Hästfolk pålitliga, ja, men inte alltid (obs långt)

Sv: Hästfolk pålitliga, ja, men inte alltid (obs långt)

Vi kan vända på det. Om DU har tagit på dig att se till att hästen blir riden eller motionerad så tar man oxå sitt ansvar även om man letar flera medryttare.
Jag skulle ALDRIG släppa ut en okänd ryttare på en häst som du själv knappt känner- som du ansvarar för. Jag skulle se denna hantera o rida på volten o sen följa med ut.
ja det är så jag resonerar. Självklart tar jag det ansvar jag tagit på mig. Något annat finns inte i min värld.
Hur många ggr har den ridits ut av dig?
Jag rider den regelbundet. (och har ridit hästen innan den kom hit)
Hur mkt har hästen stått innan den provreds av den "slarviga" ryttaren?
Hände ngt? Gick det bra?
Hästen hade inte stått alls. Det hände ingenting utan gick bra.
Det är för mig det mest troliga scenariot o tjejen avgick o kanske känner sig lurad.
Den tjejen (nr 2, som jag beskrve som slarvig) har fortsatt komma. Det hade blivit något misstag med dagen. Det löste sig. Slarvet blev jag av med genom att sätta upp en tydlig lapp med stallrutiner.
Det är den första som jag är besviken på. Henne känner jag ju sedan många år och umgås med hennes mamma. Jag hade aldrig trott att hon skulle vara så ansvarslös. Om man får förhinder eller något händer så hör man ju av sig. Det hör till normalt hyfs. Men hon svarade inte på 10 telefonsamtal eller 3 sms. Kom inte den dagen vi gjort upp och hörde öht inte av sig alls. Det är dåligt. (och hennes mamma tyckte det hela var rätt jobbigt, vilket jag förstår)
 
Sv: Hästfolk pålitliga, ja, men inte alltid (obs långt)

Jag tycker att det är sorgligt att höra alla dessa tråkiga historier. Ibland kan man dock också missförstå varandra.

Jag var (betalande) medryttare på en häst. När jag träffade ägaren första gången förklarade jag att jag hade ett jobb som ibland kan innebära att jag hastigt måste jobba kvällar och då inte kan komma. I och med att hästen stod på familjens gård sa hon att det inte var något problem.
Nu gick det väldigt bra i ca två månader, men sen en vecka bröt helvetet lös på jobbet och båda mina riddagar den veckan blev jag tvungen att lämna återbud.

Efter det fick jag en utskällning som heter duga och blev kallad både oansvarig och opålitlig.
Uppenbarligen hade vi missförstått varandra någonstans, hennes version skulle säkerligen låta annorlunda än min.
 
Sv: Hästfolk pålitliga, ja, men inte alltid (obs långt)

Ja det är ju jätteviktigt att man är tydligt. Missförstånd kan ju dyka upp. (Så var ju fallet med ryttare 2 som jag beskrev i tråden.) Men det är ju viktigt att ta reda på vad som hänt först, innan man drar iväg och blir arg tycker jag. Kan man kommunicera så löser man sånt. (och det funkar ju om båda parter vill kommunicera)
 
Sv: Hästfolk pålitliga, ja, men inte alltid (obs långt)

Fast där förstår jag henne faktiskt! Jag hade aldrig kunnat ha en medryttare som inte vet om hon kan komma eller inte, och båda dagarna, det är ju inte okej, tycker du det själv? :crazy:

Att det händer nån gång eller två under ett år är en annan sak...
 
Sv: Hästfolk pålitliga, ja, men inte alltid (obs långt)

Fast där förstår jag henne faktiskt! Jag hade aldrig kunnat ha en medryttare som inte vet om hon kan komma eller inte, och båda dagarna, det är ju inte okej, tycker du det själv? :crazy:

Att det händer nån gång eller två under ett år är en annan sak...

Men nu hade ju HelenK faktiskt talat om för den hästägaren att det kunde inträffa.
Har man då som hästägare ändå godkänt medryttaren på de villkoren får man ju faktiskt räkna med att det kan hända, annars hade ju inte medryttaren förvarnat om det?

Så jag tycker den hästägaren får skylla sig själv om denne inte kan klara av avhopp från medis i sista minuten pga jobb när denne förvarant om att det kan inträffa.

Däremot i TS fall när folk som man förväntar sig ska komma inte kommer utan att ens ringa/smsa om återbud är förkasteligt.
 
Sv: Hästfolk pålitliga, ja, men inte alltid (obs långt)

Däremot i TS fall när folk som man förväntar sig ska komma inte kommer utan att ens ringa/smsa om återbud är förkasteligt.
[/QUOTE]
Som avslutning på den här historien kan jag berätta att nr 2, som var ledsen att det blivit missförstånd förra veckan, inte kom idag. När klockan närmade sig åtta på kvällen skickade jag ett sms och undrade om hon var försenad eller inte skulle komma. Vid 22 fick jag svar: "Hej! Jag har fått gå in och jobba extra idag, så tyvärr ingen ridning".
Där räckte det för mig. Hon har fått sina chanser. Nu är hon inte aktuell längre. Visst kan man få ställa in ridningen om det blir jobb. Det har jag full förståelse för, men varför hade hon inte hört av sig till mig? Det gör man om man har lite ansvarskänsla. I det läger skulle jag ha ringt eller skickat ett sms direkt när jag fått reda på att jag skulle jobba. Nej. Nu är vi bara personer i stallet som jag vet att jag kan lita på. Lite extra jobb och lite bökigt blir det, men mycket hellre det. Nu vet jag vad som händer och kan planera därefter.
Ha det gott alla!!:)
 
Sv: Hästfolk pålitliga, ja, men inte alltid (obs långt)

bigganl -
Wow..jag blir helt förundrad över hur folk agerar! Det över går lite mitt förstånd hur man kan bara skita i ett åtagande.
 
Sv: Hästfolk pålitliga, ja, men inte alltid (obs långt)

Har träffat på flertalet såna medryttare.

En medryttare jag hade kom 9 ggr på ett år.
Det var klassiskt med att få ett sms kl 20 på kvällen "hinner inte idag".

Har en tjej nu som kommer ibland som är duktig, gör det denne ska! Hinner inte rida så mkt pga sena jobbtider men har iaf varit pålitlig! hjälpt till i 3 år.
 
Sv: Hästfolk pålitliga, ja, men inte alltid (obs långt)

bigganl -
Wow..jag blir helt förundrad över hur folk agerar! Det över går lite mitt förstånd hur man kan bara skita i ett åtagande.

japp. Mitt också, men det är väl bara att inse att folk är olika.
 
Sv: Hästfolk pålitliga, ja, men inte alltid (obs långt)

Som flera redan skrivit så har nog alla som sökt medryttare varit med om det, tyvärr..

Jag har haft flera som har påstått sig vara sååå ambitiösa och seriösa och som kommit tre gånger första veckan och sen aldrig mer.. En annan kom regelbundet två gånger i veckan i flera månader, men varje gång var jag där för att hjälpa henne (med ett långsiktigt samarbete i tankarna) för att hon skulle känna sig trygg och säker (osäker ryttare som inte ridit på ett tag), efter tre månader bara uteblir hon. När jag får tag på henne och uttrycker att jag är besviken att hon åtminstone kunde hört av sig så tycker hon att "jag har ju betalt för mig så du ska inte klaga" - som om jag har medryttare för att tjäna pengar... :crazy:

Gör ett nytt försök och har hittat en som verkar seriös så vi får se. Av min egen erfarenhet att döma så vill jag numera ha "vuxna" medryttare, gärna typ 40 + med barn, då brukar man ha lärt sig ta lite ansvar, och då är jag själv bara 25..
 
Sv: Hästfolk pålitliga, ja, men inte alltid (obs långt)

Känns som att du är lite för godtrogen som jag .

Hade en medryttare på min ponny innan det var bra dem första veckorna om jag inte missminner mig .
En dag dyker hon bara inte upp , får inte tag i människan , funderar på om det har hänt någonting!!??
Kommer inte dagen därpå , efter en vecka dyker hon plötsligt upp och står och ryktar min häst som inget hade hänt .
Säger till henne med en vänlig ton men detta upprepades allt mer och tillslut var jag bara så trött på det.
Hon får packa ihop sina grejor men efter en månad ber hon att få komma tillbaka, och jag så dum säger ja .
Skärper sig två veckor ca sen är det samma visa igen , tröttsamt säger jag bara ..!!
Om man vet att man inte orkar eller har tid kan man vara så pass ärlig och bara tala ut om det eller ..!!??
 
Sv: Hästfolk pålitliga, ja, men inte alltid (obs långt)

Fast där förstår jag henne faktiskt! Jag hade aldrig kunnat ha en medryttare som inte vet om hon kan komma eller inte, och båda dagarna, det är ju inte okej, tycker du det själv? :crazy:

Att det händer nån gång eller två under ett år är en annan sak...

Om du aldrig skulle kunna ha en medryttare som inte vet om hon kan komma eller inte, så är det väl väldigt dumt att skaffa en sån medryttare. Jag tyckte att jag hade varit tydlig med hur situationen såg ut för mig, men uppenbarligen inte tydlig nog.
 
Sv: Hästfolk pålitliga, ja, men inte alltid (obs långt)

Om du aldrig skulle kunna ha en medryttare som inte vet om hon kan komma eller inte, så är det väl väldigt dumt att skaffa en sån medryttare. Jag tyckte att jag hade varit tydlig med hur situationen såg ut för mig, men uppenbarligen inte tydlig nog.

Kan man inte ens tala om i tid att man inte kommer så ska man inte påstå att man kan vara medryttare.

Måste tillägga att min medryttare har ringt EN gång på tre år och sagt att hon inte kan ta hästen eftersom hon behövt hoppa in och jobba akut. Dock så "stal" jag henne när hennes gamla medryttarhäst blivit långtidsskadad så jag visste att hon gick att lita på från början.
 
Sv: Hästfolk pålitliga, ja, men inte alltid (obs långt)

Kan man inte ens tala om i tid att man inte kommer så ska man inte påstå att man kan vara medryttare.

Måste tillägga att min medryttare har ringt EN gång på tre år och sagt att hon inte kan ta hästen eftersom hon behövt hoppa in och jobba akut. Dock så "stal" jag henne när hennes gamla medryttarhäst blivit långtidsskadad så jag visste att hon gick att lita på från början.

Fast det är väl upp till varje person att avgöra vad som funkar för dem. Varför ska du ha rätten att avgöra vad som är en medryttare och inte?:confused:
Jag var medryttare hos en annan ägare i ett år under samma förutsättningar och det fungerade alldeles utmärkt för oss båda.
 
Sv: Hästfolk pålitliga, ja, men inte alltid (obs långt)

En medryttare enligt mina definitioner är en person som rider och/eller tar hand om hästen "sina dagar" enligt överenskommelse med ägaren. Vill man varken rida eller ta hand om hästen så kan man inte påstå att man vill vara medryttare eftersom det är den normala uppfattningen om vad en medryttare är. Sen är det klart att upplägget varierar mellan alla hästägare/ryttare. Vill man bara rida när det passar en själv och kunna avboka med någon timmes varsel är ridskola ett utmärkt alternativ.

Sen skulle jag iof inte heller ha några problem med att ha en person som betalade ett par hundralappar i månaden och sen enligt överenskommelse aldrig gjorde något med hästen men då blir det nog snarare någon sorts hästfadder.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästfolk pålitliga, ja, men inte alltid (obs långt)

En medryttare enligt mina definitioner är en person som rider och/eller tar hand om hästen "sina dagar" enligt överenskommelse med ägaren. Vill man varken rida eller ta hand om hästen så kan man inte påstå att man vill vara medryttare eftersom det är den normala uppfattningen om vad en medryttare är. Sen är det klart att upplägget varierar mellan alla hästägare/ryttare. Vill man bara rida när det passar en själv och kunna avboka med någon timmes varsel är ridskola ett utmärkt alternativ.

Sen skulle jag iof inte heller ha några problem med att ha en person som betalade ett par hundralappar i månaden och sen enligt överenskommelse aldrig gjorde något med hästen men då blir det nog snarare någon sorts hästfadder.

Men...Då är din definition på "medryttare" samma som min.
Jag red och tog hand om hästen "mina dagar" enligt överenskommelse med ägaren. Och om man varken vill rida eller ta hand om hästen så bör man under inga omständigheter vara medryttare.
Vad bra, då är vi ju överens :idea:
 
Sv: Hästfolk pålitliga, ja, men inte alltid (obs långt)

Nej jag har faktiskt inte varit med om det. Har tidigare haft medryttare till min häst och det fungerade väldigt bra. Min syster har varit (och är) medryttare sedan många år på olika hästar och hon skulle aldrig slarva med hästarna. Hon är lika noga med dem som om det vore deras egna. Har själv varit medryttare för länge sedan och jag skulle heller aldrig slarvat med detta. Mina erfarenheter är därför enbart goda sedan tidigare och jag blev förvånad över detta konstiga beteende.
Nu vill jag inte ha medryttare till min egen häst så det är flera år sedan jag hade med medryttare att göra. I det här fallet med extrahästen som står hos oss blev det lite speciellt upplägg. Nu har vi en bra och fungerande lösning med enbart pålitliga och ansvarsfulla ryttare.
 
Sv: Hästfolk pålitliga, ja, men inte alltid (obs långt)

Känns som att du är lite för godtrogen som jag .
Kanske, kanske inte. jag utgår från mig själv och mina tidigare erfarenheter av medryttare, samt alla jag känner som varit medryttare. Det är så självklart för mig att man tar det ansvar man tagit på sig. Det hör till normalt hyfs att höra av sig om det uppstår problem (vilket det mycket väl kan göra). Det är också normalt hyfs att följa regler och rutiner i stallet där man håller till. Kan man inte acceptera regler ska man inte säga ja. Det är hänsynslöst mot både människor och djur att strunta i sina åtaganden.

Hade en medryttare på min ponny innan det var bra dem första veckorna om jag inte missminner mig .
En dag dyker hon bara inte upp , får inte tag i människan , funderar på om det har hänt någonting!!??
Kommer inte dagen därpå , efter en vecka dyker hon plötsligt upp och står och ryktar min häst som inget hade hänt .
Skamligt. Att hon inte skämdes. Hur är sådana människor uppfostrade?

Säger till henne med en vänlig ton men detta upprepades allt mer och tillslut var jag bara så trött på det.
Hon får packa ihop sina grejor men efter en månad ber hon att få komma tillbaka, och jag så dum säger ja .
Skärper sig två veckor ca sen är det samma visa igen , tröttsamt säger jag bara ..!!
Om man vet att man inte orkar eller har tid kan man vara så pass ärlig och bara tala ut om det eller ..!!??
Klart att du i det läget borde sagt nej, men jag kan förstå dig, för man vill ju ge alla en chans och man hoppas ju på att förbättring ska ske. Det var välvilja från din sina som hon inte tog på allvar. synd.
Ville de bara kommunicera så skulle mycket lösa sig, men att bara strunta i att komma och ens höra av sig. Det är enbart nonchalant och respektlöst.
 
Sv: Hästfolk pålitliga, ja, men inte alltid (obs långt)

Det där har jag varit med om 1000 miljoner gånger.. :angel:

Det enda sättet att överhuvudtaget komma i kontakt med seriöst hästfolk är att ta betalt av medryttare för varje gång jag låtit folk komma och rida mina hästar gratis så missköter dom sig genom att inte komma eller genom att slarva med hästen. När jag tagit betalt så har det kommit seriöst folk så mitt tips till dig är, ta en peng för att de kommer och rider så ska du se att det blir andra bullar.. ;)
 
Sv: Hästfolk pålitliga, ja, men inte alltid (obs långt)

Det där har jag varit med om 1000 miljoner gånger.. :angel:

Det enda sättet att överhuvudtaget komma i kontakt med seriöst hästfolk är att ta betalt av medryttare för varje gång jag låtit folk komma och rida mina hästar gratis så missköter dom sig genom att inte komma eller genom att slarva med hästen. När jag tagit betalt så har det kommit seriöst folk så mitt tips till dig är, ta en peng för att de kommer och rider så ska du se att det blir andra bullar.. ;)

I en annan tråd var det en tjej som hade kommit på en ny idé som lät spännande.
Att istället ta betalt de gånger medryttaren INTE kommer, en straffavgift helt enkelt :idea:
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag kan bli irriterad när folk skickar meddelanden på t ex Messenger eller sms mitt i natten och väcker mig. Det händer ganska ofta att...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
10 109
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 628
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 857
Senast: Solstig
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 589
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp