Släkting som "ignorerar" allergier - hur hantera?

Kötbullar är det koriander i. Skinka är det visserligen inte koriander i, men det kan det vara i senapen man har på.

Jo, till en början trodde jag att jag ville det. Vi försökte i flera år promota knytkalas, en gång fick vi t.om igenom det, och (passande nog) blev min familj ansvarig för bl.a. prinskorv. Men då rynkade släkting på näsan och tyckte det var fel sort, det dög inte osv. osv. (Obs: I grunden handlade det nog mer om känslan att hon inte fick bestämma, att det som hon gjorde "inte dög" osv.)
Så det lättaste är nog helt enkelt att jag stannar hemma. Då slipper jag potatisarna och de slipper bli påminda om att de återigen "glömt" min allergimat.

Men herregud. Med ditt resonemang skulle inte en enda släkt vara "hel". Min svärmor lagar inte vegetarisk mat till sin egna dotter ens.

Och jag tycker du förstorar upp det hela något enormt. Ta med egen mat- lös problemet.
 
Men herregud. Med ditt resonemang skulle inte en enda släkt vara "hel". Min svärmor lagar inte vegetarisk mat till sin egna dotter ens.

Och jag tycker du förstorar upp det hela något enormt. Ta med egen mat- lös problemet.

Om det nu löser problemet när man har att göra med en "duger inte det jag lagar"-martyr. TS kanske våndas för att det blir tjafs och ifrågasättande om hon tar med matlåda?
 
Men herregud. Med ditt resonemang skulle inte en enda släkt vara "hel". Min svärmor lagar inte vegetarisk mat till sin egna dotter ens.

Och jag tycker du förstorar upp det hela något enormt. Ta med egen mat- lös problemet.
Påstår hon varje gång att hon ska laga vegetarisk mat och sen "glömmer"? Det är ju inte samma sak som TS situation om svaret på frågan är nej.
Det handlar ju inte om maten egentligen utan släktingens beteende och att TS inte känner sig minsta välkommen. Det löser inte en matlåda.
 
Det handlar ju inte om maten egentligen utan släktingens beteende och att TS inte känner sig minsta välkommen. Det löser inte en matlåda.

Jag håller med om det inte handlar om maten. Jag var inne på det tidigare i tråden - att det handlar om att TS inte känner sig sedd. Matkonflikten utlöser den känslan - "hon struntar i mig och mina behov, hon ser mig inte". Och jag är rätt övertygad om att just känslan av att inte vara sedd ligger bakom sådär en 75 procent av alla negativa känslor vi känner i vardagen. Det handlar så otroligt ofta om det.

Och då tror jag att det finns två lösningar. 1) ta med egen matlåda. I bästa fall minskar det risken att känslan av att inte vara sedd utlöses. Risken är dock att även matlådan påminner om att den finns där för att man inte är sedd. Därför är 2) en bättre lösning. Att VERKLIGEN ta ett snack med släktingen om hur man känner. Att man känner sig utesluten, förminskad och inte räknas.

Nu verkar TS, åtminstone såhär på annandag påsk, välja 3). Att bryta med släktingen. Vilket är synd eftersom hon skriver att hon gillar henne för övrigt. Men som sagt, det är annandag påsk och såret är färskt. Jag blir inte förvånad om det kommer en likadan tråd nästa påsk. Det man inte gör något åt tenderar man att upprepa. ;)
 
Kötbullar är det koriander i. Skinka är det visserligen inte koriander i, men det kan det vara i senapen man har på.

Jo, till en början trodde jag att jag ville det. Vi försökte i flera år promota knytkalas, en gång fick vi t.om igenom det, och (passande nog) blev min familj ansvarig för bl.a. prinskorv. Men då rynkade släkting på näsan och tyckte det var fel sort, det dög inte osv. osv. (Obs: I grunden handlade det nog mer om känslan att hon inte fick bestämma, att det som hon gjorde "inte dög" osv.)
Så det lättaste är nog helt enkelt att jag stannar hemma. Då slipper jag potatisarna och de slipper bli påminda om att de återigen "glömt" min allergimat.

Nej. Ingen koriander, förväxlar du namnet på kryddan?
 
Dillen, om det blir för mycket. Vilket är trist, för dill är så gott!
Jag ska experimentera med att koka en några kräftor i en lag där jag utesluter dillen. Ur ett akademiskt perspektiv, så vore det intressant att veta hur kräftorna smakar då, och så möjliggör det att bjuda den som inta tål/klarar stark på alternativa kräftor.
Om jag kommer ihåg, så ska jag rapportera till Buke också...
 
Jag ska experimentera med att koka en några kräftor i en lag där jag utesluter dillen. Ur ett akademiskt perspektiv, så vore det intressant att veta hur kräftorna smakar då, och så möjliggör det att bjuda den som inta tål/klarar stark på alternativa kräftor.
Om jag kommer ihåg, så ska jag rapportera till Buke också...

Hmmm, kanske lite synd på kräftorna... Dill är ju så gott! :d
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Kötbullar är det koriander i. Skinka är det visserligen inte koriander i, men det kan det vara i senapen man har på.

Jo, till en början trodde jag att jag ville det. Vi försökte i flera år promota knytkalas, en gång fick vi t.om igenom det, och (passande nog) blev min familj ansvarig för bl.a. prinskorv. Men då rynkade släkting på näsan och tyckte det var fel sort, det dög inte osv. osv. (Obs: I grunden handlade det nog mer om känslan att hon inte fick bestämma, att det som hon gjorde "inte dög" osv.)
Så det lättaste är nog helt enkelt att jag stannar hemma. Då slipper jag potatisarna och de slipper bli påminda om att de återigen "glömt" min allergimat.
Jag har aldrig haft koriander i köttbullar jag gjort, vare sig till jul eller vid andra tillfällen, och jag kan inte påminna mig att jag sett recept med koriander i köttbullar.
Jag smyger gärna ner lite vitlök om julköttbullarna har någon viltfärs i sig, men koriander, nej.

Är det verkligen koriander (malen) du menar och inte t.ex. Kryddpeppar, eller muskot?

Handlar det här med tårtan, prinskorven och köttbullarna om något slags ärvda släktrecept som man envisas med att hålla på med?
 
Hmmm, kanske lite synd på kräftorna... Dill är ju så gott! :d
Men jag kan ju experimentera med säg 4-8 kräftor av flera kilo som jag ska koka. Eftersom jag "dödkokar" först (kokar några i taget 2 min i rent vatten innan de får sjuda i den smaksatta lagen), så kan jag ju använda alla fyra plattorna på spisen och ha fyra kastruller/grytor i gång: en lag helt utan dill, och en lag med pyttelite dill, och en med normal mycket dill, och så grytan för dödkoket...
 
Det tycker jag också att hon är, i denna bemärkelse. Jag har gett henne så många chanser, erbjudit mig knytkalas m.m. Jag vet också hur arg hon blir, och hur överkörd hon känner sig, när vi försökt oss på knytkalas-modellen.
Nu gäller det ju inte bara påsk, utan alla högtider, men jag tror att jag bryter med de för gott. De vill ändå inte ha mig där känns det som, då kan jag lika gärna stanna hemma. Tråkigt, men sant. Jag är less på den här jäkla exkluderingen nu.

Så egentligen handlar det om att du känner dig åsidosatt?

Jag har lite svårt att förstå att man kan tycka att det är viktigare att få äta sig mätt på det som bjuds än att umgås med sin släkt. Jag hade en mycket älskad moster som älskade fisk, och jag avskyr fisk. Vi firade alltid midsommar hos henne och varje år var det fisk, fisk, fisk. Jag åt potatis och sallad och var glad över att få träffa min moster och hennes familj och hade sett till att äta lite innan.
 
Om det nu löser problemet när man har att göra med en "duger inte det jag lagar"-martyr. TS kanske våndas för att det blir tjafs och ifrågasättande om hon tar med matlåda?

Vad jag har förstått så har hon inte ens provat det.

Påstår hon varje gång att hon ska laga vegetarisk mat och sen "glömmer"? Det är ju inte samma sak som TS situation om svaret på frågan är nej.
Det handlar ju inte om maten egentligen utan släktingens beteende och att TS inte känner sig minsta välkommen. Det löser inte en matlåda.

Hon skriver ju att hon kommer överens med släktingen i övrigt. Och att det bara är mat-grejen. Jag kan känna att det är aningens överdrivet att bryta med släktingen pga att hon inte köper de märken på mat som TS vill. TS verkar ju inte VETA att det är koriander i maten utan antar det.
 
Men jag kan ju experimentera med säg 4-8 kräftor av flera kilo som jag ska koka. Eftersom jag "dödkokar" först (kokar några i taget 2 min i rent vatten innan de får sjuda i den smaksatta lagen), så kan jag ju använda alla fyra plattorna på spisen och ha fyra kastruller/grytor i gång: en lag helt utan dill, och en lag med pyttelite dill, och en med normal mycket dill, och så grytan för dödkoket...

I USA har man ju i chili bla när man kokar kräftor. Kanske testa med något cajunliknande?
 
I USA har man ju i chili bla när man kokar kräftor. Kanske testa med något cajunliknande?
Ja, börjar jag leta recept och tänka till lite, så finns det nog både Cajunliknande och helt andra varianter att prova.
Hoppas det blir gott om kräftor i år, så att jag får tillfälle att experimentera med andra kok än den traditionella varianten.
Familjen (utom den som är vegetarian såklart) gillar annars min variant på det traditionella kräftkoket.
 
Kötbullar är det koriander i. Skinka är det visserligen inte koriander i, men det kan det vara i senapen man har på.

Jo, till en början trodde jag att jag ville det. Vi försökte i flera år promota knytkalas, en gång fick vi t.om igenom det, och (passande nog) blev min familj ansvarig för bl.a. prinskorv. Men då rynkade släkting på näsan och tyckte det var fel sort, det dög inte osv. osv. (Obs: I grunden handlade det nog mer om känslan att hon inte fick bestämma, att det som hon gjorde "inte dög" osv.)
Så det lättaste är nog helt enkelt att jag stannar hemma. Då slipper jag potatisarna och de slipper bli påminda om att de återigen "glömt" min allergimat.


Jag förstår nog inte riktigt grejen. Som sagt - jag hade tagit med en paj (eller motsvarande) och bjudit övriga på, med inställningen att det ska bli trevligt att träffas.

Men tycker du att det inte är värt att gå dit så stanna hemma då?
 
@Dressyrtjejen_97 Jag förstår att det känns piss att hon inte bryr sig. Det här verkar ju ha pågått några år och du är väl 19-20? Så det hände i tidiga tonåren också?

Nästa gång, om du vill gå såklart, ta med dig mat typ paj som andra föreslagit och bjud de andra. Bara gå dit med varm mat, nylagad och varm om det går. Annars kanske hon skyller på att hon inte han låna ut ugn eller ens mikro.
Sätt på bordet och låt alla ta av.

Sen kan hon få vara sur om hon vill, skit i det.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 550
Senast: TinyWiny
·
Relationer Såhär i bröllopstider har jag fått en inbjudan för någon månad sedan. Mamma ska gifta sig med sin sambo sedan många år tillbaka. Jag är...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 410
Senast: Avalbane
·
Relationer Vi har en man i vår släkt som blivit totalt genomelak på äldre dar. Han är 91 år. Han blev änkling för 6-7 år sen och därefter har det...
2
Svar
23
· Visningar
3 925
Senast: pimy
·
Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
19 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp