Släkting som "ignorerar" allergier - hur hantera?

Det är ju varken veganskt eller rawfood som ska behövas lagas. Endast tårta utan mandel och det är INTE svårt.

Jag tror @Dressyrtjejen_97 skulle uppskatta typ knytkalas men ''värden'' blir ju sur om man ens påtalar detta.

Nej jag tycker ''värden'' bör få sig en snäpp på näsan då hennes agerande är helt farligt. Tänk om nästa person hon ''glömmer'' allergin på dör.


Fast vi vet ju bara det som TS skrivit, den omtalade släktingen kan ju ha en helt annan version av händelseförloppet alla dessa 20 år.

Ta med en paj bara. Bjud övriga. Släktingen står ju tydligen för all mat, och all förberedelse. Ring och säg "jag tar med en paj" utan att vara oförskämd eller gå in i någon argumentation.
 
Jag förstår inte vad du gnäller om TS. Du kan inte äta värdinnans mat. Då tar man med egen. Hon har ju uppenbarligen inte förstått att du är allergisk och inte kräsen. Men hon ändrar ju inte beteende så då får du göra det.

I min släkt tar man med egen kost om man inte tål det som bjuds på. Den enda vi gör undantag för är farfar. Han gillar inte lök så då mixar vi löken innan vi har den i maten. Han älskar både min och pappas mat.
 
http://www.svt.se/recept/chokladdrom-1
Nu skulle ju inte tråden handla om veganska bakverk, men... Egentligen är det enklast att skippa ambitionerna att imitera en gräddtårta tror jag. Om det inte är superviktigt förstås. Jag är varken vegan eller tårtbagare, men det här receptet har jag smakat. Obeskrivligt gott, och går säkert att pynta lite lyxigt. Inget konstigt ingår, min kompis använde det lite "hårdare" från kokosmjölkburken till grädden om jag minns rätt. Massor av sorters mörk choklad är vegansk.
Fast nu är det ju inte sådana tårtor jag bakar. Receptet du länkade verkar trevligt, men det är ju mer en kaka. Det är ju därför jag menar att det faktiskt är rätt svårt att "bara" byta ut de vanliga ingredienserna i många fall. Att utesluta mandel i en tårta, som i TS fall, hade jag däremot inte haft det minsta problem med. Oftast finns det inte en gnutta mandel i mina tårtor eftersom jag oftast använder sugar paste i stället för marsipan, till exempel.
 
Fast nu är det ju inte sådana tårtor jag bakar. Receptet du länkade verkar trevligt, men det är ju mer en kaka. Det är ju därför jag menar att det faktiskt är rätt svårt att "bara" byta ut de vanliga ingredienserna i många fall. Att utesluta mandel i en tårta, som i TS fall, hade jag däremot inte haft det minsta problem med. Oftast finns det inte en gnutta mandel i mina tårtor eftersom jag oftast använder sugar paste i stället för marsipan, till exempel.
Jag har fullförståelse för att det känns krångligt att baka vegantårtor om man oftas bakar gräddtårtor.
Men jag som inte själv är gluten, bakar gärna till mina vänner som inte kan äta gluten. Och trots att jag tycker om att baka småkakor (hallongrottor :love:) så bakar jag oftast något helt annat. I mitt fall blir det oftast veganskt efter som det finns så mycket glutenfria recept.
 
@Dressyrtjejen_97 Hur tänker du nu då, 143 inlägg senare? Du verkar bara konsekvent ha gillat inlägg som går ut på att din släkting är dum. Men du kanske ändå har kommit på hur du ska göra nästa påsk för att bryta den här cirkeln?
Det tycker jag också att hon är, i denna bemärkelse. Jag har gett henne så många chanser, erbjudit mig knytkalas m.m. Jag vet också hur arg hon blir, och hur överkörd hon känner sig, när vi försökt oss på knytkalas-modellen.
Nu gäller det ju inte bara påsk, utan alla högtider, men jag tror att jag bryter med de för gott. De vill ändå inte ha mig där känns det som, då kan jag lika gärna stanna hemma. Tråkigt, men sant. Jag är less på den här jäkla exkluderingen nu.
 
Det tycker jag också att hon är, i denna bemärkelse. Jag har gett henne så många chanser, erbjudit mig knytkalas m.m. Jag vet också hur arg hon blir, och hur överkörd hon känner sig, när vi försökt oss på knytkalas-modellen.
Nu gäller det ju inte bara påsk, utan alla högtider, men jag tror att jag bryter med de för gott. De vill ändå inte ha mig där känns det som, då kan jag lika gärna stanna hemma. Tråkigt, men sant. Jag är less på den här jäkla exkluderingen nu.
Har ni inte t ex skinka, köttbullar och annat på jul? Den högtiden borde du kunna klara utan fisk, koriander och mandel.

Men visst, om det är bryta du vill så förstår jag ju varför du struntat i inläggen som föreslår andra lösningar. Av trådstarten trodde jag att det var lösningar du ville ha.
 
Har ni inte t ex skinka, köttbullar och annat på jul? Den högtiden borde du kunna klara utan fisk, koriander och mandel.

Men visst, om det är bryta du vill så förstår jag ju varför du struntat i inläggen som föreslår andra lösningar. Av trådstarten trodde jag att det var lösningar du ville ha.

Kötbullar är det koriander i. Skinka är det visserligen inte koriander i, men det kan det vara i senapen man har på.

Jo, till en början trodde jag att jag ville det. Vi försökte i flera år promota knytkalas, en gång fick vi t.om igenom det, och (passande nog) blev min familj ansvarig för bl.a. prinskorv. Men då rynkade släkting på näsan och tyckte det var fel sort, det dög inte osv. osv. (Obs: I grunden handlade det nog mer om känslan att hon inte fick bestämma, att det som hon gjorde "inte dög" osv.)
Så det lättaste är nog helt enkelt att jag stannar hemma. Då slipper jag potatisarna och de slipper bli påminda om att de återigen "glömt" min allergimat.
 
Kötbullar är det koriander i. Skinka är det visserligen inte koriander i, men det kan det vara i senapen man har på.

Jo, till en början trodde jag att jag ville det. Vi försökte i flera år promota knytkalas, en gång fick vi t.om igenom det, och (passande nog) blev min familj ansvarig för bl.a. prinskorv. Men då rynkade släkting på näsan och tyckte det var fel sort, det dög inte osv. osv. (Obs: I grunden handlade det nog mer om känslan att hon inte fick bestämma, att det som hon gjorde "inte dög" osv.)
Så det lättaste är nog helt enkelt att jag stannar hemma. Då slipper jag potatisarna och de slipper bli påminda om att de återigen "glömt" min allergimat.
Har man koriander i köttbullarna på jul? :confused:
 
Man har väl aldrig koriander i köttbullar?!?

/Elo - som har genen som får koriander att smaka diskmedel
Jag skulle kunna tänka mig det om man ville göra indiskinspirerat. Men inte som julköttbullar.

Jag googlade recept på julköttbullar, den gemensamma nämnaren tycktes vara kryddpeppar. Inga hade koriander, några hade senap.

Men oavsett köttbullarna borde man hitta mer än potatis på ett julbord även om man utesluter fisk, mandel och koriander.
 
Alla gör väl ändå inte egna köttbullar till jul? Blir väl i så fall samma sak som med prinskorven. Lite koriander i det där som kallas "kryddor" och så är det kört.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 570
Senast: TinyWiny
·
Relationer Såhär i bröllopstider har jag fått en inbjudan för någon månad sedan. Mamma ska gifta sig med sin sambo sedan många år tillbaka. Jag är...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 411
Senast: Avalbane
·
Relationer Vi har en man i vår släkt som blivit totalt genomelak på äldre dar. Han är 91 år. Han blev änkling för 6-7 år sen och därefter har det...
2
Svar
23
· Visningar
3 937
Senast: pimy
·
Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
19 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp