"Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Välkommen till oss övriga gammgalningar:D

Lobell: När jag läste ditt inlägg kom jag osökt att tänka på när jag av en händelse skulle låna lillMaya (160) en vacker vinterdag... Jag som är van vid Kamel tog ju i som jag brukar få göra och svingade högerfoten som värsta gymnasten... MEN DÄR VAR INGEN HÄST:eek: Helt TOMT:crazy: och således kom rekylen från akterpartiet som en klossklubba och det var endast försynen som gjorde att käre maken stod så pass lämpligt så han motade den fallande kvinnan som slutligen på något vis lyckades hålla i Mayas peruk och blev sittandes mer på hennes hals än på hästen:eek:


Stackars gamla snälla lilla Maya.... Tur hon är snäll.... men jag kände hennes otroligt irriterade vibbar under hela ritten... :devil: Numera håller jag mig till Kamel för vi har som anpassat oss till varann, på både ont och gott...och han VET att jag ibland gör lite udda saker precis som jag VET att han är som han blev:love:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Hmm, jag känner mig otroligt smidig i det här gänget, för jag KAN ju komma upp, när jag måste. T ex när någon annan tittar på:angel: På klubbens ridbana måste man öppna vildsvinstrådarna för att komma till dressyrbanan, och där FINNS inget att kliva upp på, så då går det. Men hemma sparar jag naturligtvis sadel, hästens och min rygg och har lagt en vacker sten utanför stallet som jag går upp på;)

Idag har jag haft besök av mina ridkompisar (50+), som stoppade in sina haflinger i transporten och körde till mig, så vi red ut tillsammans. Jättetrevligt!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

kl

hmm många leenden blir de..:) men de är ju hästen som gör att man inte stelnar till totalt..

Nu rider jag ju mest i westernsadeln och på är man på kurs bland ungdiomarna kan man ju inte använda stege heller...:o stoltheten kan ju bli lidande ...

Dock bör en varning utfärdas vid ridande med westernsadel när odjuret gör ett tvärstopp..:laugh: Hornet har vid dessa tillfällen en mycket olämplig placering

det är då tur att avelssäsongen är över:o

mer irriterande är då att de tycks som att högra stigbygeln alltid vid uppsittning befiner sig på totalt fel plats o det slutar alltid med att man fåpr med handhjälp placera den ihop med foten...mycket märkligt...:laugh:

vid dessa tillfällen tycks odjuret gärna vända sig med huvudet bakåt o liksom suckande konstatera va gör du..egentligen...

odjuret är liksom dess husse lite egen av sig om man så säger...:D
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Suck, min är 165. Men å andra sidan har jag växt över 170 så det hade nog känts lite litet med 150. Fast fördelen är ju att det är närmare till marken oavsett om man ska av frivilligt eller ofrivilligt.....
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Ska förövrigt plocka in från betet imorgon, och formen på hästen är inte vad man skulle kalla slimmad. Så nu får pallen förslitningsskador när vi ska tillbaka i form (jo, jag har också antagit formen rund).
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

KL

Jag blir rent lycklig av att läsa denna tråd! "Goooooa gubbar ååååå gummor" som vi säger här i väst! :love:

Camilla: Passa på att köpa IKEA-pallar nu! De är på väg ut ur sortimentet!
Vi köpte ett par extra igår actually. Kostar ingenting och kan användas till ALLT.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Ja, det är "gott mos" som vi säger här i Halmstad (tänk Tomas Pettersson;) )

Det är hopp om framtiden. Jag kommer ihåg när jag var runt 35 (för ett par år sen:angel: ) så var det en man i min ridgrupp som slutade när han blev 50, för han tyckte att han var för gammal för att hålla på med sånt här, och jag tyckte han var fånig. Det tycker jag fortfarande. Herregud, man får ju bara anpassa lite efter vad kroppen säger, och min säger "Använd pall, så du kan komma upp och ha kul och galoppera i skogen!!!. Men var liiite försiktig, för man slår sig så förbaskat när man ramlar av:crazy:"
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Kl

Ja, detta är en riktig "FeelGood" tråd:love: och det bästa är att man inte behöver skämmas för sin "otymplighet" och kanske, som i mitt fall iaf, väldigt små ridkunskaper... Jag är ju helt självlärd och jag utvecklas varje dag...


Just nu så är jag inne i en väldigt utvecklade och framgångsfas och min rädsla för galoppen släppt och jag vågat ta små myrkliv, vilket glädjer både mig och Kamel... Jag har självklart massor kvar men det går stadigt framåt... Vilket är UNDERBART...

Men, då och då, blir det fel, man känner sig klumpig, okunnig och helt lost... å då är det ganska skönt att ha en sån här tråd att läsa igenom..för då blir man GLAD igen... för då känner man sig inte ensam...:banana:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Rädslan är helt normal, i alla fall för mig. Skulle nog påstå att jag har en gedigen grundutbildning, men trots det slår hjärtat som en stånghammare när det ska galopperas. Än värre är det när hoppträningen bjuder på superhöga hinder
( 70 cm), då tror jag att jag ska dö och ångrar hela tiden att jag inte slog mig in på western eller något annat där alla hovar förväntas vara någorlunda på marken.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

kl

Jag använder också alltid "kärringstege" :)
Inte för att jag inte (med lite besvär) kommer upp i den vanliga sadeln via stigbygeln, utan för att spara på sadel och hästens rygg + att det inte syns att man är smidig som en AGA-spis :)

Nu rider jag mest med sk barbackapadd (en "sadel" i rent fårskinn) och där kan man inte stoppa foten i stigbygeln och hoppa upp för då snurrar hela alltet.

En gång hade jag glömt att spänna sadelgjorden, och när jag duckade åt sidan under en grangren, gled jag och "sadeln" ned på sidan av hästen och första reflexen var ju naturligtvis att trampa till i stigbygeln, varpå jag helt plötsligt befann mig ännu längre ned, hängandes med enbart knäet över manken :eek:
Hästen vände förvånat på huvudet och tittade på mig ungefär som "VAD i hela friden hittar du på nu?!", men stod tålmodigt stilla och väntade på att jag skulle trassla mig ur situationen :angel:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Hmm, jag känner mig otroligt smidig i det här gänget, för jag KAN ju komma upp, när jag måste.

Det kan jag också. Till exempel när jag red jakt på Djurgården förra hösten och alla hade suttit av och gick med sina hästar, och man plötsligt skulle upp i sadeln igen. Ingen tid att spana efter något att kliva på då, inte. :-) Annars är det pall, stenar, stockar, eller vad som helst som gäller. För att spara hästen och utrustningen, förstås. :angel:

Hej förresten! Jag red när jag var liten, som så många andra här, men mest i teorin och på låtsashästarna. Efter en halv termin på ridskola tyckte mina föräldrar att jag fick begränsa antalet saker jag sysslade med, så då slutade jag, och drömde bara om hästar i alla år. Tills jag var snart trettio och plötsligt insåg att det låg en ridskola tvärs över vägen från jobbet, jag hade tid, jag hade pengar, och jag hade inte längre någon som skulle säga åt mig att jag inte fick. På den vägen är det - det blev en lektion i veckan, det blev två, det blev ridresor till Irland ( :love: ), det blev medryttarhäst, och för sju år sen blev det en alldeles egen häst, en irländare :love: (förstås) som jag gjort lite av varje med. Lite hoppning, lite dressyr, lite terräng, lite jakt, lite distans, och en massa lekar och fånigheter. Min plan har hela tiden varit att ta mig igenom en debutantfälttävlan.

(Den planen ligger dock på hyllan - pålle var på hältutredning och konstaterades ha artros i båda frambenen, så det blir ingen hoppning mer, och veterinären var tveksam i största allmänhet. Men vi får se vad de säger vid nästa besök.)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Kl

Sitter just nu och väntar på mamma (55 år) för vi ska i väg på en tur,ska låna en snäll liten häst åt henne i stallet!

Hon var lite nervös för hur hon skulle ta sig upp! :D

Hon började rida när hon var 50 (????),skaffade sedan foderhäst 2007,52 år gammal, hade hästen ett halvår,sen skulle den tillbaka till ägaren,och efter det så har hon inte ridit något alls,ska bli intressant!

Hon har alltid varit livrädd för hästar,men jag lyckades tjata till mig en häst som jag köpte när jag var 12,en "galen" nordsvensk,så ja,då vart hon ju ännu räddare,men när hon fyllde 50 så ringde en kompis till henne (52) och sa att hon hade bokat in dom på en termin på ridskolan! :bow:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Skrev även i den andra tråden men hänger gärna med här oxå. Tog upp "hästeriet" efter ca 30 år! Köpte en fjording och rider för nöjes skull. Tränar lite och försöker lära mig så mkt som möjligt. Just nu "slickar jag mina sår". För 14 dar sedan åkte jag av så det stod härliga till och nu kurerar jag bla en hjärnskakning. Tanter ska kanske inte rida!?

Jag tror att ni visst ska rida. Utsätt er bara inte för hästar som ni inte klarar av. Tänk på att visa sår inte längre läker så snabbt och bra så som de gjorde när ni var yngre.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Ja, detta med val av pålle är faktiskt ganska intressant... Jag har i perioder känt att Kamel ar vart lite för "mkt" häst, men eftersom jag är gräsligt förälskad i honom har det aldrig kommit till sin spets så att säga.... trots att han är stor, klumpig, oberäknelig och ibland riktigt "rödhätte"lynnig har jag ändå ALLTID känt mig TRYGG på HONOM, men tvekat på min egen förmåga.... Jag har känt att han inte riktigt fått komma till sin fulla rätt och att han blir "stoppad" av just min okunskap...tills en god vän ruskade om mig och förklarade hur hon såg på saken...

Kamel är nämligen en sån som inte gillar att bli riden under press...han gillar att busa, slänga med sin långa vackra hals och blir riktigt irriterad om nån försöker "pressa" ihop honom och få honom att strutta runt på ridbanan.... Han älskar att lulla i skogen, sicksacka mellan träden och smaka på alla buskar han går förbi...:love:

Han är inget dressyrämne som sådant, men visst, med en annan ryttare KAN han göra saker... men han är inte glad....

Glad, det är han när vi skumpar runt i terräng, när han har sina flockpolerz med sig och när han får vara den han är....

Han utvecklar mig i min takt, eftersom han har överseende med mina tillkortakommanden, han vet att jag inte alltid gör rätt men är ändå snäll och utan honom hade jag nog aldrig kommit så långt i min egen ridning...:love:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag tror att ni visst ska rida. Utsätt er bara inte för hästar som ni inte klarar av. Tänk på att visa sår inte längre läker så snabbt och bra så som de gjorde när ni var yngre.

Hästen jag ramlade av är min älskade fjording som från att skritta lugnt och kontrollerat fullkomligt exploderade. Det kanske var en broms el ngt annat som
skrämde honom, jag vet inte och lär aldrig få veta! Anser inte att han är en häst som jag inte klarar av!!!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag tror att ni visst ska rida. Utsätt er bara inte för hästar som ni inte klarar av. Tänk på att visa sår inte längre läker så snabbt och bra så som de gjorde när ni var yngre.

:confused: :) :idea: :rofl:
Åh, vad gulligt! :love:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

grattis..du är den förste jag stött på som idiotförklarat mig för att jag rider en yster rödfux:)

dessutom tror jag att med 30 år och hästar o enligt läkare fullt normal psykiskt ännu kan avgöra vad jag kan och inte...

mitt läkkött är ännu fullt normalt io fungerar fin fint...

rullatorn är inte införskaffad än trots ett antal avfallningar o vägsyner..:o

ska vi rida ikapp :angel:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag behover en snall, "broke to death" hast som inte ar over 145cm.. Och inte ar over 20 ar. utan problem.. Min ridhast ar fnattig och med min obalans nu for tiden tors jag inte rida honom. De tva unga arbetar jag med men de ar ju inte pa langa vagar fardiga annu, varken i alder eller kunskap.
Sa ngn med en extra som behover ett gott hem, jag kan erbjuda.. Jag ar sa ridsugen men det ar det dar med balans.. Och jag vill inte ge upp ridningen....
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

gubbtjuv och fjorden
Ja - men om man läser tråden verkar vi bestå av en samling skröppel-jönsar som knappt kan kravla oss upp på kusarna! Dessutom är fuxston livsfarliga, det vet ju alla! Fjordisar - nja. Envetna typer som minsan kan bocka ibland när de blir uppspelta.... ;) Jag tycker det var ett gulligt inlägg jag.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

mja okey.. ;) går halvvägs då....

fast skröppliga vet jag inte...de flesta är ju bara rädda om hästen och utrustningen...:) och förståndet har ju förhoppningsvis inte minskat med åldern så tror nog alla är kapabla och avgöra vilken häst de ska ha.....även om de i de bästa familjer går lite snett ibland..:laugh:

jasså rödfux ston är kinkiga säger du.....jädrans tur en har en valack då...karlar är ju betydligt mer lätthanterliga än män....:laugh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
21 184
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
12 495
Senast: LovingLife
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 431
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 549
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp