Hållbarhet och ålder vid inridning, träning och tävling (utbruten Dressyrsnackis)

Bukefalos 30 år!

Är det några hästar som konstant går på butta så är det nog westernhästar i USA. Finns noll hållbarhetstänk i hur dom hästarna tränas😳. Dom är slut när dom är 7-8.
Har du själv varit där och sett stallen och hästarna, eller vad baserar du din uppfattning på? Säger inte att du har fel, undrar bara. Samtidigt lär det väl ändå vara värt en hel del att ha en pålitlig häst i arbetet, vi jobbar ju inte alls lika mycket med hästarna här.

Känns som att den här diskussionen hör hemma i en egen tråd egentligen.

Men känner någon här till hur hållbarheten är på westernhästar i Nordamerika? De verkar ridas in när de är två, och då ofta av just stora män medan hästarna är hyfsat små. Tycker väl dock att de inte verkar ridas lika mycket i spänning som de svenska dressyrhästarna, och många rids nog mer varierat. Kan inte säga att jag har väldigt bra koll men det är min uppfattning.
Generellt har de ju en hyfsat dålig djurskydds i USA. Vi säljer en produkt därifrån som vi fått mycket kundomdömen från USA på som vi inte kan använda iom att berättelserna innehåller så helt annan syn på när man kontaktar veterinär och när hästar bör tas bort etc. Det är en massa berättelser om hästar som knappt tar sig ut i hagen, inte kan ligga ner etc som förvisso fått god effekt av produkten. Men som borde fått hjälp/avlivats för en massa år sedan och inte utdraget må skit för att "de är gamla" när de inte ens är 20 år eller liknande. Normaliserat att de mår riktigt dåligt i många fall.

Sen finns det så klart välutbildade veterinärer, tränare etc som är noga och har bra koll. Jag känner flera som jobbat där som cowboys eller som hästtränare som har himla trevlig hästsyn och bra, modern kunskap.
Men det är inte lika väl lagstadgat som i Sverige vad gäller djurskydd. Så ska man kolla hållbarhet så får man nog räkna in att en hel del hästar där anses må ok när vi här hade sett dem som lidande i olika mån.

Kollar man på tex Big Lick-träning är väl det en del som inte skulle vara lagligt här. Och det ger väl mer skador och obehag även med mindre ryttare om man jämför med hur tex en cowboy rider sin ko-häst under arbete. Vi pratar inte tävling eller extremer här.

Ett av problemen vi får med våra halvblod är ju att de är överrörliga och känsligare för när man komprimerar halsen på dem i spänning/fel form i jakt på form/kontroll. De är också känsligare för traumaskador i halsen. I dressyr blir det mer "hala in tygeln" och det blir mer fokus på större gång.
Quarterhästarna är ju gärna rätt grova och har inte direkt någon jättegång. Att en hel del av dem är viktbärande och klarar vuxna män ser jag inte ngt konstigt med. De kan ju vara lika grova som mitt halvblod, som inte är en tunnis.
Och det brukar inte bli riktigt lika mkt skruvstädsform som en del rider med inom dressyr. Att de sällan har nosgrimma ger ju också att hästen kan skydda sig med att gapa om det blir för mkt i munnen/handen. Ger ju mindre risk för vissa problem.

Är det några hästar som konstant går på butta så är det nog westernhästar i USA. Finns noll hållbarhetstänk i hur dom hästarna tränas😳. Dom är slut när dom är 7-8.
Känns tyvärr samma här i Sverige. Var med en bekant och kollade när hon tränade i en westerngren och bland ekipagen var det en ganska storvuxen kvinna på en liten 4 årig quarter. Träningen höll på i över 2 timmar och hon satt på hästen hela tiden..🥺 Det var först på slutet när kvinnan babblade om att hästen utvecklades fint som det kom fram att hästen bara var fyra år. Blev så chockad att jag inte kom mig för att säga något tyvärr.😟 Var visserligen många år, ca 20 år, sedan så man kan ju hoppas att folk fattar bättre..

Har du själv varit där och sett stallen och hästarna, eller vad baserar du din uppfattning på? Säger inte att du har fel, undrar bara. Samtidigt lär det väl ändå vara värt en hel del att ha en pålitlig häst i arbetet, vi jobbar ju inte alls lika mycket med hästarna här.
Har jobbat i USA, dock bara i dressyrstall. Men det var en upplevelse och vääääldigt långt från ens hur det är i svenska tävlingsstall. Nu utgick jag också från tävlande hästar i western, inte de som jobbar på gårdar. Min erfarenhet av dom som jobbar är typ art jag sett Yellowstone😂. Inridningarna är ju inte riktigt som hos oss sas...Inga 30 dagar där inte, det är 30 minuter-tills hästen slutar bocka🙈.

Väldigt positiv till avsutten träning. Allt som man kan göra från marken var toppen, speciellt om det dessutom kombinerades med rörelse i lösdrift (track system har hon själv) med flockmedlemmar.
Så hon förespråkar även tex att de går som handhäst osv?

Generellt har de ju en hyfsat dålig djurskydds i USA. Vi säljer en produkt därifrån som vi fått mycket kundomdömen från USA på som vi inte kan använda iom att berättelserna innehåller så helt annan syn på när man kontaktar veterinär och när hästar bör tas bort etc. Det är en massa berättelser om hästar som knappt tar sig ut i hagen, inte kan ligga ner etc som förvisso fått god effekt av produkten. Men som borde fått hjälp/avlivats för en massa år sedan och inte utdraget må skit för att "de är gamla" när de inte ens är 20 år eller liknande. Normaliserat att de mår riktigt dåligt i många fall.

Sen finns det så klart välutbildade veterinärer, tränare etc som är noga och har bra koll. Jag känner flera som jobbat där som cowboys eller som hästtränare som har himla trevlig hästsyn och bra, modern kunskap.
Men det är inte lika väl lagstadgat som i Sverige vad gäller djurskydd. Så ska man kolla hållbarhet så får man nog räkna in att en hel del hästar där anses må ok när vi här hade sett dem som lidande i olika mån.

Kollar man på tex Big Lick-träning är väl det en del som inte skulle vara lagligt här. Och det ger väl mer skador och obehag även med mindre ryttare om man jämför med hur tex en cowboy rider sin ko-häst under arbete. Vi pratar inte tävling eller extremer här.

Ett av problemen vi får med våra halvblod är ju att de är överrörliga och känsligare för när man komprimerar halsen på dem i spänning/fel form i jakt på form/kontroll. De är också känsligare för traumaskador i halsen. I dressyr blir det mer "hala in tygeln" och det blir mer fokus på större gång.
Quarterhästarna är ju gärna rätt grova och har inte direkt någon jättegång. Att en hel del av dem är viktbärande och klarar vuxna män ser jag inte ngt konstigt med. De kan ju vara lika grova som mitt halvblod, som inte är en tunnis.
Och det brukar inte bli riktigt lika mkt skruvstädsform som en del rider med inom dressyr. Att de sällan har nosgrimma ger ju också att hästen kan skydda sig med att gapa om det blir för mkt i munnen/handen. Ger ju mindre risk för vissa problem.
Och den där ökade rörligheten beror ju ganska ofta på att det även saknas muskelfästen/ligamentfästen. Dvs de är inte ”bara” överrörliga utan de är det pga anatomiska defekter. Som inte alls syns utifrån.

Och allt sånt (inkl det du skriver i ditt inlägg) gör ju också att all slags forskning som ska försöka utröna vad ”träning” gör med ”häst” blir extremt beroende av urvalsgruppen. För du kommer få helt olika svar bara av att (kanske omedvetet) ändra en parameter

Så hon förespråkar även tex att de går som handhäst osv?

Och den där ökade rörligheten beror ju ganska ofta på att det även saknas muskelfästen/ligamentfästen. Dvs de är inte ”bara” överrörliga utan de är det pga anatomiska defekter. Som inte alls syns utifrån.

Och allt sånt (inkl det du skriver i ditt inlägg) gör ju också att all slags forskning som ska försöka utröna vad ”träning” gör med ”häst” blir extremt beroende av urvalsgruppen. För du kommer få helt olika svar bara av att (kanske omedvetet) ändra en parameter
Precis! Och flera veterinärer har sett både mer traumasksdor på överrörliga halsar. Men främst mer ridskador på dem.
Vi har avlat fram svårare munnar tandmässigt.
Och vi har fått fler och fler individer som har tight mellan atlas och ganash.
Det kan ge lite svårare mun ridmässigt och det påverkar resten av kroppen mkt. Särskilt om man vill rida med kontakt och på tygeln.

Känns som att den här diskussionen hör hemma i en egen tråd egentligen.

Men känner någon här till hur hållbarheten är på westernhästar i Nordamerika? De verkar ridas in när de är två, och då ofta av just stora män medan hästarna är hyfsat små. Tycker väl dock att de inte verkar ridas lika mycket i spänning som de svenska dressyrhästarna, och många rids nog mer varierat. Kan inte säga att jag har väldigt bra koll men det är min uppfattning.
De rids in så tidigt även här.

Känns tyvärr samma här i Sverige. Var med en bekant och kollade när hon tränade i en westerngren och bland ekipagen var det en ganska storvuxen kvinna på en liten 4 årig quarter. Träningen höll på i över 2 timmar och hon satt på hästen hela tiden..🥺 Det var först på slutet när kvinnan babblade om att hästen utvecklades fint som det kom fram att hästen bara var fyra år. Blev så chockad att jag inte kom mig för att säga något tyvärr.😟 Var visserligen många år, ca 20 år, sedan så man kan ju hoppas att folk fattar bättre..
Min erfarenhet också när jag sett på de som tränar Western här. Det rids väldigt långa pass på unga hästar.

Jag är också lite skeptisk till hur hållbarheten blir mtp att de rids så mycket på framdelen. Iaf pleasurehästarna.

Min erfarenhet också när jag sett på de som tränar Western här. Det rids väldigt långa pass på unga hästar.

Jag är också lite skeptisk till hur hållbarheten blir mtp att de rids så mycket på framdelen. Iaf pleasurehästarna.

Jag har anmält ett ekipage på en westerntävling där det var något as som mer eller mindre straffred en unghäst (quarter) i uppvärmningsringen. Jag var där med tävlande kompisar och de ville inte anmäla pga ev skitsnack så jag gjorde det. Det visade sig att aset som straffred var tillsammans med den som var tävlingsansvarig :meh: Dvs det hände inte ett skit.

Jag har ju islandshästar, som traditionellt rids in senare än andra ridhästraser. Den stora majoriteten av hästarna rids in när de är mellan 3½ och 4½, några ännu senare men i stort sett ingen tidigare. Det har tidigare sagts om islandshästar att "de växer långsammare" och "de mognar senare" än andra, vilket ju delvis motbevisats av att tillväxtzonerna i skelettet sluts i ungefär samma ålder på alla hästar. Men jag kan samtidigt tycka att en islandshäst på 2½ ser betydligt mindre "färdig" ut i kroppen än t.ex. en swb på 2½.

Nu är det ju inte alls säkert att senare inridning är den enda parametern (högst troligt inte), men sett till exempelvis försäkringsbolagens statistik så är islandshästar både hållbarare och mer långlivade än ex-vis swb. Det är också vanligt med långa tävlingskarriärer och topprestationer ända upp i 20-årsåldern.

Jag tror dock att det är ännu viktigare för hållbarheten att föl och unghästar hålls i grupp på lösdrift på stora och gärna kuperade ytor. Island är ju fantastiskt på det sättet, men även uppfödare av islandshäst t.ex. i Sverige brukar eftersträva det och det ses som icke önskvärt att ha bara ett sto med föl i vanlig hage eller att hålla 1-3-åriga unghästar på stall längre perioder.

Vi har också inom islandshästvärlden regler som säger att en häst inte får tävlas förrän den är 5 år (för att gå SM 6 år) och inte avelsvisas (med ridbedömning) förrän den är 4. Jag tycker det känns rimligt och ser ingen större anledning att ändra gränserna, men 4-årsgränsen för avelsvisning är tidvis omdebatterad. I Tyskland gäller 5 år även för avelsvisning, medan Island har 4 år som gräns.

Vi har i viss utsträckning också unghästtävlingar för 5- och 6-åringar, men det är inte så vanligt ännu. Bra träningstillfällen för yngre hästar, dock, så skulle nästan önska att det var vanligare! Ser inte att det skulle vara för ansträngande eller riskera hästvälfärden på något vis i sin nuvarande utformning. Att inte tävla alls förrän hästen är 7 och som föreslås i trådstarten förekommer absolut inom islandshästsporten, men jag skulle nog se det som vanligare att hästen får komma ut redan som 5- eller 6-åring i lättare klasser. Personligen tycker jag också att det är bra att vänja hästen successivt, både fysiskt och mentalt.

Min Caspian (RIP) reds inte in för än hösten när han var fem. Därefter gick hans utbildning rätt fort (egentligen inte, men han fick göra rörelserna men utan kvalitet). Jag fick ofta höra att hans dåliga hållbarhet hade att göra med att han inte jobbat alls som ung. Och jag tror till viss del att det har att göra med det, och med att han hade patellaluxuation, som är väldigt ovanligt på dressyrhästar eftersom man ofta belastar bakknäna i tidig ålder. Samtidigt tror jag att det som kastade den hästen under bussen var 1. hans dåliga förmåga till syresättning i och med att han var struppipare och 2. bristande lugn i utbildningen. Han hade behövt mer tid att bli stark i utbildningen men det tog ju jättelång tid innan jag hittade en tränare som hjälpte mig att grundutbilda honom.

Jag tänker att våra hästar tyvärr är så rörliga så de kan göra det som tidigare krävde mer styrka, och de kan göra det helt naturligt. Då stäker inte vi leder och stabiliserande muskler utan går direkt på kraftmuskler, vilket gör att hästen blir skev och belastar kropp på ett sätt som den inte är redo för ännu.

Min Caspian (RIP) reds inte in för än hösten när han var fem. Därefter gick hans utbildning rätt fort (egentligen inte, men han fick göra rörelserna men utan kvalitet). Jag fick ofta höra att hans dåliga hållbarhet hade att göra med att han inte jobbat alls som ung. Och jag tror till viss del att det har att göra med det, och med att han hade patellaluxuation, som är väldigt ovanligt på dressyrhästar eftersom man ofta belastar bakknäna i tidig ålder. Samtidigt tror jag att det som kastade den hästen under bussen var 1. hans dåliga förmåga till syresättning i och med att han var struppipare och 2. bristande lugn i utbildningen. Han hade behövt mer tid att bli stark i utbildningen men det tog ju jättelång tid innan jag hittade en tränare som hjälpte mig att grundutbilda honom.

Jag tänker att våra hästar tyvärr är så rörliga så de kan göra det som tidigare krävde mer styrka, och de kan göra det helt naturligt. Då stäker inte vi leder och stabiliserande muskler utan går direkt på kraftmuskler, vilket gör att hästen blir skev och belastar kropp på ett sätt som den inte är redo för ännu.
Jag har en vän som är veterinär och arbetar på en stor hästklinik och häromdagen berättade hon att hon röntgade en femårig SWB med svår artros i bägge fram. Hon pratade också om vår oförmåga att träna dessa överrörliga hästar som vi avlat fram.

Jag har en vän som är veterinär och arbetar på en stor hästklinik och häromdagen berättade hon att hon röntgade en femårig SWB med svår artros i bägge fram. Hon pratade också om vår oförmåga att träna dessa överrörliga hästar som vi avlat fram.
Ja, men det blir ju så när man inte lär dem balans först och sen stärker dem i den. Med ev strypt gång. Framför allt inte jaga runt i obalans i övertempo.
Man får inte glömma att det inte behöver se ut som/likna det färdiga resultatet när man börjar.
Lite för ofta vill folk vara för nära det ideala från start. Och skiljer inte på tävlingsridning och träningsridning tillräckligt.

Hur många är bra på lateral balans/balans i sidled? Hur många vet hur man kan påverka hästens balans i manken med en signal?
Då blir det oerhört mkt lättare att påverka balansen framåt/bakåt, alltså bärighet. Och lösgjordheten kommer pga av balansen.

Ja, men det blir ju så när man inte lär dem balans först och sen stärker dem i den. Med ev strypt gång. Framför allt inte jaga runt i obalans i övertempo.
Man får inte glömma att det inte behöver se ut som/likna det färdiga resultatet när man börjar.
Lite för ofta vill folk vara för nära det ideala från start. Och skiljer inte på tävlingsridning och träningsridning tillräckligt.

Hur många är bra på lateral balans/balans i sidled? Hur många vet hur man kan påverka hästens balans i manken med en signal?
Då blir det oerhört mkt lättare att påverka balansen framåt/bakåt, alltså bärighet. Och lösgjordheten kommer pga av balansen.
Har jag rätt i att de iberiska hästarna är överrörliga? Isåfall borde deras utbildningstrappa vara en källa för kunskap för mer hållbara hästar. De arbetar ju väldigt annorlunda än vad vi gör i Sverige.

Jag tycker vi ofta med hästar landar i "inte stark nog" etc. Och ja, jag håller med om att hästar mår bra av att stärkas. Rätt muskulatur är ett enormt skydd. Och det är så viktigt främst för överrörliga att an håller dem välmusklade och inte belastar lederna i ytterlägen förrän de är starka i den muskulatur som håller ihop.
Men det största problemet är obalans och felaktigt rörelsemönster. Det är därför de blir skeva. Och det behöver inte handla så mycket om styrka som om kroppskontroll/proprioception och invanda rörelsemönster. Det går att på rätt kort tid lära om såna saker i skritt. Det är inte för att de plötsligt blivit starkare. De är i balans och man nollar muskelspänningar och påverkar nervsystemets funktion.
Vi gömmer oss gärna bakom "den är inte stark nog" även om det gäller sånt alla friska hästar klarar med rätt hjälp.
Och ofta vet vi inte direkt var man menar hästen är stark/svag heller. Den är svag i höger bak tex. Jaha.. Men vilken av alla funktioner höger bak kan ha är det som den är svag i? Och vilken muskel? Vet man det kan man ju lätt träna bort det. Vi har ju en massa övningar att nyttja om man vet vad man vill åt.

Har jag rätt i att de iberiska hästarna är överrörliga? Isåfall borde deras utbildningstrappa vara en källa för kunskap för mer hållbara hästar. De arbetar ju väldigt annorlunda än vad vi gör i Sverige.
Ja, de är generellt väldigt överrörliga. Samma med islandshästar, araber etc.

Man ska inte ta ut full rörlighet i leden innan de har styrka nog att hålla ihop. Ser man tex bakbenen som en pendel vill man inte att den pendeln ska pendla för långt bakåt om man inte tex vill ha bakknäproblem på en överrörlig häst. När de kan vinkla bäckenet kan själva pendelrörelsen få bli större eftersom de då kan pendla mer framåt utan att den pendlar längre bak.
Man ser ofta folk gasa på i steglängd där ena bak bli mkt långt bak. Och tror att det är sundare "för man kan få knäproblem om man samlar". Man får knäproblem när leden blir överansträngd. Om man samlar korrekt så delas den belastningen på fler leder än bakknäna = inga problem.
Och även yngre hästar kan gå i balans utan att överansträngas.

I Spanien och en del av resten av EU lever ju både signalsystem och i vissa fall annan utbildningstrappa kvar. Den togs fram då man främst red Spanska hästar, i krig. Dvs det systemet med en annan hjälpgivning och till viss del utbildningstrappa är framtaget för överrörliga hästar.
Kanske bör man tänka till lite med tanke på vad vi avlat fram för halvblod idag..
Överrörliga hästar med svårare munnar kan behöva lite annat tänk..

@tuaphua så är det verkligen. Balanserad är kanske ett bättre begrepp än stark egentligen?

Folk rider också så himla fort, dels för att framåtbjudning är en sån ”grej”. För mig är bärighet och balans något jag hellre skulle ha på dressyrprotokollet än framåtbjudning.
Att vilja gå framåt är inte samma som att springa. Ryggning är en sån grej, hästen ska fortfarande vara framme för skänkeln och tänka framåt, men den kan gå bakåt ändå.

Del två i hastig ridning är att folk tycker att det visar register hos hästen. Jo men visst, jag fattar att den inte är stark nog att visa med kadens, men det behöver inte överdrivas i steglängd då, för då förlorar balansen på det.

@tuaphua så är det verkligen. Balanserad är kanske ett bättre begrepp än stark egentligen?

Folk rider också så himla fort, dels för att framåtbjudning är en sån ”grej”. För mig är bärighet och balans något jag hellre skulle ha på dressyrprotokollet än framåtbjudning.
Att vilja gå framåt är inte samma som att springa. Ryggning är en sån grej, hästen ska fortfarande vara framme för skänkeln och tänka framåt, men den kan gå bakåt ändå.

Del två i hastig ridning är att folk tycker att det visar register hos hästen. Jo men visst, jag fattar att den inte är stark nog att visa med kadens, men det behöver inte överdrivas i steglängd då, för då förlorar balansen på det.
Ja, jag tror balansproblematiken är det största problemet vi har. Oförmåga att lägga balansen i sidled på en hjälp och detsamma med att linjera upp alla kroppsdelar i balans även på böjda spår. Just balans i sidled ser jag en enorm okunskap om hur man löser även hos tränare med högre bokstäver etc.
Jag upplever också att många hästar, främst överrörliga, reagerar mycket värre på att vara i obalans än på viss smärta/hältor ex. Flyktdjur vill vara i balans. Den spänning det ger kan bli både trista beteenden och leda till skador på sikt.
När hästen bjuder måste man ju inte längre gasa runt i övertempo. Det kan väl vara något man gör en kort period när hästen ska lära sig att gå fram. Men det går ju rätt fort att få till. Ofta fastnar väl folk där.
Ofta kommer ju bjudning med korrekt form och balans iom att inget hindrar rörelsen. Så på så sätt är det väl fint att det är med i protokollet. Men man skiljer ju inte riktigt på bjudning och springa på alltid.
Mest bjudning kräver piaff. Men då är man förhoppningsvis så långt fram i utbildning att hästen inte har blockeringar i kroppen/knoppen och kan vara i balans och röra sig fritt. Tyvärr syns ofta rätt dåligt med korrekt bjudning(och samling) i piaffen på tävling. Och det säger en hel del om lösgjordhet/balans etc i annat än själva piaffen. Det syns bara tydligare där.

Ja, de är generellt väldigt överrörliga. Samma med islandshästar, araber etc.

Man ska inte ta ut full rörlighet i leden innan de har styrka nog att hålla ihop. Ser man tex bakbenen som en pendel vill man inte att den pendeln ska pendla för långt bakåt om man inte tex vill ha bakknäproblem på en överrörlig häst. När de kan vinkla bäckenet kan själva pendelrörelsen få bli större eftersom de då kan pendla mer framåt utan att den pendlar längre bak.
Man ser ofta folk gasa på i steglängd där ena bak bli mkt långt bak. Och tror att det är sundare "för man kan få knäproblem om man samlar". Man får knäproblem när leden blir överansträngd. Om man samlar korrekt så delas den belastningen på fler leder än bakknäna = inga problem.
Och även yngre hästar kan gå i balans utan att överansträngas.

I Spanien och en del av resten av EU lever ju både signalsystem och i vissa fall annan utbildningstrappa kvar. Den togs fram då man främst red Spanska hästar, i krig. Dvs det systemet med en annan hjälpgivning och till viss del utbildningstrappa är framtaget för överrörliga hästar.
Kanske bör man tänka till lite med tanke på vad vi avlat fram för halvblod idag..
Överrörliga hästar med svårare munnar kan behöva lite annat tänk..
Ja min tolkning är att de har ett helt annat tänk när det gäller att träna hästen från marken och framförallt i böjning. I Sverige har arbetet på runt spår sammankopplats med ledproblem medans det egentligen handlar om hur hästen arbetas på böjt spår.

Om hästen hela tiden går i ett övertempo och strävar framåt, ja då sliter det men jag har lärt mig av min tränare att min häst ska tänka lika mycket framåt som i sidled som avsaktande och då tränas balans och kroppsuppfattning. Att hästen ska kunna öka och minska volten, vända igenom volten, förändra halsens position, förändra takt och gångart genom att lyssna och framförallt titta på mina direktiv gör att hästen både får bra balans men också blir väldigt kommunikativ. Det är ett jättekul sätt att träna!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka