Hästhandlare?!

J

jylpan

Har fått höra att jag är en hästhandlare, vad anser ni?

Har totalt sålt 2föl och 5 stora hästar inom loppet av 6år! Jag bor mitt ute på landet och vi har mycket dåligt med träningar och tävlingar inom 20 mils area.. vilket gör att det inte blir av mer än max 4ggr/år.. och jag känner att jag vill ha ett syfte med min ridning/hästhållning och jag är säker på att hästarna mår bättre om de gör något istället för att bara va. Dvs jag vill antingen utbilda unghästar och utvecklas med hästarna eller träna för att tävla med en tävlingshäst eller ta föl om de e avelston mm.
Självklart rider jag mest ut i skogen och har hästarna som mina gosgrisar som jag pussar på varje kväll å hälst har under täcket i sängen men de går ju inte riktigt.
Vi har eget litet stall hemma där hästarna bor med stora fina hagar mm.

Nu har jag gjort så som jag skrivit ovan. Jag har köpt outbildade hästar ibland unghästar som jag haft å ridit varje dag utbildat och tränat, men när de nått de stadiet att jag känner att vi STÅTT STILLA. dvs har kommit så långt att den här hästen skulle må bättre av att tex komma till någon som har bättre tränings och tävlingsmöjligheter för att fortsätta utvecklas så har jag sålt hästen.

Jag ser självklart till att den kommer till någon som den trivs med och att ändamålet passar båda individerna, jag har ALDRIG ljugit om hästens historia eller något med den överhuvetaget osv. å e väldigt mån om att den som sagt hamnar där den får det bra!!!

Är det så fel? Jag själv tycker det är helt okej å bra för både hästarna och mig! Vad anser NI?

Å ja ibland tar jag ett lite högre pris än när jag köpte hästen men de är pga att hästen utvecklats och är mycket mer utbildad dvs inte på samma stadie som innan, är det fel?

Å är hästhandlare så dåligt egentligen!?!
Självklart så e de inge bra med sånna hästhandlare som luras!!! Men de jag vet är ex Jan Brink å Malin Baryard!!! De köper utbildar och säljer hästar å många varje år! Å sånna skithöga summor som de tar gör jag ju def. INTE!!!!
Läste att man måste skatta om man säljer mer än 4a hästar/ år då anser jag att man är hästahandlare, i de fallet! men inte att jag hör ditt då min siffra e betydligt lägre!!

Som sagt vad tycker ni? Intressant att veta!!

Å ha en bra dag!!
 
Sv: Hästhandlare?!

en hästhandlare blir man väl om man säljer mer än 3hästar per år? man blir iaf näringsidkare då (om jag kommer ihåg rätt)

ibland behöver man köpa olika hästar och prova tills man hittar sin drömhäst.
 
Sv: Hästhandlare?!

Finns väl ingen riktig definition på vad en hästhandlare är. Men du har ju helt klart handlat med hästar. Så visst kan man kalla dig för hästhandlare.
Du har som du själv skriver egentligen ett utbildningsstall. Där du istället för att ta emot andras hästar själv köper in dem, utbildar dem vidare och säljer igen i egen regi. Vilket många andra "hästhandlare" också gör i större eller mindre skala.
 
Sv: Hästhandlare?!

Tack för svaret. Tycker du det är fel då? Är det inte bättre att hästarna får utvecklas och stimuleras samma som vi människor vill? Ja menar när vi kan 1+1 vill vi kanske kunna 2+2 också istället för att va nöjda vid 1+1 och stanna där? Jag anser att de e mycket värre att en häst står å snöar över i en hage än att man försöker hitta ett bra hem åt dom där de kan utvecklas!
 
Sv: Hästhandlare?!

Tja.. man skulle ju kunna kalla dig hästhandlare i den bemärkelsen att letar man häst så kan man ju kanske kolla om du har någon på g att sälja?
Men inte hästhandlare som köper och säljer hästar konstant bara för att tjäna pengar?

Som du skrev behöver ju inte "hästhandlare" vara något negativt heller - man kan ju vara en bra hästhandlare :D
Men hästhandlare har ju idag en lätt negativ klang och man ser malätna halta slaktfärdiga hästar framför sig alt de med dolda fel..

Men du köper ju hästar i syfte att sälja så småningom så viss typ av handel är det ju. Men du köper hästen för att utbilda och utvecklas med hästen snarare än att tjäna pengar(har man hästen så länge så tjänar man oftast inte in vad de har kostat under tiden man haft dem ju). Det kanske blir en "hästförmedling" istället för en "hästhandel"? :D
 
Sv: Hästhandlare?!

Tack för svaret. Tycker du det är fel då? Är det inte bättre att hästarna får utvecklas och stimuleras samma som vi människor vill? Ja menar när vi kan 1+1 vill vi kanske kunna 2+2 också istället för att va nöjda vid 1+1 och stanna där? Jag anser att de e mycket värre att en häst står å snöar över i en hage än att man försöker hitta ett bra hem åt dom där de kan utvecklas!

Om man sköter det på ett bra sätt och bra på att utbilda hästar så är det ju absolut inget fel.
 
Sv: Hästhandlare?!

somliga hästar tycker om att bara kunna 1+1 ;)

jag själv anser att man måste inte tävla för att kunna utvecklas. Ex ett russ jag känner utvecklas genom att gå i hagen och vara "surrogatmamma"/ordningsvakt. Hon träffar många olika hästar och föl och lär sig den delen. Allt handlar inte om träna och tävla


Det kanske blir en "hästförmedling" istället för en "hästhandel"?
Min deffinition på hästförmedling är där man låter någon annan ha hand om säljdelen men man ägen den fortfarande tills någon köpt hästen.

men jag vet inte vad man kan kalla det. :D
 
Sv: Hästhandlare?!

Jag förstår hur ni tänker!

Jag är utbildad ridlärare och diplomerad hästskötare med tappskokompetens, tävlat upp tom 130 i hopp La dressyr pga större intresse för hoppningen.
Jag utb alla mina hästar tom LB/LB minst innan jag skulle överväga att sälja dom och det är absolut inte bara träning och tävling jag menade! Om du läst hela inlägget så skrev jag att "alla hästar ska ha ett syfte" självklart kan detta vara som surogat mamma! Det är ett super syfte men att ha ett sto som avelsto om hon inte vill bli dräktig menar jag inte är någe bra! Å en superfin hopphäst som mest skruttar i skogen tycker jag är onödigt om det finns någon som kanske skulle vilja ta ut den å tävla så den får utvecklas. Men det är bara min åsikt!

Å sist. Om man anser att jag är hästhandlare pga att jag har för avsikt att så småning om sälja (jag gör ju inte det inom minst ½år beroende på hästen) så är snudd på alla det.. För de flesta säljer ju sina hästar, de är inte många som har kvar de tills de faller ihop av sig själva i hagen eller bara somnar in av ålder eller skada.. Å alla vet ju att hästen kommer bli gammal förr eller senare!

Nästan alla ponnyryttare växer ju ur sina hästar och säljer och köper större ponny, å de e inte hästhandlare..
 
Sv: Hästhandlare?!

Jag förstår inte problemet. Om ingen sålde hästar hade vi ju inga att köpa.... Det finns oseriösa handlare och det finns seriösa handlare.
Om du är seriös och lyckas sälja 30 hästar om året är du bara att gratulera! De oseriösa skall vi alla se till att motarbeta!
 
Sv: Hästhandlare?!

hasthandlare ....varfor har det sa negativ klang i sverige?...
jag tror det har med jante att gora...:smirk:
om du tar hand om dina hastar och utbildar dem sjalv...
lat dem kalla dig hasthandlare da...:angel:
for det ar val fantastisk att nagon kan kopa unga hastar forma dem till individer och salja dem till manniskor med mindre erfarenhet..
 
Sv: Hästhandlare?!

En hästhandlare säljer hästar, det är väl inte mer än så?
Förstår inte varför det är fel att kallas hästhandlare, men det har väl kommit av att man mest namnger oseriösa säljare som hästhandlare & glömmer att de flesta är seriösa.
 
Sv: Hästhandlare?!

Jag tycker inte att du kan kallas för hästhandlare vare sig det är positivt eller negativt. Din verksamhet är alldeles för liten, du säljer för få hästar per år för att kallas hästhandlare.

Om du är duktig och seriös när du säljer anser jag att det är bra att du kan ta på dig att utbilda företrädesvis yngre hästar så att det finns fler som kan ha/köpa dem senare. Naturligtvis ska du lägga på en slant på priset om hästens utbildningsnivå höjts. Skulle själv kunna tänka mig att göra så om jag hade ett eget stall.
 
Sv: Hästhandlare?!

En hästhandlare säljer hästar, det är väl inte mer än så?
Förstår inte varför det är fel att kallas hästhandlare, men det har väl kommit av att man mest namnger oseriösa säljare som hästhandlare & glömmer att de flesta är seriösa.

:bow:
Håller med!
Sen är det väl det där klassiska att ingen som satsar på ekonomisk vinning från hästarna kan vara seriös och mån om sina hästar... :angel: (obs, ironisk!)
Visst är det lätt hänt att man blir pengagirig eller helt enkelt inte kan se till varje individs bästa (ekonomiskt, praktiskt eller tidsmässigt) om man har för många hästar. Men knappast något självklart för att man råkar vara "hästhandlare", och knappast nödvändigtvis till den grad att hästarna mår dåligt av det.
 
Sv: Hästhandlare?!

Lever du på att sälja hästarna? De gör ju hästhandlare / ja eller har som hobby går ju också..

Om du nu är en "hästhandlare" enligt någon, så tycker jag att du är en bra sån ;) ärlig och så.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 031
Senast: Solstig
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
8 398
Senast: Bison
·
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 828
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 808
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp