Släkting som "ignorerar" allergier - hur hantera?

Ts, eftersom du är typ 20 år och detta har förekommit i 20 år, vad säger dina föräldrar om det hela? De borde väl hjälpt dig och sett till att du blev mätt som barn? Annars tycker jag du har ett större problem där än vad din släkting gör eller inte gör.
 
Är det förresten vanligt med allergier mot enskilda kryddor? Jag har ingen aning.

Jag är en obekräftad nötallergiker, och med det menas att jag vid ett par tillfällen fått väldigt kraftig reaktion, så kallad allergichock eller anafylaktisk reaktion, efter förtäring av nötter. Jag bär alltid med mig en adrenalinspruta som ska slås in så snart som möjligt - genom klädsel om så kräver och sen ska jag få i mig 60 kortisontabletter upplösta i vatten - något jag behöver ha tillgång till och hjälp med eftersom jag troligtvis har fullt upp med att få luft. Dock har inga allergitester visat att jag faktiskt är allergisk mot något, annat än en svag hudreaktion mot cashewnöt - vilket inte motiverar anafylaktisk chock, eller ens att jag ätit cashew när jag fått reaktionen. Jag ska alltså undvika allt vad nötter och mandel heter. Jordnötter är som du säkert vet, inte en nöt, utan en baljväxt - en ärta. Det innebär att jag ska undvika baljväxter, ärtror, bönor linser. Men också unvika curry - i denna finns ofta bockhornsklöver som är en baljväxt.
Cashewnöt, som jag hade svag reaktion på, hänger ofta ihop med allergi mot pistagenöt - som även släkt med mango och rosépeppar. Det är vanligt med korsreaktioner när man är allergisk, och korsreaktioner är kanske obegripliga för en lekman, men fullständigt logiska för en botaniker.
Är man födoämnesallergisk finns alltid risk för en kraftig reaktion, och man vet adrig mot exakt vad, eftersom man måste ha utsatts(ätit) allergenet tidigare för att få en reaktion, man reagerar aldrig vid första exponeringen.

Är man inte allergiker själv, är det inte lätt att förstå den ångest man som allergiker kan känna - bara av en så basal sak som att stoppa mat i kakhålet.
 
Hej!

Jag kan bara ge dig samma råd som jag lever efter. Ta med egen mat om du inte vågar lita på personen som bjuder.

Min sambos mamma brukade ofta bjuda på middag, vi brukade ringa både 1 och 2 gånger och alltid erbjuda oss att ta med egen mat till mig men "det är inga problem, jag fixar". Höjdaren var festmiddagen med pesto eller feta-ostfylld köttfärslimpa (jag tål inte nötter och är mycket laktosintolerant), varmrätten bestod av fisk (oh yes, ytterligare en allergi) och efterrätten var en prinsesstårta. Jag åt med andra ord sallad med potatis medan de andra satt och åt i timmar... Jippie! Efter den gången tog jag alltid med mig mat.

Ingen idé att göra nån stor grej av det - bara gilla läget och ta med sånt som är ätbart, tyvärr. Jag kan också tycka att det är respektlöst, vi har inte valt att vara allergiska.

/Lavinia, som senaste fikan på jobbet fick glädjen att stifta bekantskap med en "Lavinia-mördar-kaka". Tror inte det fanns en enda grej på den kakan jag tålde. Lyckligtvis tål jag Delicatobollar och det hade dom också köpt :-)


Känns väl egentligen lite för personligt att skriva detta såhär öppet, då jag har tillräckligt mycket info ute här för att man lätt ska kunna lista ut vem jag är IRL. Men snälla, om någon känner mig IRL, försök "bortse" från det.

Till att börja med: Jag är allergisk mot fisk, koriander och mandel. Reaktionen är att jag kräks.
Min släkt här är inte heller så stor, vi är inte ens 2-siffrigt antal personer.

Hursom. Då är det så att det är en släkting som återkommande brukar hålla i de flesta högtiderna (jul, påsk osv.) då denne har störst hus och mest plats. Jag har absolut ingenting emot varken henne eller hennes familj. Absolut inte. Men hon verkar ha något emot mig, eller jag vet inte vad.
För hon "ignorerar" mina allergier. Och har gjort så hela mitt liv.

Trots att hela min nära släkt (inte bara denna och dennes familj) bor nära, träffas vi max 5-6 ggr/år. Tyvärr. Men hursom. Då brukar jag ringa och påminna "festfixar-släktingen" om mina allergier någon vecka innan varje högtid (för när det går flera månader emellan kan man ju faktiskt glömma!), och även passa på att tipsa om märken som passar (t.ex. prinskorv utan koriander, chokladtårta utan mandel osv.). Men ändå misslyckas släktingen varenda gång med att köpa/hitta på saker utan sådant jag är allergisk emot. Varje gång är det prinskorv med koriander, 51530 sorters sill, lax, kokt potatis och prinsesstårta. Alltid slutar det med att jag äter kokt potatis och (vid påsk) en ägghalva till huvudrätt, och en banan medans övriga äter tårta.

Efter snart 20 år har jag lessnat, och idag stod jag t.om. över påsklunchen för att jag bara blir så förbannad.
Att någon annan av oss andra släktingar skulle hålla i högtiderna är tyvärr inte möjligt. Endera är de för gamla eller så har de (gäller oss) för litet hus med för dålig planlösning. Och nej, denna "glömska" släkting är inte gammal. Hon är idag i 55 års åldern.
Att köpa med sig egen mat till bara mig skulle ju kunna vara ett alternativ, men det känns som att det inte ska behövas (uppenbarligen gör det ju det, men ska det inte räcka att ringa och påminna inför varje högtid egentligen?)

Jag vet inte vad jag ska ta mig till. För utöver ovanstående problem har jag ingenting emot denna släkting. Hennes familj har jag absolut ingenting emot, och vill gärna passa på och träffa de, då vi ju som sagt träffas så få gånger per år. Men jag är så förbannat trött på kokt potatis, kokt ägg och banan. Jag vill kunna äta korven som de andra, jag vill kunna ta mig en tårtbit till efterrätt. Kan tillägga att jag varje gång brukar "skälla" lite och påtala att jag minsann ringde 1,5 veckan innan och påminde om mina allergier, men då kontrar hon bara med att "Oj förlåt, jag glömde bort. Det ska inte hända igen.". Men det gör ju det ändå.

Hur ska jag hantera problemet? Att ringa och påminna hjälps ju uppenbarligen inte. Ska jag behöva ta med mig en egen korg med mat? Eller ska jag skita i att komma varje gång, fast jag egentligen vill träffa släkten?
 
Ts, eftersom du är typ 20 år och detta har förekommit i 20 år, vad säger dina föräldrar om det hela? De borde väl hjälpt dig och sett till att du blev mätt som barn? Annars tycker jag du har ett större problem där än vad din släkting gör eller inte gör.

Exakt det här var min första tanke också.

I övrigt så framkommer det ju tydligt i tråden att det är en bedömningsfråga; vissa anser det oartigt att som gäst be om/ förvänta sig specialkost, andra att det är oartigt att som värd inte erbjuda specialkost. Jag är laktosintolerant och var tidigare även vegetarian, jag har alltid tagit med eget eller ätit det jag kunnat av vad som bjuds. Jag tycker inte att det är en stor grej eller något man behöver läsa in saker i att andra människor har dålig koll på ens specialkost. Många tror ju t.ex. att mejeriprodukter, ägg och till och med fisk är vegetariskt, oavsett hur många gånger man förklarar att så inte är fallet. Mina bästa vänner som jag träffade varje dag i skolan kunde liksom plötsligt fråga : "Hur är det nu igen, äter du kyckling eller?". Jag tänker att folk väl har annat att tänka på och det därför är lätt att glömma, helt utan ont uppsåt. Jag hade tagit med egen mat utan att göra någon grej av det, och om någon frågat sagt som det är; "Jag tål ju inte xx och yy så jag tog med zz att ha till potatisen istället".
 
Har man det i vattnet? Är inte det är man steker dem? *okunnig*

Det vanligaste sattet att tillaga Cajun (eller Louisiana) kraftor ar att gora en "kraft boil". Man oser i majs kolvar, lok, svamp, citroner, apelsiner, potatis och gronsaker tillsammans med kraftor, korv, rakor och vad man kan tanka sig blir gott. (Det ar dock noga med vad som laggs i nar och hur lange allt kokar/sjuder) tillsammans med kryddor av alla dess sorter.
"Louisiana style" innebar ocksa att man oser upp blandningen pa ett picknickbord tackt av tidningar som man sedan ater fran. Mycket gott! :d Men smakar ens i narheten som vara kraftor gor det inte!
 
Jag är så förvånad över folk som bara ignorerar allergier. Har vi gäster kollar jag ALLTID av ev allergier.
Har en vän som är allergisk mot 726367474 saker, det ÄR bökigt men jag ser det som självklart att bjuda all på mat, sen kanske det innebär att jag gör en svampsås och en rödvinssås så kan man välja och svampallergikern kan också få sås om så önskas. Jag kollar dessutom av listan eftersom jag alltid blir osäker och inte vill döda någon. BARNET tål inte gluten, jag erbjuder mig alltid att ta med/skicka med ex bröd och pasta om hen ska till vänner, på kalas mm.
Enstaka gånger tackar folk ja, annars fixar de glatt.
Jag vill inte att en gäst inte blir mätt eller äter torftigt om det inte är en 4-åring som lever på broccoli och endast broccoli.
Men jag skulle heller aldrig bryta en relation på grund av matproblem.
Jag tål inte färska tomater (bland annat), jag hoppar alltså över salladen stundtals. Gillar jag personen löser sig problemen tänker jag.
Vi har bekanta som är väldigt rara men alltid lagar för lite mat. Där äter vi innan vi går på middag;).
Kan inte du äta lite innan och se middagen som småplock? Om nu alla andra alternativ är usla?
 
Till att börja med: Jag är allergisk mot fisk, koriander och mandel. Reaktionen är att jag kräks.
Min släkt här är inte heller så stor, vi är inte ens 2-siffrigt antal personer.

Hursom. Då är det så att det är en släkting som återkommande brukar hålla i de flesta högtiderna (jul, påsk osv.) då denne har störst hus och mest plats. Jag har absolut ingenting emot varken henne eller hennes familj. Absolut inte. Men hon verkar ha något emot mig, eller jag vet inte vad.
För hon "ignorerar" mina allergier. Och har gjort så hela mitt liv.
Förr var jag mycket noga med matintoleranser/allergier och jag ansträngde mig för att vara alla till lags.
Nu är det så mycket att jag inte kan hålla ordning på det! På senaste tillställningen (ca 15 st) var det intolerans/allergi mot:
Gluten, äggvita, skaldjur, fisk, majs, mandel och mjölkprodukter.
Det var en vegetarian och en vegan med i sällskapet och några som gick på lchf eller liknande.
Sedan har vi ju några som inte tycker om vissa saker.
Hur i hela friden får man ihop något vettigt att äta med de ramarna?

Så jag har slutat anstränga mig. Är en hemsk människa, orkar inte.
Försöker hitta något som jag kan servera som det stora flertalet kan äta något av.
Meddelar exakt vad som kommer att serveras och är det så att det inte funkar för någon, får den/de personerna komplettera menyn med medtagen mat.
 
TS släkting VILL inte fixa så i det fallet r det matsäck som gäller för TS.
Men jag kan inte se att det är så svårt med alla allergier och koster.
Om man nu ändå ska handla till ett kalas så är det väl inte hela världen att köpa vegankorv.
För ts hade jag på vår påskbuffe fått byta ut köttbullarna och gjort ostpaj istället för räkpaj (billigare och enklare faktiskt).
För att få det ok till en vegan så hade jag gått in i det sortimentet och hittat någon korv och sås och struntat i att ha fetaosten i salladen.
Till en gluten, ägg, mjölkprotein funkar vegsåsen säkert och så kan man piffa upp hot dogs.
En jul på jobbet förkokade vi brysselkål, stekte på i mjölkfritt margarin och hällde sen i mango chutney i stekpannan så det fick gotta ihop sig = veganskt. Dögott. Till och med folk som inte gillade brysselkål åt.
 
Kötbullar är det koriander i. Skinka är det visserligen inte koriander i, men det kan det vara i senapen man har på.

Är det så att du missuppfattat koriander/kryddpeppar när det gäller köttbullar? Avstått från att ta för dig trots att din släkting vet att du kan äta av dem då det är kryddpeppar och inte koriander? Och visst kan du väl äta skinka utan senap på? En ordinär jul borde du som minst ha tillgång till både köttbullar och skinka att kunna äta dig mätt på förutom potatisen.
Jag tycker du ska ta med dig egen mat på träffarna, ta en god paj och bjud runt om någon annan också vill ha för det verkar vara rätt avskalade julbord etc. ni bjuds på. Jag tycker det är konstigt att dina föräldrar inte markerat eller själva tagit med mat åt dig då du var underårig. Jag hade inte accepterat att mina barn satt hungriga på varenda högtid med släkten utan löst problemet själv.
 
Är det så att du missuppfattat koriander/kryddpeppar när det gäller köttbullar? Avstått från att ta för dig trots att din släkting vet att du kan äta av dem då det är kryddpeppar och inte koriander? Och visst kan du väl äta skinka utan senap på? En ordinär jul borde du som minst ha tillgång till både köttbullar och skinka att kunna äta dig mätt på förutom potatisen.
Jag tycker du ska ta med dig egen mat på träffarna, ta en god paj och bjud runt om någon annan också vill ha för det verkar vara rätt avskalade julbord etc. ni bjuds på. Jag tycker det är konstigt att dina föräldrar inte markerat eller själva tagit med mat åt dig då du var underårig. Jag hade inte accepterat att mina barn satt hungriga på varenda högtid med släkten utan löst problemet själv.
Jag håller relativt mycket med. Och undrar som du om eventuell förväxling kryddpeppar/koriander.

Det finns så många enkla fixningar av julbordsmat/påskmat/midsommarmat, som gör att många fler kan äta ur fler serveringsfat. Det enklaste är att inte blanda ihop så mycket på serveringsfaten, utan håll saker separerade, t.ex. "ägghalvor med räkor och majonnäs" kan serveras som: ägghalvor på ett fat, majonnäs i en skål, räkor i en annan skål...Enkelt, det är fritt att ta bara ägg, bara majonnäs (och ha till något annat), eller bara räkor, eller att kombinera...

Dessutom så hjälps vi åt med att laga mat, men har absolut inte knytkalas. Istället så gör de som vill och kan sådant det är bra på: någon gör hembakt vört, någon gravar lax, någon lägger in en sorts sill, någon annan en annan sorts sill. Men det är genom pratat vem som gör vad, alla som gillar att laga mat blir glada, och ingen som inte gillar att laga mat behöver jobba ihjäl sig.

Några exempel
Till jul så avstår jag/vi att blanda in sill i sillsalladen (den görs hos oss utan grädde) t.ex.
Det finns alltså en "rödbets/potatis/äpple/lök-sallad" som funkar för veganer, vegetarianer och dem som inte tål eller gillar sill. Sillen står bredvid, och det är fritt att ta eller inte ta av den. Bredvid står också gräddfil som eventuellt tillbehör. Den salladen gillas också av dem som inte äter sill, funkar som tillbehör till skinkan dessutom.
Det finns t.ex. rödkål, och vegetariska sallader och röror (t.ex. någon/några varianter av bönsallad, och kanske hummus), både med och utan mjölkprodukter, samt t.ex. falafel (som ersätter köttbullar och skinka för veganen), och varma grönsakstillbehör, så förutom sill, gravad lax, köttbullar, och prinskorv så blir det svårt att inte hitta något som duger för de flesta. Veganen brukar dessutom ta med (eller tillaga på plats) någon eller några spännande rätter, som alla kan få smaka på. Och så flera sorters bröd, smör och ost.

Har skinkan griljerats med senap, så kan man förhoppningsvis skära bort fettkappan/det griljerade, om inte allergin är så allvarlig? Eller utlöses magsmärtorna/kräkandet av enstaka molekyler av senap?

Till vår lindrigt nötallergiska person (ingen risk för allergichock, utan "bara" risk för obehag), så avstår vi från sådant som "tårta med nötbottnar", men skulle det serveras något bakverk som vinner mycket på hackad rostad mandel ovanpå, så lämnas ett stycke/en hörna fri från hackad mandel...Den personen klarar av om det kommer någon enstaka bit hackad mandel på fatet, och petar bort, men brukar inte reagera om en på "enstaka bit" mandel hamnar i munnen, så förfarandet är OK för den personen.
Vore allergin mer allvarlig, så skulle vi naturligtvis skippa allt sådant där allergirisk föreligger.

Vi brukar vara 8-10 personer vid släktträffar och julbord.

Visst finns det spänningar av olika slag mellan släktingarna, men maten (som egentligen är central för flera va deltagarna) får inte bli något som adderar till spänningarna, "vi" löser detta genom att "prata ihop oss".

Jag blir fundersam över om det kan vara så att TS ursprungsfråga egentligen handlar om kommunikationsproblem och spänningar i släkten, snarare än om mat?
TS är ju inte så gammal, så om det här med icke fungerande rätter vid släktträffar har pågått länge, så borde ju TS föräldrar hjälp till att "styra upp" maten för typ åtminstone 10 år sedan?
 
@skogaliten och @Sar

Tittar ni tidigare i tråden så ser ni att tex Felix delikatessköttbullar innehåller koriander. Så det behöver inte alls vara någon förväxling mellan kryddpeppar och koriander.

(varför man skulle vilja ha koriander i köttbullarna är för mig oförståeligt, men det förekommer nog, även i hemmagjorda)
 
@skogaliten och @Sar

Tittar ni tidigare i tråden så ser ni att tex Felix delikatessköttbullar innehåller koriander. Så det behöver inte alls vara någon förväxling mellan kryddpeppar och koriander.

(varför man skulle vilja ha koriander i köttbullarna är för mig oförståeligt, men det förekommer nog, även i hemmagjorda)
Ja, jag har sett det, men jag vet att det är väldigt vanligt, även för hemrullade julköttbullar, att det ingår Kryddpeppar, men ovanligt med Koriander.

Det gäller även sådant som Julkorv, Julprinskorv, leverpastej med mera, att Kryddpeppar är väldigt vanligt i julvarianter, medan Koriander förekommer, men är mer ovanligt...
 
Ja, jag har sett det, men jag vet att det är väldigt vanligt, även för hemrullade julköttbullar, att det ingår Kryddpeppar, men ovanligt med Koriander.

Det gäller även sådant som Julkorv, Julprinskorv, leverpastej med mera, att Kryddpeppar är väldigt vanligt i julvarianter, medan Koriander förekommer, men är mer ovanligt...
Googlar man så innehåller de flesta julköttbullsrecept kryddpeppar, medan köttbullar koriander bara ger träffar på recept med asiatisk eller afrikansk smakprofil.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Exakt det här var min första tanke också.

I övrigt så framkommer det ju tydligt i tråden att det är en bedömningsfråga; vissa anser det oartigt att som gäst be om/ förvänta sig specialkost, andra att det är oartigt att som värd inte erbjuda specialkost. Jag är laktosintolerant och var tidigare även vegetarian, jag har alltid tagit med eget eller ätit det jag kunnat av vad som bjuds. Jag tycker inte att det är en stor grej eller något man behöver läsa in saker i att andra människor har dålig koll på ens specialkost. Många tror ju t.ex. att mejeriprodukter, ägg och till och med fisk är vegetariskt, oavsett hur många gånger man förklarar att så inte är fallet. Mina bästa vänner som jag träffade varje dag i skolan kunde liksom plötsligt fråga : "Hur är det nu igen, äter du kyckling eller?". Jag tänker att folk väl har annat att tänka på och det därför är lätt att glömma, helt utan ont uppsåt. Jag hade tagit med egen mat utan att göra någon grej av det, och om någon frågat sagt som det är; "Jag tål ju inte xx och yy så jag tog med zz att ha till potatisen istället".

Fast det beror på att många vegetarianer äter just de produkterna. Vet inte hur många "vegetarianer" som äter både fisk och kyckling. Det är omöjligt att veta om man inte hör med personen direkt.
 
Fast det beror på att många vegetarianer äter just de produkterna. Vet inte hur många "vegetarianer" som äter både fisk och kyckling. Det är omöjligt att veta om man inte hör med personen direkt.

Det finns inga vegetarianer som äter kyckling och fisk. Äter man fisk och kyckling så är man nämligen inte vegetarian. Du kan alltså utgå ifrån att säger någon att hen är vegetarian så menar hen ordets betydelse. Dvs. hen äter inte kött vilket kyckling och fisk är. Att vissa hittar på egna betydelser för ett ord kan man inte utgå ifrån utan man får självklart utgå ifrån att människor syftar på den vedertagna betydelsen när de säger ett ord. Ska vi börja utgå ifrån att folk har egna betydelser för ord så blir det väldigt väldigt jobbigt. Då vet snart ingen vad någon menar och vi kan skippa språk helt och hållet.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 541
Senast: TinyWiny
·
Relationer Såhär i bröllopstider har jag fått en inbjudan för någon månad sedan. Mamma ska gifta sig med sin sambo sedan många år tillbaka. Jag är...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 407
Senast: Avalbane
·
Relationer Vi har en man i vår släkt som blivit totalt genomelak på äldre dar. Han är 91 år. Han blev änkling för 6-7 år sen och därefter har det...
2
Svar
23
· Visningar
3 919
Senast: pimy
·
Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
19 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp