Halsband med bjällra (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 22)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är en sådan där som aldrig tänder när jag går upp på natten eller när det mörknar på kvällarna. Jag har trots det aldrig ens varit i närheten av att trampa på vare sig hund eller katt i det läget. Enda gången det har hänt är när de har snurrat runt mina ben när vi ska gå ut och både jag och de har missbedömt var den andre är.

Hade jag haft svårt att se katten i dagsljus/lampljus hade jag hellre satt på katten ett halsband som jag ser färgen på. Typ illrosa, orange eller någon annan neonfärg som jag kan se. För, utan katt kan jag inte vara.
Han hade ett sådant neongult.... reflekterande dessutom, för att hjälpa till.
 
Ang innekatter och pinglor, hur ouppmärksamma katter finns det egentligen :confused:

Alla mina genom åren har haft vett nog att ha lite koll, om de fläker ut sig på golvet/sitter och spanar = har aldrig ens varit i närheten av att trampa på någon katt, dag som natt pga de flyttar på sig.
Sova på golv har ingen katt gjort, någonsin.
 
Ja, okej, jag förstår.
Helt klart bättre när jag råkade trampa på honom och snubblade över honom, jag är säker på att han mådde 1000 gånger bättre av att någon med min vikt trampade på honom eller snubblade över honom, både mentalt och fysiskt.Vilket ju hände rätt ofta innan halsbandet kom på.

Men jag antar att jag bara skulle gått mer försiktigt och tittat mer noggrannt omkring mig så hade inte det hänt heller, så klumpig och klantig jag måste vara. My Bad, och förlåt Nisse Katt för djurplågeriet jag utsatte dig för i min önskan att skydda dig.
Eh, det är väl ingen rättighet att ha katt överhuvudtaget?
I min värld är det bättre att inte ha någon katt alls än ha en katt som måste gå med halsband med bjällra.
 
Ang innekatter och pinglor, hur ouppmärksamma katter finns det egentligen :confused:

Alla mina genom åren har haft vett nog att ha lite koll, om de fläker ut sig på golvet/sitter och spanar = har aldrig ens varit i närheten av att trampa på någon katt, dag som natt pga de flyttar på sig.
Sova på golv har ingen katt gjort, någonsin.
Min katt är egentligen inte särskilt ouppmärksam, han anser bara att han alltid har företräde och att jag har väjningsplikt. Det händer absolut att jag går på honom (svårt att undvika när han plötsligt rusar framför benen på mig) men han är stor och robust och inte direkt ömtålig 😅 jag har dock aldrig trampat på honom utan mer knuffat till honom med fötterna när jag inte hunnit stanna.

Den största skadan är nog på hans redan så stora ego. Han jamar förolämpat, tittar surt på mig och undrar säkert varför undersåten inte visar mer respekt för den allsmäktige konungen :laugh:
 
Min katt är egentligen inte särskilt ouppmärksam, han anser bara att han alltid har företräde och att jag har väjningsplikt. Det händer absolut att jag går på honom (svårt att undvika när han plötsligt rusar framför benen på mig) men han är stor och robust och inte direkt ömtålig 😅 jag har dock aldrig trampat på honom utan mer knuffat till honom med fötterna när jag inte hunnit stanna.

Den största skadan är nog på hans redan så stora ego. Han jamar förolämpat, tittar surt på mig och undrar säkert varför undersåten inte visar mer respekt för den allsmäktige konungen :laugh:
Haha, jag tänker på en gammal grannes katt. Jag tror jag körde över honom med skottkärran två eller tre gånger. Och råkade sparka iväg honom ett antal gånger. Han brydde sig inte alls, utan fortsatte gå precis framför skottkärran och helt utan förvarning sätta sig ner :laugh:
 
Haha, jag tänker på en gammal grannes katt. Jag tror jag körde över honom med skottkärran två eller tre gånger. Och råkade sparka iväg honom ett antal gånger. Han brydde sig inte alls, utan fortsatte gå precis framför skottkärran och helt utan förvarning sätta sig ner :laugh:
Men just så! Katter har minst 9 liv :laugh:

Min katt är väldigt hårdhänt i allt. Han dunkar huvudet rätt in i benen på mig när han är kelig, han har sönder alla sina leksaker när han leker för fullt och jag har inte en chans att hålla fast honom om han inte vill själv, han är alldeles för stark. Tro sjutton att han inte bryr sig om att jag då och då råkar gå in i honom 😂
 
Eh, det är väl ingen rättighet att ha katt överhuvudtaget?
I min värld är det bättre att inte ha någon katt alls än ha en katt som måste gå med halsband med bjällra.
Det är lugnt, han är död och jag ska inte ha fler. Jag föredrar stora hundar jag kan känna av än smådjur. Katter hatar jag för övrigt, men inte just DEN katten jag hade, så hos mig kommer ingen katt lida något mer. Den stackaren som led så förfärligt blev ändå 15 år gammal och dog av ålder snarare än djurplågeri. 12 år av dem hos mig. De 3 första utsattes han dock för djurplågeri, men inte av mig.
 
Men du har väl ändå inte hjälp av bjällran om katten sitter eller ligger?
Han rörde ju sig. Var runt benen, gick bakom mig eller framför mig. Jag har inget synfält neråt sedan flera år tillbaka och ser dåligt i allmänhet också, att bara titta efter honom samtidigt som jag koncentrerade mig på att gå orsakade att jag gick in i andra saker. Jag kunde höra om han var bakom mig eller om han hoppade ner från bordet och slapp då tex vara lika noga med att ha koll åt ett visst håll eller liknande. Det underlättade och jag snubblade inte över honom längre. Det är trots allt stor skillnad på att höra pinglan och veta att katten är i samma rum och inte höra något och plötsligt snubbla över katten, med pinglan hörde jag var han var, hörde jag inte pinglan var han inte i samma rum ens. Jag kunde lokalisera från vilket håll han var osv.
 
Han rörde ju sig. Var runt benen, gick bakom mig eller framför mig. Jag har inget synfält neråt sedan flera år tillbaka och ser dåligt i allmänhet också, att bara titta efter honom samtidigt som jag koncentrerade mig på att gå orsakade att jag gick in i andra saker. Jag kunde höra om han var bakom mig eller om han hoppade ner från bordet och slapp då tex vara lika noga med att ha koll åt ett visst håll eller liknande. Det underlättade och jag snubblade inte över honom längre. Det är trots allt stor skillnad på att höra pinglan och veta att katten är i samma rum och inte höra något och plötsligt snubbla över katten, med pinglan hörde jag var han var, hörde jag inte pinglan var han inte i samma rum ens. Jag kunde lokalisera från vilket håll han var osv.
Så katten lärde sig inte att du inte såg?
Och han rörde sig alltid såpass att det lät?
Men hur löste du det när han var stilla?
 
Han rörde ju sig. Var runt benen, gick bakom mig eller framför mig. Jag har inget synfält neråt sedan flera år tillbaka och ser dåligt i allmänhet också, att bara titta efter honom samtidigt som jag koncentrerade mig på att gå orsakade att jag gick in i andra saker. Jag kunde höra om han var bakom mig eller om han hoppade ner från bordet och slapp då tex vara lika noga med att ha koll åt ett visst håll eller liknande. Det underlättade och jag snubblade inte över honom längre. Det är trots allt stor skillnad på att höra pinglan och veta att katten är i samma rum och inte höra något och plötsligt snubbla över katten, med pinglan hörde jag var han var, hörde jag inte pinglan var han inte i samma rum ens. Jag kunde lokalisera från vilket håll han var osv.
Men katten fick lyssna på pinglan dygnet runt. Det går inte att försvara pinglor på katter. Förstår att det var en bra sak för din del men pinglor på katter är ett fanstyg utan dess like.
 
Så katten lärde sig inte att du inte såg?
Och han rörde sig alltid såpass att det lät?
Men hur löste du det när han var stilla?
Nej, han tyckte om att vara nära och där jag var, han var mer som en hund än en katt, var dessutom livrädd för andra katter och för människor, speciellt män, men adopterade mig- som alltså inte ens tycker om katter egentligen. Han blev rädd när jag trampade på honom, men var där en stund senare ändå. Han var verkligen Min katt, inte alls lika förtjust i barnen och svansade inte runt dem på samma vis, var mer kattlik där alltså. De var hans människor.

Jag hörde ju när han kom springande, då lät pinglan, eller när han hoppade omrking tex i köket eller hallen. Han kunde låta som en hel elefant också av sig själv, men speciellt bakifrån kunde jag inte höra hans elefantljud utan hörde pinglans ljud bara. Han satt sällan stilla på golvet utan rörde sig då kring mig. han var bra på att smyga på bakifrån, det var så jag snubblade över honom före halsbandet och pinglan, för att jag inte visste att han var i köket med mig, i hallen eller i vardagsrummet när jag gjorde något. Han var ju inte där från början, han var ju inte där när jag tittade typ 2 minuter tidigare osv.
 
Nej, han tyckte om att vara nära och där jag var, han var mer som en hund än en katt, var dessutom livrädd för andra katter och för människor, speciellt män, men adopterade mig- som alltså inte ens tycker om katter egentligen. Han blev rädd när jag trampade på honom, men var där en stund senare ändå. Han var verkligen Min katt, inte alls lika förtjust i barnen och svansade inte runt dem på samma vis, var mer kattlik där alltså. De var hans människor.

Jag hörde ju när han kom springande, då lät pinglan, eller när han hoppade omrking tex i köket eller hallen. Han kunde låta som en hel elefant också av sig själv, men speciellt bakifrån kunde jag inte höra hans elefantljud utan hörde pinglans ljud bara. Han satt sällan stilla på golvet utan rörde sig då kring mig. han var bra på att smyga på bakifrån, det var så jag snubblade över honom före halsbandet och pinglan, för att jag inte visste att han var i köket med mig, i hallen eller i vardagsrummet när jag gjorde något. Han var ju inte där från början, han var ju inte där när jag tittade typ 2 minuter tidigare osv.
Ok, förstår svårigheten men har läst för mkt om bjällror vid kattens öron för att kunna tycka att det är ok ändå.
 
@Enya: Jag tror inte för en sekund att du ville katten något ont men faktum är att bjällror på katter är en plåga för dem. Det är många saker bakåt i tiden som inte varit ok vad gäller djurhållning (som tex bjällror på katter men även att hämta kattungar innan de är 12 veckor). Jag och mina föräldrar har definitivt gjort fel vad gäller djur tidigare men det var ju så en gjorde då (och heller inget olagligt) men vi (kollektivt som människor) har ju lärt oss vad som är bättre för djuren. Idag hade jag vägrat göra en del saker djurhållningsmässigt som jag/vi gjort tidigare, dvs jag har tagit till mig rön om vad som är bäst för djuren. Det är inget jag är stolt över men jag har som sagt lärt mig bättre.

Att försvara att en gjort något som inte är ok för djuret för sin egen bekvämlighet är rätt oklädsamt.
 
Ok, förstår svårigheten men har läst för mkt om bjällror vid kattens öron för att kunna tycka att det är ok ändå.
Jag är inte kattmänniska och har inte läst något om kattpinglor. Katten dog i majmånad och jag bryr mig inte mycket om någon här på buke tycker det är ok eller ej huruvida jag hade pingla på min katt. Det går inte att göra något åt nu ändå. Katten lever liksom inte längre, så det spelar överhuvudtaget ingen roll hur egoistisk jag anses vara eller blir kallad, det hjälper inte honom. Jag hade inte bjällra för att plåga honom, hade inte ens en aning om att katter inte ens kan vänja sig vid ljudet själv, djur är ju rätt anpassningsbara (fast som vanligt inte katter tydligen).

Jag förklarade varför jag hade bjällra och det går inte att förändra på något vis.
 
Jag är inte kattmänniska och har inte läst något om kattpinglor. Katten dog i majmånad och jag bryr mig inte mycket om någon här på buke tycker det är ok eller ej huruvida jag hade pingla på min katt. Det går inte att göra något åt nu ändå. Katten lever liksom inte längre, så det spelar överhuvudtaget ingen roll hur egoistisk jag anses vara eller blir kallad, det hjälper inte honom. Jag hade inte bjällra för att plåga honom, hade inte ens en aning om att katter inte ens kan vänja sig vid ljudet själv, djur är ju rätt anpassningsbara (fast som vanligt inte katter tydligen).

Jag förklarade varför jag hade bjällra och det går inte att förändra på något vis.

Så tråkigt att du förlorade kisse :heart

Som sagt, vi lär oss mer och mer om våra djur. Skulle det komma in en ny katt i ditt liv vet du ju att bjällra inte är ok för dem :)
 
Jag är inte kattmänniska och har inte läst något om kattpinglor. Katten dog i majmånad och jag bryr mig inte mycket om någon här på buke tycker det är ok eller ej huruvida jag hade pingla på min katt. Det går inte att göra något åt nu ändå. Katten lever liksom inte längre, så det spelar överhuvudtaget ingen roll hur egoistisk jag anses vara eller blir kallad, det hjälper inte honom. Jag hade inte bjällra för att plåga honom, hade inte ens en aning om att katter inte ens kan vänja sig vid ljudet själv, djur är ju rätt anpassningsbara (fast som vanligt inte katter tydligen).

Jag förklarade varför jag hade bjällra och det går inte att förändra på något vis.
Just meningen ”jag bryr mig inte om vad ngn tycker” är något som provocerar mig.
Jag tror på att du inte visste bättre men du antyder ju inte direkt att du har lärt dig något.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 199
Katthälsa Hej! Jag har två katthonor, okastrerade (hittills) på 7 månader samt 5 månader, innekatter. Den äldsta katten har blivit väldigt tjock...
Svar
8
· Visningar
1 235
Senast: Bison
·
Samhälle Folk som gnäller över att de inte får ha sina djur i skyddsrum. Alltså sorry men din jycke är vatten värd jämfört med random allergiker...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
21 380
Senast: sjoberga
·
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
4 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp