Häva hästköp, hur?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du kan börja med att prata med säljaren.
Sätter den sig på tvären hade jag inte gått vidare och dragit in advokater, det kommer snabbt överstiga värdet på hästen och går det till domstol finns det inga garantier för att du skulle vinna, vad än advokaten säger.
 
Du kan börja med att prata med säljaren.
Sätter den sig på tvären hade jag inte gått vidare och dragit in advokater, det kommer snabbt överstiga värdet på hästen och går det till domstol finns det inga garantier för att du skulle vinna, vad än advokaten säger.
Sicken skit…
Nej fd ägaren vill inte.
 
Sicken skit…
Nej fd ägaren vill inte.
Det är uselt. Jag lyckades häva ett köp då jag köpt en häst som visade sig ha en allvarlig sjukdom, vilket var ett dolt fel.

Säljaren, en privatperson, var fantastisk och tog hela ansvaret.

Men alla har inte den moralen, att de tar ansvar för sin sålda vän.

Kan du inte ändå, säga att du kommer att rådfråga en jurist, och att du gärna vill att ni kommer överens?
 
Senast ändrad:
Det är uselt. Jag lyckades häva ett köp då jag köpt en häst som visade sig ha en allvarlig sjukdom, vilket var ett dolt fel.

Säljaren, en privatperson, var fantastisk och tog hela ansvaret.

Men alla har inte den moralen, att de tar ansvar för sin sålda vän.

Kan du inte ändå, säga att du kommer att rådfråga en jurist, och att du gärna vill att ni kommer överens?
Jo det kommer jag att göra. Tror inte jag skall lägga upp allt här. Men hon ger mig skulden då jag lovat ett varaktigt hem, att det är jag som sviker hästen och att hon blir ledsen. Trots att jag inte på något sätt klagat på den.
 
Jag har varit på andra sidan, som säljare där hästen blev reklamerad. I mitt fall hade jag inte undanhållit någonting och köparen var fullt införstådd med hästens beteende. Dock valde köparen att inte röntga vid köp, sedan hittades fynd som eventuellt var orsaken till beteendet. Då reklamerades hästen. Det blev tvist med advokater på båda sidor som höll på i nästan ett år, det kom aldrig upp i rätten och kostade oss båda ungefär lika mycket som hästen såldes för. Hästen togs bort. Det blev mao absolut ingen vinnare mer än advokaterna i detta fallet.

Med det i ryggen hade jag bitit i det sura äpplet och tagit bort hästen. Det är antagligen det som är bäst för hästen och som kommer kosta dig minst i längden. Det är PISSjobbigt att ha en process igång.
 
Är det samma häst som den andra tråden hade jag personligen kollat efter en gedigen problemlösare. Sedan skrevs det i andra tråden att det inte alls är något kroppsligt fel men lynnet. Vilket jag då tänker går att reda ut men det tar tid om det stämmer.
 
Jag har varit på andra sidan, som säljare där hästen blev reklamerad. I mitt fall hade jag inte undanhållit någonting och köparen var fullt införstådd med hästens beteende. Dock valde köparen att inte röntga vid köp, sedan hittades fynd som eventuellt var orsaken till beteendet. Då reklamerades hästen. Det blev tvist med advokater på båda sidor som höll på i nästan ett år, det kom aldrig upp i rätten och kostade oss båda ungefär lika mycket som hästen såldes för. Hästen togs bort. Det blev mao absolut ingen vinnare mer än advokaterna i detta fallet.

Med det i ryggen hade jag bitit i det sura äpplet och tagit bort hästen. Det är antagligen det som är bäst för hästen och som kommer kosta dig minst i längden. Det är PISSjobbigt att ha en process igång.
Det måste alltså inte bli rättegång för att något skall hända?
Men det är alltså enda sättet när avtalet inte följs?
 
Är det samma häst som den andra tråden hade jag personligen kollat efter en gedigen problemlösare. Sedan skrevs det i andra tråden att det inte alls är något kroppsligt fel men lynnet. Vilket jag då tänker går att reda ut men det tar tid om det stämmer.
Säger precis som i andra tråden. Det är inte bukefolkets råd gällande hästen jag är ute efter. Utan vad som gäller
 
Det måste alltså inte bli rättegång för att något skall hända?
Men det är alltså enda sättet när avtalet inte följs?
Nej rättegång blir det först när stämningsansökan lämnas in. Hade jag vetat det hade det sparat mig massor av pengar. Att meddela säljaren en reklamation kostar dig ingenting. Men om säljaren bara säger nej så blir det lite jobbigare. Sen börjar det ticka på med pengar så fort jurister dras in. Så tänk igenom hur mycket du kan bevisa, hur mycket du vill/orkar slåss, vad du tycker är rätt mot hästen osv. Jag rekommenderar verkligen att undvika tvist. Det är verkligen otroligt påfrestande.
 
Säger precis som i andra tråden. Det är inte bukefolkets råd gällande hästen jag är ute efter. Utan vad som gäller
Ingen vet vad som gäller fullt föränns det gått till rättegång, och ingen brukar bli betalningsfri, sannolikt-även om du skulle vinna vilket jag är g säker på att du inte gör,får du stå för dina egna advokat o rättegångskostnader. Och har du köpt en projekthäst som vandrat runt och ingen velat ha så borde du insett storleken på problematiken och att det givetvis finns negativ information om hästen som inte kommit fram. Tig och lid är mitt råd, det är ett jävla gissel med köpare som ska ha billigt , problemhäst, och så löses det inte på nån vecka eller 2 och så ska det lämnas tillbaka. Gilla ditt misstag till läge och ta egetansvar.
 
Jag instämmer med @Fiorano - undvik rättegång.

Jag har varit i din sits och både jag och säljaren ville verkligen komma överens.

Men i ditt fall så verkar säljaren vara mindre benägen.

Mitt förslag är därför att du berättar att du rådgör med en jurist.

Ett första samtal är dessutom ofta gratis.

Lägg upp dina sakliga argument och ge ett förslag på lösning där ni båda kan slippa en lång juridisk process.

Se till att all kommunikation är skriftlig och bemöt inte säljarens "anklagelser" utifrån känslor.

Jag hade, trots min goda relation till säljaren, en oerhört medveten professionell ton i alla mail/chatkonversationer. Jag aktade mig för att låta för "hård", men blandade inte in känslor, utan bara sakfrågan.

Jag ville häva köpet eftersom jag upptäckt ett fel som var dolt vid köpet.

Det jag lärde mig från juristen är att köparen har ett enormt stort ansvar, men även säljaren. Till exempel sägs det att om säljaren "borde ha vetat" någonting om "varan", så skall denne upplysa om detta.

I ditt fall verkar det vara så att säljaren till och med undanhållit information.

Men å andra sidan, du vet att hästen flyttat många gånger, och borde därför, utifrån hästens pris och historik, vetat att det kunde finnas mer information som du skulle frågat efter.
 
Senast ändrad:
Utöver att en tvist kostar mycket så ska du ju betala alla löpande kostnader för hästen under tiden. Det blir snabbt mycket pengar.
TS kanske tror att hon ska få ersättning för det också, det är inte ovanligt att reklamerare vill det. I detta fall verkar det ju vara så att TS brustit i sin möjlighet att kontakta alla andra 6-7 ägare och höra hur hästen varit där??
 
TS kanske tror att hon ska få ersättning för det också, det är inte ovanligt att reklamerare vill det. I detta fall verkar det ju vara så att TS brustit i sin möjlighet att kontakta alla andra 6-7 ägare och höra hur hästen varit där??
Ja men det bygger ju på att man vinner också. Risky när det är en så billig häst (antar jag).
 
Men stackars lilla häst. Hon såldes ju som projekt, och du fick ett projekt. Då kan man inte ge upp efter bara några veckor, du känner ju inte hästen än och hon känner inte dig.

TS: ge henne till i höst att landa, betet börjar ju snart = billigt att ha en "extra häst". Träna henne inte, bara gos och nödvändig skötsel.

Under de månaderna som hon får "leva på nåder" tycker jag att du ska utbilda dig själv och leta efter väldigt duktiga problemlösare i ditt område. Du kommer behöva stöd och hjälp - alla behöver bollplank och fler ögon under projekt. Oavsett hur duktig man är på ridning och normaltränade hästar så är hantering av "svåra projekt" en helt annan sak.

TRT method har många inspirerande filmer upplagda på Youtube och Instagram, han hanteringstränar "farliga" hästar åt tävlingsfolk. Solid metod, enkel hästlogik, bra människo-kroppsspråk. Inget "flum".
 
Ingen vet vad som gäller fullt föränns det gått till rättegång, och ingen brukar bli betalningsfri, sannolikt-även om du skulle vinna vilket jag är g säker på att du inte gör,får du stå för dina egna advokat o rättegångskostnader. Och har du köpt en projekthäst som vandrat runt och ingen velat ha så borde du insett storleken på problematiken och att det givetvis finns negativ information om hästen som inte kommit fram. Tig och lid är mitt råd, det är ett jävla gissel med köpare som ska ha billigt , problemhäst, och så löses det inte på nån vecka eller 2 och så ska det lämnas tillbaka. Gilla ditt misstag till läge och ta egetansvar.
Den var snarare jäkligt dyr med tanke på den vetskap jag har idag.
Jag förvissade mig och frågade snarare hål i huvudet på hästägaren också om olika situationer. Det visade sig inte stämma.
 
Men stackars lilla häst. Hon såldes ju som projekt, och du fick ett projekt. Då kan man inte ge upp efter bara några veckor, du känner ju inte hästen än och hon känner inte dig.

TS: ge henne till i höst att landa, betet börjar ju snart = billigt att ha en "extra häst". Träna henne inte, bara gos och nödvändig skötsel.

Under de månaderna som hon får "leva på nåder" tycker jag att du ska utbilda dig själv och leta efter väldigt duktiga problemlösare i ditt område. Du kommer behöva stöd och hjälp - alla behöver bollplank och fler ögon under projekt. Oavsett hur duktig man är på ridning och normaltränade hästar så är hantering av "svåra projekt" en helt annan sak.

TRT method har många inspirerande filmer upplagda på Youtube och Instagram, han hanteringstränar "farliga" hästar åt tävlingsfolk. Solid metod, enkel hästlogik, bra människo-kroppsspråk. Inget "flum".
Återigen.
Jag ställer en fråga om juridik. Jag var heller inte ute efter ”gör si eller så”. För jag ville inte diskutera hästen med kreti och pleti. Det ger liksom inget. Vad vet du vad jag gör eller inte gör eller har gjort för denna häst?

Vi kan vara överens om att det är riktigt synd om hästen. Men det är knappast jag som gör livet surt för den just nu. Och om du visste hela storyn skulle du knappast resonera som du gör.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 013
Senast: Lobelia
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 563
Senast: Linda_A
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
314
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 099
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp