"Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Gamla tant (och gubb-)tråden har avsomnat och jag saknar den. Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna, vilka är ni och vad håller ni på med? Det behövs en uppdatering och dessutom har det säkert både tillkommit (och fallit ifrån?) Buke-medlemmar.

Jag platsar definitivt i tantfacket (40++) och har hållt på med hästar hela livet. Ibland har det varit mer och ibland mindre..beroende på barnafödande och jobb och annat som kommit emellan, men jag har aldrig haft ett helt uppehåll. Just nu har jag i stallet 3 hästar. (Två halvblod och en gammal ponny.) Har tävlat en hel del i min ungdom, men idag är det bara en hobby. Rider oftast i skogen där jag tränar både dressyr och hopp. Ibland träning på bana och det händer att jag anmäler mig till en tävling bara för att hästen tycker det är så kul:D, men det är inte så ofta längre. Hästar och ridning får mig att må bra, helt enkelt /arrak
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

kl

Jag får väl räkna mig till tantåldern, har räknat ut att jag måste vara ngn av de äldsta i tråden, glömmer ofta hur gammal jag är:angel:

Jag red mycket som barn och tonåring bland annat på den ponny vars namn jag har som anvnamn. När jag var 19 flyttade jag till en annan del av landet och ridmöjligheterna minskade. Det blev aldrig så att jag tröttnade och bestämde mig för att sluta utan det fanns inte tid, utrymme eller möjlighet att rida. Men utbildning, jobb, familj osv så var jag inte i närheten av en häst på 13 år. Så här i efterhand fattar jag inte hur jag klarade det. Jag tänkte ofta på hästar men saknade det inte så mkt. Sedan flyttade en ridskola till den by där vi bodde. Våra barn ville börja rida och vi körde dit dem. Jag kunde inte låta bli att testa lite, trots att jag var gravid med vår sladdis. Barnen fortsatte på ridskolan, sonen föddes och helt plötsligt tillbringade jag en hel del tid i ett stall.

Det är nu ganska länge sedan, yngste sonen har fyllt arton och vi bor sedan många år på en liten avstyckad gård med fyra egna hästar. En av dem är min egen, en newforest ponny. Jag rider henne flera ggr i veckan för det mesta ut i skogen men även lite dressyrträning ibland och uteritter med kompisar, lektionsridning i grupp. Under flera år red jag ridlektion en gång i veckan. Då hoppade jag men det har jag inte gjort på länge nu.

Trots att jag tyckte det var kul med hästar när jag var ung tycker jag nästan att det är ännu roligare nu. Jag kommer nog inte att göra fler uppehåll, det skulle jag aldrig klara.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

ÄHH de flesta av er här har ju inte ens fallti för " tant-strecket." :laugh:

Ni är ju rena unga tjejerna än...

En gubbtjyv har fallit för 50+ strecket . Hr bara kört häst i olika sammanhang men fick någon knäpp vid 53 o förflyttade mig upp på hästryggen.

Hade aldrig ens suttit på en hästrygg förr..men äsch en lever ju bara en gång å såg ju kul ut.

Har ett elände till varmblod o funderar på å köpa en häst till , rider klassisk dressyr träning en gång i veckan mest för jag ska försöka begripa va jag gör eller inte gör..:laugh:

Men mest far vi ikring o skrämmer folk å fä när ja inte håller på å kravlar upp från något dike eller klättrar ner från någon grantopp....:D

men undan går de o kul har vi....
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag är väl inte tant? Jag är ju bara 33 :)

Men jag har haft uppehåll från hästarna i några år pga barn men i december 2009 fick jag ett erbjudande om en islandshäst jag inte kunde missa så helt plötsligt och oplanerat så stod jag där med en dräktig, oinriden 5 åring!

Ibland undrar jag om jag är riktigt klok men vi kan numera skritta, trava och galoppera. Tölten tar vi senare i vår eftersom hon numera går och är mamma. Detta är den första hästen jag äger själv och ridit in och dessutom är det mitt första föl.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Japp, Ponnytant, det är en connemara vi har, världens bästa lilla ponny :D
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

*Skrattar*
Låter som om du o din häst har en toppen tillvaro tillsammans, :D
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

japp..de har vi.. frågan är väl vem av oss som har roligast....hästen när ja simmar i någe krondike.. eller jag när vi lyckats göra någon krumelur i dressyren som vi inte hade en aniiing om va de var..:)

Rätt uppfriskande är de även när man blir utskälld i handelsboden för att vi skrämt någon halvt från vettet i skogen eller får betala tvätt åt någon som slängt sig i en åker...:o

men tråkigt är de aldrig..:D
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Snart 41, så liite tant är jag nog allt :angel:.

Min mamma hade häst när jag föddes och den träffade jag som liten, men har inga minnen av det.

Började rida som 6 åring i ett stall där man blev skötare och betalade per timme eller halvtimme för att rida "sin" häst. Det ordnades ridutflykter och hopptävlingar också ibland. Eftersom attityden var ganska tuff bland tonåringarna, så slutade jag där efter ett par år. Började istället på "riktig ridskola" där jag började sköta häst. Återvände till första stallet och skötte häst där istället. Nu var jag äldre (några år bara) men inte så rädd längre ;)

Red ändå kvar på ridskolan några år tills vi flyttade från stan. Red därefter lite sporadiskt hos en kompis med häst.

Återvände till första stallet som 17-åring och skötte häst och var även "ridlärare" åt barn på en hästvårdskurs. Nu var man själv äldst och angav tonen i stallet och det var mycket trevligare nu än när jag var ny där :D.

Flyttade till Stockholm som 20-åring och gjorde ett lååångt uppehåll från hästar. Blev Polis och tanken var väl lite att bli ridande polis, men var inte sugen. (Arbetar ju även när det är som mest bråkigt och det lockade inte...)

Fick barn och nu bor vi här, många mil från Stockholm. Dottern visade sig intresserad av hästar så vid 3,5-års ålder började hon på ridskola. Nu har hon blivit 9 år och vi (ja, hon, då :angel:) har hunnit med att vara medryttare, vi har hyrt häst i 7 månader och nu är hon medryttare igen.

Hoppas på att köpa egen häst så småningom, men vi får se om intresset håller sig. Tyvärr är dotterns pappa inte så intresserad (inte alls, faktiskt) och han tycker redan nu att hästeriet tar lite mycket tid ibland. (Hur ska det då gå ifall hon vill tävla mer och mer :confused:)

Själv lånar jag ibland en häst i stallet där vi håller till och följer med på en skritt-tur ut med dottern. Jag rider gärna barbacka. Hon brukar trava och galoppera "runt i kring" och det är så härligt att se dem :love:

Till sist;
"Gubbtjyv"; du låter helt galen och härlig :bump:

/Christa
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag är väl den riktiga tanten i detta sällskap ,62 år fyllda. Började rida som 12-åring på ridskola höll på ca 3 år till "killintresset" tog överhanden Började rida igen som vuxen vid 22 års ålder med dåvarande maken. Höll på till barn nummer tre var på gång och fortsatte efter att han blivit född. Efter en rejäl avåkning blev det ett 7 år långt upehåll. Då hade äldsta dottren börjat rida och jag hakade på ett tag men ridskolan var inget vidare. Efter skilsmässa o flytt testade jag turridning på islandshäst ett par gånger men jag vill mer än bara rida tur o då var det nästan inga som hade lektionsridning på islandshäst. 2004 i december var jag till Solbacken där Sigfus Sigfusson hade islandshästverksamhet och anmälde mig till lektionsridning och blev fast. Hittade även ett annat ställe där jag tog privatlektioner samtidigt som jag red i grupp för Sigfus. Åkte på ett tvådagars äventyr med isisar och gick kurser och i nov 2005 58 år gammal köpte jag min första häst, Taktur då 16 år. En gammal tävlingshäst,en riktig läromästare. Efter 4 år skildes våra vägar, han fick flytta till min medryttare som sällskapshäst och jag satsade på en ny pålle. Hittade Hind ,ett 10 årigt sto som blev min. En dam med fart i, kanske för mycket för mig som börjar bli rädd om lårbenshalsen men än så länge har det gått bra,även om jag tvivlat på min förmåga ibland. Har iaf,fått leva min dröm . En egen häst
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Har iaf,fått leva min dröm . En egen häst

Så känner jag också! Var 48 när jag köpte min "racer-häst":love: Innan dess hade flickorna haft ponnyer, tävlat och jag red på ridskolan.

Även om inte maken är intresserad av hästeriet, är han intresserad av att jag trivs, så vi har byggt hus och stall på landet. Han fixar hagar och kör traktor, och trivs med det, älsklingen:love:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

..//Åkte på ett tvådagars äventyr med isisar och gick kurser och i nov 2005 58 år gammal köpte jag min första häst,//..

Ler brett och belåtet :laugh: Så här skrev jag i en annan tråd i juni:

"Är just hemkommen från en fantastisk vecka i Portugal. Förutom att ha haft förmånen att uppleva skolad lusitano och träffa en massa inspirerande människor från olika håll i världen fick jag "superinspiration/-kick" av en kvinna från USA som visserligen hållt på med hästar i livet - men när hon fyllde 60 köpte hon sin första egna häst OCH tog hål i öronen Sådana människor inspirerar mig! Jag (som fyllde 50) kände att jag nu vill ha ett mål för min 60-års dag. Ska fundera på det.........."

Lisbeth - sådana som du inspirerar mig jättemycket! Som GÖR! :banana:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag platsar definitivt i tantfacket (40++) och har hållt på med hästar hela livet. Ibland har det varit mer och ibland mindre..beroende på barnafödande och jobb och annat som kommit emellan, men jag har aldrig haft ett helt uppehåll. Just nu har jag i stallet 3 hästar. (Två halvblod och en gammal ponny.) Har tävlat en hel del i min ungdom, men idag är det bara en hobby. Rider oftast i skogen där jag tränar både dressyr och hopp. Ibland träning på bana och det händer att jag anmäler mig till en tävling bara för att hästen tycker det är så kul:D, men det är inte så ofta längre. Hästar och ridning får mig att må bra, helt enkelt /arrak

Ungefär så där är det med mig också - började rida som tioåring och har haft egen häst eller ridit andras till och från. Jag fyller snart 47 och har tre tonårsdöttrar som ingen av dem är ett dugg hästintresserad, men jag kan inte sluta för jag mår bara så himla bra av att vara kring hästar. Jag köpte en unghäst för ett år sedan, som nu är tre och ska börja sättas igång efter betet snart och i höst ska vi vara med på treårschampionat. Jag har bara ridit några gånger på den här hästen och det ska bli spännande nu för hon är lite hetare än den jag hade sist och visst har jag ridit en del vildisar men det var länge sedan. Jag tänker köpa mig en bra säkerhetsväst för faktiskt är man ju lite ömtåligare nu. Och jag ska träna dressyr och rida ut och hoppa lite och bara ha kul! Nu när barnen är stora kan man få hänga i stallet i timmar utan att folk omkring blir sura. De gillar ju att jag mår bra och har sina egna grejer. Min syster som är 50 och jag köpte nyss en häst till ihop förresten!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Tror jag är grand old lady här, 50 flera +. Men känner mig som... tja, 30 kanske, eller varför inte 20... ;-) Ridit hela mitt liv frånsett några års uppehåll i ungdomsåren när jag pluggade, träffade killar å det där. Westernryttare sen ett antal år tillbaka. Förut allround mot dressyr å en hel del mulleridning. Tävlar lite på lägre nivårer, har ett quartersto, en kallblodstravare och just nu en c-ponny som jag håller på å skolar om lite, från fälttävlan till western. Kul med den här tråden!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Tillhör definitivt tantligan. Fyller 50 om drygt 2 veckor :)
Jag är periodare när det gäller hästar. Började rida 1970 tror jag det var, till ca 1981,på ridskola och hade ett tag foderhäst. Sedan uppehåll i några år. Började rida på ridkskola igen - men blev gravid ganska snabbt och la ner det igen. Vid 39 års ålder började jag på ridskola igen, den här gången tog det inte lång tid innan jag köpte egen häst. Den hade jag i 4 år, fick sälja pga tråkiga omständigheter. Ytterligare 5 år utan ridning följde. Men för 3 år sedan var det dags igen. Tog inte många månader innan det var dags för egen häst igen. Har sedan februari 2008 ett härligt halvblodssto med mycket krut i. Yngsta dottern red henne en del från början, men nu har hon för mycket med skola och kompisar så det är bara min lyxhäst nu. Jag tränar dressyr 2 ggr i veckan för tränare, tävlar lite på lokal nivå LB och LA-nivå. Skall t ex i väg i morgon och tävla LB:3 och LA:4, om inte vädret sätter stopp för det.
Är i stallet i stort sett varenda dag i veckan, ha en tjej som hjälper mig lite då och då, men de flesta dagarna blir det ridning. Då hästen tokgillar att hoppa och jag bara avskyr det (feg), så har vår stallägare börjat hoppa henne på träning och har varit ute på en tävling också. Det är lättare att ha häst nu när döttrarna är i övre tonåren och tar hand om sig själva. Maken har insett att jag mår bäst när jag får några timmar i stallet varje dag, han är snäll och kör omkring mig på tävlingar då jag är feg att köra transport själv :)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Här är min tanthäst..


31415954.jpg
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Hoppla..här är en kärring till...

Och även pållan kan nog klassas i den kategorin :D

Jag har efter några år uppehåll och några år på ridskola och som medis höjt intesset till fodervärd och för några dagar sen skrevs foderpållan över på mig. Yippi..jag är hästägare igen:banana:

Vi är båda svenska halvblod ( eller helblod bör man nog säga om man kollar i vår stam....) Och vi har humör, är egensinniga och börjar bli liiiite åldersstigna.

Pållan är fr detta dressyrhäst på högre nivå. Högre än vad jag någonsin kommer att vara i närheten av. Nu är hon pensionär från tävlingslivet och det är skogen och lättare dressyrträning hemma som gäller. Vi kommer aldrig att hoppa ett skutt på en decimeter ens. Jag är hopprädd och hon är helknäpp på hinder.

Kort och gott..vi ska bara ha det skönt och sofft ihop:love:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag besökte Connemara RIKS i Alingsås - det var därför jag gissade (efterom jag såg att du bor i Gbg). Vi hade ett connemarasto på foder när dottern var mindre. Saknar henne fortfarande.

Grattis hör du!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Tack för det Ponnytant, ja det var en riktig pärla vi fick tag på. :love:
Utställningen var mest "på skoj" för jag har aldrig varit på utställning innan och det skulle bli kul att få henne bedömd. Så gick hon och vann sin klass och fick guld, snacka om överraskning!!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Här passar jag in !
Red och tävlade ponny som tonåring i början av 80-talet. Sen hade jag uppehåll i över 20 år innan tiden räckte till för min lilla hobby igen. 2 år på ridskola var nog för att jag skulle våga köpa mig en stor och vacker julklapp. Mycket äldre och mycket fegare rider jag nu 6 dagar i veckan och tränar utan mål (bara för att det är så roligt). Undrar varför man blir så feg med åren, jag som älskade att hoppa högt (gärna 130 med d-ponny) känner mig omåttligt stolt när vi lyckas krångla oss över en 70 centimetare utan att ramla av.
Nu i vinter funderar jag på att köra in den söte lilla älsklingen, måste bara hitta någon som kan supporta lite. Vågar inte riktigt chansa, feg var det.....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 025
Senast: jemeni
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 761
Senast: LovingLife
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 282
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 284
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp