hästgymnasium, hjälp mig!

S

snaddra

nu har jag börjat tänka om lite när det gäller att välja rätt gymnasium till hösten. jag har länge funderat på att gå naturvetenskap här hemma i luleå, och det kommer jag välja nu också, eftersom sista inlämningsdagen för ansökan är imorgon. jag gillar matte och no, så natur är nog rätt lije att gå, men jag vet inte om jag kommer orka gå den, jag har ganska bra betyg, 250 poäng, så jag klarar nog natur, det är inte det jag bekymrar mig för, men det verkar så tråkigt, och jobbigt att gå det, fast ändå en bra linje som ger mycekt i slutändan..
jag har börjat fundera på att gå någon hästlinje med naturvetenskapliga ämnen som man kan läsa.. vet ni något bra ställe? här uppe finns ju Grans, nån som går där och kan berätta lite? jag har inte hört så mycket om det, men det känns inte så lockande i alla fall. jag har inte så bra koll på vad för gymnasium det finns längre ner i landet, tips?!
hur är det att gå en sådan linje? hur är det att bo på elevhem? gör jag något dumt om jag skulle välja om sen till det? jag vill ha ett bra arbete i framtiden, med bra lön, jag tror inte att jag komemr satsa på hästar som yrke, men det skulle vara så kul att gå det på gymnasiet, lära sig amassor som man har användning av till fritiden.. men jag funderar på om jag kommer ångra mig sen om jag väljer häst istället för nv, blir det mycket att läsa upp om man ska läsa vidare senare?

blev rörigt det här nu, men jag hoppas ni förstår vad jag menar. skriv och berätta om era erfarenheter och vad ni tycker, om ni gått nv, eller något hästgymnsium eller naturbruks med hästinriktning eller nåt i den stilen. skriv allt ni vet och tycker och tänker, jag är i behov av era tankar just nu.. jag har ju länge på mig att bestämma mig för om jag vill göra ett omval, men det är aldrig för tidigt att börja fundera.
 
hej, har ungefär samma problem. Väljer också mellan natur och ridgymnasium. Har nog bestämt mig för natur och välja jag till specialidrott. Men jag vet inte :confused: det hade vart kul att gå ridgymnasium. hmmm
 
jag har sökt till ett naturbruksgymnasium, samhälle inriktning hästhållning... :)men jag kommer ändå inte komma in där så... :(
 
Jag har gått på naturbruk inriktning häst. Jag började på natur först men efter 2 veckor så kände jag att det inte var rätt för mig. Precis som du så hade jag inga tvivel om att klara av det, men det var helt enkelt JÄTTETRÅKIGT! :smirk:
Jag gick till syon och hade tur, det fanns platser kvar på Naturbruksgymnasiet som jag bestämt mig för att jag ville gå istället. Så jag började där bara några dagar senare. :)

Jag trivdes jättebra där! Det var nog den bästa tiden i mitt liv. Hade en härlig klass o en liten skola där alla var som en enda stor familj. Jag lärde mig en massa om hästar som jag har nytta av nu. Att bo på elevhem var kul tyckte jag, jag trivdes fint med det! :love:

Ångrar inte att jag valde att gå naturbruk! Nu kan jag ju läsa upp de naturvetenskapliga ämnena på komvux om jag skulle vilja. Men hästämnena går ju inte att läsa på komvux! :idea:

:idea:Kom på en sak nu oxå, det finns ju flera naturbruksskolor där man kan läsa hästhållning t.ex. men nv-kompetens. Alltså samma som naturbruk-häst men man läser de naturvetenskapliga ämnena oxå. Kanske det vore något för dig?! På skolan som jag gick kunde man tyvärr inte göra så.

Jag gick på nytorp. Hemsida

Lycka till med ditt val!
 
tycker du ska satsa på ett naturbruksgymnasium där du kan läsa nv men ändå ha häst på schemat... Nu bor ju jag i södra sverige så jag känner inte till några skolor uppåt men här nere finns ju plönninge (halmstad) där jag vet att man kan läsa nv... Sen kan du ju alltid gå i Flyinge/ Lund... Där hade jag velat gå :love: men det blev nv här hemma istället då ingen ville betala stallplats i Lund... Men det kanske är "lite" långt att flytta för din del. eller???
 
Kvinnersta har det.
E rätt långt visserligen men kanske finns andra längre upp med samma studieplan. Men K har ju så att amn kan läsa hästhållning och gå NV profil och läsa NV ämnen. Gick HR först men trivdes inte där så jag valde om till Hä. Och det har jag inte ångrat en sek. Trivs jättebra, e en toppenklass. Bra lärare, bra fina hästar, fin ksola. m.m.
Kan inte berätta om hur elevhemmen är då jag bor hemma men dom som bor där tycker det e bra.
Kvinnerstaskolan
 
På naturbruks/forslunda(umeå) har dom så att man kan välja naturvetenskaplig profil & till det så får man välja en inriktning antingen häst eller djurvård.
Då har man nv kurserna + några kurser från hästinriktningen.
Har själv tänkt söka den :)
 
det finns 100-tals med naturbruksskolor i hela sverige. kolla på www.naturbruk.org (tror jag det är) där finns alla skolor och alla deras olika inriktningar!
 
jo, det blir ju att flytta riktigt långt bort om ja går naturbruk, det känns lite jobbigt att flytta genom hela landet, men det skulle ändå vara riktigt kul :) fast man kommer ju hem så sällan, sen har jag inte vågat nämna mina nyare funderingar för mamma ännu, hon komemr bli tokig, men om jag verkligen vill gå det så ska hon inte få hindra mig!

är det bra skolor? plönninge och flyinge? vet du nåt om dom? bra lärare? bra skolundervisning? bra ridning?
 
oj! :o det var ju hur många som hellst! vilka är bra? vilka är mindre bra? några tips någon? bra hästar? bra vanlig undervisning? hur mycket får man rida och hålla på med hästar ungefär när man går naturbruk med nv-inriktning och häst?
:confused:
 
jag har också sökt till bollerup som cactuspower! :)
jag hoppas med det men jag måste höja min betyg rätt rejät! :smirk:
 
okej, hoppas du kommer in!
hur är den skolan? är det svårt att komma in? jag har 250 poäng från höstbetygen, kommer nog inte sänka nåt men jag tror inte jag lyckas höja nåt, kanske ett.. kommer jag in med dom betygen tror du?
alla tips är värdefulla!
 
jaa, det skulle vara jättebra! fast det är så jättelångt borta, finns det ingfet liite närmare luleå? annars blir det till att flytta långt långt! jag hoppas verkligen att det blir nåt av mina planer, skulle vara så enormt mycket roligare att gå natur-häst istället för nv här hemma.
bollerup är väl en bra skola? har hört att det är många som ska söka dit. hur höga är poängen ör att komma in ungefär?
 
jag känner inte till dem så där jättebra om man ser till kvalite på utbildnig... Men flyinges är ett samarbete med nån fin skola i lund så där borde ju den vanliga undervisningen vara bra... En nackdel med plönninges elevhem är att man måste bo i dubbelrum. (har en kompis som hoppade av för att det bl a inte funkade med rumskompisarna...)

Ett jag inte rekomenderar är ingelstad utanför växjö... har varit där och praoat... Halvbra hästar och så luktar det ladugård överallt... är ju ifs två år sen jag var där och det har blivit friskola sen dess så det kan ju ha blivit bättre...
 
Hade jag vart du skulle jag söka till det som ligger närmast dig.

Jag går sista terminen nu på Jällaskolan i Uppsala men hästinriktningen. Hur kul som helst men i 1an kändes det som man skulle kunna hoppa av när som helst, men jag överlevde :D
 
det som är allra närmast är ju grans, det i piteå, eller öjebyn kanske man säger.. men det känns inte så lockande att gå där, jag har inte hört så mycket alls om det, men det jag hört är väl bara ltie halvbra.. fast det kanske är jättebra där, jag vet inte.. det finns ett i umeå också, det är ju itne så jättelångt bort, men det vet jag inget om alls.
 
Hej.

jag går på vreta västerbyskolan andra året. Trivs bra med skolan och klassen är underbar. Hästarna är mestadels halvblod och gillar man det tänkandet så är det en kul skola för en. själv gillar jag inte alls hästhanteringen här lr nåt. så jag kan inte göra så mycket reklam för den. Men vi får testa på trav och skolkörning o massa annat. vi lär oss mycket bra och nyttigt samtidigt som man ibland undrar vad dom snackar om :p

Man kan välja naturvetenskapliga inriktningen, om man nu vill kanske plugga vidare.
Jag trivs bra här mestadels men man måste nog vara mera "halvblodsmänniska" för att verkligen trivas.... :smirk:

lycka till med valet.
 
Skolan verkar bra efter vad jag hört..Inte så många som söker just den linjen så man behöver bara runt 200 för & komma in, sa syon iaf. Inga problem för dig att komma in ;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 156
Senast: inverterad
·
Skola & Jobb Hejsan! Jag är en 15-årig tjej som går i nian och det innebär att gymnasievalet snart nalkas. Jag tycker mycket om skolan och jag...
2
Svar
22
· Visningar
3 089
Senast: macbeth
·
Hästmänniskan Jag har gjort en sådan här tråd tidigare och kollat runt på trådar som redan existerar men har inte hittat någon efter 2011. Jag går då...
Svar
13
· Visningar
1 359
Senast: PantheraL
·
Skola & Jobb Nu börjar jag känna att det är dags att ta tag i studierna igen! Har jobbat ett par år och har fått väldigt mycket nyttig erfarenhet men...
2
Svar
29
· Visningar
3 071
Senast: vildros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp