Håll oss Uppdaterade - Igen!

Vad menar du med töltträning? Är ju skillnad på att träna en häst i gångarten tölt och att träna gångarten tölt på en häst som har svårt för den, t.ex.
Just precis därför jag frågar.
Hur ofta tränar/rider ni eran häst som har svårt för tölten respektive era/eran häst som har lätt för den? En allmän, nyfiken fråga.
 
Just precis därför jag frågar.
Hur ofta tränar/rider ni eran häst som har svårt för tölten respektive era/eran häst som har lätt för den? En allmän, nyfiken fråga.
Nu rider jag ju inte min häst, men rent allmänt så en normaltränad häst som har tölt naturligt så tränas den ”dagligen”/varje ridtur, utan problem. En häst som saknar de rätta töltmusklerna får töltträning max varannan dag, för att musklerna ska hinna återhämta sig och träningsvärken minska.
 
Just precis därför jag frågar.
Hur ofta tränar/rider ni eran häst som har svårt för tölten respektive era/eran häst som har lätt för den? En allmän, nyfiken fråga.
Använder nästan alla gångarter under ett pass/uteritt. Oftare övningen som styr vilken gångart vi använder just då. Tölten funkar skolorna bättre så styrketräning där medans traven är mer att leka med balans och tempo. Kunna samla utan att få tölt, kunna jobba på mindre volter i balans. Börjar kunna göra öppnor och skänkelvikning i trav med bibehållen takt.
Har en ganska jämn häst, men väljer trav i hagen.
 
Var på inofficiell tävling för några veckor sedan och lyckades klara årets mål, minst 5.0 i T8 och V5 :bump:
Hoppas nu hitta en officiell tävling att testa, dock lyckas de i närområdet krocka med typ bröllop/60års kalas och liknande :meh:
 
CA517A42-3302-4FF8-9004-DAB32E022136.jpeg

Mini
 
Var och tränade för Reynir Adalsteinson (kan inte stava efternamnet...) igår.
Intressant.
Fick till tölten ganska bra i ett högre tempo, och fick en hel del tänkvärt med mig när jag ska träna vidare.
Dessutom fick jag beröm när jag misslyckades hålla takten... eftersom det som omväxling blev passtaktigt, och Reynir berömde att jag gav hästen möjlighet att visa att han har fem gångarter.
Fick en del tips på hur jag ska leka fram pass.

Hästen var förresten Karl, som nu då tydligen tänker bli femgångare.
Blir han "riktig" femgångare så har jag nog en rätt skaplig tävlingshäst i honom.
 
Var iväg på en träningstävling igår kväll, hade med Karl.
Egentligen "behöver" vi väl inte träningstävlingar, hade hellre ridit officiell tävling men det är lite ont om sådana i år och de som kommer i höst krockar med diverse annat så det ser ut att bli stiltje på den fronten.

Bra att komma iväg ändå: Karl trasslade en del under gårdagen med alldeles för mycket motstånd mot handen, och stora problem med takten i tölten i höger varv (T8 och V5 var de grenar vi red). Inte så roligt att rida när hästen går emot och styvar sig och inte hittar takt, nej.
Bättre i vänster varv, där det kändes rätt OK ändå.
I V5 fungerade tölten bättre, och övriga gångarter sitter alltid på plats. Lite låg i galoppen men trots överdriven bjudning blev det inte springigt. Samma sak med traven: överdriven energi och vilja framåt, men faktiskt inte springigt.

Poängen trevliga. Fick 6.0 för tölten i V5, kul. I T8 fick vi 5.5 resp 5.0 poäng i de båda varven, kändes som om den där femman i högervarvet var väldigt generös.

Red finaler också i värmen, och fick till tölten bättre även i T8. Kom tvåa. I V5 höll han ihop aningen bättre ändå, och vi vann den finalen på 5.8 poäng (fick 5.5 i uttagningen).
 
Värmen gör att ridningen inte är så aktiv för tillfället. Betet börjar likna ytan på Mars typ, torrt, torrt, torrt. Ändå har jag ett par hästar som är rundare än nödvändigt. Röskva's inställning till mat är tämligen brett så hon svälter inte i första taget. Allt från rönn till björnbärsbuskar åker ner.

I fredags hade vi årets varmaste dag, 35 grader. Då passade Tindra på att föla. Stackars fölet, kan inte ha varit lätt att vara anpassad för att födas på Island i april och istället utsättas för det här vädret. Frös gjorde han inte!
 

Bifogade filer

  • A+ Gallery.jpg
    A+ Gallery.jpg
    93,8 KB · Visningar: 33
Värmen gör att ridningen inte är så aktiv för tillfället. Betet börjar likna ytan på Mars typ, torrt, torrt, torrt. Ändå har jag ett par hästar som är rundare än nödvändigt. Röskva's inställning till mat är tämligen brett så hon svälter inte i första taget. Allt från rönn till björnbärsbuskar åker ner.

I fredags hade vi årets varmaste dag, 35 grader. Då passade Tindra på att föla. Stackars fölet, kan inte ha varit lätt att vara anpassad för att födas på Island i april och istället utsättas för det här vädret. Frös gjorde han inte!
Grattis! Stam?
 
Nä inte lätt att träna hästar i denna värme. Har skippat två tävlingar och en träning pga hettan, har inte velat köra hästen. Lite hinner man träna på morgonen men inga långturer som jag tänkt nu under semestern. 🙂
IMG_20180730_114915_123.jpg
 
Flyttat Karl till en "ny" beteshage pga betet var i stort sett slut i den andra.
Han går som unghästuppfostrare till två ettåriga islandshingstar, en tvåårig islandsvalack och min tvååriga fjordhingst.
Nu alltså flyttade till nytt ställe, nu får jag åka åt andra hållet för att kolla och rida honom.
Ridturen idag var rolig.
Väldigt mycket tölt med trevlig takt. Kanske lite misskommunikationer gällande tygelkontakten, men lagom tempo (högt) och ändå rätt eftergiven.
Halkade över i pass ett par gånger vilket jag förstås uppmuntrade. Lååååångt från tävlingsmässig pass, förstås, men idag orkade han springa pass ett bra tag och tempot var definitivt inte "grisepass".
Testade en "läggning" från galopp och det fungerade faktiskt skapligt (det vill säga, efter lite allmänt bensprattel blev det pass), halleluja.

Halleluja, jag har tydligen en till femgångare.
En femgångare med galopp som orkar hålla en tiometersvolt, och med trav som är tillräckligt stark i takten för att orka med exempelvis skänkelvikningar utan att bli fyrtaktig eller problemfritt travar på tiometersvolter.
Intressant hur det kan bli med allmän styrketräning.
 
Jag och Ljómi tränade för Frida Dahlén i söndags. Det är andra gången jag är iväg på träning för islanshästränare med honom och första gången var han nyss inriden så det räknas knappt.

Han behöver fortfarande mera energi och det jobbar jag ju på i alla gångarter så det var skönt att höra att jag tänker rätt. Hon tyckte han var riktigt fin och trodde att han kommer kunna gå långt :) Han har ju än så länge fyra bra gångarter och passen ska tränas så småningom bara han fått upp farten mera i de andra.

Så nu ska vi rida fort! :D

Lägger in två bilden som är screenshotade från film, därför suddiga.

38935343_10212439894739384_4279686695714029568_n.jpg
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 560
Senast: hundtant
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
274
Senast: Sharpless
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
47 48 49
Svar
975
· Visningar
64 066
Senast: Tajger
·
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
27 357

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp