"Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

.
Nu i vinter funderar jag på att köra in den söte lilla älsklingen, måste bara hitta någon som kan supporta lite. Vågar inte riktigt chansa, feg var det.....

Finns ju kompetens i tråden. Hör med gubbtjyv........... :idea:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

En till tant räcker upp handen! :laugh:

45 år ung. Har alltid älskat hästar, men begränsades som ung av min allergi. Numer är den inget problem - som någon skrev det finns ju piller (och inhalatorer). :)

I tonåren höll jag mest på med travhästar. Min kompis familj var amatörtränare, och jag hjälpte till med deras hästar. Gjorde det upp till 18-års åldern, sen sinade hästintresset lite. Flyttade till Stockholm och levde livet några år. Fick senare barn, varav det yngsta ärvde mitt hästintresse. När hon var 6-7 år började hon rida på ridskola - då slog mitt slumrande hästintresse till med full kraft! Det började med ridlektioner på ridskolan, sedan foderhästar, egna hästar, hästgård... Ja, där är vi nu (dottern är 22 år idag).

En sak lär man sig med åldern, i alla fall. Att ju längre man håller på med hästar så inser man hur mycket mer som finns att lära. :) Men det är ju det som är så härligt.

Norrland
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag har också gjort en ofrivillig passläggning hos Maria, på hennes tävlingshäst:o! varförifriden satte hon upp mig på en sån? Dagen efter bad vi om pensionärshästar.:cool:

Haha, hon är rätt känd för att bjuda på "finridning" både till turridare och kursare. Kul att prova på!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Anmäler mig till tantklubben! Är 50+, har egen (islands)häst och började rida för ca 10 år sen.
Förstår inte vad livet skulle ha för roligheter utan häst? Visst finns det annat men inget lika spännande...
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

KL

Vad härligt med flera tanter och farbröder... Jag har snabbt räknat ut att jag iaf är snart 38 bast och känner mig som 68 i kroppen men eftersom jag har kåken full av ungar tvingas man att hålla skallen redig så det är ju bra... Kamel är nog egentligen inte en tanthäst eftersom han inte är som han skulle vara utan vi har fått ta han som han är:eek: Vi brukar kalla honom för ett "vetenskapligt experiment" som gick fel:angel: men han är go ändå:love:

Vi mullar runt o skogen å skrämmer fåglar men eftersom Kamel är ett vindhuvud som inte alltid tänker före han handlar kan även vi hamna i krondiken och nästan i grantopparna:angel: Han vet inte ens hur stor han(ca175) är så ibland går han dit mulen pekar och då får jag käka tallkottar till mellanmål... men det är ok, för han är sötare än choklad.....

Jag har förärats med 6 ungar och 3 av dom är ryttarinnor så förutom Kamel har vi 3 normala varmblodare som försöker fostra den något okoncentrerade Kamel men dom lyckas inte eftersom han totalt VÄGRAR hålla sig till "normer"

Vi lever i en by där ALLA vet vem Kamel är och trivs utmärkt bra...Eftersom jag är sjukskriven sedan flera år av kroniska åkommor är djuren rena rehabiliteringen... Vi har stallet på gården så umgänget med hästarna är på heltid... Skulle med andra ord inte byta bort mitt liv för allt smör i Småland...

Dock har jag lovat mig själv att när Kamel inte längre förgyller min vardag blir det nått lite mindre, klokare och lulligare... MEN förhoppningsvis är det många, många år kvar till det blir aktuellt....:D
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

nu begriper jag var mitt elände är när ja inte hittar han , han vikarierar alltså hos dig..:)

din verkar vara samma typ som min..mitt elände är också 175 o liknande din i skallen....men visst är de söta å man har aldrig tråkigt...kul å höra de finns fler

:laugh:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Haha, hon är rätt känd för att bjuda på "finridning" både till turridare och kursare. Kul att prova på!

Min passläggning (som detta citat hänvisar till,se sid 1 i denna tråd) blev jag nog mest paff över! Jag kom till kursen med en fegriden 17-årig häst som i princip ramlat så ner på bogarna att han var mest 3-gångare, tråkigt med tanke på att hästen i ett tidigare liv varit tävlad med 6-6,5 för tölt. På söndagen satt tölten som en smäck och vid en galoppfattning i ett hörnblev jag rädd och hickade till och råkade ta för mycket i ena tygeln och då blev det banans längd i pass=90 meter!:banana::banana: Då blev tanten (jag) kaxig!!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Här passar även jag:)
För ett halvår sedan förverkligade jag min barndomsdröm och köpte egen häst. Då hade jag i minst 10 års tid sagt att "när jag fyller 50, då köper jag häst". Och det gjorde jag:)

Som de flesta andra är jag också återfallsryttare, höll på med hästar som barn, sen ett långt uppehåll tills barn nummer 2 kom och i vi flyttade ut från Stockholm till en av de mer lantliga kranskommunerna. Började rida på ridskola, och höll på med det i 15 år.

Det är jätteskönt att ha egen häst, att äntligen få bestämma själv hur jag vill rida och vad jag vill göra. Och att kunna utvecklas tillsammans med MIN häst istället för att flytta runt på olika hästar (nyttigt förvisso, men det är roligare med egen häst.)

P.S. 51 år gammal köpte jag mina första Doc Marten's - blommiga:D
2zjdn4l.jpg
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

BLOMMIGA DR MARTENS!!!!! Den var rolig!

Igår var jag med på en träning (skulle inte rida själv). Tänkte inte på vad jag plockade på mig - så jag tog:
- "Armébyxor" som jag bott i hela sommaren (kammoflagefärgade, tunn prasslig bomull, ni vet....).
- Oliver (svarta grova) jodhpurs. Med stålhätta.

Hå hå ja ja..... Så det kan bli :)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Men du var val kladd som du ville, bekvamt?? Har hemma lever jag i stallklader och drar mig inte for att kora till den stora staden Sunne i dessa klader.. Inte tanker jag pa vad jag har pa mig.. Och folk har tydligen vant sig.
Nuvarande kladsel ar sommar tights (ridvariant), stor tshirt som hanger utanfor, randiga socks och mina bruna Blundstones.. Sa jag ridbyxor ar purple?? Jag matchar INTE i fargschemat lol.. Men sedan pallar inte kan se farger bryr jag mig inte.. De verkar inte radda i alla all.
Det galler att vara bekvam.
Dock som en sidonote. Jag har sett manga av de tradar har pa Buke dar unga tjejer ar matching allt de har till hasten i en farg. Visst ar det skoj, men nar man blir aldre forsvinner nog det har behovet att ALLT skall matcha up. I alla fall har pa torpet.. Visst anvander jag svart trans till svart sadel etc. men om de har rosa benskydd och gron vojlock/shabrak spelar ingen roll till mig. Beror allt pa vad som ar rent for tillfallet.. Kanske skillnad nar man har en hast.. Vad gor ni tanter ochgubbar?? Har ni fargcoordination till era pallar??
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag har svart sadel, svart schabrak och svart träns och kommer precis på att jag oftast går svartklädd i stallet... Trodde inte att jag var såå... Men bra att ha svarta kläder - då syns inte smutsen så bra. (Får jag skylla på.)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Fast...... det var inte "snyggheten" eller matchningen. Jag såg ut som ett/en (?) skinn-head, fast med hår. Särskilt som jag hade en vanlig svart "klubbjacka" till (inte olik bombermodell ju).

Ang matchning. För många (ex vis ponnytanten) är det till och med så att jag "inte matchar av princip". Om jag får fram kombinationer som matchar för mycket så byter jag ut någon detalj. För att det inte ska se för genomtänkt ut. Fast då blir det ju det i alla fall..... He He.

Omvänd snobbism kallas det! :) Man "står över" sån't där liksom......
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag passar på att presentera mig. 43 år, jag får tänka varje gång. Glömmer gärna min ålder och andras också för all del. En världslig sak enligt min mening.

Första kusen införskaffades då jag var 13, nu har jag ett arabsto. Häärligt att fara till stallet och fixa, bara vara och planera ändringar med stalltjejerna.

Jag har försökt att få mina barn intresserade av hästar, men jag tror det bara är minstingen, 7 - åringen, som är intresserad. Å andra sidan kan det vara skönt att vara ensam om sitt intresse.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Lite färgkoll har man väl men plånboken styr i första hand sen färgvalet. Läder är svart och än så länge har jag bara lagt 1000 kr på ett träns och två sadlar så tack och lov att det matchade. Försöker köra vinrött på henne eftersom hon nästan är svart. Sen har jag en böjjelse för rutiga täcken :D

Då ser nog jag värre ut än hästen. Här om dagen åkte jag till stallet för en snabbkoll i hagen bara. Iklädd gröna TreTorns gummistövlar, begiga plychbyxor, chockrosa tröjja och turkos jacka + en helt vansinnig sovfrisyr. På hemvägen kom jag på att jag behövde åka till ICA också :o Ångrade att jag inte hade ridbrallorna eller liknande så det fanns en tydlig ursäkt till varför jag såg ut som en förrymd dåre. Men så är jag ju med karl redan och är för gammal för att ragga på ICA så vem bryr sig? Bara gubben som får skämmas över hur jag ränner runt och ser ut :D
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Förrymd dåre... :D:rofl:

Jag drog iväg till stallet med några beiga brallor som såg ut som pyjamasbrallor. "Ska bara", tänkte jag. Men man tar det man har - trots att min stilpolis till dotter höjde ögonbrynen... :laugh:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Ja dessa används också som pyjamisar bla. Jag bor i dem när ingen ser mig för de är för anskrämliga att visstas lös i...........

Skönt att jag har en tvillingsjäl ang fulbyxor någonstanns där ute ;)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Tack för det Ponnytant, ja det var en riktig pärla vi fick tag på. :love:
Utställningen var mest "på skoj" för jag har aldrig varit på utställning innan och det skulle bli kul att få henne bedömd. Så gick hon och vann sin klass och fick guld, snacka om överraskning!!

Det är ju bara för att hon världens bästa ponny!!!:D
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Hästen matchar jag faktiskt det mesta till.
Men jag har ju bara haft henne i ett år så passade på att köpa de färger jag ville ha från början.
Hon är ljusfux så fick en ljus westernsadel som jag har 3 olika naturfärgade träns till.
3 paddar i vitt-grönt, vinrött-beige och knallgul.

Nåt annat använder jag inte, så ganska enkelt.

Däremot så går jag oftast runt i joggisbyxor och huvtröjor och jodphurs eller fula foppatofflor.
I början kunde jag anstränga mej att byta kläder när jag åkte hemifrån, men nu åker jag t.om till Södertälje och handlar i dem :)

Om jag är pigg så kan jag faktiskt ta på mej snygga och matchande ridkläder, men för det mesta rider jag i joggisarna oxå.
Stackars min gubbe, var tog den sminkade och välklädda tjejen vägen?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 027
Senast: jemeni
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 762
Senast: LovingLife
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 282
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 284
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp