hästgymnasium, hjälp mig!

jodå, alla kostnader täcks av pengarna får, resetillägget är baserat på antal mil, så väljer du att inte åka hem på en månad får du behålla pengarna ändå. vet inte om man har råd att åka hem varje helg, men i a f varannan. men efter ett tag stannar man gärna några helger i rad. vill man så kan man jobba lite extra i skolans stallar och på så sätt beta av lite praktikveckor.
 
okej, det låt ju jättebra :D
jag hade inte tänkt åka hem varje helg, lite måste man ju få stanna kvar i skolan också, vilket jag kan tro är jättekul att göra på hlegerna också ;) tänkte mer om man fick fara hem oftare än jul och sommarlov och kanske sport och påsklov, annars träffar man ju aldrig familj och vänner, så det lät jättebra det du sa :)
hur är det annars på den skolan då? hur har hästarna det? är det bra lärare i både riddelen och vanliga skoladelen?
 
det har varit stora förändringar på skolan! bl a har de bytt ut stenåldersrektorn (tack och lov :smirk:) och fått en ny naturguidelinje, vilket gör att det är fler än 10 % killar. hätmaterialet är kanon, de har fött upp amiral, bombay, trofé och nu senast qalle (som jag var med och körde in :cool: :p). lärarna är också bra, och jag tror att kusken fredrik persson fortfarande är kvar. många av lärarna är hästintresserade (morells uppfödare brita stenpil hade jag i naturkunskap, och di caprios uppfödares son i anläggningsskötsel). men de bästa är ändå svenskalärarna! riktiga klippor!
 
okej, det lät ju jättebra :)
jag ska kolla lite mer om plönninge också, och sen ska jag göra ett omval, nu känns nv jättetrist att gå, när jag har hört så mycket mer om bollerup och andra hästgymnasium..
 
jo, jag vet, det är jättebra.
jag var och snackade med syon idag i skolan, kollade hur mycket man får av kommunen, och om man bor längre än 90 mil från skolan så skulle man få 1800 kr, bor man närmare var det andra summmor som jag itne kommer ihåg.. så på bollerup måste jag lägga till lite pengar för boendet och så betala alla resor själv, det var så dyrt att bo på bollerups internat enligt hemsidan..
hur ofta rider man och håller på med andra hästgrejor på bollerup om man går med nv-profil?
 
det är olika från år till år, och olika vilka tillval man gör. praktisk hästhållning har man minst 1 gång vecka.

låter mkt märkligt att du ska behöva betala själv för boendet och resorna... prata med syon på bollerup, de vet nog hur det ligger till!
 
okej. vill ändå få hyfsat mycket häst, inte bara massa vanlig skola även fast jag väljer nv.. så det inte blir så att man rider mycket mindre och håller på med hästar mycekt mindre än vad jag gör här hemma.. vill lära mig massor om hästar fast jag läser nv, fast jag förstår att det blir mindre än om jag bara hade läst hästhållning..
kan man ta hästskötarexamen i trean?

jag hoppas du har rätt, ska ringa och kolla det, så inte syon på skolan här sitter och säger massa tokiga saker..
 
jag bor nära bollerup och det är en SKIT skola!
:eek:
jag valde men kom inte in.
så jag följde med några dit en gång för att kolla.
aldrig livet att jag går där, nej tack.

någon som vet något om östra ljungby??
sökt dit nämligen. :)
 
jasså? :eek: berätta mera om Bollerup, varför är den dålig? :confused: jag blev nyfiken nu, har hört från många andra att det är en bra skola, fast du kanske har rätt.. berätta mera
 
när jag var där så fick "ridskolehästarna" inte komma ut i hagen och dom mockade inte utan bara strödde med halm över skiten!
så dom stod med skit i hela boxen :mad:
hästarna är helt "döda" och ser olyckliga ut, står och hänger m.m
somliga stora hästar står i små spiltor.
och i privat stallen är där trångt och stirrigt.
jag hade ALDRIG tagit med mig min häst där :crazy:

det är mycket fjäskeri och rövslickeri bland lärarna.
jag fick BARA negativa syner och negativa intryck av den skolan.
 
hmm, det lät ju inte bra alls. det var en annan som också sa nåt om att hästarna har det mycket bättre på plönninge än på bollerup.
nä, bollerup går jag inte på, i och för sig har jag inte någon häst att ta med mig dit, men skolan hästar ska också ha det bra!!
 
ja precis.
nej jag ahde absolut inte rekomenderat det skolan.
och stackars hästarna :(
jag trodde det skulle varit mer "klass" på stället men icke.
 
hehehe...det du hört av plönn är inte sant. skitskola...(från min sida)

----------------------
"smaken är som baken..."
 
´Plönn passade bara inte mej. typ alla hästar skulle gå me inspänings tyglar... å sen va det sånt jävla fjäskeri.
 
vad är det som är negativt med plönninge? :confused:
berätta mera.. mer än att dom skulle ha inspänningstyglar..
 
att personalen på skolan inte har tid att släppa ut och in och täcka och borsta 30 hästar är väl inte så konstigt... eleverna betalar ju trots allt inte för sina ridlektioner så att anställa mer personal vore en omöjlighet. vissa av hästarna står på spilta, men det finns en ruljans så att det inte är samma hästar som står där sag ut och dag in.

eftersom du inte varit elev på skolan och alltså fåt en insyn i deras hästhållning, tycker jag att det är klantigt att uttala sig om sånt man inte vet något om. ja, hästarna står på permanentbädd på vintern, mest för värmens skull. men det är inte ohygieniskt. få stall står under sådan uppsikt som bollerups, det finns helt enkelt inte möjlighet till att missköta djuren.

hästarna är inte alls lessna, tvärt om! de får ett mer varierat arbete än de flesta privathästar. de går dressyr, hoppning, körning, inomhus och utomhus, de pysslas med och borstas på, det leds och longeras och de är aldrig ensamma.

privatstallen finns i olika storlekar, och om det ändå inte duger kan man oftast hyra boxplatser i närheten.

i och med att några av lärarna är "kändisar" förekommer det tyvärr också kändiskåta fjäskisar, men å andra sidan behöver man inte bry sig.
 
nu är det såhär att jag har pratat med en som har gått där eller rättare sagt två.
dom höll med mig helt och hållet trots att jag bara var där en dag.(red där när jag var liten också)
när dom fick mocka till hästarna så fick dom inte ta ut för mycket skit för då fick dom lägga tillbaka det! :mad:
när dessa två gick där så var där inga så kallat "kändisar".
där var ändå fjäskeri för då fick dom tävla ridskolans hästar.
dom har speciella kör hästar och speciella rid hästar.
varierande ridning vet jag inget om.
men det ska vara en självklarhet att hästarna ska få komma ut i hagen!!!! :mad: :mad:

nej hästarna stod bara och hängde.
jag fick även rida en häst och den var stel som en pinne.
samt dom två andra hästarna som var med var också stela.
tyckte om ridlärarens "sätt" att lära ut.
klart att dom blir pigga när dom kommer ut står man inne en hel dag så är det rätt så självklart.

aldrig ensamma? tar du det som något positivt?
jag anser att en häst behöver lugn och ro. :smirk:
 
aldrig ensamma? tar du det som något positivt?
jag anser att en häst behöver lugn och ro.

Tror snarare hon menar att hästen aldrig är ensam utan har en hästkompis, men du kanske missat att hästar är flockdjur?

tycker för övrigt att dina uttalanden är otroligt löjliga om bollerup, ryktena om min skola är hemska, att ettorna ska dras i skitrännan i ladugården o.s.v. något sånt har aldrg hänt!!
 
:rofl: det där var det dummaste jag har hört! att man skulle lägga tillbaka skiten! :rofl:

efter tre år på skolan har jag ganska bra pejl på hur hästarna sköts, och jag har inget att anmärka på det. alla hästarna är inkörda, några körs mer än andra, men alla rids. hästarna är utbildade och, om de har åldern inne, går de minst L:A. så var hästen stel undrar jag vad det beror på :angel:

ridskolans hästar tävlas i princip aldrig, så att det skulle fjäskas för att få tävla dom låter lite konstigt. däremot tar skolan ibland hjälp av duktiga elever för vidareutbildning och ev tävling av talangfulla yngre hästar.

några halvkändisar har vi allt där, ex fredrik persson, fyrspannskusk.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 156
Senast: inverterad
·
Skola & Jobb Hejsan! Jag är en 15-årig tjej som går i nian och det innebär att gymnasievalet snart nalkas. Jag tycker mycket om skolan och jag...
2
Svar
22
· Visningar
3 089
Senast: macbeth
·
Hästmänniskan Jag har gjort en sådan här tråd tidigare och kollat runt på trådar som redan existerar men har inte hittat någon efter 2011. Jag går då...
Svar
13
· Visningar
1 359
Senast: PantheraL
·
Skola & Jobb Nu börjar jag känna att det är dags att ta tag i studierna igen! Har jobbat ett par år och har fått väldigt mycket nyttig erfarenhet men...
2
Svar
29
· Visningar
3 071
Senast: vildros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp