Hästfolk pålitliga, ja, men inte alltid (obs långt)

Sv: Hästfolk pålitliga, ja, men inte alltid (obs långt)

Jag är också 90-talist, skulle aldrig drömma om att strunta i att ta hand om hästar jag fått ansvar att ta hand om. ;)

Men det låter bedrövligt, men jag är samtidigt inte förvånad. Tycker att det finna många liknande människor inom hästfolket.
 
Sv: Hästfolk pålitliga, ja, men inte alltid (obs långt)

Usch så hemskt! Vilka otrevliga människor! :mad:
Hoppas du hittar en bra medryttare snart! :bow:

Jag har själv varit både betalande medryttare och "gratis medryttare". I båda fallen var det personerna själva som frågade mig efter att andra hade rekomenderat mig då jag kände hästarna väl sen innan.

Har också varit betalande fodervärd och "gratis fodervärd", lika i detta fallet, ägarna har kontaktat mig.

Och i båda fallen var jag precis lika noga, har jag hand om en häst bara så för en dag så är det väl klart att jag sköter om den så bra som jag bara kan, som om den vore min egen! (Är född 1989 om det spelade in)


Usch, jag blir så ledsen när jag läser om människor med så lite respekt för både människa och djur!
 
Sv: Hästfolk pålitliga, ja, men inte alltid (obs långt)

Det är svårt att förstå hur vissa kan ha mage att bete sig så, vill de bli behandlade så själva? Är det fullt normalt för dem att ha gå igenom livet med så lite ansvarskänsla och hur klarar de sig med jobb och dylikt? Chefen har nog inte samma förståelse för att man inte dyker upp utan sjukanmälning eller hör av sig först sent på kvällen ...
Själv har jag inte varit med om så illa saker när jag sökte medryttare, det konstigaste var väl att den ena tjejen bara red en gång efter provridningen och sedan skickade ett sms att hon inte kunde komma ut mer, utan förklaring. En annan tjej till samma häst gjorde likadant med anledning av att hon plötsligt skulle flytta till en annan stad följande vecka, lite dålig framförhållning där kanske. Men jag ska vara tacksam över att de ens hörde av sig förstår jag när jag läser din och andras trådar. Berodde nog mer på att hästen inte passade med dem eftersom han kunde bete sig riktigt konstigt med andra ryttare när jag inte var med och det går ju inte att klandra dem för.
Nu är jag själv medryttare och jag skulle aldrig drömma om att slarva i stallet eller inte höra av mig om jag inte kan komma ut. Förra veckan cyklade jag några kilometer till stallet trots feber och halsont för att mocka och pyssla bara för att ägaren var bortrest. Jag orkade dock inte rida men frågade hästens förra ägare om hon ville göra det istället (okej för nuvarande hästägare). Ser inte det som något imponerande eller konstigt utan bara att man tar det ansvaret man har tagit på sig.
 
Sv: Hästfolk pålitliga, ja, men inte alltid (obs långt)

Vilken otur du har haft. Hoppas du hittar nån vettig person.

Jag har alltid, förutom vid ett tillfälle, varit medryttare gratis. När jag betalade fick jag dessutom inte vara i stallet om ingen var hemma. Det kunde ju hända nåt.. Tjejen hade två hästar och vi följdes alltid. Det var väl föräldrarna som bestämde att jag inte fick vara där när ingen var hemma, men jag ahde hellre förstått det om jag var 15. Nu var jag 24 eller 25 när jag var medryttare på den hästen.

Hästen jag var emdryttare på före min nuvarande fick jag genom en gammal klasskompis då det var hennes mammas häst. Hon ville inte ha betalt utan ville bara ha hjälp. Hon som hon hade hästen hos ville också ha lite hälp med sin häst så när den första var tvungen att avlivas för att den var sjuk och aldrig blev bättre gick jag bara över till den här. Jag betalar ingen nu heller då hon bara vill ha hjälp för att tiden inte räcker till. Jag hjälper till att mocka i hagen ibland, har hjälpt till att bära in höbalar när dom har hämtat det, hjälpt till lite när dom har fixat med hagtråd...Jag hjälper gärna till ibland när hon ber om det eftersom jag inte behöver betala. Och att packa höpåsar, fodra, mocka hagen, det hör ju till när man är medryttare. Tycker i alla fall jag. Att jag rider gratis betyder ju inte att jag inte har något ansvar eller skyldigheter.

Jag har varit med om att hästägaren inte hör av sig igen.... Jag var medyrrare på en häst, ägaren var en tjej som jag sommarjobbat med några år tidigare. Efter att jag varit medryttare nån vecka fick hon lite problem med hästen. Hon hade inte haft den så jättelänge så hästen testade väl lite grann. Hon ville i alla fall reda ut det själv, men skulle höra av sig när det blev bättre. Gjorde hon det? Nej...
 
Sv: Hästfolk pålitliga, ja, men inte alltid (obs långt)

Har aldrig haft någon medryttare (detta är en av anledningarna), men av det jag kunnat läsa här på forumet tidigare och vad jag hört från andra är det tyvärr väldigt vanligt att folk beter sig såhär, särskilt medryttare som kanske inte känner samma ansvarspress som en hästägare eller en fodervärd. Tyvärr tycks vissa tro att det är någon form av turridning/ridskola/ponnyridning där de är där för att rida och någon annan ska fixa upp efter dem. Många ser det nog som en ren intresse-grej och inte som ett ansvar att komma och rida x antal gånger i veckan, vilket resulterar i att personen dyker upp lite när det passar, orkar man inte så kommer man inte. Är det en fest på kvällen som är roligare än att mocka till medishästen får hästen stå i sin egen skit medan medryttaren är ute och roar sig. Är det för dåligt väder orkar man inte komma ens för att mocka/fodra/ta in.

Visst finns det bra medryttare, men av vad jag kunnat läsa måste man plöja genom minst 5-6 skitstövlar innan man hittar någon som är vettigt funtad.
 
Sv: Hästfolk pålitliga, ja, men inte alltid (obs långt)

Håller med dig helt och fullt. Tar man på sig ett ansvar så får man "ro båten i land". Visst kan det dyka upp saker som förhindrar, men då hör man av sig. Att kommunicera kan ju inte vara så svårt.
 
Sv: Hästfolk pålitliga, ja, men inte alltid (obs långt)

Tro mig, jag skäms ofta för min generation :crazy: :mad:

//Liten, mycket ansvarstagande f. -91 som sliter hårt för det jag vill ha.
 
Sv: Hästfolk pålitliga, ja, men inte alltid (obs långt)

Jag har så svårt att förstå sådant beteende. Man är väl extra försiktig och noga med andras prylar?!?
Jag har iofs varit med om tvärt om. Min senaste sköthästs matte är en riktig slarva. Det var jag som fick göra rent bettet innan jag kunde tränsa och det var jag som gjorde allt extra puts och pyssel. Hon sköljer inte ens ur mathinken när hästen ätit. Skulle hon själv vilja äta på en tallrik med hela veckans matrester kvar?!?
 
Sv: Hästfolk pålitliga, ja, men inte alltid (obs långt)

Det är väldigt vanligt med slarviga medryttare och andra hästmänniskor öht, det är därför man tar betalt av dom i förskott för annars kommer dom och går som dom känner för och är slarviga med utrustning och hästar (givetvis finns undantag, alla är inte puckon), dom har ju ingenting att förlora på att missköta saker och ting.

Jag förstår däremot inte att folk ens kan med att inte sköta om saker man lånar, samma med foderhästar osv. Hur man kan lämna tillbaka någonting i sämre skick än vad det var när man tog det. Jag kände stor press på att lämna tillbaka min foderhäst i mycket bättre form tex som jag hade innan jag köpte egen. Jag hade tyckt det var otroligt pinsamt att lämna tillbaka en häst i sämre kondition än när jag tog den.

Hästfolk är inte att lita på helt enkelt.
 
Sv: Hästfolk pålitliga, ja, men inte alltid (obs långt)

*kl*

Jag som är medis..blir beklämd av att höra hur folk är. Vi pratar djur, vi pratar vänner..man svinker inte bästa vännen!
 
Sv: Hästfolk pålitliga, ja, men inte alltid (obs långt)

Det är väldigt dålig stil, man tkr ju att hur svårt ska det va att bara höra av sig!? Jag har varit med om detta en gång och ja det var en 90-talist...
 
Sv: Hästfolk pålitliga, ja, men inte alltid (obs långt)

Fast de där är ju inga hästfolk, bara för att man rider är man inte hästmänniska utan mer människor som ägnar sig åt hästar (oftast bara när dom själva känner för det).
 
Sv: Hästfolk pålitliga, ja, men inte alltid (obs långt)

Jag har träffat på en hästtjej som absolut inte gick att lita på. Hon lovade en massa saker som hon till 99% aldrig höll. Hon lånade pengar och saker från folk i stallet som hon givetvis inte lämnade tillbaka (duktig på att dupera folk så ingen krävde tillbaka det utlånade). Hon var i 30-årsåldern och gick på hälsohögskola och då inbillade jag mig att det ska vara en pålitlig person med tanke på hennes framtida ansvarsfulla yrke. Ojdå, det glömde jag bort, sa hon bara å flinade när hon kom på efter flera dagar eller veckor att hon hade glömt göra något som hon hade lovat. Ofta gjorde hon sig onåbar dom dagar när hon hade lovat göra något speciellt.
 
Sv: Hästfolk pålitliga, ja, men inte alltid (obs långt)

Vi kan vända på det. Om DU har tagit på dig att se till att hästen blir riden eller motionerad så tar man oxå sitt ansvar även om man letar flera medryttare.
Jag skulle ALDRIG släppa ut en okänd ryttare på en häst som du själv knappt känner- som du ansvarar för. Jag skulle se denna hantera o rida på volten o sen följa med ut.

Hur många ggr har den ridits ut av dig?
Hur mkt har hästen stått innan den provreds av den "slarviga" ryttaren?
Hände ngt? Gick det bra?
Det är för mig det mest troliga scenariot o tjejen avgick o kanske känner sig lurad.

Vem vet:confused:
 
Sv: Hästfolk pålitliga, ja, men inte alltid (obs långt)

Men första tjejen kom ju inte ens ut och tittade på hästen!

TS; min uppfattning är att "hästfolk" INTE är pålitliga, men då definierar jag ju hästfolk som alla som håller på med hästar och ridning och det kanske inte är rätt ;)
 
Sv: Hästfolk pålitliga, ja, men inte alltid (obs långt)

Jaghade för många år sedan mor och son som skulle hjälpa mej att motionera våra hästar.
Och redan från början talade vi om att det var frågan om ridning MED mej som gällde.

Efter ca 5-6 veckor ringde hon och sa att dom inte ville fortsätta för dom kände sej övervakade och att hon minnsan kunde det där med hästar och därför inte behövde övervakas när dom skulle rida och fick dom inte rida själva ville dom inte fortsätta.....

Öhhh, vitsen med att dom kom och red var ju att JAG MÅSTE pga medicinska själ ha någon/några som red tillsammans MED mej...
INTE att dom skulle rida själva..... Då hade jag ju fortfarande ingen som red MED mej...

Dessutom skulle jag ALDRIG släppa ut någon jag känt så lite tid ensam ut på någon av mina hästar.... oavsett om dom ridit hela sitt liv....

NU har mina hästar varsin helt UNDERBAR ryttare som får rida hästarna som dom själva vill. Och dom rider självklart nästan alltid tillsammans med någon.
För det är väl det som är hela kärnan med att kunna rida när man skrittar fram i skogen medans fåglarna sjunger och solen värmer och man bara sitter tyst tillsammans med en god vän.... :love: :love: :love:
 
Sv: Hästfolk pålitliga, ja, men inte alltid (obs långt)

Jag har haft en medryttare.

efter ngt år fick hon inte mocka längre då hon tagit ut hela torvbädden.

Sen var jag i stallet samtidigt en gång o såg med egna ögon på långt håll att hon red på en ridbana i nästan 2 h.
Min kompis pappa hade mött henne i mörkret en gång o sa att hästen kom i galopp uppför en brant stenig backe. Jag trodde inte på honom....då.

Hon hade hunden i sadeln o den blev repig av klorna. Jag trodde att hon kanske satt av o drog med jackans blixtlås, innan jag såg tricket som hon hade lärt den.

Droppen var när hon badade hästen utomhus i feb. när jag var borta.
En häst som aldrig rullade sig o hade täcke.

hästen hade en muskelskada i korset o fick absolut inte bli kall o blev sen halt trots pågående medicinering. Hon visste om det mkt väl.

Nej jag kommer aldrig att ha ngn mer "hjälp".
 
Sv: Hästfolk pålitliga, ja, men inte alltid (obs långt)

Är det yngre människor du provat att ha som ridhjälp? Jag har många gånger stött på vänner som blivit besvikna på yngre hästmänniskors brist på ansvar och också råkat ut för det själv! Själv så undviker jag i det längsta att fråga yngre hästmänniskor om hjälp! Undantaget är ju om jag personligen känner ungdomen mycket väl och litar på dem.

Jag håller mig numera kategoriskt till vuxna medhjälpare (passerat tonårstiden med flera år), har mycket bättre erfarehet av det!
 
Sv: Hästfolk pålitliga, ja, men inte alltid (obs långt)

Då förstår jag varför du är emot medryttare så mkt. Inte kul när man litar på någon och den bara förstör. Rida med hunden :crazy: och bada utomhus i februari, för nu är det Sverige vi pratar om va? Och då är det ju inte precis härligt behagligt väder. och galoppera upp för riktigt branta, steniga backar :grin:...Nej en sån medryttare är inte mkt att hänga i julgranen, då är det betydligt bättre att va utan helt.
 
Sv: Hästfolk pålitliga, ja, men inte alltid (obs långt)

[QUOTEJag förstår däremot inte att folk ens kan med att inte sköta om saker man lånar, samma med foderhästar osv. Hur man kan lämna tillbaka någonting i sämre skick än vad det var när man tog det. Jag kände stor press på att lämna tillbaka min foderhäst i mycket bättre form tex som jag hade innan jag köpte egen. Jag hade tyckt det var otroligt pinsamt att lämna tillbaka en häst i sämre kondition än när jag tog den.

Hästfolk är inte att lita på helt enkelt.[/QUOTE]
Jag förstår det inte heller. De borde ha ett samvete och lite ansvarskänsla.
Däremot har jag tack och lov inte drabbats mycket av detta. De flesta jag möter är väldigt ansvarsfulla och noggranna, så i allmänhet tycker jag att jag kan lita på hästfolk.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag kan bli irriterad när folk skickar meddelanden på t ex Messenger eller sms mitt i natten och väcker mig. Det händer ganska ofta att...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
10 109
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 626
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 857
Senast: Solstig
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 589
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp