"Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Foreast autumn var väl en new forest ?

Är en *tant* jag med
som har ridit mer eller mindre sedan jag var 6 år
efter jag fick ett virus på balansnerven 1994 så blev det en fodervärds ponny för att träna uypp balansen igen ,det blev ett New forest sto som är 32 år idag -hon har lärt mej mest av alla .
Min dotter blev med intresserad så vi delade arbetet med ponnyerna tills hon flyttade ,nu delar vi ponnyerna hon har stona jag hingstarna (4+2)
Numera är det promenad ridning för mej och *gammelman* new forest hingst 27 år och vi njuter båda två
 
Senast ändrad:
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Ja herregud, det gäller att fråga på rätt sätt när man har med fuxston att göra. Jag avgudar dem skulle aldrig vilja ha något annat, spänningsfaktorn ligger på topp mest hela tiden.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag tror att ni visst ska rida. Utsätt er bara inte för hästar som ni inte klarar av. Tänk på att visa sår inte längre läker så snabbt och bra så som de gjorde när ni var yngre.

Ja, tänk... det brukar personalen här på sjukhemmet säga också... :p

Norrland
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag tror att ni visst ska rida. Utsätt er bara inte för hästar som ni inte klarar av. Tänk på att visa sår inte längre läker så snabbt och bra så som de gjorde när ni var yngre.

Pytt gäller nog oavsett ålder att man inte ska rida ngn som man inte klarar av.
Kan bara tala för mej själv men skulle inte vilja ha ngn "lugn,stabil" gammal häst.Gillar min lilla busa som man aldrig kan slappna av på.Biter man sen i gräset så gör man.
Hmm räknas väl def. som galen,köpte dessutom en sporthoj i höstas:o
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

just de ja... det är inte att förakta ...själva hälsobiten .. ja förutom ridningen blir ju även grönsaksbiten i kosthållet tillfredställande...vare sig man gillar de eller inte...:laugh:

mineralbiten vid marksynen på grusväg är mera svårsmält dock....

inte att förglömma den gymnastiska delen tex simning i djupa krondiken....klättrande i diverse växande saker... löpträningen vid eftersökande av vilt flyende häst...

sedan har vi den terapuetsika deln.. putsande av seldon o remtyg...lagning av diverse trasiga grejor... kan med fördel göras i vinterkvällen framför brasan...smuttande på ett glas vin.....

kolossalt bra för själen o nervsystemet...

åhhh höll på å glömma styrketräningen vid strö o fodersäcks lyftandet....

hästar är rena hälsokicken för äldre "ungdomar " egentligen skulle landstinget sponsra hästägandet vid passerad 45 års ålder....:p
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Yes håller med om det mesta om vi kan bort simningen,huh är ju simbefriad:o
Mmm mkt puts blir det får ta en omgång imorrn efter dagens bus med pållarna i ösregn.Jaa ska skiva till chefen om sponsring på jobbet,borde fått ledigt inatt efter allt slit idag:laugh:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag tror att ni visst ska rida. Utsätt er bara inte för hästar som ni inte klarar av. Tänk på att visa sår inte längre läker så snabbt och bra så som de gjorde när ni var yngre.

Ha ha ha...ja, lite gulligt inlägg var det ju det här. Dock, som tant som ridit hela livet känns det lite nedlåtande. Väljer dock att se det gulliga...

Min rödhätta ska nu sättas igång. Äntligen är flytten klar, ska ALDRIG flytta mer!!! Nu får det vara nog med det:cool:...nu byggs det och snickras för fullt på lösdrift och boxar. Höeländet regnade bort så det får jag väl köpa i år. Unghästen ska ridas in, ska köpa en passande sadel åt honom nu så vi kan köra igång. Det är en fantastisk natur här som vi måste undersöka närmare...sen har vi lite träningar som ska klaras av och i vår kör vi igång med någon tävling...

...en kort sammanfattning om vad vi gör här i Västernorrland ;)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

gubbtjuv och fjorden
Ja - men om man läser tråden verkar vi bestå av en samling skröppel-jönsar som knappt kan kravla oss upp på kusarna! Dessutom är fuxston livsfarliga, det vet ju alla! Fjordisar - nja. Envetna typer som minsan kan bocka ibland när de blir uppspelta.... ;) Jag tycker det var ett gulligt inlägg jag.

Är det min du menar? :D

31140117.jpg
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

:laugh: wooooow vilken fin man o häst...nu blev jag blixtkär..

harkel....den där vill jag ha...den får bo hos mig....suck

vilken stam är de på skönheten..??
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Prio och Kingelina

Hon är supersöt, MEN extremt envis och vill bestämma allt.

Nu har hon fått för sig att man inte behöver gå mer än 500 meter i nån riktning :p det är en brottningsmatch att rida.

Så önska inte för mycket för helt plötsligt står hon hemma hos dej :D

30802029.jpg
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

KL

Eldfux är det bästa.... Kamel är det bästa... och visst gör det ont som in i h-vete när man kliver av i farten...men det är ju i sig en motivation för att faktiskt sitta kvar:D

Jag och Kamel galoppade i skogen igår å vi hade så kul så ridbrallorna dog.... Det ni!!!! Men satt kvar det gjorde jag...:D FAST.... var tvungen att ta trappan upp till övervåningen i etapper för knäna var lika död som brallorna... fast idag gör vi repris...har ett par jeans jag vill bli av med så jag tänkte utsätta dom för samma behandlig...Ett utmärkt sätt att "lura" till sig nya inköp...Kan VARMT rekomenderas...:love:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag hör nog också till den kategorin tanter, som vill ha lite fart och fläkt och egen motor, dock ska det vara kontrollerbart, jag vill varken vara stuntryttare eller göra markstudier..

Det tog nästan två år innan jag red denna häst, mina döttrar bara älskade henne och hennes upptåg..jag var väl inte lika förtjust..
Men med stigande ålder, ja på hästen förstås, så kom klokheten, och nu är det bara pigghet och fart! Men kontrollerbart!

Vi håller på att lära oss lite nytt med tyglar och tygeltag, då jag i april stelopererade handleden, och gick gipsad i 8v, så vissa tygeltag har jag problem med, men det går framåt, jag kan numera inte röra handleden åt något håll..
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Prio och Kingelina

Hon är supersöt, MEN extremt envis och vill bestämma allt.

Nu har hon fått för sig att man inte behöver gå mer än 500 meter i nån riktning :p det är en brottningsmatch att rida.

Så önska inte för mycket för helt plötsligt står hon hemma hos dej :D

30802029.jpg

Sorry. Pio, inte Prio :)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

ohh nej inte är vackra flickor envisa inte då :) de är bara enormt väl medvetna om sin skönhet ju...och vackra flickor får göra lite som de vill ..:laugh:

inte brottas med sådana....tålamod o varsamhet...:laugh: andas lungt...

hade en envis märr som höll på så där....stannade en gång vid en gran o jag blev vrång...hon fick stå där i över en timme o glo....

jädrar va jag räknade granbarr..:laugh: sedan ledsnade hon..o nästa gång så vände hon bort huvudet vid de stället ..sötnosen

sen slutade hon ..va väl inget kul å glo på en gran....

ska jag ströa upp boxen bredvid eländet...:p
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

enda kruxet är väl om jag är för lång o tung.. hon ser ju inte så stor .. är hon minst 165 ta ja henne på direkten..:d
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Hm, jag har testat det mesta. Nu kör jag med den tysta varianten och tålamod. Sitter och väntar ut med nosen åt det håll vi ska åt.
Vi har dock kommit lite längre sista gångerna. Fast det tar tid..

Hon är anpassad efter mina 1.64 så 1.55 kanske är för litet för dej :)

Men jag älskar skrället, så hon får stanna ett tag till :love:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Visst är det mysigt och meditativt att vänta ! Jag får vänta en massa, ibland tar det en halvtimme att gå 80 meter mellan hagen och stallet. Fuxdamens beslöjade blick visar klart och tydligt att jag inte spelat efter hennes regler dvs. har jag satt på grimman för bryskt eller inte haft tillräckligt gott godis med mig. En gång stod vi blixt stilla med rumpan mot stallväggen i 20 minuter. Vad jag hade gjort för att stå där var förmodligen en allt för häftig drivning emot ridhuset. Resultatet blev att vi fick starta sist i den klassen ( snäll domare) då damen bestämt sig för att jag nog hade lärt mig veta hut.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jo, man hinner tänka en del :)

Från att kunnat rida ut åt alla håll: upp i skogen, runt sjön, på åkern, så har mina sista veckor fastnat inom en radie på 500 meter från stallet.

Nu har jag inte längre några planer för att kunna använda mina nya packväskor som matchar sadeln, för hur kul är det att dricka kaffet vid soptunnorna :crazy::D

Men det vänder nog, hoppas jag
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

:laugh: divor....de är för goa märrarna...de vet sitt värde...hmmm får nog köpa mig en riktig diva till surmärr ...igen......älskar dem:laugh:

de är ju nu du har nytta av sadelväskorna... du kan ju fika på hästryggen o samtidigt nonchalera henne , tänk va paff hon ska bli....vaaaaa fikar matte...nä nu j---- ar.. å så bär de av i rask takt...:laugh:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Men , vad smart du är!

Kan ju bunkra upp för hela dan och en dassrulle på hornet , så får vi se vem som håller ut längst! Hon är ju ett matvrak så kanske jag vinner.

Ska nog testa på riktigt..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
21 188
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
12 496
Senast: LovingLife
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 432
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 552
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Nybörjarponny!
  • Hö- och halmskörd 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp