Halsband med bjällra (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 22)

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Enya: Jag tror inte för en sekund att du ville katten något ont men faktum är att bjällror på katter är en plåga för dem. Det är många saker bakåt i tiden som inte varit ok vad gäller djurhållning (som tex bjällror på katter men även att hämta kattungar innan de är 12 veckor). Jag och mina föräldrar har definitivt gjort fel vad gäller djur tidigare men det var ju så en gjorde då (och heller inget olagligt) men vi (kollektivt som människor) har ju lärt oss vad som är bättre för djuren. Idag hade jag vägrat göra en del saker djurhållningsmässigt som jag/vi gjort tidigare, dvs jag har tagit till mig rön om vad som är bäst för djuren. Det är inget jag är stolt över men jag har som sagt lärt mig bättre.

Att försvara att en gjort något som inte är ok för djuret för sin egen bekvämlighet är rätt oklädsamt.
Vad vill du jag ska skriva? Jag gjorde det för hans och min skull, för att han inte skulle bli trampad på. Så självklart försvarar jag det. Jag gjorde inte det för att plåga honom utan för att INTE plåga honom. Typ.

Vill du att jag skriver att jag inte tänker göra om det? Det kan du ge dig på, jag ska inte ha katt. Jag hade en innekatt, som jag egentligen inte skulle ha halsband på, det hade han inte innan det blev problem. Men jag ville inte avliva honom för en sådan sak. Det får buke gärna tycka var ett fel val, men det är gjort. Det går liksom inte göra ogjort. Inte heller kan jag plocka av katten halsbandet, katten är död.

Ja jag gjorde fel som satte pingla på katten och ja jag var egoistisk och jag plågade min katt. Men det var för att inte plåga honom. Jag ber om ursäkt.
 
Just meningen ”jag bryr mig inte om vad ngn tycker” är något som provocerar mig.
Jag tror på att du inte visste bättre men du antyder ju inte direkt att du har lärt dig något.
Med de uttryck som förts fram här så känns det rätt tamt att uttrycka sig att jag inte bryr mig om att ni anser mig vara en egoist för att min katt hade pingla, eftersom jag inte kan göra det ogjort. Vilket jag förklarade. Ta inte meningen ur sitt sammanhang.

Det finns mycket i kattvärlden som provocerar mig. Pingla på en numera död katt av en person som helt klart aldrig ska ha katt mer och som inte kan förändra det som är gjort, är inte det värsta liksom.
 
Vad vill du jag ska skriva? Jag gjorde det för hans och min skull, för att han inte skulle bli trampad på. Så självklart försvarar jag det. Jag gjorde inte det för att plåga honom utan för att INTE plåga honom. Typ.

Vill du att jag skriver att jag inte tänker göra om det? Det kan du ge dig på, jag ska inte ha katt. Jag hade en innekatt, som jag egentligen inte skulle ha halsband på, det hade han inte innan det blev problem. Men jag ville inte avliva honom för en sådan sak. Det får buke gärna tycka var ett fel val, men det är gjort. Det går liksom inte göra ogjort. Inte heller kan jag plocka av katten halsbandet, katten är död.

Ja jag gjorde fel som satte pingla på katten och ja jag var egoistisk och jag plågade min katt. Men det var för att inte plåga honom. Jag ber om ursäkt.

Men alltså... jag tror som sagt inte för en sekund att du ville plåga katten men faktum är att bjällror är inte snällt, punkt. Du visste som sagt inte bättre och det köper jag också, jag såg det som självklart att hämta hem Missia och Tassa när de var 10 veckor för det var ok på den tiden. Idag när jag vet att det inte är ok så skäms jag över att vi gjorde det och skulle aldrig göra likadant idag.

Det som skaver för mig är att du fortfarande försvarar något som inte är ok för katten för din egen bekvämlighet. Där tar min sympati slut.
 
Med de uttryck som förts fram här så känns det rätt tamt att uttrycka sig att jag inte bryr mig om att ni anser mig vara en egoist för att min katt hade pingla, eftersom jag inte kan göra det ogjort. Vilket jag förklarade. Ta inte meningen ur sitt sammanhang.

Det finns mycket i kattvärlden som provocerar mig. Pingla på en numera död katt av en person som helt klart aldrig ska ha katt mer och som inte kan förändra det som är gjort, är inte det värsta liksom.
Läs på om hur bjällror påverkar katters öron så kanske du får förståelse för att folk tycker att det är plågsamt för katten.
 
Men alltså... jag tror som sagt inte för en sekund att du ville plåga katten men faktum är att bjällror är inte snällt, punkt. Du visste som sagt inte bättre och det köper jag också, jag såg det som självklart att hämta hem Missia och Tassa när de var 10 veckor för det var ok på den tiden. Idag när jag vet att det inte är ok så skäms jag över att vi gjorde det och skulle aldrig göra likadant idag.

Det som skaver för mig är att du fortfarande försvarar något som inte är ok för katten för din egen bekvämlighet. Där tar min sympati slut.
Det var inte för min bekvämlighets skull, har du inte läst? Missade du det? Det var för kattens skull!

Och självklart försvarar jag vad jag gjort, det fanns en anledning till det, jag har väl rätt att förklara. Och jag står för det, varför skulle jag inte, det var så det var. Det betyder inte att jag skulle göra det igen.
 
Läs på om hur bjällror påverkar katters öron så kanske du får förståelse för att folk tycker att det är plågsamt för katten.
Jag tror jag har fått det budskapet ofantligt klart för mig. Det betyder fortfarande inte att jag kan göra något ogjort.
 
Ang innekatter och pinglor, hur ouppmärksamma katter finns det egentligen :confused:

Alla mina genom åren har haft vett nog att ha lite koll, om de fläker ut sig på golvet/sitter och spanar = har aldrig ens varit i närheten av att trampa på någon katt, dag som natt pga de flyttar på sig.
Sova på golv har ingen katt gjort, någonsin.
Alltså, jag snubblar STÄNDIGT på min kisse, men aldrig någonsin på min hund. Katter har sådan övertro till sig själva (eller också är det små mordförsök. :D. ) .
Jag trampar dock aldrig på honom, utan det är ju när han kommer springande och tycker att benslalom är världens bästa idé medan jag är upptagen med annat.
 
Ang innekatter och pinglor, hur ouppmärksamma katter finns det egentligen :confused:

Alla mina genom åren har haft vett nog att ha lite koll, om de fläker ut sig på golvet/sitter och spanar = har aldrig ens varit i närheten av att trampa på någon katt, dag som natt pga de flyttar på sig.
Sova på golv har ingen katt gjort, någonsin.

Paisley sover ofta mitt på golvet, hon har även som hobby att springa rakt in i benen på en när man går 😂
Både Paisley och Kantarell har en förkärlek att ligga på trösklar, ingen av dem flyttar på sig, vi får gå över eller runt.
Har snubblat på alla tre katter, ingen aktar sig.
Går vi omkring när det är mörkt får vi gå försiktigt, annars finns det en väldigt stor risk att trampa eller snubbla på en katt eller en hund 😅
 
Megara har en fantastisk förmåga att vara precis där jag är. Har försökt förklara för henne att maten serveras mycket snarare när inte slaven trillar över henne. Hennes lilla katthjärna har inte riktigt tagit in det. Och att med en slav som hoppar omkring på ett ben så blir det svårare att få mat och lekande.

Mtp kattens hörsel, vi har ung samma hörselförmåga vad gäller lägre ljud medan däremot hör människan upp till 20,000 Hz medan katten hör upp till 64,000 är pinglan en ständig tortyr som de inte kan komma ifrån. Det blir lite som en hörselapparat som inte fungerar utan tjuter oavbrutet, men som man inte kan ta av. När jag var på landet och min brors katter var där med pinglor så de inte kunde ta fåglar tog jag omedelbart av dem, så fort han åkt hem :D

Det enda halsbandet jag satt på Megara var ett julhalsband (utan pingla) med en julgran och två julstjärnor längst fram som hängde ner. Sedan försökte jag fota henne. Det blev en hel del nya märken, inga foton, och när jag nu tar fram halsbandet så ser jag bara en brun svans som försvinner.
 
Ja, okej, jag förstår.
Helt klart bättre när jag råkade trampa på honom och snubblade över honom, jag är säker på att han mådde 1000 gånger bättre av att någon med min vikt trampade på honom eller snubblade över honom, både mentalt och fysiskt.Vilket ju hände rätt ofta innan halsbandet kom på.

Men jag antar att jag bara skulle gått mer försiktigt och tittat mer noggrannt omkring mig så hade inte det hänt heller, så klumpig och klantig jag måste vara. My Bad, och förlåt Nisse Katt för djurplågeriet jag utsatte dig för i min önskan att skydda dig.
Ja klumpiga och klantiga är vi båda två då. Din katt kanske inte hade någon självbevarelsedrift överhuvudtaget utan var som min galna Pisselars som snurrade konstant runt benen? Katter brukar dock inte utsätta sig för livsfara så många gånger utan de brukar ha lite självbevarelsedrift. Jag förstår att du sätter taggarna utåt (speciellt som katten är borta nu) och nu visste du ju inte vilket djurplågeri det är med bjällra på men nu vet du och kan sprida den kunskqapen vidare till de som inte heller vet.
 
Dom är inte chipade, de är kattungar. Men kommer göra det i samband med kastering.

Jag har sånna automater till mina, och jäklar så smidigt det är!! Mina är chippade, så eftersom de vägrade stoppa in huvudet när jag tittade på, fick jag springa efter kattskrällena och liksom nästan trä automaten över huvudet på dom. Nu har jag förstått att det kanske var aningen överambitiöst, men är så glad över mina snordyra foderautomater :love:
 
Ja, jag pratade bara om varför bjällran hamnat där (det är ju inget nytt påfund). Inte att det fungerar.
Jag vet :D

Hos oss fungerar grannens katt Messis bjällra som signal till vår katt att nu är Messi-skrället här IGEN! Klorna fram! (Vår katt brukar ta av Messi halsbandet, med bjällran, och lämna det på gräsmattan. Vi lägger dem i ett kuvert som vi lämnar i deras postlåda -Mvh Kalle Festis :D )
 
Ursäkta, men inte riktat till någon särskild.
Men har bukefalos blivit helt ******** funkofobiskt nu också, räcker det inte med den rasism och homofobism som har funnits i alla år???

Det finns synskadade, hörselskadade, rullstolsbundna och vad farao för funktionsnedsättning som helst som har husdjur, hund, katt, kanin, häst, får... akvariefiskar och det finns hjälpmedel, som förenklar livet för OSS funktionsnedsatta. Det är ok att ha pingla på ledarhundar. Hundar har också känslig hörsel, om ni inte visste det. Hur kan det vara OK?

Skämmes ta mej ***

Det finns många friska och normalfuntade människor, som absolut inte borde ha djur.

Och ja, jag har rapporterat inlägg i denna tråd till moderator.
 
Ursäkta, men inte riktat till någon särskild.
Men har bukefalos blivit helt ******** funkofobiskt nu också, räcker det inte med den rasism och homofobism som har funnits i alla år???

Det finns synskadade, hörselskadade, rullstolsbundna och vad farao för funktionsnedsättning som helst som har husdjur, hund, katt, kanin, häst, får... akvariefiskar och det finns hjälpmedel, som förenklar livet för OSS funktionsnedsatta.

Skämmes ta mej ***
Vad menar du nu? För att man inte anser att det är okej att ha bjällra på en katt så är man funkofobisk? Nu visste ju inte @Enya att katter lider av bjällror i halsbandet men hade någon vetat det och struntat i det för sitt eget välbefinnandes skull så hade det varit förbannat illa och den som skulle skämmas är den som utsätter djuret för det.

Dessutom, om vi nu ska prata funkofobiskt, det heter rullstolsburna inte rullstolsbundna.
 
Vad menar du nu? För att man inte anser att det är okej att ha bjällra på en katt så är man funkofobisk? Nu visste ju inte @Enya att katter lider av bjällror i halsbandet men hade någon vetat det och struntat i det för sitt eget välbefinnandes skull så hade det varit förbannat illa och den som skulle skämmas är den som utsätter djuret för det.

Dessutom, om vi nu ska prata funkofobiskt, det heter rullstolsburna inte rullstolsbundna.

Enya förklarade att hon har syn och hörselnedsättning, vilket är en form av funktionsnedsättning och inte ville trampa på katten i onödan, när de samtidigt var i rörelse i lägenheten och att då praktiskt taget tala om för henne, att hon inte har nån rättighet att ha djur. Även om det inte var rakt så ni menade, även om det lät så.

Och... ska vi vara sådana är jag född med funktionsnedsättning 1966, och vet att många ord är tillåtna inom vår sektor. Men visst jag är rullstolsburen, då jag bara använder min manuella rullstol när jag ska längre sträckor med vänner om jag inte kan ta min permobil som jag alltid rör mig utomhus med annars. Inne sitter jag på min arbetsstol och sparkar mig runt. Mina vänner som inte längre kan gå med kryckor och rullatorer korta bitar, är bundna vid sina rullstolar, dvs rullstolsbundna.

Men förlåt om du blev kränkt. :heart
 
Senast ändrad:
Enya förklarade att hon har syn och hörselnedsättning, vilket är en form av funktionsnedsättning och inte ville trampa på katten i onödan, när de samtidigt var i rörelse i lägenheten och att då praktiskt taget tala om för henne, att hon inte har nån rättighet att ha djur. Även om det inte var rakt så ni menade, även om det lät så.

Och... ska vi vara sådana är jag född med funktionsnedsättning 1966, och vet att många ord är tillåtna inom vår sektor. Men visst jag är rullstolsburen, då jag bara använder min manuella rullstol när jag ska längre sträckor med vänner om jag inte kan ta min permobil som jag alltid rör mig utomhus med annars. Inne sitter jag på min arbetsstol och sparkar mig runt. Mina vänner som inte längre kan gå med kryckor och rullatorer korta bitar, är bundna vid sina rullstolar, dvs rullstolsbundna.

Men förlåt om du blev kränkt. :heart
Nu skrev ju inte jag att hon inte har någon rättighet att ha djur.

Men nej. Visst finns det de med spasmer och liknande som behöver sitta fast i rullstolen men det heter inte rullstolsbunden ändå. Rullstolen är dess ben som bär hen.

Kränkt blir jag inte. Däremot irriterad när någon går ut och skriker om funkofobi och använder sådana ord som rullstolsbunden själv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 199
Katthälsa Hej! Jag har två katthonor, okastrerade (hittills) på 7 månader samt 5 månader, innekatter. Den äldsta katten har blivit väldigt tjock...
Svar
8
· Visningar
1 235
Senast: Bison
·
Samhälle Folk som gnäller över att de inte får ha sina djur i skyddsrum. Alltså sorry men din jycke är vatten värd jämfört med random allergiker...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
21 380
Senast: sjoberga
·
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
4 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp