Hallux valgus operation?

Bukefalos 30 år!

KesoNeso

Trådstartare
Är det någon som gjort sån operation som kan berätta lite om det?
Både själva operationen, men även om/hur det hjälpt och eventuella för/nackdelar.

Är det någon som gjort sån operation som kan berätta lite om det?
Både själva operationen, men även om/hur det hjälpt och eventuella för/nackdelar.
Jag gjorde, 2019 tror jag.
Fick välja mellan narkos eller vaket med lokalbedövning och valde att göra det vaket.
Det gick fort, tror de klockade in på 32 minuter. Det tog längre tid att vänta på operation och få lokalbedövningen än själva operationen. Fick starkare smärtlindring (oxynorm) att ta de första dagarna tillsammans med Alvedon och Ipren. Tror jag behövde ta oxynorm i 2-3 dagar bara. Tyvärr blev jag hemskt illamående av dom men kunde få läkemedel att ta som dämpade det lite. Var sjukskriven i 6 veckor om jag minns rätt.
Jag passade på att operera mig i december, vilket jag är nöjd med då man ändå är inomhus så himla mycket den tiden på året och det var lite trevligt att vara hemma när det var julpyntat. Ville absolut inte sitta inne på sommaren när det är varmt.
Efter tre veckor kunde jag börja gå lite försiktigt, mycket korta promenader. Minns att det tog lång tid innan foten slutade att svullna upp så fort man satt ner den. Rehaben är jätteviktig. Jag var lite slarvig tyvärr vilket jag ångrar nu då jag belastar min fot felaktigt och är stel i tåleden, vilket har lett till besvär från säte/höftmuskulatur.
Jag har ingen smärta alls i tån längre, men tån är fortfarande inte normal i utseende. Jag hade dock väldigt kraftig hallux valgus och ortopedkirurgen sa redan från början att det inte kommer kunna gå att få den helt bra. Jag är glad att slippa den där huggande smärtan och ömheten i alla fall.

Jag gjorde, 2019 tror jag.
Fick välja mellan narkos eller vaket med lokalbedövning och valde att göra det vaket.
Det gick fort, tror de klockade in på 32 minuter. Det tog längre tid att vänta på operation och få lokalbedövningen än själva operationen. Fick starkare smärtlindring (oxynorm) att ta de första dagarna tillsammans med Alvedon och Ipren. Tror jag behövde ta oxynorm i 2-3 dagar bara. Tyvärr blev jag hemskt illamående av dom men kunde få läkemedel att ta som dämpade det lite. Var sjukskriven i 6 veckor om jag minns rätt.
Jag passade på att operera mig i december, vilket jag är nöjd med då man ändå är inomhus så himla mycket den tiden på året och det var lite trevligt att vara hemma när det var julpyntat. Ville absolut inte sitta inne på sommaren när det är varmt.
Efter tre veckor kunde jag börja gå lite försiktigt, mycket korta promenader. Minns att det tog lång tid innan foten slutade att svullna upp så fort man satt ner den. Rehaben är jätteviktig. Jag var lite slarvig tyvärr vilket jag ångrar nu då jag belastar min fot felaktigt och är stel i tåleden, vilket har lett till besvär från säte/höftmuskulatur.
Jag har ingen smärta alls i tån längre, men tån är fortfarande inte normal i utseende. Jag hade dock väldigt kraftig hallux valgus och ortopedkirurgen sa redan från början att det inte kommer kunna gå att få den helt bra. Jag är glad att slippa den där huggande smärtan och ömheten i alla fall.

Tack så jättemycket för utförligt svar!
Tog det så lång tid som tre veckor innan du kunde börja gå? Jag måste ju kunna börja stappla mig fram något så fort som möjligt för att kunna fixa med djuren 🙈
Några dagar tänkte jag mig kanske, det kan jag ordna hjälp till men så lång tid som flera veckor blir ju genast mkt besvärligare 😁

Men som helhet, känner du att du iaf är glad att du gjorde operationen och om du hade fått välja idag hade du ändå gjort den?

Jag frågade nämligen min läkare om skoinlägg när jag var där i annat ärende, men när jag visade min värsta fot så sa han direkt operation istället.
Jag ska dit igen om en vecka då han ska undersöka ordentligt så jag måste typ bestämma mig tills dess och jag är så kluven…..

Gjorde min 2021. Fick inte välja, min var i narkos. 3 dagar totalt på sjukhuset (vilket i min mening var onödigt, 2 hade räckt). 6 veckor sjukskriven (fick inte köra bil under 6 v och kör bil i jobbet). Specialsko som avlastar tådelen på foten bar jag 6 v också, och dessutom gick jag med kryckor 3 v.

Jättenöjd med op, har inga besvär mer. Min metallstav sitter kvar, tas bara ut om man får besvär men jag känner inte av den alls.

Smärtlindring var diclofenax + ibu men jag slutade med det efter 4 dagar, jag är inte alls smärtkänslig.

Tog det så lång tid som tre veckor innan du kunde börja gå? Jag måste ju kunna börja stappla mig fram något så fort som möjligt för att kunna fixa med djuren 🙈
Några dagar tänkte jag mig kanske, det kan jag ordna hjälp till men så lång tid som flera veckor blir ju genast mkt besvärligare 😁

Men som helhet, känner du att du iaf är glad att du gjorde operationen och om du hade fått välja idag hade du ändå gjort den?

Jag frågade nämligen min läkare om skoinlägg när jag var där i annat ärende, men när jag visade min värsta fot så sa han direkt operation istället.
Jag ska dit igen om en vecka då han ska undersöka ordentligt så jag måste typ bestämma mig tills dess och jag är så kluven…..
Alltså man kan ju hoppa på det friska benet från dag ett, jag hade kryckor till hjälp för att inte ramla. Men så fort man tog bort foten från högläge så dunkade den något enormt så det var inte många minuter man ville ha den så. Jag låg mest i soffan med foten uppåt och hoppade mellan den, toaletten och köket för att micra mat. Min fru gick ut med hundarna.
Efter tre veckor kunde jag ta en liten sväng med en av hundarna i parken, fortfarande med kryckor som stöttning.
Jag vet inte vad du har för djur men jag råder dig att försöka hitta någon som kan ta hand om dom åtminstone till första veckan.

Både min mamma och min moster har opererat båda fötter och varit mycket nöjda.
Jag är nöjd med att smärtan är borta. Men min fot ser fortfarande inte normal ut och jag har istället andra besvär pga detta. Jag vet inte om det beror på att kirurgen inte gjorde ett tillräckligt bra jobb eller om jag helt enkelt hade så pass kraftig felställning att det inte gick att få bättre. Jag blev varnad för det av kirurgen. I efterhand kanske jag borde frågat om second opinion hos en annan kirurg. Tror ändå att jag skulle göra operationen igen.

Tillägger att jag inte låg på sjukhus utan fick åka hem direkt efter. Var där kl 8 på morgonen och blev hämtad kl 10:00.
Varken min mamma eller moster har legat kvar på sjukhuset utan alla fått åka hem direkt efteråt men de har inte heller gjort det i narkos.

Min pappa har gjort, för ca 8 år sen. Han var sjukskriven och gick med kryckor och specialsko några veckor. Vet inte hur länge han var sjukskriven, han gick i pension i samma veva.

Lokalbedövning, åkte hem direkt efter. Han var väldigt nöjd åren efter operationen och hade inget ont.
Han har lite problem igen nu, men det beror nog på att han använder fel sorts skor för sina fötter.

Gjorde min 2021. Fick inte välja, min var i narkos. 3 dagar totalt på sjukhuset (vilket i min mening var onödigt, 2 hade räckt). 6 veckor sjukskriven (fick inte köra bil under 6 v och kör bil i jobbet). Specialsko som avlastar tådelen på foten bar jag 6 v också, och dessutom gick jag med kryckor 3 v.

Jättenöjd med op, har inga besvär mer. Min metallstav sitter kvar, tas bara ut om man får besvär men jag känner inte av den alls.

Smärtlindring var diclofenax + ibu men jag slutade med det efter 4 dagar, jag är inte alls smärtkänslig.

Fanns det någon anledning till att du var tvungen att ha narkos?
3 dagar känns länge ja…..

Av era svar kom jag på ett annat problem nu då.
Smärtstillande. Jag kan inte svälja tabletter om de inte är väldigt små…….
Jag antar att det inte är något man vill göra utan smärtlindring i början?

Fanns det någon anledning till att du var tvungen att ha narkos?
3 dagar känns länge ja…..
De erbjuder inte lokal bedövning på denna op. Ja 3 dagar var långt. 1 dag inläggning och op, dag 2 lära gå med kryckor (kändes onödigt, jag kan det utan "kurs") och dag 3 bandagebyte och hemgång. Dag 2 +3 hade man kunnat göra på en dag men antar det hade med op såret att göra de drog ut det till 3 dagar.

Jag skulle operera mig för några år sedan, men min remiss tappades bort och så blev det inte av. Men jag hann iaf prata med läkaren och han sa att det var jättejätteviktigt att ligga med foten högt den första tiden, typ 23 timmar om dygnet.

Jag kan inte heller svälja tabletter, jag tuggar sönder alla. Smakar illa men enda sättet för mig.

Jag tar Ipren när jag behöver mot huvudvärk eller så, och den tuggar jag också sönder för det är den enda som är smaklös.
De andra, såsom panodil och alvedon klöks jag av så de kan jag inte ens tugga (har problem med svälja/klökas/kräka pga emotofobi).

Jag skulle operera mig för några år sedan, men min remiss tappades bort och så blev det inte av. Men jag hann iaf prata med läkaren och han sa att det var jättejätteviktigt att ligga med foten högt den första tiden, typ 23 timmar om dygnet.

Usch, det låter ju jättejobbigt 🙈

Du får kryckor med dig hem att gå med.Hopp hopp :D

Jag har gjort båda mina, har haft genetisk hallux valgus sedan tidigt. De har inte varit särskilt stora/vinklade men jag fick ont tidigt. Röntgade båda fötterna när jag var 18, vänster var vinkelmässigt värst men det var höger jag hade ondast i så den opererades när jag var 19. Fick ont av att gå en runda på stan, köra bil i över en timme osv. Det här är ju 20 år sedan men som jag minns det var jag sövd (möjligen djupt sederad, minns en sådan där mask över ansiktet och att jag fick räkna baklänges från 10, kom väl till 8 innan jag var borta), fick hämtas hem samma dag. Hade flyttat hem till mamma och pappa under post-op-tiden. Var sjukskriven i kanske 4 veckor, jobbade i butik och gick hela dagarna så det var nödvändigt. Fick inga roliga piller med hem utan klarade mig på alvedon och ipren, det var hemskt första dygnet.

Andra foten gjorde jag över 10 år senare när den hade börjat göra ont också. Vaken men sederad under op. Tog en taxi hem själv efter operationen. Bodde själv, hade preppat hemma med färdig mat och handlat i förväg. Det var strikt högläge i minst 3 dygn, foten svullnade mycket dagarna efter också så jag låg på soffan och kollade Game of Thrones i en vecka, hade fått mycket roligare piller den här gången så hade inget ont alls :D Efter den veckan tog jag tåget 4 h hem till mina föräldrar och bodde där en vecka och blev ompysslad och hade sällskap. Var sjukskriven 4-5 veckor för att jag körde bil i jobbet, hade nog kunnat jobba tidigare med möjlighet till högläge för foten och slippa köra bil där i början. Men det är mycket rehabövningar också så det är ju bra att ha tid till dem med.

Har inte haft ont en enda gång sedan rehabtiden var över. Så glad att jag gjorde operationerna tidigt! Stårtåleden är möjligen något stelare men absolut inget jag har bekymmer av i vardagen eller i träning osv. Bara positiv upplevelse härifrån :up:

Edit: Kan lägga till att första gången var nog foten gipsad och jag hade åerbesök för att ta bort stygn, andra gipskena/bandage tror jag och kanske inte ta bort några stygn, minns inte. De sätter en bedövningsspruta i foten innan de packar ihop den så första typ 12 timmarna var det väldigt bra bedövat.

Senast ändrad:
Av era svar kom jag på ett annat problem nu då.
Smärtstillande. Jag kan inte svälja tabletter om de inte är väldigt små…….
Jag antar att det inte är något man vill göra utan smärtlindring i början?
Det finns suppositorier som du kan ta, informera läkaren så kan de skriva ut rätt. Annars köper du en tablettmortel på apoteket och mortlar ner tabletten till ett pulver som du sedan blandar i exempelvis smoothie eller yoghurt.

Usch, det låter ju jättejobbigt 🙈
Ja foten i högläge i 3 veckor och därefter så mycket som möjligt var mina order. Jag låg på soffan och kollade på TV, läste böcker och surfade mestadels av tiden och hade foten upp på ryggstödet. Hade lite julpyssel också som jag kunde göra i soffan, då det var advent när jag opererade mig.
Även när man sover ska foten ligga högt. Jag hade två tjocka soffkuddar som jag la foten på i sängen.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka