hästraser ni INTE gillar

Det är inte provocerande, jag är nyfiken på fenomenet eftersom det bara verkar vara islandsvärlden där man har just rasspecifika stall.

Jag kan tänka mig en hel massa skäl:

  • Det är mest praktiskt, om man vill hålla hästar i flock, att de är ganska lika varandra i storlek och behov av foder och annat.
  • Man har satsat på att bygga en anläggning för just träning av islandshästar, kanske med ovalbana, passbana osv. och vill ha hyresgäster som utnyttjar det.
  • Man tror att det är enklare att bland islandsfolk hitta människor som har samma syn på hästhållning som man själv har.
  • Det blir enklare att få hem tränare till gården om alla tränar samma grenar.
  • Man gillar just islandshästar och vill bara ha den rasen på sin gård.
  • Man är själv tränare och ser sina inackorderingar som potentiella elever/kunder.
  • Säkert massa andra skäl som jag inte kommer att tänka på nu…
 
Vad menar du med bufflig?
För mig är en bufflig häst "på" utan att vara fysisk. Kanske går om en utan att gå på en när man leder, eller står väldigt nära en.
Jag skrev inte att alla hästar är buffliga vid intag. Jag skrev att det handlar om situation. Men i dom stall jag varit i har intag av hungriga hästar (under vinterhalvåret när hagen är trist) nästan alltid inkluderat det som jag definierade som bufflig.

Tillit, som jag skrev, tycker jag ändå ligger i människans ansvar att upprätthålla och vårda. Från människans håll är det ju lätt förstöra hästens tillit till en.

Jag har hanterat mycket hästar som farit illa, så jag kanske är färgad av det. Men det har lärt mig att älska alla slags hästar och att ge dom tid.
Så jag har i princip noll "krav" om jag tittar på häst :)
Hästar som är i min zon, som tränger den regelbundet och ev nuddar mig också tycker jag är buffliga.

Du kan tycka hur mycket du vill om tillit. Men vissa hästar föds med 100% tillit till människor och det spelar inte så stor roll vad du gör med dem, de kommer inte tappa tilliten. Andra måste tämjas och sköter man sitt jobb så håller de tilliten. Andra måste man passa varje grej man gör med dem för att tilliten kan försvinna av att man snubblar och flaxar till. Sånt är genetiskt.

Det är inte säkert att en häst har farit illa för att den beter sig som det. Den kanske bara tillhör kategorin som inte har den grundtilliten och är grymt känsliga för eventuella övertramp. Givetvis är det vår uppgift att göra den hästen så trygg det bara går, men det kräver sin människa om det räcker att man andas fel för att hästen ska kasta sig ifrån en.


Fast dom har ändå "det där". Det där som gör att dom går som en arab, lyfter huvudet som en arab, tittar som en arab.

Man kanske kan jämföra med om man tar mänskliga kulturer (med viss försiktighet, jag menar alltså KULTUR nu): tre personer som är lika långa och väger samma. För tankeexperimentets skull så sätter vi på dom en heltäckande gimpsuit också så att man inte kan fuska, och så får de tre personerna berätta varsin historia men vi får inte höra ljudet. Kommer en japan, en italienare, och en svensk att använda sitt kroppsspråk på samma sätt? Eller kommer det vara rätt så lätt att se vem som är varsifrån när det börjar viftas eller inte viftas?
Jo absolut. Men det har med beteende att göra, inte hur de är byggda. Och jag tror att detta är genetiskt på ett annat sätt än vad kultur är.
 
Jag har haft föl som har fötts tama och med full tillit till människor. Så mja. Det är nog i allra högsta grad genetiskt. Och de som fötts helt livrädda för människor också för den delen...

Nej alla hästar är inte buffliga vid intag. Jag hatar buffliga hästar. En häst ska aldrig vara bufflig. Det går säkert att träna bort på många av dem, men jag vill inte mer än att tänka "usch, det där var inte behagligt" så ska hästen känna av det och sluta.
Jag instämmer med det genetiska. Jag tror mer och mer att vi faktiskt påverkar ganska lite.
Alla hästar jag har och har haft har varit olika.

Om man själv påverkar hästen väldigt mycket, då borde hästarna vara mera lika varandra?

Så min slutsats är, att jag har mitt sätt och min personlighet med mina hästar och jag anpassar mig, såklart, efter den häst jag hanterar. De är olika och mycket verkar vara medfödda egenskaper.
 
Det jag försökte säga är att för oss är liksom rasen och grenen samma sak, eftersom man måste ha en registrerad islandshäst för att få tävla i officiella gångartsgrenar (om de alls tävlar). Och visst kan man rida andra grenar med en islandshäst, men de flesta tränar o tävlar gångarter. Varför är det så provocerande att en stallägare väljer att enbart ta in islandshästar?
Vore det inte spännande om tex en som jag flyttade in till er, med föresatsen att lära mig och min swb tölt?

Om det beror på ryttaren, så borde det inte vara ett problem? :angel:
 
Vore det inte spännande om tex en som jag flyttade in till er, med föresatsen att lära mig och min swb tölt?

Om det beror på ryttaren, så borde det inte vara ett problem? :angel:

Nu är ju förmågan att gå i tölt och pass delvis genetisk, så jag tror att det skulle bli lite svårt, minst sagt 😁 Dessutom så skulle din swb inte kunna bo i mitt stall, eftersom, det är för lågt i tak. Sannolikt skulle den också kunna hoppa över staketen till hagarna och behöva ungefär dubbelt så mycket grovfoder som mina islandshästar. Så det vore lite opraktiskt!

Och jag vet inte vad du menar med ”beror på ryttaren”, jag har inte sagt det? Jag har bara sagt att för oss som håller på med islandshästar så är gren samma som ras, man får bara tävla med registrerade islandshästar.
 
Vad gäller det där med olika raser tillsammans... en vän med några arabston la märke till att de helst höll sig för sig själva. Den andra hästarna var travare och SWB, i stora hagar och endast ston. Hennes hästar formade liksom en "flock i flocken". Hennes stamsto hade vuxit upp på ett större stuteri och hade mycket bra hästspråk. De var liksom inte så intresserade av de andra hästarna.
Det där har jag faktiskt läst om - be mig dock inte om källor för det är jättelängesen - men just att araber har ett "eget" språk och interagerar bäst med andra araber.

Tänker jag på hundar så tycker jag det är tydligt att individer av samma ras har ett kvickare, snabbare språk sinsemellan även om de flesta hundar funkar bra med andra - på hästar är det inte lika tydligt, antagligen för att de inte är lika extremavlade rasvis som hundar, men just araber och islandshästar upplever jag faktiskt att de funkar bäst med rasfränder även om det inte behöver vara dåligt med andra på något sätt.

För att svara på ursprungsfrågan så tänker jag don efter person, jag gillar hästar i allmänhet men iom att jag rider för traditionell tävling så vill jag ha varmblodiga ridhästar för egen del. :)
 
Hästar som är i min zon, som tränger den regelbundet och ev nuddar mig också tycker jag är buffliga.

Du kan tycka hur mycket du vill om tillit. Men vissa hästar föds med 100% tillit till människor och det spelar inte så stor roll vad du gör med dem, de kommer inte tappa tilliten. Andra måste tämjas och sköter man sitt jobb så håller de tilliten. Andra måste man passa varje grej man gör med dem för att tilliten kan försvinna av att man snubblar och flaxar till. Sånt är genetiskt.

Det är inte säkert att en häst har farit illa för att den beter sig som det. Den kanske bara tillhör kategorin som inte har den grundtilliten och är grymt känsliga för eventuella övertramp. Givetvis är det vår uppgift att göra den hästen så trygg det bara går, men det kräver sin människa om det räcker att man andas fel för att hästen ska kasta sig ifrån en.



Jo absolut. Men det har med beteende att göra, inte hur de är byggda. Och jag tror att detta är genetiskt på ett annat sätt än vad kultur är.
Min häst har farit illa.
Jag kan både andas fel, rykta fel, snubbla. Hon tål höga ljud, att mitt barn går runt henne.
Men hon blir fundersam om jag höjer handen snabbt.
Tjejen i mitt stall var hårdhänt mot min häst och därför var hästen på ett helt annat humör när hon var nära.

Villa raser är det som föds med 100% tillit? Och hur menar du med tillit?
Har svårt att tänka mig en skrämd häst stå helt snällt bara för att den litar blint på sin ryttare nämligen.
 
Islandshästar, Irish Cob, Frieser, Engelskt fullblod, Araber och akhal teké är inga hästar som tilltalar mig för det mesta med undantag.
 
Min häst har farit illa.
Jag kan både andas fel, rykta fel, snubbla. Hon tål höga ljud, att mitt barn går runt henne.
Men hon blir fundersam om jag höjer handen snabbt.
Tjejen i mitt stall var hårdhänt mot min häst och därför var hästen på ett helt annat humör när hon var nära.

Villa raser är det som föds med 100% tillit? Och hur menar du med tillit?
Har svårt att tänka mig en skrämd häst stå helt snällt bara för att den litar blint på sin ryttare nämligen.
Raser har jag inte sagt något om. Däremot individer.

Föl som antar att man bara vill väl redan från första stund, som inte reagerar alls första gången man sätter på grimma, lyfter fötter osv osv och som alltid kommer och söker kontakt. Föl som föredrar människor framför andra hästar, lite som hundar. Om de är osäkra tittar de direkt på människan och ber om hjälp istället för att få panik om de fastnar någonstans till exempel.

Jag har haft ett antal hästar som har blivit så rädda av något att de bara står och skakar, men där jag säger stå still sedan faktiskt också gör det.

Det finns hästar som föds sådana. Det finns de man kan träna dit och det finns de som aldrig någonsin kommer bli sådana.
 
Det kan ju vara olika i olika stall, men det inser du kanske? Människor är olika trevliga, det har inget med ras att göra. I vårt stall, som jag nämnt flera gånger, så är hästar av samma storlek välkomna.
Svarar dig men generellt i denhär diskussionen:
Jag har fått haft både min Haflinger och mitt halvblod i islandshästflock på en anläggning med 100% islandshästar och deras ägare 👍🏻 Inga problem.
Men lösdriftsflocken var lite skeptiska till mitt halvblod men efter en vecka släppte det. 😊
 
Svarar dig men generellt i denhär diskussionen:
Jag har fått haft både min Haflinger och mitt halvblod i islandshästflock på en anläggning med 100% islandshästar och deras ägare 👍🏻 Inga problem.
Men lösdriftsflocken var lite skeptiska till mitt halvblod men efter en vecka släppte det. 😊
Påminner mig om att ha sett samma sak i flera "storhäst/storponny"-flockar när den lilla shettisen gör entré för första gången. Någon häst blir alltid helt perplex över den lilla luddbollen på fyra ben, men efter någon vecka så har det lagt sig.

Går det flera småponnys i en storhästflock så håller de gärna ihop som en flock i flocken. Tror inte det beror på ras och språk, utan snarare på lika-hästar-leka-bäst. De små går oftare undan för de stora.
 
Raser har jag inte sagt något om. Däremot individer.

Föl som antar att man bara vill väl redan från första stund, som inte reagerar alls första gången man sätter på grimma, lyfter fötter osv osv och som alltid kommer och söker kontakt. Föl som föredrar människor framför andra hästar, lite som hundar. Om de är osäkra tittar de direkt på människan och ber om hjälp istället för att få panik om de fastnar någonstans till exempel.

Jag har haft ett antal hästar som har blivit så rädda av något att de bara står och skakar, men där jag säger stå still sedan faktiskt också gör det.

Det finns hästar som föds sådana. Det finns de man kan träna dit och det finns de som aldrig någonsin kommer bli sådana.

Okej då förstår jag dig bättre :)
Märkligt nog är min häst såsom du beskriver, men bara med mig. Trots sin bakgrund. Lyfter in huvudet i grimman, visar att hom behöver något osv.
Men hon är lika fin åt andra hållet med.
Jag blev hängande i stigbygeln en gång, och hon bara ställde sig tills jag lyckats krångla mig ur. Trots att det måste orsakat stress hos henne.
Hon är en appaloosa, men de gånger hon är tjurig (inte rädd eller har integritet) tror jag diagnosen är "sto" rätt och slätt 😅
 
Nu är ju förmågan att gå i tölt och pass delvis genetisk, så jag tror att det skulle bli lite svårt, minst sagt 😁 Dessutom så skulle din swb inte kunna bo i mitt stall, eftersom, det är för lågt i tak. Sannolikt skulle den också kunna hoppa över staketen till hagarna och behöva ungefär dubbelt så mycket grovfoder som mina islandshästar. Så det vore lite opraktiskt!

Och jag vet inte vad du menar med ”beror på ryttaren”, jag har inte sagt det? Jag har bara sagt att för oss som håller på med islandshästar så är gren samma som ras, man får bara tävla med registrerade islandshästar.

Jag red en travare (ca d-ponny storlek) som kunde "tölta". Iaf kändes hennes variant precis likadan som islänningar och jag gjorde likadant för att få fram gångarten. Och det finns ju andra raser (amerikanska) som också är gångartsraser och hade haft nytta av gångartstränare. Även om de pga Islands isolationism inte får tävla mot islänningar.
 
Jag red en travare (ca d-ponny storlek) som kunde "tölta". Iaf kändes hennes variant precis likadan som islänningar och jag gjorde likadant för att få fram gångarten. Och det finns ju andra raser (amerikanska) som också är gångartsraser och hade haft nytta av gångartstränare. Även om de pga Islands isolationism inte får tävla mot islänningar.
Och varför är det fel menar du? Travet har också regler, trots att alla hästar kan trava. Sen är det ju bara att fixa egna tävlingar om man nu vill tävla tölt med en travare 🤷🏻‍♀️
 
Nu är ju förmågan att gå i tölt och pass delvis genetisk, så jag tror att det skulle bli lite svårt, minst sagt 😁 Dessutom så skulle din swb inte kunna bo i mitt stall, eftersom, det är för lågt i tak. Sannolikt skulle den också kunna hoppa över staketen till hagarna och behöva ungefär dubbelt så mycket grovfoder som mina islandshästar. Så det vore lite opraktiskt!

Och jag vet inte vad du menar med ”beror på ryttaren”, jag har inte sagt det? Jag har bara sagt att för oss som håller på med islandshästar så är gren samma som ras, man får bara tävla med registrerade islandshästar.
Förlåt, jag syftade absolut inte på dig.
Jag ironiserade lite över dem som anser att hästen har ett beteende där allt beror på ryttaren.

Just därför tog jag upp tölten, för den om någon, vet man är beroende på genetik.

Hästar utan den genen kan inte tölta.

Så kanske lite långsökt. Sorry.
 
Jag red en travare (ca d-ponny storlek) som kunde "tölta". Iaf kändes hennes variant precis likadan som islänningar och jag gjorde likadant för att få fram gångarten. Och det finns ju andra raser (amerikanska) som också är gångartsraser och hade haft nytta av gångartstränare. Även om de pga Islands isolationism inte får tävla mot islänningar.
Det finns absolut fler raser som kan tölta.
Jag har också hört om travare som kan växla in tölt, även om det är ovanligt.
Så, så kan det vara!
 
Påminner mig om att ha sett samma sak i flera "storhäst/storponny"-flockar när den lilla shettisen gör entré för första gången. Någon häst blir alltid helt perplex över den lilla luddbollen på fyra ben, men efter någon vecka så har det lagt sig.

Går det flera småponnys i en storhästflock så håller de gärna ihop som en flock i flocken. Tror inte det beror på ras och språk, utan snarare på lika-hästar-leka-bäst. De små går oftare undan för de stora.
Haha ja, min SWB är alltid helt förundrad över ponnysar! Vi har en minishettis på anläggningen och det tog lång tid innan hon slutade tycka att han var jätteläskig. Och ibland om det kommer in en ponny i ridhuset (särskilt om den är vit eller skäck) så får hon supersvårt att koncentrera sig för hon bara måste kolla på den där konstiga typen🤣
 
Jag red en travare (ca d-ponny storlek) som kunde "tölta". Iaf kändes hennes variant precis likadan som islänningar och jag gjorde likadant för att få fram gångarten. Och det finns ju andra raser (amerikanska) som också är gångartsraser och hade haft nytta av gångartstränare. Även om de pga Islands isolationism inte får tävla mot islänningar.
Det finns ganska många raser som kan tölta, och hos travare finns absolut den genen som ger tölt och pass hos islandshästar, den är nämligen fördelaktig för att springa snabbt i trav också! :) Dessutom så förekommer ju också tävlingar i pass med iaf amerikanska standardbreds, jag vet inte om det kanske förekommer i Europa också. Men med tanke på att amerikanska och europeiska travare blandas i aveln, så lever ju "passgenen" kvar i stor utsträckning.

Självklart kan en ridtravare som också rids i tölt (eller annan töltande häst, såklart) ha nytta av en gångartstränare/islandstränare, jag har inte sagt något annat? Om det automatiskt gör att en stallägare vill ha ridtravare bland sina islandshästar vet jag dock inte - hos mig skulle det falla på praktiska saker som takhöjd i stallet, höjd på staket, gemensam utfodring i hagar etc.

På en inofficiell tävling vi hade i stallet jag stod inackorderad för några år sedan så deltog faktiskt en töltande travare, så det är ju fullt möjligt för raserna att tävla ihop, även om reglerna inte ser sådana ut just nu. När det gäller andra töltande hästraser så är ju ibland idealet för hur tölt "ska" se ut lite olika. Ex-vis paso fino har ju ett helt annat rörelsemönster än islandshästar, så blandar man raserna på samma tävlingar kan det nog bli knepigt att komma överens om reglemente/domarhandledning, kanske?
 
Haha ja, min SWB är alltid helt förundrad över ponnysar! Vi har en minishettis på anläggningen och det tog lång tid innan hon slutade tycka att han var jätteläskig. Och ibland om det kommer in en ponny i ridhuset (särskilt om den är vit eller skäck) så får hon supersvårt att koncentrera sig för hon bara måste kolla på den där konstiga typen🤣
Där jag stod uppstallad med islandshäst tidigare fanns ett ridgymnasium ett stenkast bort, och under en vinter fick vi hyra in oss i deras ridhus. Det funkade väl sådär - ganska många av de stora hästarna reagerade som din på våra små lurviga hästar! Har också varit med om att möta dem vid uteritt och att de stora då vägrat gå förbi våra små - de är ju lurviga monster ju!!! :laugh:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 403
Senast: WBanna
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 721
Senast: Valle
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 265
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
987
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Prognos för rotation/sänkning
  • Häst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp