Hälsa och vikt

Bukefalos 30 år!

Här står vågen stilla. Men allt har gått lite hit och dit i livet också iom separation etc, så det är okej. Det tar tid att hitta nya rutiner. Den här veckan har jag iaf kommit igång med träningen ordentligt igen! :up:

Hoppar in i tråden igen för att få lite accountability :)
Gjorde ju en liten förändring i kosthållningen i sommar och gick ner 3 kg. Sen kom vintern med mycket sjukdom och dåligt psykiskt mående och jag gick upp 2 av de tappade kg. Kände inte att det var värt en ”omstart” då jag skulle ut på långresa i februari.

Nu är jag hemma igen (fantastisk resa till NZ för övrigt 🤩) och har gått upp två kg till.

Så nu är det dags att gå åter till lite bättre vanor igen. Vill gå ner 4kg, men har noll stress, utan ser det mer som en långsiktig förändring som ska vara hållbar.

Kände att kondisen blev lite bättre under resan, och är peppad på att fortsätta utveckla den för att göra både ridning och agility enklare och mindre flåsigt. Siktar på två tillfällen med pulshöjande aktivitet (utöver ridningen) i veckan :)

Hoppar in här!
Har nog mer att vikt att bli av med än de flesta andra i tråden, men hoppas att det är okej ändå. 😅
Gått ner rätt mycket sedan maj 2025 men har nu fastnat i en seg platå. Dels pga äter mer än jag får (hej chips!) och dels för att jag tränar ganska mycket, så antar att musklerna som växer ”övertar” en del vikt - för midjemåttet minskar medan vågen står still. 😅

Men nu är det dags att ta tag i det ordentligt igen! Tänkte försöka köra en månad nu med strikt kaloriunderskott och se vad det ger.

Hoppar in här!
Har nog mer att vikt att bli av med än de flesta andra i tråden, men hoppas att det är okej ändå. 😅
Gått ner rätt mycket sedan maj 2025 men har nu fastnat i en seg platå. Dels pga äter mer än jag får (hej chips!) och dels för att jag tränar ganska mycket, så antar att musklerna som växer ”övertar” en del vikt - för midjemåttet minskar medan vågen står still. 😅

Men nu är det dags att ta tag i det ordentligt igen! Tänkte försöka köra en månad nu med strikt kaloriunderskott och se vad det ger.
Klart det är ok! Här får man vilja gå ner i vikt, upp i vikt, fokusera på träning eller berätta om något man har ätit som man njuter av.
Hälsa är fokus och det bestämmer var och en vad det innehåller.

Jag förstår att det är lätt att fokusera på vikt och jag gör det själv till och ifrån men mår bättre om jag går på hur det känns.
Om midjan blir mindre så gör du ju saker rätt.
Lycka till vidare.

Jag har tagit ett stort steg idag. Ett obefintligt steg för mänskligheten, men ett stort kliv åt rätt håll för mig! Hälsa men mer mentalt än vikt egentligen.

Jag köpte nya träningskläder för ett tag sen. Behövdes verkligen, kläder som passar. Tajta, bekväma, snygga - jag kände mig skitsnygg där hemma framför spegeln. Och toppen är en modell som jag köpte en gång på outlet (för typ en femtiolapp på rea) och verkligen älskade. Men, jag har inte kommit längre än till tightsen ändå. Kört på i mina tre storlekar för stora tröjor (inte köpt nya efter viktnedgången - de passade för ett år sen..). Gömt mig lite i dem. Fast de glider fel och sitter då obekvämt, får dra dem rätt hela tiden. Har fortfarande lite hull och främst slapphet liksom på magen, den är inte tight om vi säger, känt mig obekväm med att det syns en liten kula längst ner på magen i tightsen (fast det är helt normalt att den är där! Det är min mage liksom. Ffs. Det är bara en känsla, har överlag alltid varit mer eller mindre obekväm med att andra ser mig när jag tränar och då blir allt som jag kanske inte älskar en större känsla i mig.) och tröjan har dolt den.

Nu står jag här. På crosstrainern. I mina tights och min tajta croppade träningstop. Bekvämaste träningskläderna jag haft, ever. Sträcker på mig och fokuserar på mitt. Kläderna sitter bra och stör inget.
Klapp på axeln. Nu ska de för stora tröjorna tvättas och säljas. Bye!

Jag vill också vara med här :-)
Kroppen är verkligen oberäknelig i klimakteriet. Jag har varit hyfsat viktstabil hela mitt vuxna liv men senaste få åren har det bara sagt poff! och jag har inte alls känt igen mig i min "nya" kropp. Ligger xa 10-15 kg över vad jag vill väga. Har blivit tunnformad runt magen och armarna har liksom hakat i nytillkommet fluff på sidorna. Jag gjorde slag i saken och går nu ett 12 veckors program med tung styrketräning och fokus på att äta bra för viktminskning samt mental träning. Är nu inne på 7:e veckan och har blivit av med ca 5 kilo. Vill inte ha någon quick fix utan det får ta den tid det tar. Vill bli av med ytterligare 8 kilo så jag kanske vågar hoppa i badkläderna i sommar...

Jag vill också vara med här :-)
Kroppen är verkligen oberäknelig i klimakteriet. Jag har varit hyfsat viktstabil hela mitt vuxna liv men senaste få åren har det bara sagt poff! och jag har inte alls känt igen mig i min "nya" kropp. Ligger xa 10-15 kg över vad jag vill väga. Har blivit tunnformad runt magen och armarna har liksom hakat i nytillkommet fluff på sidorna. Jag gjorde slag i saken och går nu ett 12 veckors program med tung styrketräning och fokus på att äta bra för viktminskning samt mental träning. Är nu inne på 7:e veckan och har blivit av med ca 5 kilo. Vill inte ha någon quick fix utan det får ta den tid det tar. Vill bli av med ytterligare 8 kilo så jag kanske vågar hoppa i badkläderna i sommar...
Bra och klokt jobbat!

Hittade en gaaammal bild, som visar på att man inte ska stirra sig blind på vågen (nyttigt för mig att se eftersom jag lätt blir lite besatt)
Exakt samma vikt på båda bilderna :)
16478.webp

Jag har ju haft en del muskel och ledproblem senaste åren, blev utredd i våras och satt på "boxvila" av min fysioterapeut.

Efter sälj av hästarna och flytt till mer lättskött bostad, och mer vila, så började jag kunna komma igång så smått i januari med träning för att bygga upp de stabiliserande musklerna och små promenader. 20 minuter långsamt i början, 1 dags full vila. Sen har det gått ganska fort, nu kan jag promenera 30-60 minuter dagligen eller 2 timmar och 1 dags vila.

Och jag kan göra Body Balance (tai chi, pilates, yoga, 55min) igen! Och det går otroligt fort, kör samma pass 2-3 ggr i veckan och varje pass så märks det att allt blir stabilare och jag orkar mer.

Sen 11 dagar tillbaka började jag också med Lifesum-appen. Jag har 15 extrakilon jag vill bli av med för ledernas skull, och min självkänslas skull. Jag tycker appen funkar superbra, jag hade redan värmt upp genom att trappa ner på snacks, byta ut kaloristinna grejer mot grönsaker och frukt, så det blev ingen större skillnad mot hur jag redan åt.

Det känns lite konstigt att plötsligt vara "superhälsosam" men det har redan gett så trevliga resultat i att jag känner att min kropp fungerar igen, så just nu känns det inte så jobbigt att fortsätta. Men lite omställning är det såklart, jag har kunnat äta typ vad jag vill och hur mycket jag vill tidigare i livet.

Största utmaningen är att inte kunna snacksa hejvilt på mackor med mycket smör 😭. Jag kan ju äta typ 2 knäckebröd med mycket smör om jag vill, det får plats i "matbudgeten", men det är inte samma saaaaak. Som typ 5 skivor sirapslimpa, smör, och oboy...

Men det är värt det. Hellre att jag kan röra mig och vara någorlunda smärtfri än några minuters dopamin... Men man får lov att sörja lite 😛.

Det är lite motigt här, jag har fått invisalign och det fuckar lite med mig. Märker att jag skjuter upp att äta när jag är hungrig för jag inte pallar ta ur, göra rent, borsta tänderna för fjärde gången idag, och när jag väl har tagit ur den stressäter jag för de där två timmarna per dag jag "får" vara utan går jävligt fort, och överäter också gärna lite för att förlänga tiden tills jag måste göra om det igen osv... Jag är annars en person som gärna går omkring med en te/kaffekopp större delen av dagen, men det är det slut på nu. Oväntat tungt faktiskt O_o Hej då vardagsnjut.

Svårt att äta på jobbet också där jag har upp till 10 h mellan garanterad tillgång på vatten och tvål. Hoppas det blir bättre med vana(börjat vecka 4 nu) men just nu känns det rätt så jävla värdo ärligt talat. Må piss i 10 månader, riskera att utveckla ett ätstört beteende, betala dyrt för det, bra deal! 🤥 Har släppt alla tankar på "sista rycket" jag skrev om sist, jag pallar inte. Det får komma när allt är lite mer stabilt.

1000016822.webp

Tänkte bara bjuda på min viktkurva, varje topp känns som ett nederlag i stunden, men jag vet att det hör till. Jag har ändå gått ner 6,7 kg men det är inte alls spikrakt, kommer nog fortsätta i samma stil hela vägen. Sen blir utmaningen att stanna kvar på en bra nivå. 😊

Hittade en gaaammal bild, som visar på att man inte ska stirra sig blind på vågen (nyttigt för mig att se eftersom jag lätt blir lite besatt)
Exakt samma vikt på båda bilderna :)
Visa bifogad fil 182146
Snyggt jobbat och tack för påminnelsen! Jag har också lätt för att bara titta på siffrorna på vågen och när jag börjar närma mig vikten jag hade som höggravid är det lätt att tänka att det beror på annat än ökad muskelmassa.

Maten gick sådär förra veckan, lite för mycket fika och ogenomtänkta mellanmål. Men lyckades med mitt mål att göra pulshöjande aktivitet två gånger 😃
Denna veckan ska jag försöka förbereda mellanmål de dagar som behövs, så jag har mindre incitament att köpa fika på jobbet 🙈

Liknande trådar

• Vi som vill träna men har svårt att få till det
  • Kurvig
  • 50 år-livet slut???
  • Erfarenhet av gallstenar?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat