hästgymnasium, hjälp mig!

okej, tur ;)
kankse är bra att söka till den skolan om jag väljer om sen, det är ju int såå långt bort från luleå. kan du inte berätta mer om själva skolan? internatet? hästarna? fast du kanske inte vet så mycket..
 
okej, tack så mycket :bow:
jag tror det blir ett naturbruksgymnasium med häst och nv inriktning ;) mycket, mycket roligare än vanliga nv, och ändå en bra linje! jag ska ta och ringa till lite olika ställen nån dag och kolla lite, fråga några saker och sånt.. sen får jag se vart jag hamnar, men det är ju en fördel om det inte är allför långt härifrån, så därför låt umeå jättebra! bara det är en bra skola så. :cool:
 
läser man inte samhälls - ekonomi i kalix? eller har jag helt fel nu? :confused:
 
Samhälls ja, vi läser inte ngn speciell inriktning tror jag... Men i tvåan/trean när man inte har så himla mycket ämnen, så kan man ju läsa vissa naturämnen vid sidan om.
Varför vill du ha just med Natur? :o
Det ska förresten vara ett reportage om Kalix i nyaste ridsport! den kommer ut 2 februari.
 
okej, då ska jag skynda mig till affären då och köpa tidningen ;)
både no och matte är kul och ganska enkelt.. däremot språk, grammatik är jag riktigt dålig på, så därför känns inte samhälls nå lockande, utan hellre natur..
usch, det är så jobbigt, vet inte alls vad jag ska välja, och om jag väljer nåt med häst, i såfall vars ska jag gå? allt blev så krångligt nu, det var lättare förut när jag hade bestämt mig för natur, det var som inget att tänka på då..
 
På våran samhällslinje slipper man språk (förutom svenskan och engelskan), och geografi ;)
Jag tycker iallafall du ska tänka på Kalix, eftersom det är en utomordentlig utbildning!
 
det är skönt att inte läsa nåt till språk, jag läser spanksa nu, men jag fattar ingenting, bara krångligt..
jo, det ska jag göra :) det är bra ridning där också va? ska ta och ringa runt till olika ställen nån ågng, och kolla lite mer vad dom säger..
 
Det är väldigt bra ridning, jag tycker man utvecklas mycket under de tre åren, och vill man inte arbeta med hästar sen, är det ju bara att söka högskola, eftersom man har 'paketet' med sig från gymnasiet.
 
Jag går på Tenhults Naturbruks gymnasium (ligger utanför jönköping)Man kan läsa nv inriktning här om man vill det. Detenda som inte går att läsa är språk. Så om det finnsnåt NBG i närheten kanske du kan kombinera NV och häst så blir de ju inte så tråkigt att läsa. Lycka till kram :)
 
okej, är det en bra skola?
jag ska kolla runt lite bland dom närmaste naturbruksgymnasiena, se vad det är för några och lite sånt.. men jag tror jag väljer om från nv till naturbruks med nv inriktning, mycket roligare!
 
Haha då ses vi nästa år då ;)
Jag ska också gå på Bollerup!
Så är det bara! :p
Sockerdricka hänkar också ;)
 
Jag trivs jättebra och det är rätt lagom med plugg. Sen kan man ju bo på internatet på skolan om man vill och ha hästen inhyrd på skolans stall.
 
Du bor ju ganska långt norrut, men annars har jag hört mycket bra om Plönninge i Halmstad och Bollerup i Skåne!
 
jo, det har jag också hört. fast det blir ett flytta ruskigt långt bort då, vet inte riktigt om jag vill det, ska kolla bland andra ställen som inte är fullt så långt neråt, men rätt som det är så blir det säkert längst ner i sköne jag hamnar i alla fall :smirk:
 
orkar inte läsa igenom hela tråden men bollerup i skåne har riksintag. man kan välja att läsa naturvetenskaplig linje med inriktning på hästhållning. det var mitt bästa val någonsin att gå där. jag lärde mig otroligt mycket och mina bästa vänner träffade jag där.
 
jo, bollerup har jag hört massa bra om, enda nackdelen med bollerup är att det ligger så långt bort, i andra änden av landet. hade varit bättre om det låg i alla fall lite närmare luleå.. men vem vet, kanske det blir bollerup ändå :)
 
vi hade folk från norra norrland på skolan när jag gick där. det går ju att flyga, och man får resebidrag.
 
det här kanske inte du vet, men jag frågar ändå. att man får lite pengar av kommunen när man ska gå nån skola i annan kommun det vet jag, men täcker det allt som det kostar att bo på internat? nu skrev du nåt om resekostnader okcså, det har jag inte hört nåt om tidigare, betalar kommunen hela resan? och hur ofta får man i så fall resa hem?
jag ska snacka med syon på skolan och kolla mer om det här med pengarbidrag som man kan få av kommunen, jag hoppas det blir nåt av dessa skolplaner i alla fall, ju mer jag funderar på att gå nåt med hästar, ju mindre vill jag gå vanliga nv.
tack, tak för alla svar v :bow:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 162
Senast: inverterad
·
Skola & Jobb Hejsan! Jag är en 15-årig tjej som går i nian och det innebär att gymnasievalet snart nalkas. Jag tycker mycket om skolan och jag...
2
Svar
22
· Visningar
3 089
Senast: macbeth
·
Hästmänniskan Jag har gjort en sådan här tråd tidigare och kollat runt på trådar som redan existerar men har inte hittat någon efter 2011. Jag går då...
Svar
13
· Visningar
1 359
Senast: PantheraL
·
Skola & Jobb Nu börjar jag känna att det är dags att ta tag i studierna igen! Har jobbat ett par år och har fått väldigt mycket nyttig erfarenhet men...
2
Svar
29
· Visningar
3 073
Senast: vildros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp