Häva hästköp, hur?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Unhappy

Trådstartare
Jag har köpt en häst nyligen, ett projekt. Dock fanns det en mycket mer gedigen historik bakom denna häst jag vet att fd ägaren vetat om men inte informerat mig om. Det gäller en farlig häst jag överhuvudtaget inte kommer att kunna använda.

Kan jag häva köpet och hur? Vad för rättigheter har jag?
 
Hur var annonsen formulerad, nämndes det att hästen var ett projekt och isåfall i vilket avseende? Hur har det framkommit att ägaren undanhållit information, finns det nedskrivet eller bara muntligt?
 
Hur var annonsen formulerad, nämndes det att hästen var ett projekt och isåfall i vilket avseende? Hur har det framkommit att ägaren undanhållit information, finns det nedskrivet eller bara muntligt?
Ja, det nämndes att den var projekt. Men inte med dessa stora problem som nu uppdagats. Ja, det finns i text att ägaren undanhållit denna information. Eller rättare sagt fått den information som jag inte fått.
 
Ja, det nämndes att den var projekt. Men inte med dessa stora problem som nu uppdagats. Ja, det finns i text att ägaren undanhållit denna information. Eller rättare sagt fått den information som jag inte fått.
Framgår det att hon INTE har berättat för dig, eller bara att hon har fått infon? Och vad beskrevs vara anledningen till att hästen var ett projekt?
 
Framgår det att hon INTE har berättat för dig, eller bara att hon har fått infon? Och vad beskrevs vara anledningen till att hästen var ett projekt?
Nej det framgår inte mer än de korta textkomversationer. Telefonsamtal och så är ju svårt att bevisa.
Det var delvis temperamentet men även en annan sak i ridningen jag fick till mig inte var så farlig. Såsom det nu framkom att det var. Denna info delgavs jag aldrig.
 
Jag har köpt en häst nyligen, ett projekt. Dock fanns det en mycket mer gedigen historik bakom denna häst jag vet att fd ägaren vetat om men inte informerat mig om. Det gäller en farlig häst jag överhuvudtaget inte kommer att kunna använda.

Kan jag häva köpet och hur? Vad för rättigheter har jag?
Är säljaren privatperson eller företag? Hur länge har hästen varit i dina ägor? Allt sånt spelar roll
 
Nej det framgår inte mer än de korta textkomversationer. Telefonsamtal och så är ju svårt att bevisa.
Det var delvis temperamentet men även en annan sak i ridningen jag fick till mig inte var så farlig. Såsom det nu framkom att det var. Denna info delgavs jag aldrig.
Jag är absolut inte jurist, har bara läst någon kurs på grundläggande nivå. Du kan ju alltid kontakta säljaren och berätta att du vill häva köpet och varför (och se till att ta allt skriftligt, även att få säljarens svar skriftligt och inte över telefon). Sen kan säljaren ju gå med på det eller ej, och då är ju frågan om man vill ta det vidare eller ej. Men hästen är köpt som ett projekt och det står ord mot ord om du är informerad om hur illa problemen var (vilket ju också är en subjektiv upplevelse) så det är ju långt ifrån en solklar vinst från dig tyvärr.

Kontakta en duktig jurist som kan hästar och berätta allt. Men vad jag vet så slutar sånt här ofta med förlikning och då kan det dra ut på tiden och så står du där med rättegångskostnader.
 
Privatperson, jag har bara haft den en kortare tid/några veckor
Okej, har du pratat med säljaren att du vill lämna tillbaka hästen? Har du tur så kanske säljaren går med på att köpa tillbaka hästen mot ett lägre pris. Oavsett så kommer det kosta dig mycket att anlita advokat och ofta leder det enbart till förlikning så jag hade satsat på att tala med säljaren själv först för att se var hen står i frågan.

Med tanke på att den såldes som projekt kan det bli svårt för dig att vinna någonting i rätten..
 
Okej, har du pratat med säljaren att du vill lämna tillbaka hästen? Har du tur så kanske säljaren går med på att köpa tillbaka hästen mot ett lägre pris. Oavsett så kommer det kosta dig mycket att anlita advokat och ofta leder det enbart till förlikning så jag hade satsat på att tala med säljaren själv först för att se var hen står i frågan.

Med tanke på att den såldes som projekt kan det bli svårt för dig att vinna någonting i rätten..
Jag skall göra det och då försöka få det i text. Tror dock att denne är väldigt nöjd att bli av med den.!
 
Av beskrivningen så gissar jag att det är en häst av mindre värde och med anledning av det hade jag personligen i en sån situation frågat säljaren om h*n vill köpa tillbaka hästen till ett lägre pris. Vill h*n inte det hade jag sålt hästen alt låtit avliva den om jag bedömer att det inte är lämpligt att sälja den. Att bekosta en advokat och försöka tvinga igenom ett återköp på rättslig väg är inte värt pengarna om det inte handlar om rätt stora belopp.
 
Man ska också komma ihåg att advokater alltid får betalt oavsett hur målet går. Jag har sett flera ärenden där advokater drivit hopplösa mål, klienten har förlorat massor av pengar och inte fått rätt i sak.

Att rådfråga en advokat och få sin juridiska sits förtydligad är bra, men man ska vara försiktig med att ta ärenden till domstol.
 
Av beskrivningen så gissar jag att det är en häst av mindre värde och med anledning av det hade jag personligen i en sån situation frågat säljaren om h*n vill köpa tillbaka hästen till ett lägre pris. Vill h*n inte det hade jag sålt hästen alt låtit avliva den om jag bedömer att det inte är lämpligt att sälja den. Att bekosta en advokat och försöka tvinga igenom ett återköp på rättslig väg är inte värt pengarna om det inte handlar om rätt stora belopp.
Alternativet är ju att ta bort den. Även om det är lite pengar mot vad en häst kan kosta är det ändå mycket pengar kastade i sjön
 
Alternativet är ju att ta bort den. Även om det är lite pengar mot vad en häst kan kosta är det ändå mycket pengar kastade i sjön
Börja med att skriva till säljaren att du vill reklamera hästen.

Anlita inte veterinär och gör inga behandlingar utan att säljaren isf godkänt det.

Skriv tydligt vad du vill, tex. "Jag vill reklamera hästen och få pengarna tillbaka.

Reklamationen beror på att hästen inte visar sig vara som den beskrivits och det du informerat mig om.

De problem som jag inte informerats om vid köpet är följande: Det gäller xx, xx,xx och xx.

Då du vetat om detta och underlåtit att ge mig informationen, så vill jag hävda att köpet går tillbaka på grind av din upplysningsplikt. Hade jag fått den informationen vid köpet så hade jag kunnat avstå.

Vänligen bekräfta att du läst detta meddelande och återkom med respons innan (datum...)."

Eller något liknande.
 
Alternativet är ju att ta bort den. Även om det är lite pengar mot vad en häst kan kosta är det ändå mycket pengar kastade i sjön
Inte så mycket som det kan kosta med advokat plus att hålla hästen under tiden. Dessutom tvivlar jag på att du kommer särskilt långt eftersom du köpt hästen som uttalat projekt.

Om inte säljaren vill ta tillbaka hästen skulle jag avlivat. Det är låter som en blivande vandringspokal om den säljs vidare.
 
Alternativet är ju att ta bort den. Även om det är lite pengar mot vad en häst kan kosta är det ändå mycket pengar kastade i sjön

Och accepterar inte säljaren reklamationen godvilligt och du tar det vidare till rätten är det troligt att du kastar än mer pengar i sjön, även om du vinner. Advokater är dyra och det är vanligt att parterna får stå för sina egna utgifter.
 
Om du tar det till tingsrätten så räkna med att det kostar minst 100 000. Det är alltså dom pengarna du ska vara beredd att förlora (plus inköpspris av hästen såklart)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
2 968
Senast: Lobelia
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 480
Senast: Linda_A
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
299
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 004
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp