Hästintresse och småbarn

Jag tänker att det i de allra flesta fall absolut går, men frågan är om man verkligen vill lägga den energin, tiden och pengarna det krävs för att få det att funka. Jag tolkar @Poison-heart som att det är det hon funderar på. Så sett har hon ju löst det hittills, men ställer sig frågande till om det är värt det.
Personligen var jag glad över att jag inte hade häst när jag fick mitt äldsta barn (nu 4,5). Han var rätt krävande och hade inte varit nöjd med att ligga i vagnen under ett ridpass. Jag hade fått vända ut och in på mig själv trots att hans pappa hade tagit honom på kvällar och helger. Det hade jag inte tyckt var värt det.
Ja men precis. Jag trodde också att man bara kunde lägga ungen i vagnen och så låg den där tyst och snäll tills man ridit klart. Det blev jag snart varse om att så var inte fallet med min son. Många i tråden skriver här hur de har ridit medan barnet sover i vagnen. Första halvåret ville min son knappt vara i vagnen, nu sover han gärna i vagnen om man först promenerar ca 30 min. För mig har det alltså inte fungerat speciellt bra.
 
Jag tror också att har man egen gård och hästarna utanför dörren så är det ju så mycket enklare för då kan man exempelvis mocka medan barnet ändå somnat. Ska man köra bil så blir det ju ett meck att ta med sig barnet. Scenariot för oss är att barnet ofta vaknar strax efter vi kommit fram till stallet och är ledset och vill inte sitta i en vagn speciellt länge medan jag sköter hästarna.

Tolkar svaren att dom som har hästarna inhysta i princip får lägga hästrna på hyllan under småbarnsåren, medan dom som har egen gård har andra förutsättningar att klara det. Jag har tidigare också haft hästarna hemma, innan jag flyttade hemifrån. Men då tillkom massa andra sysslor såsom stängsling, röjning, köra bort gödsel, hämta strö, köra in hö osv osv som är oerhört tidskrävande. Nyckeln kanske är att båda parter är engagerade i gården som helhet och hjälper till med alla dessa sysslor.
 
Jag tror också att har man egen gård och hästarna utanför dörren så är det ju så mycket enklare för då kan man exempelvis mocka medan barnet ändå somnat. Ska man köra bil så blir det ju ett meck att ta med sig barnet. Scenariot för oss är att barnet ofta vaknar strax efter vi kommit fram till stallet och är ledset och vill inte sitta i en vagn speciellt länge medan jag sköter hästarna.

Tolkar svaren att dom som har hästarna inhysta i princip får lägga hästrna på hyllan under småbarnsåren, medan dom som har egen gård har andra förutsättningar att klara det. Jag har tidigare också haft hästarna hemma, innan jag flyttade hemifrån. Men då tillkom massa andra sysslor såsom stängsling, röjning, köra bort gödsel, hämta strö, köra in hö osv osv som är oerhört tidskrävande. Nyckeln kanske är att båda parter är engagerade i gården som helhet och hjälper till med alla dessa sysslor.

Och jag skulle säga att fullservice är grejen.

Vi har nu en liten ponny vi leker med valfritt antal dagar i veckan, men behöver inte göra nåt utöver ridning. Det tar ändå lätt två timmar att hämta, borsta, fixa och rida samt ta hand om efteråt. 1,5 är rekordet.
Jag fattar faktiskt inte hur folk hinner sånt mer än 3-4 ggr/vecka. Jag kan inte ha med en vild 2,5 -åring samtidigt, så partner är hemma med honom. Vi har 4 minuter till ponnyn (till fots) så det är inga avstånd att tala om. Då går vi dit ca 15.30 (direkt jag kommer hem) och är hemma 17.30, middag, läxor, umgås och fixa.
 
Om frågan var "om det är värt det" så tänker jag att man får känna efter hur mycket hästandet ger en och jämföra det med allt som krävs för att få ihop det. Fråga sig om man är piggare eller tröttare efter stallet.

Igår till exempel var jag heeeelt slut på kvällen när sambon var hemma och redo att ta bebis själv ett par timmar. Kallt som sjutton var det, och mörkt, och jag var så kolossalt trött. Tänkte att näe, idag orkar jag inte rida, jag åker bara och tittar så att hästen mår bra och har det han behöver. Väl i stallet kände jag energin fyllas på och rätt som det var satt jag uppe på hästryggen ändå. Efteråt var jag som en ny människa, pigg - och trevlig. :D Kunde med ny energi komma hem och natta bebis som vaknar en gång i timmen och vill snutta, med andra ord behöver jag den där energiboosten. Men blir man istället trött och stressad av att vara i stallet så är det kanske bra att prova att hyra ut på foder eller liknande ett tag?

Har eget stall (eller delar med familjemedlem kan man säga) fast ett par km hemifrån. Det är ju mycket jobb jämfört med att hyra stallplats. Tömma gödselplatta, laga stängsel, hämta strö, köra fram foder m.m. men allt det där ger mig också energi. De dagar jag har mycket stalljobb som behöver göras får hästen vila för tiden räcker inte till båda, men det passar riktigt bra och jag tycker att det är kul.

Låter kanske som att det är superenkelt, det är det inte alla gånger... Har fått kasta mig hem i bilen många gånger för att bebis blivit otröstlig (bara bröstet som hjälper) redan efter 40 minuter, och när bebis är med och mockar blir det måååånga pauser då jag tar upp honom och pratar, sjunger, ammar, tittar på hästarna o.s.v... Men för MIG är det helt klart värt det extra trixandet. Är som sagt ödmjuk inför att det säkert kommer att bli mycket svårare längre fram när jag börjar jobba och barnet är större, men jag har jättesvårt att se en vardag utan häst. Det är en så otroligt viktig del i mitt liv. Men självklart kommer jag aldrig någonsin fräsa åt mitt barn i stallet för att jag ska fokusera på hästen som någon hade sett exempel på...
 
Ja men precis. Jag trodde också att man bara kunde lägga ungen i vagnen och så låg den där tyst och snäll tills man ridit klart. Det blev jag snart varse om att så var inte fallet med min son. Många i tråden skriver här hur de har ridit medan barnet sover i vagnen. Första halvåret ville min son knappt vara i vagnen, nu sover han gärna i vagnen om man först promenerar ca 30 min. För mig har det alltså inte fungerat speciellt bra.

Jag har aldrig ens försökt rida medan barnen sov. Båda har varit mycket vakna dagtid från dom var väldigt små så det var liksom ingen idé att försöka, plus att jag inte har någon ridbana hemma. Men longerade och promenerade gjorde jag. Rida fick jag göra när pappan var hemma. Nu börjar mina bli stora, 4 och 7 år, och den äldsta delar mitt intresse så vi rider och kör tillsammans en del. Jag har haft kvar hästarna hela tiden och köpte mig unghäst när äldsta dottern var ett halvår. Det var perfekt för jag han få barn nr 2 innan han skulle börjas med.
 
Visst är det ett pussel och en prioriteringsfråga men det går att ha hästar och barn. Har två barn (4 år respektive 4 månader) och tre hästar i stallet just nu (två stycken som rids).

Första halvåret med barn nr 1 hade jag 20 min med bil till stallet. Hade då en ridhäst och en unghäst på 1 år. Sedan flyttade vi så att jag hade 20 min promenad till stallet. Hade barnet med när jag släppte ut/in hästarna och fixade stallet. Pappan tog hand om barnet när jag red ca 4 ggr/veckan.

Idag står hästarna utanför dörren då vi har egen gård. Släpper ut hästarna innan pappan åker till jobbet och barnen sover. Barnen är med nät jag fixar stallet (4 åringen är ev på förskolan). Pappan tar hand om barnen när jag släpper in hästarna och rider. Rider ca 4 ggr/vecka och då oftast två hästar. Har belysning över en plan hage runt stallknuten där jag brukar rida på vardagskvällarna.

Naturligtvis har jag fått sänka prestationskraven mot innan jag hade barn. Fått acceptera att jag inte hinner rida varje dag, inte lika länge och inte kan lägga timmar på att putsa hästen innan ridningen. Dyker ibland upp korta perioder (en vecka eller så) då jag inte hinner rida men det får bli väl. Hästarna mår väl ändå och de och jag utvecklas. Just nu åker jag inte i väg och tränar men gjorde det mellan barn nr 1 och nr 2 o h kommer att göra det igen när jag inte ammar nr 2 längre.

Har så klart också fått välja bort mycket annat och livet kretsar mesta dels runt familjen hästarna och gården, men är nöjd med det.
 
Och jag skulle säga att fullservice är grejen.

Vi har nu en liten ponny vi leker med valfritt antal dagar i veckan, men behöver inte göra nåt utöver ridning. Det tar ändå lätt två timmar att hämta, borsta, fixa och rida samt ta hand om efteråt. 1,5 är rekordet.
Jag fattar faktiskt inte hur folk hinner sånt mer än 3-4 ggr/vecka. Jag kan inte ha med en vild 2,5 -åring samtidigt, så partner är hemma med honom. Vi har 4 minuter till ponnyn (till fots) så det är inga avstånd att tala om. Då går vi dit ca 15.30 (direkt jag kommer hem) och är hemma 17.30, middag, läxor, umgås och fixa.
Och då är det ju en barnponny. Det är inte barnet som följer med till din häst, utan tvärtom.

Jag försökte inte ens få.ihop det med egen häst under småbarnsåren. För mig var det helt uppenbart för jobbigt, och jag ville inte vara en sån vuxen som tar med barn till stallet i hopp om att andra ska passa det och/eller barnet ska hålla sig undan hela tiden.

Att rida innen barnet vaknar i ottan, var inte en tanke som ens slog mig. Att dra till stallet efter att mitt rätt krävande OCH kvällspigga barn hade somnat, hade varit helt orimligt.

Jag tyckte helt enkelt inte att det var värt besväret att ha häst och småtting samtidigt.
 
Och då är det ju en barnponny. Det är inte barnet som följer med till din häst, utan tvärtom.

Jag försökte inte ens få.ihop det med egen häst under småbarnsåren. För mig var det helt uppenbart för jobbigt, och jag ville inte vara en sån vuxen som tar med barn till stallet i hopp om att andra ska passa det och/eller barnet ska hålla sig undan hela tiden.

Att rida innen barnet vaknar i ottan, var inte en tanke som ens slog mig. Att dra till stallet efter att mitt rätt krävande OCH kvällspigga barn hade somnat, hade varit helt orimligt.

Jag tyckte helt enkelt inte att det var värt besväret att ha häst och småtting samtidigt.

Samma här. Jag har ju inte barn som följer med, utan barn som dör i gödselstacken om jag vänder bort blicken för länge. Nu är äldsta intresserad, men hon skulle snabbt ruttna om det var mitt intresse och inte hennes.
 
Nu när vi ställt om till vintertid kan jag i alla fall konstatera en stor fördel ur hästägarperspektiv med att vara föräldraledig. Idag har vi tagit en långpromenad i solen, jag, bebis hund och häst!

När jag ser andra runt omkring mig som är föräldralediga ser jag ju dessutom vad skönt det är att ha både hund och häst och en anledning att ta oss ut ur huset varje dag. Vissa kanske åker till öppna förskolan och andra barnaktiviteter var och varannan dag, men jag är nog inte tillräckligt social för det, men tycker ändå det är skönt att komma hemifrån.
 
Nu när vi ställt om till vintertid kan jag i alla fall konstatera en stor fördel ur hästägarperspektiv med att vara föräldraledig. Idag har vi tagit en långpromenad i solen, jag, bebis hund och häst!

När jag ser andra runt omkring mig som är föräldralediga ser jag ju dessutom vad skönt det är att ha både hund och häst och en anledning att ta oss ut ur huset varje dag. Vissa kanske åker till öppna förskolan och andra barnaktiviteter var och varannan dag, men jag är nog inte tillräckligt social för det, men tycker ändå det är skönt att komma hemifrån.
Föräldraledigheten är ju dock tyvärr inte representativ för föräldraskap.
 
Föräldraledigheten är ju dock tyvärr inte representativ för föräldraskap.

Nej, såklart inte. Men jag har nog inte resonerat som så att jag får ta varje steg av föräldraskapet som det kommer och känna av om det fortfarande känns värt att ha kvar hästen eller om det mest blir ett stressmoment.

Kan mycket väl hända att jag kommer till en punkt där det inte känns roligt att ha häst längre. Men ändå länge känner jag verkligen att det tillför något att ha stallet att åka iväg till.
 
För mig är det tre faktorer som gör att jag kan ha häst och rida 3-6 dagar i veckan:
1. Hästen går på lösdrift som sköts rationellt, och det tar tio minuter per dag att sköta om alla tre hästar som går där. Eftersom vi är tre ägare delar vi på dagarna också, så jag sköter om det tre dagar/v=30 min/vecka.
2. Vi är två primärföräldrar som delar lika på tid med barnen i den mån det går och båda vill ha egen tid flera ggr/vecka.
3. Jag har hästen hemma vintertid och på cykelavstånd sommartid, så ingen tid läggs på att åka till stallet.

Vi har två barn, ett och två år gamla. Det är ju aldrig så att det blir hålrum av tid där jag tänker ”jaha, vad ska jag hitta på nu”, utan principen är att vid en viss tid (ofta runt kl 16:30) släppa allt jag har för händerna, ta på ridkläder och bara gå ut. Så får barnens pappa ta över och laga middag, mata barn och diska medan jag rider.

Nu är jag föräldraledig på heltid, oh har ridit 5-6 dagar/vecka. När jag snart börjar jobba måste jag dra ned på ridningen för att hinna träffa barnen efter jobbet, och satsar då på att rida helger och en vardagskväll.
 
Och då är det ju en barnponny. Det är inte barnet som följer med till din häst, utan tvärtom.

Jag försökte inte ens få.ihop det med egen häst under småbarnsåren. För mig var det helt uppenbart för jobbigt, och jag ville inte vara en sån vuxen som tar med barn till stallet i hopp om att andra ska passa det och/eller barnet ska hålla sig undan hela tiden.

Att rida innen barnet vaknar i ottan, var inte en tanke som ens slog mig. Att dra till stallet efter att mitt rätt krävande OCH kvällspigga barn hade somnat, hade varit helt orimligt.

Jag tyckte helt enkelt inte att det var värt besväret att ha häst och småtting samtidigt.
När mina barn var bebisar och sov i vagnen sov jag med. Jag orkade knappt ändå, det är så vansinnigt med jobb med bebisar. Men även nu med rätt stora barn är det ju också så mycket som ska fixas. Jag måste sova, tydligen. Men andra verkar ju få det att funka, åtminstone vissa.
 
När mina barn var bebisar och sov i vagnen sov jag med. Jag orkade knappt ändå, det är så vansinnigt med jobb med bebisar. Men även nu med rätt stora barn är det ju också så mycket som ska fixas. Jag måste sova, tydligen. Men andra verkar ju få det att funka, åtminstone vissa.
Det verkar ju vara olika hur späckat schema man tycker är lagom.

Sen har jag haft rätt rejält arbetskrävande barn. Efter en dag med, som det kändes, 100 stora jordskalv och sen kvällspigghet ovanpå, längtade jag INTE ut i kyla och mörker för hästaktivitet.
 
Det verkar ju vara olika hur späckat schema man tycker är lagom.

Sen har jag haft rätt rejält arbetskrävande barn. Efter en dag med, som det kändes, 100 stora jordskalv och sen kvällspigghet ovanpå, längtade jag INTE ut i kyla och mörker för hästaktivitet.
Mina gör aaaaalltid som jag säger, näbbar aldrig emot och står välputsade varje morgon i raka led. Herregud. De hänger inte ens upp sina jackor själv.
 
Jag har två barn, 1 och 4 år. En häst som står uppstallad kollektivt nära vårt hem. Jag rider sex dagar i veckan, har ofta med mig båda barnen till stallet. Jag åker och tränar ensam med hästen en heldag i månaden.

Jag jobbar oregelbundet men heltid så kan ofta rida dagtid och jobba på kvällen. Har aldrig övervägt att inte ha häst. Jag fungerar inte om jag inte får rida.

Jag har aldrig bråttom, är barnen med och vill köra sina små skottkärror ut i hagen så det tar en halvtimme att ta in honom så får det göra det. De är båda uppväxta i stallet, och min stora tjej är en av få som kan fånga min häst. Tror det gett dem otroligt mycket att få så nära kontakt med hästar.

Min sambo kommer ofta och är med alternativt kommer och hämtar barnen när pysslet är klart och jag ska rida.

En enormt viktig faktor i mitt hästliv är att jag jobbar omväxlande dag/kväll/helger. Hade jag jobbat kontorstider hade jag nog inte orkat rida så mycket som jag gör. Denna vecka har jag mycket 7-16-pass, vilket innebär att jag rider efter kl 20. Väldigt slitigt enligt mig.
 
Jag har två barn, 1 och 4 år. En häst som står uppstallad kollektivt nära vårt hem. Jag rider sex dagar i veckan, har ofta med mig båda barnen till stallet. Jag åker och tränar ensam med hästen en heldag i månaden.

Jag jobbar oregelbundet men heltid så kan ofta rida dagtid och jobba på kvällen. Har aldrig övervägt att inte ha häst. Jag fungerar inte om jag inte får rida.

Jag har aldrig bråttom, är barnen med och vill köra sina små skottkärror ut i hagen så det tar en halvtimme att ta in honom så får det göra det. De är båda uppväxta i stallet, och min stora tjej är en av få som kan fånga min häst. Tror det gett dem otroligt mycket att få så nära kontakt med hästar.

Min sambo kommer ofta och är med alternativt kommer och hämtar barnen när pysslet är klart och jag ska rida.

En enormt viktig faktor i mitt hästliv är att jag jobbar omväxlande dag/kväll/helger. Hade jag jobbat kontorstider hade jag nog inte orkat rida så mycket som jag gör. Denna vecka har jag mycket 7-16-pass, vilket innebär att jag rider efter kl 20. Väldigt slitigt enligt mig.

Ni har det som familjeaktivitet?
Det låter fint, men hur lyckas du?:D
Jag har en gång haft med 2,5-åringen. Vi skulle borsta häst, det var kul i två minuter (om jag bar honom), sen ville han titta på de andra hästarna ( i hagen), titta på grisarna, gräva i paddocken, klappa lilla ponnyn, gå själv, gräva lite, titta på grisar, ha banan, kissa på gödselstacken, klappa häst i hagen, sitta på ponnyn, typ inom loppet av 15 minuter... sen sade jag ÅK HEM till partnern. För hur mycket vi än var två där behövde båda ha ögon i nacken. Jag är glatt imponerad av er dom får ihop det.
 
Ni har det som familjeaktivitet?
Det låter fint, men hur lyckas du?:D
Jag har en gång haft med 2,5-åringen. Vi skulle borsta häst, det var kul i två minuter (om jag bar honom), sen ville han titta på de andra hästarna ( i hagen), titta på grisarna, gräva i paddocken, klappa lilla ponnyn, gå själv, gräva lite, titta på grisar, ha banan, kissa på gödselstacken, klappa häst i hagen, sitta på ponnyn, typ inom loppet av 15 minuter... sen sade jag ÅK HEM till partnern. För hur mycket vi än var två där behövde båda ha ögon i nacken. Jag är glatt imponerad av er dom får ihop det.
Jamen exakt så.
 
Ni har det som familjeaktivitet?
Det låter fint, men hur lyckas du?:D
Jag har en gång haft med 2,5-åringen. Vi skulle borsta häst, det var kul i två minuter (om jag bar honom), sen ville han titta på de andra hästarna ( i hagen), titta på grisarna, gräva i paddocken, klappa lilla ponnyn, gå själv, gräva lite, titta på grisar, ha banan, kissa på gödselstacken, klappa häst i hagen, sitta på ponnyn, typ inom loppet av 15 minuter... sen sade jag ÅK HEM till partnern. För hur mycket vi än var två där behövde båda ha ögon i nacken. Jag är glatt imponerad av er dom får ihop det.

För egen del tror jag att det handlar om att barnen är vana att vara i stallet. Min 4 åring har relativt stor frihet och vet vilka regler som gäller. Inget spring, skrik och hjälm på om man ska vara nära hästarna. Vill inte barnen hjälpa mig med att borsta, mocka etc så har de andra alternativ som exempelvis mysa med kaninerna, köra spån med sandlådelastbil i boxarna (supersandlådan 🤣), rita på golvet med kalkkritor eller leka i det lilla diket bakom stallet där det finns lite vatten. Skitiga blir de men finns ju diverse överdragskläder/regnkläder så vad gör det 😊 de har roligt 😉
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 227
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 146
Hästmänniskan Såhär har det gått (se annan tråd för resumé: häst innan man dör): Mikesch har nu bott hos mig 4 dygn. Jag har inte varit så lycklig...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
29 958
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 982
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp