Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag gjorde, 2019 tror jag.Är det någon som gjort sån operation som kan berätta lite om det?
Både själva operationen, men även om/hur det hjälpt och eventuella för/nackdelar.
Jag gjorde, 2019 tror jag.
Fick välja mellan narkos eller vaket med lokalbedövning och valde att göra det vaket.
Det gick fort, tror de klockade in på 32 minuter. Det tog längre tid att vänta på operation och få lokalbedövningen än själva operationen. Fick starkare smärtlindring (oxynorm) att ta de första dagarna tillsammans med Alvedon och Ipren. Tror jag behövde ta oxynorm i 2-3 dagar bara. Tyvärr blev jag hemskt illamående av dom men kunde få läkemedel att ta som dämpade det lite. Var sjukskriven i 6 veckor om jag minns rätt.
Jag passade på att operera mig i december, vilket jag är nöjd med då man ändå är inomhus så himla mycket den tiden på året och det var lite trevligt att vara hemma när det var julpyntat. Ville absolut inte sitta inne på sommaren när det är varmt.
Efter tre veckor kunde jag börja gå lite försiktigt, mycket korta promenader. Minns att det tog lång tid innan foten slutade att svullna upp så fort man satt ner den. Rehaben är jätteviktig. Jag var lite slarvig tyvärr vilket jag ångrar nu då jag belastar min fot felaktigt och är stel i tåleden, vilket har lett till besvär från säte/höftmuskulatur.
Jag har ingen smärta alls i tån längre, men tån är fortfarande inte normal i utseende. Jag hade dock väldigt kraftig hallux valgus och ortopedkirurgen sa redan från början att det inte kommer kunna gå att få den helt bra. Jag är glad att slippa den där huggande smärtan och ömheten i alla fall.
Alltså man kan ju hoppa på det friska benet från dag ett, jag hade kryckor till hjälp för att inte ramla. Men så fort man tog bort foten från högläge så dunkade den något enormt så det var inte många minuter man ville ha den så. Jag låg mest i soffan med foten uppåt och hoppade mellan den, toaletten och köket för att micra mat. Min fru gick ut med hundarna.Tack så jättemycket för utförligt svar!
Tog det så lång tid som tre veckor innan du kunde börja gå? Jag måste ju kunna börja stappla mig fram något så fort som möjligt för att kunna fixa med djuren
Några dagar tänkte jag mig kanske, det kan jag ordna hjälp till men så lång tid som flera veckor blir ju genast mkt besvärligare
Men som helhet, känner du att du iaf är glad att du gjorde operationen och om du hade fått välja idag hade du ändå gjort den?
Jag frågade nämligen min läkare om skoinlägg när jag var där i annat ärende, men när jag visade min värsta fot så sa han direkt operation istället.
Jag ska dit igen om en vecka då han ska undersöka ordentligt så jag måste typ bestämma mig tills dess och jag är så kluven…..
Gjorde min 2021. Fick inte välja, min var i narkos. 3 dagar totalt på sjukhuset (vilket i min mening var onödigt, 2 hade räckt). 6 veckor sjukskriven (fick inte köra bil under 6 v och kör bil i jobbet). Specialsko som avlastar tådelen på foten bar jag 6 v också, och dessutom gick jag med kryckor 3 v.
Jättenöjd med op, har inga besvär mer. Min metallstav sitter kvar, tas bara ut om man får besvär men jag känner inte av den alls.
Smärtlindring var diclofenax + ibu men jag slutade med det efter 4 dagar, jag är inte alls smärtkänslig.
Jag kan inte heller svälja tabletter, jag tuggar sönder alla. Smakar illa men enda sättet för mig.Av era svar kom jag på ett annat problem nu då.
Smärtstillande. Jag kan inte svälja tabletter om de inte är väldigt små…….
Jag antar att det inte är något man vill göra utan smärtlindring i början?
De erbjuder inte lokal bedövning på denna op. Ja 3 dagar var långt. 1 dag inläggning och op, dag 2 lära gå med kryckor (kändes onödigt, jag kan det utan "kurs") och dag 3 bandagebyte och hemgång. Dag 2 +3 hade man kunnat göra på en dag men antar det hade med op såret att göra de drog ut det till 3 dagar.Fanns det någon anledning till att du var tvungen att ha narkos?
3 dagar känns länge ja…..
Jag skulle operera mig för några år sedan, men min remiss tappades bort och så blev det inte av. Men jag hann iaf prata med läkaren och han sa att det var jättejätteviktigt att ligga med foten högt den första tiden, typ 23 timmar om dygnet.Tack så jättemycket för utförligt svar!
Tog det så lång tid som tre veckor innan du kunde börja gå? Jag måste ju kunna börja stappla mig fram något så fort som möjligt för att kunna fixa med djuren
Några dagar tänkte jag mig kanske, det kan jag ordna hjälp till men så lång tid som flera veckor blir ju genast mkt besvärligare
Men som helhet, känner du att du iaf är glad att du gjorde operationen och om du hade fått välja idag hade du ändå gjort den?
Jag frågade nämligen min läkare om skoinlägg när jag var där i annat ärende, men när jag visade min värsta fot så sa han direkt operation istället.
Jag ska dit igen om en vecka då han ska undersöka ordentligt så jag måste typ bestämma mig tills dess och jag är så kluven…..
Jag kan inte heller svälja tabletter, jag tuggar sönder alla. Smakar illa men enda sättet för mig.
Jag skulle operera mig för några år sedan, men min remiss tappades bort och så blev det inte av. Men jag hann iaf prata med läkaren och han sa att det var jättejätteviktigt att ligga med foten högt den första tiden, typ 23 timmar om dygnet.
Du får kryckor med dig hem att gå med.Hopp hoppTack så jättemycket för utförligt svar!
Just det glömde den delen (typ förträngy eländetUsch, det låter ju jättejobbigt![]()
Det finns suppositorier som du kan ta, informera läkaren så kan de skriva ut rätt. Annars köper du en tablettmortel på apoteket och mortlar ner tabletten till ett pulver som du sedan blandar i exempelvis smoothie eller yoghurt.Av era svar kom jag på ett annat problem nu då.
Smärtstillande. Jag kan inte svälja tabletter om de inte är väldigt små…….
Jag antar att det inte är något man vill göra utan smärtlindring i början?
Det fick inte jag!Du får kryckor med dig hem att gå med.Hopp hopp![]()
Ja foten i högläge i 3 veckor och därefter så mycket som möjligt var mina order. Jag låg på soffan och kollade på TV, läste böcker och surfade mestadels av tiden och hade foten upp på ryggstödet. Hade lite julpyssel också som jag kunde göra i soffan, då det var advent när jag opererade mig.Usch, det låter ju jättejobbigt![]()