Bukefalos 28 år!

Han kiss, luktar mer än vanligt?

D

DeZemBer

Har alltid haft katt, men bara honor.
Nu har jag flyttat ihop med pojkvännen och hans okastrerade han katt som är 8 år. Och hur mycke jag än gör rent lådan så stinker det hela tiden!
Är visserligen gravid nu, så jag kanske är känsligare än vanligt, men jag får kväljningar bara jag öppnar dörren.
Har 2 olika lådor, en med "toa lätt" eller vad den heter, det är den som hanen är van vid, och sen en med vanlig sand, pussi, som alltid funkat superbra till mina honor, det har aldrig luktat , förutom precis när dom bajsat, men det e ju ganska förståligt ;)

Luktar han kisset mer än hon kiss?
Eller har jag blivit tokig?

Och vad ska man göra? speciell kattsand?
För göra rent lådan oftare funkar inte, har gjort rent 6 gånger idag redan...
 
Sv: Han kiss, luktar mer än vanligt?

Okastrerade katters urin kan lukta riktigt illa.hankatterna ska väl vara värst.
jag vet inte om det finns någon sand som hjälper,men förmodligen är kastrering det som kan hjälpa.
 
Sv: Han kiss, luktar mer än vanligt?

Pröva med ett tjockt lager EverClean, det är den absolut bästa sanden tycker jag (som provat mycket!).
 
Sv: Han kiss, luktar mer än vanligt?

det är nog kastrering som gäller, könsmogna hankattors urin luktar massor

Jag använder en kattsand som är luktfri, det är kristaller o köper den på zoobutik
 
Sv: Han kiss, luktar mer än vanligt?

det är nog kastrering som gäller, könsmogna hankattors urin luktar massor

Jag använder en kattsand som är luktfri, det är kristaller o köper den på zoobutik


Så kastrerade han katters urin luktar inte lika mycket?
 
Sv: Han kiss, luktar mer än vanligt?

Så kastrerade han katters urin luktar inte lika mycket?

Nej, det gör den inte.

Däremot har ju din hane gått okastrerad i 8 år så det känns märkligt att urinen skulle börja lukta starkare nu pga. fertilitet. Vanligtvis får urinen den starkare lukten när hanen blir könsmogen och det bör han ha blivit för flera år sedan.

Det kan vara så att urinen luktar mer för att den är mer koncentrerad för att han dricker mindre nu än tidigare, det kan även bero på UVI. Försök fiska upp ett urinprov och undersök urinen närmare. Om det tex. finns blod i den kan det vara UVI eller kristaller i urinen som ställer till det.
 
Sv: Han kiss, luktar mer än vanligt?

Nej, det gör den inte.

Däremot har ju din hane gått okastrerad i 8 år så det känns märkligt att urinen skulle börja lukta starkare nu pga. fertilitet. Vanligtvis får urinen den starkare lukten när hanen blir könsmogen och det bör han ha blivit för flera år sedan.

Det kan vara så att urinen luktar mer för att den är mer koncentrerad för att han dricker mindre nu än tidigare, det kan även bero på UVI. Försök fiska upp ett urinprov och undersök urinen närmare. Om det tex. finns blod i den kan det vara UVI eller kristaller i urinen som ställer till det.

Det är ju inte min katt, så jag tror inte att hans urin luktar starkare nu än innan, pojkvännen säger att det alltid vart så. det e bara att jag tycker det e vidrigt att det ska stinka i hela lägenheten fast man precis gjort rent lådorna....
 
Sv: Han kiss, luktar mer än vanligt?

Aha, är det så beror det med största sannolikhet på att han är fertil så kastrera honom så minskar lukten drastiskt.
 
Sv: Han kiss, luktar mer än vanligt?

Ja personligen har jag alltid tyckt att det är oberipligt att folk kan ha okastrerade katter i bostaden.
PL
 
Sv: Han kiss, luktar mer än vanligt?

han hade tydligen tänkt kastrera katten, han hade bokat tid och lämnat in honom, men veterinären hade ringt efter (?) dom sövt katten och sagt att hans kulor va i magen eller nått liknande, och att hon kunde kastreara honom iaf, men att ingreppet vart mycke större då, och nu hade hon inte rätt utrustning... efter det har dom tydligen bara inte kommit iväg igen....
får väl tjata lite på han :p
 
Sv: Han kiss, luktar mer än vanligt?

Han kanske var för ung den gången så kulorna inte hade ramlat ner ännu.
Men in och kastrera nu. Det kostar inte så mkt på hankatter.
Förstår att du lider i lukten.
Hankatts-urin är vedervärdigt starkt.
 
Sv: Han kiss, luktar mer än vanligt?

Visst BÖR man kolla innan man söver katten men måste erkänna att det är något jag missar ibland.
Att operera en kryptokatt fordrar ung samma utrustning som att kastera honkatter men kan ta mer tid o vara krångligare, därför får de även här en ny tid.
PL
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 759
Senast: Kaching
·
Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 454
Senast: Bapelsin
·
Hemmet Min ena hund kan inte hålla sig på nätterna så det är alltid kisspölar på sovrumsgolvet (hon har hälsoproblem som gör att hon kissar...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 741
Senast: Lyan
·
Katthälsa vi har en kastrerad katthona på 4 år. Får vara ute hur mycket hon vill men har ingen kattlucka. Sen i höstas har hon varit inne typ hela...
Svar
4
· Visningar
1 404
Senast: bergstopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Dejtingtråden del 37
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp