hästraser ni INTE gillar

Ja, min swb har genom åren varit oerhört hållbar, gått t.o.m 120 km distans med placering, över 2000 godkända kilometer. Aldrig sprutad i led, fick en illa sparkskada för ett par år sedan men kom tillbaka efter den. Nu vid 19 års ålder trappar han ner på distanstävlingar och jag har bytt inriktning mot WE istället. Kommer dock troligtvis inte köpa swb igen då jag blivit fast i distansen och där finns raser som är bättre lämpade.
Angående hållbarhet och olika hästraser, så får man ju titta på statistik (t.ex. hos försäkringsbolagen) för att få en bild av hur hållbar en viss ras är. Enskilda individer kan ju alltid vara mycket bättre eller mycket sämre än genomsnittet för rasen.
 
Angående hållbarhet och olika hästraser, så får man ju titta på statistik (t.ex. hos försäkringsbolagen) för att få en bild av hur hållbar en viss ras är. Enskilda individer kan ju alltid vara mycket bättre eller mycket sämre än genomsnittet för rasen.
Kanske inte fråga till just dig, men hur funkar den här statistiken? Är försäkringsbolagens premier verkligen baserade på varje individuell hästras? Är de inte hopsamlade så att alla halvblodsliknande är i en grupp, alla "urhästar" (nordsvenskar, fjordingar, basjkir etc.) är i en grupp etc.? Stämmer det exakt att hästarna i en grupp är mer skadebenägna än de i en annan?

Är det liksom statistiskt hos försäkringsbolagen att t.ex. en nordsvensk är mindre skadebenägen än en morgan eller frieser som är mindre skadebenägen än en PRE eller arab? Eller är det bara att kategorin hästar nordsvensk tillhör (rasgrupp 1) är mindre skadebenägen än kategorin häst morgan/frieser tillhör (rasgrupp 2), som är mindre skadebenägen än kategorin PRE/arab tillhör (rasgrupp 3)?

Bland Agrias hundförsäkringar verkar det vara mer utifrån rastillhörighet och inte att t.ex. alla retrievers har samma premie, men det verkligen samma statistik som ligger bakom hästarnas premie?
 
Kanske inte fråga till just dig, men hur funkar den här statistiken? Är försäkringsbolagens premier verkligen baserade på varje individuell hästras? Är de inte hopsamlade så att alla halvblodsliknande är i en grupp, alla "urhästar" (nordsvenskar, fjordingar, basjkir etc.) är i en grupp etc.? Stämmer det exakt att hästarna i en grupp är mer skadebenägna än de i en annan?

Är det liksom statistiskt hos försäkringsbolagen att t.ex. en nordsvensk är mindre skadebenägen än en morgan eller frieser som är mindre skadebenägen än en PRE eller arab? Eller är det bara att kategorin hästar nordsvensk tillhör (rasgrupp 1) är mindre skadebenägen än kategorin häst morgan/frieser tillhör (rasgrupp 2), som är mindre skadebenägen än kategorin PRE/arab tillhör (rasgrupp 3)?

Bland Agrias hundförsäkringar verkar det vara mer utifrån rastillhörighet och inte att t.ex. alla retrievers har samma premie, men det verkligen samma statistik som ligger bakom hästarnas premie?

Hur försäkringsbolagen sätter premierna är säkert olika för olika försäkringsbolag, men så länge respektive bolag har ras som en av de parametrar som följer hästen kan de ju hämta ut statistiken på valfritt sätt, per större rasgrupp eller per enskild ras. De bör ju t.ex. kunna svara på frågan "hur vanligt är kissing spines hos islandshästar" eller "hur ofta får swb kotledsinflammation" baserat på vad de betalar ut i ersättning för de olika åkommorna för respektive ras, oavsett om premierna sätts rasvis eller inte.

Sedan kan man ju dra vissa slutsatser av premiens storlek - att mina islandshästar har betydligt lägre premie för samma försäkring än swb tolkar jag som att islandshästar som grupp har färre skador/sjukdomar än swb som grupp. En individ ur respektive grupp kan ju dock avvika rätt stort från gruppen, så argumentation av typen "min swb har minsann hållit i 20 år så det är en mycket hållbar ras" eller "islandshästar får aldrig kolik för mina har inte någonsin haft det" faller ju rätt platt.
 
Tinker/Irish cob är något som jag aldrig, aldrig, aldrig skulle kunna tänka skaffa mig igen, ens om jag fick betalt.

Islandshästar är för små och håriga för mitt tycke och de extra gångarterna känns inte heller så skoj.

Varmblodstravarna som ridhäst för jag anser att det är oschysst att försöka tvinga en ras avlad för påskjut och snabb trav att prestera inom ridning när majoriteten helt enkelt är felbyggda för det.

I övrigt får individen till syvende och sist bestämma, men dessa tre raser skulle jag själv aldrig köpa oavsett.
Same! Tycker Irish Cob och Tinker är otroligt vackra, men tyvärr har dom jag träffat på varit alldeles "otrevliga" att hålla på med, buffliga och drar gärna iväg båda från marken men även under ryttare. Jag har inte ridit dom själva, men bara sett andra hålla på :)
 
Same! Tycker Irish Cob och Tinker är otroligt vackra, men tyvärr har dom jag träffat på varit alldeles "otrevliga" att hålla på med, buffliga och drar gärna iväg båda från marken men även under ryttare. Jag har inte ridit dom själva, men bara sett andra hålla på :)

Han jag hade var verkligen Mr Jekyll and Dr Hyde. Droppen var när han drämde in mig i en järnhage med alla sina 600+ kg samtidigt som han sparkade efter mig när jag skulle ta in honom en kväll. För att inte tala om ALL. JÄKLA. MAMMUTPÄLS. Nä, aldrig mer tinker för min del, hur snäll folk än påstår att den är.
 
Jag tror inte det finns några raser som jag direkt ogillar, däremot finns det många raser där dom flesta individerna inte är aktuella för mig att köpa. Jag vill ha ett enkelt, okomplicerat hästägande och raser som har benägenhet till sämre hovkvalitet etc går bort av den anledningen. Även raser med mycket hovskägg då jag var medryttare på en shire tidigare och på nära håll fick se hur ägaren kämpade med diverse hudproblem till följd av detta.

Sen vill jag ha en häst med trevligt stabilt lynne, ej alltför reaktiv och kan gärna göra avkall på gångarternas flashighet till fördel för en mera trygg och jordad individ. Vill dock inte ha någon okänslig buffel, utan mer en cool och chill men vaken individ.
 
Rent skelettmässigt så är han med andra ord antagligen inte speciellt extrem alls.

Det finns exempel på hästar som är mer extrema än vad han är, absolut. Men det är inte normen. Och oftast är det en stor jibbah snarare än dish som ger dem det utseendet. I kombination med enorma näsborrar så kan det verkligen se helt sjukt ut på bild.
Ja, jag ser ju att det är samma häst i dina tre inlägg, jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt med det, men det är precis den sortens utseende jag menar när jag pratar om EN DEL araber och deras extrema utseende. Jag kan givetvis inte säga varken det ena eller det andra om den här individens skelett, men för mig känns inte det här utseendet normalt för en häst. Jag tycker att det jag uppfattar som "normala" araber är otroligt vackra, men det här ser bara konstgjort ut. Är det inte dåligt för hästens hälsa att se ut så är det ju bra, såklart, men sett till andra djurslag (tänker på t.ex. brachycefala hundraser) så brukar det extrema sällan vara det hälsosamma!
 
Ja, jag ser ju att det är samma häst i dina tre inlägg, jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt med det, men det är precis den sortens utseende jag menar när jag pratar om EN DEL araber och deras extrema utseende. Jag kan givetvis inte säga varken det ena eller det andra om den här individens skelett, men för mig känns inte det här utseendet normalt för en häst. Jag tycker att det jag uppfattar som "normala" araber är otroligt vackra, men det här ser bara konstgjort ut. Är det inte dåligt för hästens hälsa att se ut så är det ju bra, såklart, men sett till andra djurslag (tänker på t.ex. brachycefala hundraser) så brukar det extrema sällan vara det hälsosamma!

Jag håller med dig. Jag också att den araben är för extrem för min smak.
 
Ja, jag ser ju att det är samma häst i dina tre inlägg, jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt med det, men det är precis den sortens utseende jag menar när jag pratar om EN DEL araber och deras extrema utseende. Jag kan givetvis inte säga varken det ena eller det andra om den här individens skelett, men för mig känns inte det här utseendet normalt för en häst. Jag tycker att det jag uppfattar som "normala" araber är otroligt vackra, men det här ser bara konstgjort ut. Är det inte dåligt för hästens hälsa att se ut så är det ju bra, såklart, men sett till andra djurslag (tänker på t.ex. brachycefala hundraser) så brukar det extrema sällan vara det hälsosamma!
Fast bild två visar ju tydligt att han faktiskt inte är extrem? Det utseendet har huvudena haft i rätt många generationer nu liksom.
 
Visa bifogad fil 110182

Samma häst igen.
Här ser man hur extremt enorma hans näsborrar är. Tänk om man skulle få till en bild i profil när han gör sådär med dem. Hur extremt skulle inte det se ut??

Rent skelettmässigt så är han med andra ord antagligen inte speciellt extrem alls.

Det finns exempel på hästar som är mer extrema än vad han är, absolut. Men det är inte normen. Och oftast är det en stor jibbah snarare än dish som ger dem det utseendet. I kombination med enorma näsborrar så kan det verkligen se helt sjukt ut på bild.

Ser helt sjukt ut, faktiskt. På alla tre bilderna.
 
Visa bifogad fil 110182

Samma häst igen.
Här ser man hur extremt enorma hans näsborrar är. Tänk om man skulle få till en bild i profil när han gör sådär med dem. Hur extremt skulle inte det se ut??

Rent skelettmässigt så är han med andra ord antagligen inte speciellt extrem alls.

Det finns exempel på hästar som är mer extrema än vad han är, absolut. Men det är inte normen. Och oftast är det en stor jibbah snarare än dish som ger dem det utseendet. I kombination med enorma näsborrar så kan det verkligen se helt sjukt ut på bild.
CD7055B5-5E6F-4922-BA50-AE056D51737D.jpeg

Såhär såg en av de araber jag tagit hand om ut som var en helt underbar individ ♥️
Tycker det är ett mycket sundare/vackrare huvud
 
Ser helt sjukt ut, faktiskt. På alla tre bilderna.
Ja det får man väl tycka om man vill, det blir väl så när man är van vid konvexa nosryggar gissar jag. Jag tycker ju att det ser sjukt ut istället :rofl: Jag vet dock hästar med betydligt extremare huvudet som presterar bra både på galoppen och inom distansen. Så andningen borde det inte vara något fel på.
Visa bifogad fil 110209
Såhär såg en av de araber jag tagit hand om ut som var en helt underbar individ ♥️
Tycker det är ett mycket sundare/vackrare huvud
Vad grundar du det på? Att det skulle vara sundare? Det finns inga studier på detta.
 
Jag tror inte det finns några raser som jag direkt ogillar, däremot finns det många raser där dom flesta individerna inte är aktuella för mig att köpa. Jag vill ha ett enkelt, okomplicerat hästägande och raser som har benägenhet till sämre hovkvalitet etc går bort av den anledningen. Även raser med mycket hovskägg då jag var medryttare på en shire tidigare och på nära håll fick se hur ägaren kämpade med diverse hudproblem till följd av detta.

Sen vill jag ha en häst med trevligt stabilt lynne, ej alltför reaktiv och kan gärna göra avkall på gångarternas flashighet till fördel för en mera trygg och jordad individ. Vill dock inte ha någon okänslig buffel, utan mer en cool och chill men vaken individ.
Kiger alltså 😜
 
Ja, dom verkar helt klart intressanta alltså! Kan nog bli en sån i framtiden 😁

Som jordade spanjorer skulle jag vilja beskriva dom. Och det är dom ju också! Inget sprätt eller flash, men rörliga och smidiga. Coola men vakna, smarta och tålmodiga. Spanska hästar + 400 år i frihet = kigermustang.

Quartrar är också trevliga men många av dom har "hård arbetsskalle", lite mer brukshästar.
 
Jag har lite svårt för svenska halvblod. Är det inte ständiga hältutredningar? Kotpelsförträngningar, lösa benbitar, kissing spines, krånglande SI-leder, magsår, förträngning i halskotepelaren, upp-som-en-sol-ned-som-en-pannkaka? Tycker mig höra "Den hästen har så otroligt mycket talang MEN...." Sedan verkar de vara experter på att skada sig i hagen.

Jag reserverar mig för att en viss typ av människa vill ha svenska halvblod, kanske tävlingsmänniskor, och att avvikelserna till viss del är handhavandefel. Dessutom verkar det inte helt ovanligt att avla på ett defekt SWB-sto eftersom stamtavlan är så fin.... Jag vågar inte köpa ett SWB.
Jag har haft halvblod sen Hedenhös tid och den äldsta jag har nu är 26. Han är mycket frisk och sund.
Skulle aldrig vilja ha någon annan ras till att rida på i allafall.
 
Jag har haft halvblod sen Hedenhös tid och den äldsta jag har nu är 26. Han är mycket frisk och sund.
Skulle aldrig vilja ha någon annan ras till att rida på i allafall.

Hur är din upplevelse av hur rasen förändrats genom åren?

Jag hade kunnat tänka mig att ha "gamla sortens halvblod" igen, hade förmånen att få äga ett pensionerad ridskolehalvblod. Han var längre än han var hög, ganska grova ben, stora hovar. Otroligt lugn, stabil, tålig, men oj vilken luftig dröm att rida när man gjorde rätt.

Finns dom längre?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 426
Senast: WBanna
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 732
Senast: Valle
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 291
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
989
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp