligt mer. Ju fler hästar och ju fler timmar de står inne, desto mer luktar det.
Sen blir åtminstone min allergi värre på våren när pälsen fäls, i kombination med pollen.
För mig är det viktigt att inte behöva hantera hö/hösilage. Att höet inte förvaras i stallet och att hästarna äter ute.
Bra luft i stallet är också jätteviktigt, helst att dörren är öppen hela tiden. Men det går såklart bara i södra Sverige.
 
Men det går såklart bara i södra Sverige.
Det går utmärkt att ha både lösdrift och kallstall (med öppna dörrar) i hela Sverige. Så länge det finns en bra lösning för att hålla vattnet rinnande och gärna lite ljummet (typ uppvärmda baljor eller vattenkoppar) så mår hästarna inte dåligt av minusgrader. Det är väl snarare vi människor som fryser när det blir många grader under nollan!
 
Det går utmärkt att ha både lösdrift och kallstall (med öppna dörrar) i hela Sverige. Så länge det finns en bra lösning för att hålla vattnet rinnande och gärna lite ljummet (typ uppvärmda baljor eller vattenkoppar) så mår hästarna inte dåligt av minusgrader. Det är väl snarare vi människor som fryser när det blir många grader under nollan!
Nja… både ja och nej.
Jag kommer ursprungligen från nordligaste Norrland där vi kan ha -35 grader och ännu kallare flera dagar, ibland veckor i sträck.
Lösdrift fungerar utmärkt, men att ha dörren öppen i stallet i snöstorm och -35 vette sjutton om det går.

Sen håller jag med om att i större stall fungerar det inte bara att ha dörren öppen. Ventilation är jätteviktigt. Ju större stall, desto högre krav på ventilation.

Jag har (tyvärr) aldrig varit i ett större stall (mer än 6 boxar) där jag kunnat andas ordentligt.

Idag har jag hästen på lösdrift med ca 20 andra hästar. Stallet har 6 boxar, men de är nästan alltid tomma (utom vid sjukdom såklart). Dörren alltid öppen.
Jag kan till och med göra iordning hästen inne och är överlycklig för det.
 
Välj rätt stall!
Lösdrift där hästarna går ute och där man kan göra iordning hästarna ute är det viktigaste.
Hästar som står på stall luktar betydligt mer. Ju fler hästar och ju fler timmar de står inne, desto mer luktar det.
Sen blir åtminstone min allergi värre på våren när pälsen fäls, i kombination med pollen.
För mig är det viktigt att inte behöva hantera hö/hösilage. Att höet inte förvaras i stallet och att hästarna äter ute.
Bra luft i stallet är också jätteviktigt, helst att dörren är öppen hela tiden. Men det går såklart bara i södra Sverige.
Det är en väldigt viktig synpunkt men inte det lättaste i nuläget, det blir ju ridskola för mig nu i början i alla fall. Och här har jag snabbt fått inse att det INTE är kundens marknad, utan man ska vara glad om man får en plats på mindre än fyra års kötid visst 😅 Fasar lite för hur pass dammigt det kommer vara i stallet jag nu ska till. Men kanske lika bra att jag nojjar över det, så hinner jag inte vara nervös över hur själva ridningen ska gå!
 
Det är en väldigt viktig synpunkt men inte det lättaste i nuläget, det blir ju ridskola för mig nu i början i alla fall. Och här har jag snabbt fått inse att det INTE är kundens marknad, utan man ska vara glad om man får en plats på mindre än fyra års kötid visst 😅 Fasar lite för hur pass dammigt det kommer vara i stallet jag nu ska till. Men kanske lika bra att jag nojjar över det, så hinner jag inte vara nervös över hur själva ridningen ska gå!
Jag tycker själv att ridhus är mycket värre än stall ur dammsynpunkt! I stallet brukar man ju försöka hålla nere mängden damm för hästarnas skull, men i ridhus virvlar det ständigt runt partiklar i luften! Så rida utomhus är mitt råd - om det går såklart!
 
Det anses onödigt då man själv märker vad man reagerar på och inte. Onödiga pengar helt enkelt. Man får rådet att prova receptfria alternativ och eventuellt boka läkartid vid behov, dvs. om receptfria mediciner inte fungerar tillräckligt eller vid astmatiska besvär.

Beror helt på vart man bor.
Jag har gjort två utredningar på VC och fått remiss till allergicenter på US.
Den första utredningen bokade jag själv, inga problem alls.
 
Beror helt på vart man bor.
Jag har gjort två utredningar på VC och fått remiss till allergicenter på US.
Den första utredningen bokade jag själv, inga problem alls.
Jag har också gjort allergiutredning på VC, sånt där pricktest, även om jag inte helt kommer ihåg resultatet :idea:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Har sysslat med hästar i över 30 år och varit en riktig hästnörd större delen av dem. Hade ett uppehåll efter gymnasiet på 6 år och...
2
Svar
30
· Visningar
4 185
Senast: _Taggis_
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 080
Senast: Djurvän
·
Relationer Känns väl egentligen lite för personligt att skriva detta såhär öppet, då jag har tillräckligt mycket info ute här för att man lätt ska...
8 9 10
Svar
196
· Visningar
16 005
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej Jag skulle gärna få lite råd av personer med egen erfarenhet av allergi och hästar och kanske t.o.m hälsoångest (om det finns ngn...
Svar
9
· Visningar
3 197
Senast: Zanuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp